Hur har du påverkats av nedladdning?

Permalänk
Medlem

Hur har du påverkats av nedladdning?

En tanke slog mig.

Hur har möjligheten att ladda ner diverse saker påverkat dina inköp.

Köper du tex färre musikskivor, filmer etc jämfört med innan eller anser du att nerladdning ej påverkat dig.

Jag syftar på illegal fildelning nu, men det betyder inte att vi ska diskutera det i sig, utan jag vill stilla min nyfikenhet då jag själv inte påverkats nämnvärt av denna möjlighet, iaf inte åt det håll media vill ge sken av (dvs negativt= köper mindre). Om något så köper jag mer skivor och filmer nu jämfört med innan. Med andra ord är jag inte intresserad av vad o hur mycket ni laddar ner, utan om detta påverkat eran inköpsmönster/beteende.

Men hur är det för dig? Vad tror du? Har den illegala fildelningen fått dig att köpa mindre eller mer än tidigare? Eller har den inte påverkat dina inköp alls? (OBS att du inte har/har råd att köpa ska inte vara det avgörande här).

Edit: Med "innan" syftar jag på innan ni hade möjligheten att fildela. Vet att många är unga, men jagvet även att många är så pass gamla att de hade ett liv innan Kazaa, Napster och torrents.

Permalänk
Medlem

Inget alternativ om man ser färre filmer på bio eller hyr filmen?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Inget alternativ om man ser färre filmer på bio eller hyr filmen?

Jag tyckte det var för många alternativ redan som det är, men vi kan säga att hyra/gå på bio får falla under "vanliga" DVD-köp.

Eller är det för dumt?

Permalänk
Medlem

Helt klart. I de flesta fall kräver jag mervärde för köp över piratkopiering. Antingen i form av samlarvärde eller att det erbjuder en tjänst som gör pirat undermålig.

Tror dock inte att jag spenderar mindre pengar, utgifterna för nöje har bara ökat med åren. Det har dock krafitgt styrt vad jag har spenderat mina pengar på. det mesta går till spel dock

har aldrig köpt en musik cd till mig själv dock. betalade 2 spotify månader sen kom jag på att inte bryr mig nå speciellt om musik hehe

Permalänk
Medlem

Se där, visste att jag hade glömt något; spel.

Permalänk

Köper färre musik och dvdskivor främst av tre anledningar.
1: Det skulle aldrig falla mig in att i onödan betala för något som majoriteten tar gratis.(principsak, nu medföljde dock vista datorn)
2: Jag inte vill ha mediorna på skiva.
3: Sist jag ser enbart filmer en gång (nu för tiden), musik duger radion gott och väl för mig. (tycker t.o.m. det är smidigare, slippa leta upp låtar själv) Så jag behöver bara låna/hyra.

*edit*
Spel köper jag mindre för att jag typ aldrig spelar nu förtiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag konsumerar mera. Främst på grund av att jag köper utrustning (ny tv för filmer, ljudanläggning för musik och annat, ny dator för spel), vilket leder till att jag köper mer media. Även om jag laddar ner mer än jag köper så blir det en hel del (egentligen mer än jag har råd med som studerande). Sen går jag också oftare på bio, eftersom det rätt så ofta händer sig att jag ser en film i dålig kvalite på någon torrentsida, laddar ner den och märker att kvalitén är så dålig att jag inte orkar se den. Men konceptet verkar ändå häftigt och istället för att vänta på en bättre release ser jag den på bio.

Jag uppskattar att jag har lagt ner 3500€ på underhållning och underhållningselektronik senaste 12-18 månaderna. Utan piratkopiering skulle det antagligen hållit sig på några hundralappar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Köper lite mer filmer nu, men det är ingen stor skillnad annars.

Men tror nog jag köper mycket mindre spel än vad jag gjort innan det var möjligt att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Intressant, precis sådana saker jag ville höra.

SJälv köper jag spel och musikskivor som innan, däremot har DVD-köpen nästan exploderat för min del. Jag kan kolla på en nerladdad film och sen sticka ut och köpa den i en specialutgåva för att ha den.

Innan köpte jag nästan inga filmer alls, hade inte lust att betala för något som senare kunde visa sig vara dynga...

Vad beträffar bio så går jag gärna, men för tillfället bojkottar jag SF i Umeå eftersom biografen suger...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tjaa.. 2005 började jag göra det, då mer och mer, var helt grön

Idag.. Laddar ner en hel del, mer sen bara några år tillbaka, var ett tag sen ja köpte en film eller så faktiskt

Annars är allt oförändrat

Permalänk

"Köper fler musikskivor och DVD-filmer"
Numer så har jag dock närmast sluta dvd-filmer.

Jag finner det sjukligt irriterande att behöva gå fram till dvd-hyllan, plocka fram fodralet, ta ur skivan ur fodralet, ta ur skivan som sitter i sen tidigare ur dvd-spelaren, lägga skivan i fodralet, lägga tillbaka det andra fodralet, stoppa in dvd-skivan i spelaren, starta upp TVn/ljudsystemet, starta upp dvd-spelaren, scrolla fram till "spela nu" (jag använder min PS3 som dvd-spelare, men jag har även en "vanlig" stationär spelare med uppskalning), vänta 15 sekunder för att skivan ska laddas, se på en tre minuter lång reklamfilm (alternativt fippla i menyerna i tjugo sekunder med varierande resultat) med den obligatoriska "du skulle inte stjäla en..."-filmen, välja "svenska" (om det är en svensk dvd), trycka för att starta filmen direkt och så till sist, gå in i dvd-spelarens meny för att stänga av undertexterna (idiotiskt nog så händer det ju ibland att man bara kan välja mellan fem olika nordiska språk precis i början av filmen, dvs. undertexter är valda från början, som man måste avaktivera om man som mig vill se filmer utan förstörande text).

Då har man inte ens börjat på problemen med tv-serier - att hoppa över introt är onödigt jobbigt, man måste se på två minuter eftertexter om man inte manuellt trycker vidare med kontrollen. Dessutom måste man byta skiva flera gånger per säsong.

Totalt sett spenderar man utan vidare över 20% av tiden på något så meningslöst som hantering av plastskivor och ett ogenomtänkt gränssnitt.

Det är betydligt lättare att se tv-serier på exempelvis svt play (en abbonemangstjänst som jag tycker fungerar helt okej). Totalt 4-5 klick tar det att öppna svt play, välja program och avsnitt.
En fördel är att man inte behöver tänka över inköpet på varje liten tv-serie; det är bara att betala (den dyra!) kvartalsavgiften så är allt klart.

Cd-skivor har jag nästan gett upp helt, men det kan hända att jag stödköper en skiva (givetvis inte från något enormt skivbolag, utan snarare från mindre artister).

Jag använder bara skivor i bilen numer, då jag inte har en bilstereo med usb-anslutning (de bilstereor som finns ser så hemska ut - min bilstereo har hygglig kvalité men har totalt 12 knappar och ett hjul. De flesta bilstereor som säljs har 35 knappar, ett idiotiskt menysystem och en avskyvärd design).

Spotify är att föredra här, problemet är bara det att musikutbudet är minimalt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ingen direkt förändring för min del. Har alltid haft en förkärlek för dvdboxar, däremot så ser jag på betydligt mer bio numera.

Permalänk
Medlem

Valde "Inte en blekaste aning...". Kommer inte riktigt ihåg hur det var innan. Mitt tidigaste minne av piratkopiering var några disketter med för mig omöjliga spel på och senare en skiva med bland annat doom 2 vilket jag endast fick spela när kraven "det regnar och mamma inte är hemma" var uppfyllda.

Köper nästan aldrig film. De få som jag köpt är ute på vift någonstans. Har nog gått över mer och mer åt att ladda hem film istället för att hyra vid filmkvällar, mer bekvämt. Händer dock att man drar och hyr något. Detta har ändrats under en tid som man har haft möjlighet att ladda hem så inget som kom med illegal fildelning.

Musik skulle jag aldrig dra mig för att köpa. Dels är jag ingen musik typ och dels så är det bara en till tre låtar av en och samma artist som känns värd att lyssna på. Nu finns det ju dock alternativ till att köpa enskilda låtar så det är väl egentligen ingen bra bortförklaring.

Spelköp tror jag har påverkats på så sätt att jag brukar köpa spelen långt långt efter dem har släppts till ett billigt pris. Inte allt man laddar hem direkt men det som känns värt det och man vill ha mer av.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Köpte knappt film innan, köper lika mycket nu, d.v.s. bara vissa speciella så som sammlarutgåvor och liknande. Köpte knappt någon musik innan (kanske 1 skiva/kvartal), köper ingen nu.

Däremot går jag en hel del mer på bio (Där jag tidigare snittade 1/halvår är nu mer likt 1/vecka), köper massor av mer spel och betalar mer än gärna för Spotify och andra lagliga tjänster.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte den blekaste hur mina köpvanor har ändrats. Jag köper film, spel och CD-skivor. Men då vi skaffade fast uppkoppling väldigt tidigt så jag har inget att jämföra med, tyvärr.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, svår fråga.

Allt HD material köper jag, bland annat för piratalternativen har sämre kvalité, och jag älskar att ha de fina blu-ray fodralen uppradade.

DVD-filmer är det väll sådär med, men något tillskott då och då blir det ändå.

Har aldrig köpt en musik-cd och kommer nog aldrig göra, lyssnar knappt på musik.

Köper alla spel jag anser vara roliga nog, tyvärr är dem rätt sällsynta numera.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig film eller musik och har aldrig gjort det. Däremot kan jag se mig hyra DVD-film och det gör jag kanske oftare nu än tidigare för att jag vet vilka filmer som är bra. Nåt PS3-spel köper jag kanske en gång var sjätte månad. Spelar knappt längre..

Använder mig mest utav Spotify just nu och ibland alla mp3or som jag sparat på mig under åren med bredband.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Mig har det inte påverkat något nämnvärt.
Jag köper skapligt mycket DVD-filmer då jag gillar att ha "the real deal". Älskar dvd-boxar och specialutgåvor

Spelar gör jag endast på PS3:an så där köps spelen.
CD skivor köper jag när jag kommer över något jag gillar. Spotify är guld värt för mitt dagliga lyssnande.

Köper ca en bok i månaden, men dom är iofs inte så lätta att fildela i bokform

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Röstade inte alls, förut vägrade jag skivor etc för dem extremt höga överpriserna. Fildelningen har dock öppnat mina tankar för Digital Download, om någon bra sådant system liknande Steamplattformen öppnas kommer jag att vara en garanterad kund där.

I dagsläget reser jag långfingret högt upp i luften mot skivbolag.

och btw, piratkopiering introducerade mig till steam

Permalänk
Medlem

Köper inte cd-skivor alls, de är fullständigt förlegade, den senaste jag har är Absolute Party 2000, som jag fick i julklapp för länge sen, den är fortfarande inplastad.

Istället för att köpa cd-skivor lägger jag pengarna på att se artister jag gillar live, pengarna det kostar hade säkert räckt till massvis med cd-skivor, men inte i närheten av att vara lika kul

Köper mer film på DVD än innan jag började ladda ner film, nu vet jag ju vilka filmer som är värda att läggas pengar på.
Samma med spel, betalar för de spel jag laddat ner och spelet och tycker är värda pengarna, för det mesta får jag vänta på att priset faller till vad jag tycker är rimligt för den budget jag har

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk

Jag köpte aldrig någonting innan, kostar för mycket och om jag inte kunde får tag på det så sket jag i det.

Permalänk
Medlem

Jag går mer på bio nu än vad jag gjorde innan. Men jag köper inte lika mycket filmer och musik nu.
Iofs har jag nästan aldrig köpt musik men filmer köpte jag en del av tidigare.
Spel köper jag mer nu. Troligtvis för jag slutat spela datorspel och börjat med konsol.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad då jag är uppvuxen bland pirater. Fick modemuppkoppling 98, sen dess har internet haft stor betydelse på hur jag tar del av saker. Innan dess hade man ju lite spelmaskiner som man köpte spel till, men runt 97 tror jag min bror chippade vårat playstation och fick lite brända skivor från kompisar. Innan 97 så hade man ju också lite disketter med diverse PC-spel. Det var ju stort bland kompiskretsarna.

Nu för tiden köper jag dock spel. Vet inte varför, men antagligen för att kunna ta del av online-delarna. Känns bekvämare att köpa spel på nåt sätt då man åtminstonde kan prova demos också.

Internet ändrade mitt sätt att tänka. Musik kan jag jämföra med fina konstverk på deviantart.com, något som alla kan ta del av. Film är verkligen en "grisen i säcken"-vara. Man vågar inte köpa en film förräns man sett den. Längtar tillbaka till tiden då man kunde hyra film på filmtajm för 19kr, då vågade man åtminstonde chansa. Där med är film betydligt bekvämare att ladda ner, även om det känns lite fel kanske. Bio händer det väl fortfarande att man går på nån eller några gånger per år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lyssnar mer på musik nu än annars. Men jag är ganska övertygad om att jag inte köpt mer musik om det inte funnits möjlighet till gratis nerladdning... Gratis och gratis förresten, man betalar ju dyrt för bredbandsuppkopplingen!

Ska jag vara ärlig tycker jag att bredbandsbolagen kunde betala en slant till musikindustrin, för det är de som tjänar de stora pengarna på nerladdningen. Jag har aldrig uppgraderat mitt bredband från 256 kbit om det inte vore för TPB.. Så tacka dem, Telia!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Musik har jag aldrig varit särsligt intreserad av att köpa. evt nån speciel skiva av en favorit artist.
där funkar spotify ganska bra, lite dåligt med min sorts musik. men borde bli bättre då mina artister tillochmed gillar att folk fildelar deras musik. eftersom det ökar deras spelningar.

Filmer köper jag mer än någsonsin, och det är pgr av att man kan ladda hem dom från början.
jag vill ha 5.1 ljudet och riktig kvalla.och skulle aldrig rymma så rackarns många 4-8gb dvdrip/25gb bluray filmer på datorn ändå.
Men om man ska va ärlig så laddar man även hem filmer man vet att man inte kommer att köpa. men hade inte möjligheten funnits där så hade inte sett den över huvudtaget.

Spel till ps3 köper jag av men bara dom jag vet är bra ellr dom man iallfall kan få prova demo på.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Det brukar ofta te sig att när jag gillar någonting så känner jag mig skyldig att bidra, så då köper jag det även om jag redan har det på datorn!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag svarar såhär.

Jag har inte laddat ner en enda låt sen Spotify lanserades.

Permalänk
Medlem

Så om jag ska tolka er som skrivit här så har er konsumtion av nämnda produkter i få fall gått ner, medan majoriteten inte tror sig ha påverkats och till och med köper mer?

Intressant

Permalänk
Medlem

Köpte aldrig någon musik innan jag började ladda ner och hade förmodligen inte gjort det efter heller. Radio duger hyffsat. Dock med filmer vet jag inte. själv köpte jag ju inget. Men ibland hände det väl att man hyrde. Dock ganska sällan. Valde at det inte påverkat alls. Men det är ju omöjligt att gissa sig fram.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag svarar såhär.

Jag har inte laddat ner en enda låt sen Spotify lanserades.

Det håller jag verkligen med om! Jag har inte heller laddat ner någon musik sedan jag började använda Spotify. Enda undantaget är några FLAC-album, men endast eftersom jag ville höra skillnaden jämfört med mp3. Nu borde det bara lanseras liknande tjänster för film, tv och spel... sen skulle jag knappast pirata alls längre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum