Catalyst 9.2 ute nu

Permalänk
Medlem

jaha

är det ens någon ide att installera detta för mig?

Ati 1600 p4 2,8

kommer det ge mig något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Ett tips till alla där ute som får problem vid uppdatering av drivrutiner! Använd er av driversweeper. Ett händigt litet program som tar bort exakt ALLT som har med nvidia/ati/creative/mfl drivrutiner att göra.

1. avinstallera dina ati drivers från "läggtill/tabort"
2. ta hem driversweeper från www.guru3d.com
3. starta om datorn tryck f8 och starta i felsäkert läge(OBS VIKTIGT)
4. öppna driversweeper i felsäkertläge välj ati tryck analyse då kommer det dyka upp en hel del .reg filer och annat som ligger kvar. Då trycker du på clear. Nu har du rensat din dator från gamla drivrutins rester.
5. Starta om datorn, installera catalyst 9.2

För att slipppa gnälla på dumma och elaka utvecklare så bör man följa dessa punkter. Har även själv följt detta schema och har a l d r i g haft ett problem med att uppdatera mina drivrutiner.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

lustiga dock är ju att ATI rekommenderar att man bara installerar PÅ dom gamla och inte använder alla dom där konstiga programmen...

Funkade fint här, känns snabbare... mindre ryckigt...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
När hårdvaran blir äldre lönar det sig sällan att uppdatera, orsaken till att man måste kan vara högre funktionalitet, tex högre version av OpenGL.

Antar att du syftar på mitt system i sign? Det nya HD4870 som är beställt, ska sitta i ett MSI DKA790GX Platinum med en AMD 720 X3. Och systemet i sign ska gå till en kompis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
fixas grafikproblemen i L4D med HD 4870x2?
Marken blinkar hela tiden för mig, och det är inte värmeproblem denna gång.

har inga problem med l4d på mitt 4870x2....kan vara nåt annat i din burk? kanske prova att inte ställa in en massa grejer i ccc 3d

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Yes!

äntligen verkar problemen med theatre mode vara fixat!
för tidigt att säga men jag hade random crasher när jag försökte spela upp filmer innan, och i 9.1 så kunde jag inte använda det alls utan bilden blev bara grön^^

nu verkar det funka:D

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

OMG! denna fixen hjälpe sjukt mycket i crysis...skojar inte när jag säger 45 fps i stort sett hela tiden!

(dator i sign)

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
har inga problem med l4d på mitt 4870x2....kan vara nåt annat i din burk? kanske prova att inte ställa in en massa grejer i ccc 3d

Problemen i l4d med 4870x2 kommer efter att datorn har varit i sleep. Om det har fixats nu vet jag inte.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

Funkade som sagt inte i win 7, men nog fick ja lite fler fps när ja uppdaterade från 9.1 till 9.2 i XP. Körde först en benchmark på Far Cry2, men där va de nog ingen direkt skillnad. Men lite bättre flyter nog Chrysis allt på.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Någon som vet eller har klurat ut hur man ska få detta att funka till windows 7?

Permalänk
Medlem

Man ska använda versionen som är specifikt för Win7 som de släppt kanske?

32bit Win7 https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/b...

64bit Win7 https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/b...

Fanns tydligt på ATIs sida, är det dessa som ni testat så vet jag inte vad mer ni kan testa dock.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Efter jag hade installerat 9.2 så flöt Fear2 bättre

Kort: 4850, Athlon 64 x2 3800+, winXP.

Ang. W7, så har jag hört (hade problem själv) att det inte går att installera om/uppgradera drivrutiner för ATI utan att man är fast med dom man först installerade. :/

Permalänk
Medlem

Kan man tycka, fast den e ju nårra versioner gammal nu:P De lustiga är att alla versioner ja testat sen 8.1 versionen har fungerat, har 9.1 nu. Men 9.2 vill sig inte..
Kanske ska testa avinstalera drivisarna först innan ja instalerar dom nya..förvisso flyter de messta på så fint så med 9.1, så kanske onödigt o krabba te att i onödan:)

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Tja, bara för att några fungerat till Win7 betyder inte det att alla fungerar
Vill man ha bra drivare så får man väl använda rätt OS med senaste

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har testa drivrutinen som är kompatibel till windows 7, men den funkar inte.kommer Beta_w7 has stopped working, Windows is checking for a solution to the problem, har också testat att köra versionen som är kompatibel med vista 32-bit då det har X86 versionen av windows jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
För att slipppa gnälla på dumma och elaka utvecklare så bör man följa dessa punkter. Har även själv följt detta schema och har a l d r i g haft ett problem med att uppdatera mina drivrutiner.

