Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Vad jag inte förstår är hur 2st HD4870x2 kan dra nästan 200W mer (tillsammans med hela testet förståss) än förra testet ni gjorde.

Ok, visst det är ett Core i7 system den här gången, men 200W...

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200902/Temperatur00...

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200807/Effektfrbruk...

Andra bilden är från Höstens grafikkort

Du jämför äpplen och päron. Det är ett annat testsystem och en annan last.

Ett ypperligt exempel på varför man inte ska jämföra resultat rakt av mellan olika tester, och även vårt starkaste argument för att man aldrig ska återanvända testresultat som vissa andra hårdvarusajter ofta gör.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jo, men det är fortfarande 200W skillnad, tycker det låter lite väl mycket.

Det andra testsystemet var ju inte precis världens energisnålaste.

Det var ju då bland Intels bästa CPUer ni använde.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Jo, men det är fortfarande 200W skillnad, tycker det låter lite väl mycket.

Det andra testsystemet var ju inte precis världens energisnålaste.

Det var ju då bland Intels bästa CPUer ni använde.

Resultatet är helt rimligt. Det handlar om en ordentligt överklockad processor, ett moderkort för workstations och betydligt fläskigare minnen. Det som gör störst skillnad är troligtvis 3DMark Vantage istället för 06.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Okej tack för att du klarade upp det, trodde inte att överklockning gjorde så stor skillnad när det gäller effektförbrukning.

Vore kul att se nåt test där man ser hur mycket effekt en CPU drar vid olika klocks.

Ni sitter ju fortfarande på samma nätaggregat, så det kan ju inte vara effektiviteten på det som gör skillnad iallafall.

Men CPU kördes i stock-klock i förra testet?

edit: Hittade lite tester här på eran sida som visar just på detta, blev lite chockad över hur enorm skillnad överklockning kan ha på effektförbrukning måste jag säga...

Permalänk
Medlem

Man ska nog ta en funderare om man ska ha den bästa configen...Typ 10fps bättre med dubbelt så högt pris..Kan det vara värt dubbla priset..

Permalänk
Medlem

Snackar vi 10 fps mer i crysis så är det nästan det

Ligger du redan på du på 100 fps redan är de ju förståss inte lika intressant

invztr: Testet heter ju trots allt Världens snabbaste grafikkort, kom igen nu

Permalänk
Avstängd

Saknade HD4850 i testen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni menar Dual SLI och inte Quad SLI på några ställen i slutsatsen.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smalband
Jag tror ni menar Dual SLI och inte Quad SLI på några ställen i slutsatsen.

2 st. GTX 295 är fyra grafikprocessorer och kallas därför för Quad SLI.

Visa signatur

Permalänk

Ni måste ju lägga till hur bra man foldar på korten ju:D:D 2st GTX 295or, blir många ppd det:D

Permalänk
Entusiast

Bra test! Jag blev plötsligt mycket frestad att hitta ett mer passande grafikkort till min 24-tummare...

Permalänk
Medlem

Kan det vart så att 4870 inte klockade ner sig i idle? Ett 4870 drar ju nästan lika mycket som ett 4870X2 i idle i ert test.

Fan vad nice med 100% skalning med 2st 4870X2 mot ett 4870X2 i Devil May Cry 4

Permalänk

Känns löjligt dyrt en del. dock sitter man på högstaupplösning och sånt så är det ju ett krv men vem behöver ärligtalat mer än 1024'1280?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Allt ser ju sjukt mycket snyggare ut om man sitter på 22"+ i sin native upplösning!

Sitter man däremot på 17" som jag så räcker 1280x1024, visst.

Permalänk
Medlem

sitter man o lirar på 1600x1200 alt 1920x1200 så räcker ju faktiskt ett 4870x2 hur bra som helst, helt meningslöst att ha dubbla gtx295 eller 2x 4870x2 när man inte klarar högre upplösning än så !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var underhållande att ingen kombination grafikkort klarade att maxa Crysis Warhead med spelbar prestanda, säger en hel del om hur fruktansvärt dåligt optimerat det är. I framtiden tror jag spel som Gta 4 och Crysis kommer användas som avskräckande exempel i datorspelsutbildningar och liknande. Kan inte fatta att man en gång tyckte Fear var krävande.

