Hedersvåld, grymmare i verkligheten än i media

Permalänk
Medlem

Hedersvåld, grymmare i verkligheten än i media

Fann denna av en ren tillfällighet http://www.kapitel1.se/lilla-jag/sitt-inte-sadar--som-en-hora

Hedersvålsdebatten cirkulerar med jämna mellanrum i media, men verkligheten verkar vara brutalare än vad media skildrar. En barndom och uppfostran som denna skulle nog driva många till livets avgrund.

Verkligheten är alltid rå, men så här rå klarar inte ens media skildra den.

Permalänk

Det finns bra och dåliga saker med heder, precis som de finns bra och dålig aga till hunduppfostran. Bara för att det är tillåtet att ta hunden i nacken då den har varit olydig, så innebär det inte att man får sparka på den när den gör något naturligt beteende.

Så jag tycker inte man ska angripa folkslag där de har något som kallas för heder, dock skall man ge sig på extremisterna. Precis som det är med religion och religionen hör ju ofta ihop med heder. (ofta inte alltid, likaså kan vi atheister ha heder) I sverige har vi lagar emot aga så det får inte förekomma, dock kan föräldrarna tvinga barn vara med på saker som de inte vill, tvinga dem bära vissa kläder etc. Och då straffa dem med indragen veckopeng, gnäll, frihetsberövande(utegångsförbud), tv/datorförbud, ignorera/utestänga etc. Men utan dessa straff, ja hur skulle barnen bli då?
Det finns även svenska barn som tvingas gå till kyrkan, inte får vara ute och festa på helger etc, så det är inget rent "invandrarproblem".

Så jag ser det inte som en lätt problem att lösa, hur barn har i andra länder kan vi ännu mindre påverka. Vi klagar på hur strängt deras barn har, de klagar på att våra barn skaffar ungar lite här och där.. Och där fadern sedan lätt slipper ansvar om han bara känner för det.

*edit*
Jag låt inte alltför negativ mot extremisters beteende, men det är jag. Bara det att jag inte ser så lätt att hindra föräldrar att uppfostra barn som de vill, aga är förbjudet men andra straff finns som jag nämnde.
Hedersvåld betyder när det har gått så långt så våld har blivit inblandad och våld är ju fel, speciellt när det är mot anhöriga som har gjort en struntsak. Precis samma sak som man inte skall sparka på sin hund bara för att vill nosa på en annan hund någonstans.. Våld/aga är som sagt olagligt, så vi har i dagsläget lagar som skall kunna ta hand om detta. Men hur detta fungerar i praktiken, speciellt med rädslan att bli kallad för rasist är en annan sak.

*edit2*
Det finns allt svennar med heder också, men den har kraftigt minskat med åren. Det vi har är mer social status, skitsamma vad du gjorde igår eller vad dina närmsta släktingar har gjort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hemskt företeelse detta med hedersmord.

Man måste få till en förändring på hederssynen bland vissa människor, vilket tyvärr kan vara oerhört svårt då det sitter så djupt i deras kultur att den inte går att slita loss sig från.

Permalänk
Medlem

Hedersvåld-debatten är i sig intressant. Men jag förstår inte varför imamer i sverige inte får frågan angående homosexualitet och medlemskap i mosker och liknande. Jag är högst intresserad över svaren där. Vilken otur att journalisterna glömmer denna intressanta fråga när det gäller imamerna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Även kristna i mellanöstern hedersmördar sina döttrar, och könstympar. Det är något konstigt det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niqlas
Fann denna av en ren tillfällighet http://www.kapitel1.se/lilla-jag/sitt-inte-sadar--som-en-hora

Hedersvålsdebatten cirkulerar med jämna mellanrum i media, men verkligheten verkar vara brutalare än vad media skildrar. En barndom och uppfostran som denna skulle nog driva många till livets avgrund.

Verkligheten är alltid rå, men så här rå klarar inte ens media skildra den.

usch den va hemsk:(

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W