Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Nice, börjar få hopp om att man kanske kan köra 9800GX2 SLi på sitt 650W nätagg
Nån som vet om det funkar? Är 80+ cetifierat

Klart du kan,jag kör ju ett 4870X2 och intern vattenkylning på ett corsair HX620 watt utan problem.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Snart lär det tillkomma miljöskatt på datorer med - skrämmande hög effektförbrukning. Btw skulle vilja veta om hur där är att sitta vid en dator med tre grafikkort, då pratar jag om ljudet. Saknade ett test om hur mycket ljud orginalkylaren ger av sig.

Säg inte så!
Kommer ge politikerna och skatteverket massa idéer!!

Permalänk
Medlem

Har det inte gått lite över styr om det går åt 700W för att spela lite spel?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Har det inte gått lite över styr om det går åt 700W för att spela lite spel?

Fast det gör det ju inte. Du kan spela "lite spel" på valfri dator. Det krävs ingen Ferrari för att åka på bilsemester osv.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

vilket system..men vilka pengar...det är ju lågkonjuktur?? haha

Permalänk
Medlem

Tycker grafikkortsmarknaden är påväg åt fel håll Flera av det gamla istället för ett som drar mindre ström och presterar bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Om ingen redan har skrivit det så: Fan vad snygga bilder! Hårdvara är fina saker, då vill man se sådana här proffsiga foton "Two thumbs up"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det här var ett bra bättre test än höstens. Även om analys fortfarande i princip saknas.

Vilket versionsnummer var det på 8.12 hotfixen? Det skall ha funnits två om jag inte minns fel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

med min cpu på 100% och bägge korten på 100% allt klockat som det bara går med "passiv" kylning på grafikkoten och vatten på cpu så drar mitt system 408 watt max.. ligger oftast på 320-350 watt när jag spelar mest på stabila 320 watt ibland flyger det upp på 380 men går snabbt ner igen.. och ligger på strax under 200 watt idle med spar funktioner avstängde.. skall testa med allt på och se om den drar mindre då, cpu:n går endast i 800 mhz/kärna då

system enligt sign + asus ljudkort det dyra.. drog visst endel?? en hög med fläktar, fläktkontroll och lite ljus.. bara om det är någon som är nyfiken..

kör grafikkorten i 860mhz x2 stock ligger på 777 mhz x2
minnet ligger på ca 2600 mhz x2 stock kommer jag ej ihåg.. ddr4 iallfall

men är sugen på att byta grafik när man ser det här.. fast behöver nog ett nytt el-agg då med:( om inte de nya korten drar aningen mindre så klarar man sig nog med ett tag till:P

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Fint test, MEN, jag tycker det fortfarande är sopigt att ni inte tar med en fin graf där prestanda
sätts mot kostnad, som TechReport.com.

http://www.techreport.com/articles.x/14686/9

Exempel:
http://www.techreport.com/r.x/gpuvalue/avg.png

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Fint test, MEN, jag tycker det fortfarande är sopigt att ni inte tar med en fin graf där prestanda
sätts mot kostnad, som TechReport.com.

http://www.techreport.com/articles.x/14686/9

Exempel:
http://www.techreport.com/r.x/gpuvalue/avg.png

Vilket pris ska vi ta med? Lägst på Prisjakt? Även om butiken inte har kortet i lager/är kass? Om det är ett tillfälligt pris? Om det finns en identisk modell från en annan tillverkare som är billigare, ska vi ta det priset istället? Ska vi strunta i butikerna och köra MSRP? Om priset uppdateras en dag efter publicering, ska vi ändra allt inklusive slutsatser?

Att väga samman alla resultat i en hög (FPS-axeln) är bara dumt så det tänker jag inte ens kommentera. (Många hwsajter har försökt med finurliga formler, men det blir bara pannkaka tillslut ändå)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Kul att ni bara riktade in er på det värsta marknaden har att erbjuda, jag vill se mer sånt på Swec

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Undrar hur 4850x2 i Crossfire hade presterat.. ?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Att datorn drar ström och väsnas lite när man spelar kan man leva med men sitter man bara o surfar så ska den vara så gott som helt tyst anser jag.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Spelrigg är nya miljöboven?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vilket pris ska vi ta med? Lägst på Prisjakt? Även om butiken inte har kortet i lager/är kass? Om det är ett tillfälligt pris? Om det finns en identisk modell från en annan tillverkare som är billigare, ska vi ta det priset istället? Ska vi strunta i butikerna och köra MSRP? Om priset uppdateras en dag efter publicering, ska vi ändra allt inklusive slutsatser?