Detta mina herrar har jag gjort! och som grädde på moset har jag även sweepat omkring med ccleaner.. tack för kaffet! ingen som helst skilnad.

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Antar att du syftar på mitt system i sign? Det nya HD4870 som är beställt, ska sitta i ett MSI DKA790GX Platinum med en AMD 720 X3. Och systemet i sign ska gå till en kompis.

Nja, jag menade dom som tex sitter på ett X1950Pro.
För ett HD4870 lönar det sig nog för det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som förlorade ljudet helt med nya drivisen???

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G

Permalänk
Medlem

Åh, vilka problem jag har med ATI's drivrutiner

8.11, allt funkar, nps.
8.12 -> 9.2, BSOD när XP64 försöker läsa in drivrutinen, nånting relaterat till win32k.sys enligt felmeddelandet. Driversweeper, reinstall osv osv, inget funkar.

Det är så svårt att försöka lösa problemen själva, och ATI verkar inte ha nån koll på vad som är fel, eftersom det varit såhär ett tag.

Om nån har tips så tar jag de gärna..

Permalänk

Vet ej om det är så att nästan bara dom som har problem postar här eller om jag bara har grym tur.
Har inte haft ett enda problem med nån drivrutin till mitt 4870, har använt från 8.11-9.2 och har heller inte använt driversweeper eller något sådant.
Använder Vista x64.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Har heller aldrig haft problem med mitt 4870 och provat alla drivisar från 8.9 och framåt. Har kört både XP32 och W7 64bit och allt funkar klockrent. Bara hoppas man slipper alla problem som en del verkar att ha.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

nej, me lite fundersam över hur de kan va så mkt problem.

Va gör ni me era datorer egentligen? ellr rättare sagt, vad gör ati me dom

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Det verkar som om de flesta problemen kommer med OS:et, win XP 64. Synd att de strutar i oss, för att användargruppen är minst.

Permalänk
Medlem

Undrar om de har fixat buggen med Vista och dubbla skärmar. Mina drivers startar om sig lite då och då och en gång av fem så får jag även blåskärm. Det skall tydligen bero på drivrutinen. Får väl tanka och prova.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Lägger till att i 3DMark Vantage så flummar grafiken helt ur efter att jag hade installerat 9.2. Precis som om man hade stängt av A.I (vilket jag då inte har gjort). Annars så flyter faktiskt Crysis bättre med runt 10 fps vad jag har märkt.

Permalänk
Medlem

vad gör A.I föresten? vad är bäst att den står på?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får fram Crossfire-fliken?
Funkar inte med nyare drivare än 8.10.

Permalänk
Medlem

Jag fick bort all stuttering jag upplevde i FEAR2. CCC började fungera igen och allt fungerar som det är tänkt att det ska.

Kort: 4870 1GB

Permalänk

Har inte haft några problem med drivisarna till mitt HD3870 förut, men fick det tyvärr nu, installerade först bara över min gamla installation, då blinkade skärmen till och den där bubblan som talar om att drivrutinen startats om eller något sådant dök upp. Detta hände varje gång jag öppnade ett program eller en mapp eller något. Efter massa piller och tester så bestämde jag mig för att formatera om och installera om allt.

Fungerade bra, tills dess att jag gjorde rating-grejjen och aero kopplades på, då fick jag samma problem igen =/

Formaterade om allt igen och kör nu Debian 5, felfritt. Känns som om det är nått med Dx10 som är mitt problem, eftersom det är det som inte används i debian, men samtidigt, använder Aero Dx10? Annars vet jag itne vad det är, ska testa installera Vista igen imorgon och dra in en gammal drivis.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hjälpsam

Skapade en omröstning om problem och vilket OS man kör.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=898...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |