Permalänk

Kemi problem

Försökt att söka efter en kemi tråd men hittade inte.. ursäkta om jag missat.
Har en kemi fråga som jag verkligen inte har en aning om hur det ska motiveras.
Lyder;
Man elektrolyserar en smälta av zinkklorid och kalciumklorid. Vad bildas först, zink eller kalcium? Motivera!

Skulle man kunna få svaret på denna av någon snäll själ?
Mvh

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att jag är kemist, men är det inte optimistiskt att tro att reaktionerna kommer ske i någon särskild ordning?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svaret på frågan men har det inte att göra med skillnaden mot normalpotentialen(tror det kallades så)? Den som liggen närmast 0 har lättast att reagera och kommer således att reagera först först. Och beroende om de ligger under eller över 0 så kan du se om de oxideras eller reduceras.

Eller kan det vara att de vill att du ska jämföra mot spänningsserien? Oädel reagerar lättast, ädel svårast.

Ta inte mitt ord för 100%sanning, kan tänkas att jag svamlar lite, men tror att det ska vara så, du bör ha en lista med det i din kemibok.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place