Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Extrema grafikbuggar

När jag satt och spelade lite förut så stängdes datorn av utan förvarning. Så jag startade om den igen men då blev de extrema grafikbuggar, streck över hela skärmen så man inte såg något. Så jag tänkte att de var för att grafikkortet var "överhettat" så jag la in de i kylen faktiskt :), sen in i datorn igen.
De funka i ca 10min sen blev de buggar igen. Så jag försökte installera nya/äldre drivrutiner men det verkade inte hjälpa..

Så nu undrar jag vad det kan vara för fel. Har lanat i ca 3-4 daar och rummet har nog varit 30 grader varmt och då la inte datorn av nån gång, vilket är lite skumt.

Väldigt tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2007

Mitt 8800gts 512mb börjar också flimra när det blir varmt.
Kör rivaruner och ställ kläkt hastigheten manuellt till önskad % av max.
Vad har du för grafikkort btw?

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Jag har ett 8800 GT 512mb.

Jag satte precis på datorn efter natten = iskallt grafikkort.
Men redan på första "laddningsbilden" då datorn startas så var det grafikbuggar, ungefär som ett rutnät på hela skärmen av grafikbuggar. Så jag tror inte det har med värmen att göra utan att det är något annat. Vad kan det vara för fel!?

Jag märkte även att när man drar t ex MSN rutan fram och tillbaka så hackar de som bara den, ungefär som om man inte installerat de första drivrutinerna till grafikkoret.

Inne i enhetshanteraren så är de ett "!" på grafikkortet, och när man öppnar mer info står de "Den här enheten kan inte starta (Kod 10). Och på "Resurs fliken" står det "Den här enheten använder inga resurser, eftersom ett problem har uppstått" :S

Någon som vet vad det kan va? Väldigt tacksam för svar.

EDIT: Tog en bild på hur det ser ut: http://data.fuskbugg.se/skalman01/-bild.bmp

+ att det hackar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Lider av exakt samma problem som Lax3N, med samma kort.
Någon som har lyckats hitta en lösning på problemet, eller är det bara nytt kort som gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Låter som paj kort. Inte mycket att göra åt.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Är det grafikfel i bios också? Hur ser det ut i felsäkert läge?

Låter ju som att grafikkortet pajat.

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008

Prova med att välja uppdatera drivrutinen för grafikkortet inne i enhetshanteraren