Att väga samman alla resultat i en hög (FPS-axeln) är bara dumt så det tänker jag inte ens kommentera. (Många hwsajter har försökt med finurliga formler, men det blir bara pannkaka tillslut ändå)

Ta bara lägsta pris från prisjakt inkl frakt. Det ger iaf en någorlunda bra riktlinje. För de flesta mygel-siter har skitbilliga priser men sen kostar frakten skjortan.

Sen vill jag gärna att du förklarar vad som är så dumt med att ta medel på alla FPS-resultat för varje grafikkort. Jag ser inget fel med det ALLS.
Hur som helst har ju techreport dessutom gjort en likadan graf för VARJE SPEL, så om man inte gillar medelvärden så kan man ju kolla på varje enskild graf och plussa ihop allt själv. Men du kommer ändå fram till samma sak.

Att justera priset bara för att det uppdateras är löjligt, varför skulle ni göra det? Det gör ni ju inte på resten av alla era tester där ni satt högt pris som nackdel t.ex.
Man publicerar ett test med datum, sen får man ju infinna sig att priset kanske inte är helt aktuellt om man läser testet efter två månader. Men så är det ju med ALLT i princip.

Permalänk
Citat:

Det krävs ingen Ferrari för att åka på bilsemester osv.

Yes! Där kom första liknelsen med motorfordon, min teori håller!

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

underbart test =P synd bara att man inser hur fattig man är, när man inte äns har råd att drömma om de där riggarna... =(

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ok. Eftersom jag fått en tillsägelse och blivit hotad om anmärkning och uteslutning så ska jag vara försiktig med min kritik denna gången.

Faktum är att ni verkar tagit till er en del av kritiken även om man inte fått någon direkt feedback om det. Elogé till er på redaktionen. Ni har med 2560x1600 och testar i extremt tuffa förhållanden när ni nu testar den yttersta toppen av grafikkortssegmentet. Samt att ni faktiskt har en riktigt nykter slutsats.

Fint!

Jag vet att ni inte vill ha kritik som denna i diskussionsforumet, men eftersom jag vill ha andras åsikt i frågan så lägger jag fram det här.

Ni skriver citat:

Citat:

"Med HD 4870 X2 är det maximalt två kort som gäller, vilket ger fyra grafikprocessorer och totalt 4 GB grafikminne."

Vad tycker ni andra? Är det inte mer relevant att skriva -"...med en total effektivt mängd på 2GB VRAM-minne." ?
Just så att inte några missförstånd ska uppstå. Det finns ett utbrett missförstånd att HD4870x2 har 2GB grafikminne. Visst fysiskt, men effektivt har den bara 1GB.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test.
Har själv ett HD4870x2 och kan inte vara mer än jävligt nöjd.
Den tar allt jag slänger på den och jag kör i 1920x1200. (Ja till och med Crysis på Very High )

Får se hur länge den håller. Mitt 8800GTX höll i 2-3 år
Det var också ett kort jag var väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

jag undrar hur många % som kör upplösningen 2560 ens.. måste vara några få procent bara.

Permalänk
Avstängd

man kanske vågar skaffa ett 4970 1gb då! 435 watt under belastning i crossfire! kanske går på mitt 580 watt! undrar dock om cpu orkar med CF?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Andreas D:

Saknade HD4850 och HD4830 i testen. HD4830 skalar ruggigt bra, men finns inget riktigt test med tre eller fyra kort.

Man får tre HD4830 för samma pris som två HD4850 och fyra istället för två HD4870.

Test där jag vill påstå att GTX 260/280 får pisk mot två HD4830:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16300&page=1

Samt att man kan klocka korten rätt högt utan att de kommer över 80 grader i load. Med egen klockning kan man få en riktig bra prestanda för en liten peng.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Andreas D:

Saknade HD4850 och HD4830 i testen. HD4830 skalar ruggigt bra, men finns inget riktigt test med tre eller fyra kort.

Man får tre HD4830 för samma pris som två HD4850 och fyra istället för två HD4870.

Test där jag vill påstå att GTX 260/280 får pisk mot två HD4830:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16300&page=1

Samt att man kan klocka korten rätt högt utan att de kommer över 80 grader i load. Med egen klockning kan man få en riktig bra prestanda för en liten peng.

Vi kan inte ha med alla modeller i alla test, ta en titt i arkivet istället. I denna artikel inriktade vi oss på det absoluta toppskiktet, och där platsar inte 4850 och 4830 hur prisvärda de än må vara.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

tack för ett bra test.
Absolut prisvärdast idag (för highend) måste väll vara inet´s PC 4870x2 för 3495 inkl frakt

borde tom ge mer fps/kr än mitt 4670.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vi kan inte ha med alla modeller i alla test, ta en titt i arkivet istället. I denna artikel inriktade vi oss på det absoluta toppskiktet, och där platsar inte 4850 och 4830 hur prisvärda de än må vara.

Hur kan du säga att det inte platsar i high-end när de presterar bättre än lösningar som finns med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för ett fint test, SweC. Skönt o se att man testar det högre segmentet av kort. Tämligen efterlängtat.

Sen, till er som bara gnäller o klagar. Försök o tänk på att denna informationen har kostat er "noll". Allt ni gör är att surfa in på SweC för att läsa. SweC är inte statlig myndighet som är finansierad av era skattepengar utan för oss läsare en gratis tillgång där man kan läsa om diverse tester o diskutera kring dessa.
Självklart ligger det ju i SweC intresse att ha ett innehåll som tilltalar sina läsare (under förutsättning att man strävar efter detta), men det tror jag dem flesta är överens om att man redan har, då man tittar på antal medlemmar samt forumsaktivitet osv.
Min poäng är kort o gott, om du bara skall gnälla, skriv då hellre inget.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra test, tack för det Sweclockers! Som många andra tycker jag det är kul att lite mer extrema prestandaprodukter testas, jag har saknat det på senare tid. (fast jag kanske inte har letat tillräckligt?)

något som förbryllade mig var att 2st 4870 i crossfire genomgående presterade bättre än ett 4870X2. Jag har för mig att jag har sett många tester där så inte var fallet, att ett X2 skulle prestera bättre än 2 stycken 4870? Nåja, inte för att jag klagar, då blir det till att köpa ett till 4870 snart.. om jag bara kan klura ut var jag ska göra av hårddiskarna som sitter i vägen..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Och jag som precis beställt 4870 1gb, läsa den här artikeln gjorde mig bara deprimerad

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Tack för ett fint test, SweC. Skönt o se att man testar det högre segmentet av kort. Tämligen efterlängtat.

Sen, till er som bara gnäller o klagar. Försök o tänk på att denna informationen har kostat er "noll". Allt ni gör är att surfa in på SweC för att läsa. SweC är inte statlig myndighet som är finansierad av era skattepengar utan för oss läsare en gratis tillgång där man kan läsa om diverse tester o diskutera kring dessa.
Självklart ligger det ju i SweC intresse att ha ett innehåll som tilltalar sina läsare (under förutsättning att man strävar efter detta), men det tror jag dem flesta är överens om att man redan har, då man tittar på antal medlemmar samt forumsaktivitet osv.
Min poäng är kort o gott, om du bara skall gnälla, skriv då hellre inget.

Finns ingen poäng om det är ditt argument. Att folk säger vad de tycker och vill skapa diskussion är inget ovanligt. När de säger vad de tycker så tycker man oftast att man kunnat gjort de bättre själv. Att de som jobbar på sidan inte tar åt sig vad som sägs vid varje test resulterar bara i att det kommer upp fler gånger.

Prestandasegmentet är en väldigt liten del av grafikkortsmarknaden och tror det är en väldigt liten del på SweC som dessa testen gynnar. Finns alltid någon som kommer lägga pengar på flerkortslösningar, men är väldigt få pga priset. Att skita i mellansegmentet i flerkortslösningar är väldigt dumt då de skalar bättre. Varför betala mer än vad som är nödvändigt. Att SweC väljer nöje före nytta är som att skjuta sig i foten. Att se dessa test, visst är det maffigt och det är klart man vill se sådana här test också. Men man får vara realistisk - vad kommmer till nytta.

Visa signatur