I övrigt så tycker jag det fokuseras för mycket på spel på sweclockers nuförtiden, grafikkort, processortester med tyngdpunkt på spelprestanda och gamingchassin för att inte tala om recensionen av spelheadsets. Jag hoppas mer fokus läggs på andra grupper än hardcoregamers, finns så många andra sidor som gör det redan och tycker inte Sweclockers ska sjunka till deras nivå när ni en gång höll sådan klass.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker det var underhållande att ingen kombination grafikkort klarade att maxa Crysis Warhead med spelbar prestanda, säger en hel del om hur fruktansvärt dåligt optimerat det är. I framtiden tror jag spel som Gta 4 och Crysis kommer användas som avskräckande exempel i datorspelsutbildningar och liknande. Kan inte fatta att man en gång tyckte Fear var krävande.

I övrigt så tycker jag det fokuseras för mycket på spel på sweclockers nuförtiden, grafikkort, processortester med tyngdpunkt på spelprestanda och gamingchassin för att inte tala om recensionen av spelheadsets. Jag hoppas mer fokus läggs på andra grupper än hardcoregamers, finns så många andra sidor som gör det redan och tycker inte Sweclockers ska sjunka till deras nivå när ni en gång höll sådan klass.

Vad ska testas då?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

"Vid behov kan smått otroliga mängden av fyra stycken HD 4870-kort kombineras i en Crossfire X-konfiguration. Vi nöjde oss dock med tre stycken då vårt moderkort helt enkelt inte hade plats för fler."

4 ST HD4870 > ALL

Permalänk
Medlem

Snacka inte om att det skall vara gratis med CF eller sli, vem skall göra drivrutiner för detta då? saker och ting kostar

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

när man läser allt det här så förstår man att det går så trögt med spelmarknaden för datorer. Lirat de flesta nya pc spelen och kommit fram till att jag till och med har roligare med min ps2a. Känns rätt illa när man pungat ut drygt 8000 för datorn som visserligen va billig för prestandan. Nu känner jag mest att jag hellre hade lagt de pengarna på en mac som har halva min dator prestanda =s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur mäter ni effektförbrukningen från vägguttaget?

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem

Får säga att detta är ett test man velat se under en längre tid här på SweC. Massa kort och massa spel, i olika konfigurationer.

Mycket bra och intressant test må jag säga, dock hade jag väldigt gärna sätt ett 280 GTX också bara för att se skillnaden mellan de nya och gamla korten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns löjligt dyrt en del. dock sitter man på högstaupplösning och sånt så är det ju ett krv men vem behöver ärligtalat mer än 1024'1280?

Om man sitter på en vettig skärm så vill man helst kunna utnyttja den så mycket som möjligt och högre upplösning är snyggare.

Permalänk
Medlem

Mycket grym läsning. Det här har ni gjort bra grabbar
Men jag undrar hur ni lyckats ha råd med dem alla:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Vad ska testas då?

Tycker fokus skulle läggas mer på överklockning som det var förr, vattenkylning, mer moderkort, minnen, nätagg av varierande styrka, nya skärmar om det går, fläktar i roundup, fler processorer (överklockning av budgetprocessorer var väldigt länge sedan). Det är redan tillräckligt med chassi- och kylar-recensioner så det tycker jag ska fortsätta i samma takt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kanske missat det men användes det något chassi?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

detta är sjuka fps!:O känns som min dator e skit nu:(;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Kanske missat det men användes det något chassi?

Verkar inte som det!

Permalänk

Snart lär det tillkomma miljöskatt på datorer med - skrämmande hög effektförbrukning. Btw skulle vilja veta om hur där är att sitta vid en dator med tre grafikkort, då pratar jag om ljudet. Saknade ett test om hur mycket ljud orginalkylaren ger av sig.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Verkar som om AMD verkligen borde se över strömförbrukningen på Radeon korten. Geforce korten drar mycket idle med usch och fy for Radeon...

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Mycket bra test av Sweclockers.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC