Undran om uppsägningsregler

Permalänk
Medlem

Undran om uppsägningsregler

Hej.

Blev uppsagd från mitt jobb i november förra året pga arbetsbrist , grejen är dock att dagen efter jag slutat så börjar en annan person på företaget med samma arbetsuppgifter som jag hade , aka mitt jobb så att säga , då undrar man ju lite var arbetsbristen är någonstans?
Min mor jobbar kvar där så jag hör ju lite om hur det är där numera också :).
Personen i fråga som jag har förstått det var arbetslös och arbetsförmedlingen hade hört av sig till företaget ang denna person så jag antar att det var billigare att anställa honom o säga upp mig pga ' arbetsbrist '.
Nu till min fråga , kan man driva det här vidare på något sätt mot företaget? , det kan väl knappast vara okej o säga upp en för arbetsbrist o samtidigt ta in en ny för att fylla luckan?.

Permalänk
Medlem

är du med i facket, eller är arbetet fackligt anslutet? facket skulle kunna hjälpa dig med detta, låter onekligen skumt.
ta reda på om personen är släkt med någon på företaget, kanske är chefens son/dotter, kompis eller något annat?
är du säker på att det är samma uppgifter.
går du vidare med det här måste du ha konkreta och bra fakta, läs lite lagar och sånt där innan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är att han är den andre chaufförens granne , inte släkt med nån på företaget.
Jag lärde upp honom i somras att göra det jag gjorde inför min semester sen körde han lite extra o så under hösten , iom att min mor jobbar kvar där så vet jag vad han har för arbetsuppgifter, kör exakt samma runda som jag körde.
Företaget är fackligt anslutet , jag är dock inte med i facket , är numera arbetslös.

Permalänk
Medlem

fan va surt, kan vara så att han på nått sätt "snackade in sig" hos chefen på nått sätt?
det där låter riktigt fult gjort av dom om dom inte var missnöjda med dig på något sätt?
en polare som jobbade på på arla tills i fredags fick sparken för att han gjorde bort sig ganska mkt, berodde en del på att han även hade ett till jobb som gjorde att han blev väldigt trött. ha sa upp sig från extra jobbet för att försöka fixa till det men blev kickad endå så nu har han inget jobb alls, riktigt surt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kolla ditt avtal, livs har i alla fall ett återanställnings skydd på nio månader, vilket innebär att innan de tar in någon utifrån måste man först anställa de på uppsägningslistan(DVS i den ordningen de har blivit uppsagda, jobbat längst är högst).

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Gå med i facket så hjälper de dig.

Permalänk

Läs igenom LAS (Lagen om anställningskydd)
https://lagen.nu/1982:80

är du med i facket???

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Hör av dig till arbetsförmedlingen, de vill garanterat veta att du fick kicken så att företaget kunde ta in en praktikant vars lön arbetsförmedlingen delvis betalar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

När du blir uppsagd ska du alltid hävda din återanställningsrätt som är nio månader. Det är inte smart att gå ur facket ärligt talat... de hade kunnat nita din forna arbetsgivare tillbaka till stenåldern på de här grunderna om de velat.

Permalänk
Medlem

Du kan själv driva det vidare, vet din arbetsgivare om att du inte är med i facket?

Om inte så sätt press på han, ring till han och kräv ditt jobb tbax, läs på vad lagen säger och kasta lite fakta på han, säg också att du går till facket om han försöker krångla.

Han har inga rättigheter på sin sida, sänk han.

Permalänk

Blev av med ett tillfälligt jobb på liknande sätt. dock fick jag reda på det efter några månder så skit samma. hade annat då.
Var något med att företaget sponsrat han med truckkort och skulle då betala av det genom att jobba.

Iaf surt som fan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ang. det här med facket , är inte facket bara en mellanhand så att säga ? är väl inte dom som tar besluten?
Har inte misskött mig på något sätt dock så tog jag C+CE behörighet medans jag jobbade där och jag hade tänkt sluta , men jag ville ju självklart ha ett annat jobb innan jag slutade , vet inte om det kan ha något med det att göra.
Det jag tycker är lite skumt är ju just att bli uppsagd efter nära 3år pga arbetsbrist sen tar dom in en annan som gör exakt samma jobb.
Är lite sugen på att ringa före detta chefen o fråga hur han kan ta in en ersättare på det viset. Skulle kanske gjort detta direkt efter , har funderat på det här ett tag nu o det stör mig mer o mer , ingen som vet var man kan vända sig ?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

(Hobby, livsstil och fritid Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.)

Permalänk
Medlem

Re: Undran om uppsägningsregler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
Personen i fråga som jag har förstått det var arbetslös och arbetsförmedlingen hade hört av sig till företaget ang denna person så jag antar att det var billigare att anställa honom o säga upp mig pga ' arbetsbrist '.
Nu till min fråga , kan man driva det här vidare på något sätt mot företaget? , det kan väl knappast vara okej o säga upp en för arbetsbrist o samtidigt ta in en ny för att fylla luckan?.

Jag råkade ut för nästan samma sak för några år sedan. Fast jag hade en timanställning/vikariat. Fick själv gå till arbetsförmedlingen för att någon från arbetsförmedlingen fått alla mina pass i flera månader. Jag släppte det för jag trodde jag snabbt skulle hitta nytt bättre jobb.

Jobbade strax efter gymnasiet på en restaurang. Ägarna reser bort två gånger om året och de byter varje gång ut personalen, bara två personer utöver dem själva iofs.

Permalänk
Medlem

Re: Undran om uppsägningsregler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
Hej.

Blev uppsagd från mitt jobb i november förra året pga arbetsbrist , grejen är dock att dagen efter jag slutat så börjar en annan person på företaget med samma arbetsuppgifter som jag hade , aka mitt jobb så att säga , då undrar man ju lite var arbetsbristen är någonstans?
Min mor jobbar kvar där så jag hör ju lite om hur det är där numera också :).
Personen i fråga som jag har förstått det var arbetslös och arbetsförmedlingen hade hört av sig till företaget ang denna person så jag antar att det var billigare att anställa honom o säga upp mig pga ' arbetsbrist '.
Nu till min fråga , kan man driva det här vidare på något sätt mot företaget? , det kan väl knappast vara okej o säga upp en för arbetsbrist o samtidigt ta in en ny för att fylla luckan?.

Beror på hur länge du varit anställd. Svara på följande frågor.

1. Hade du provanställning?
2. Är du med i facket?
3. Hur länge har du jobbat på arbetsplatsen?

FÖrresten kommer vi få mer av sådant, eftersom nuvarande regering strävar efter att försvaga fackets makt och inflytande.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Undran om uppsägningsregler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
1. Hade du provanställning?
2. Är du med i facket?
3. Hur länge har du jobbat på arbetsplatsen?

Nej, nej och 3 år om du läst i tråden... ^^
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Undran om uppsägningsregler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Nej, nej och 3 år om du läst i tråden... ^^
//pscs3

Då är det ett solklart brott i LAS och återanställningsskyddet. Synd att han inte var med i facket så hade de hjälpt han.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Måste väl gå på nått sätt även utan facket?

Permalänk
Medlem

Ring facket och kolla, det är inte helt omöjligt att de är intresserade av detta trots att du inte är medlem. Och ring din gamla chef och kolla vad han har att säga om det hela.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
Måste väl gå på nått sätt även utan facket?

Klart det går men är inte lika lätt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag fick "sparken" på grund av arbetsbrist, endast pga att jag inte var med i facket. Inte så att jag så att jag sörjer speciellt mycket, men det känns rätt ruttet att det finns en snål organisation som kostar skjortan som bestämmer vem som ska få ha kvar sitt jobb och vem som ska gå...

Tycker att Metall ska gå in och köpa SAAB, det hade varit kul!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10