Fps spel anpassade för låg dpi på möss?

Permalänk
Avstängd

Fps spel anpassade för låg dpi på möss?

Hej.
I nästan alla fps spel så måste jag dra ner mouse sensitivity till 0 och det är fortfarande mer än vad jag är van vid. Spel som, far cry2, bioshock, fear, coj....

Jag kör med högsta dpi fast låg sens, något jag inbillat mig är att använda musens prestanda till max.

Jag tänker mig att sensorn är som en kamera som tar högupplösta bilder, varför skulle jag vilja att den tar sketna bilder, jag vill ju ha bäst precision osv. så jag sänker sens alltid mjukvaruvägen och aldrig genom att sänka dpin.

Förklara för mig hur det ligger till, då jag måste ha ngt om bakfoten i min kamera-mus teori.

Det är bara i dessa singleplayer fps spel som jag lider som mest av detta, då deras lägsta sens är fortfarande såpass hög....

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma problem!

Visa signatur

iMac 27" | Intel Core i7 3.4 GHz | 12GB 1333MHz | 256 GB SSD | 1 TB | HD6970M 2GB GDDR5
- MacBook Pro 13" | 2.26Ghz Intel Core2Duo | 4GB 1067Mhz DDR3 | Intel SSD 80GB | Nvidia 9400M

Permalänk
Medlem

där ser man, sänker du i OS också då?

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
där ser man, sänker du i OS också då?

Jag har ganska lågt, sänkte ytterligare nu.
oj vad stor skillnad det var mellan andra och trejde hacket

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

mjo har också det problemet vad kör ni med för möss? har mx518 lite moddad då den har pajjat ett par gånger

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
mjo har också det problemet vad kör ni med för möss? har mx518 lite moddad då den har pajjat ett par gånger

Jag kör med en steelseries ikari optisk (1600dpi vilket alltså är på tok för mycket för vad spelens sensitivity mätare är inställd för, vilka noobs, i bf2,cod spelen och source så finns inte detta problem).

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag har provat många olika möss och jag tycker att hög dpi = bra är lite av en myt. Provat att köra precis som du säger med möss som klarar 1600dpi. Men jag går alltid tillbaka till min IE 3 med typ 400 eller 800 dpi, minns ej. Sålänge man har en bra musmatta tycker jag man prickar bäst med denna, upplever det absolut inte som dålig precision, tvärt om. Men jag tror även att det är individuellt såklart.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniz
Jag har provat många olika möss och jag tycker att hög dpi = bra är lite av en myt. Provat att köra precis som du säger med möss som klarar 1600dpi. Men jag går alltid tillbaka till min IE 3 med typ 400 eller 800 dpi, minns ej. Sålänge man har en bra musmatta tycker jag man prickar bäst med denna, upplever det absolut inte som dålig precision, tvärt om. Men jag tror även att det är individuellt såklart.

Håller med dej, min Deathadder kunde inte mäta sig med 3.0 oavsett DPI, dock har jag 500hz via UsbRate på 3.0an

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

Jag kör mest med standardinställningarna för min G9:a... tycker det fungerar bra.

Men jag har testat lite högre dpi nu på sistone sedan jag bytte skärm. Eftersom jag kör med upplösningen 1920*1200 nu så är det bättre o ha högre dpi-inställning på musen. = man behöver inte flytta musen så mycket för att flytta runt pekaren över hela skärmen.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag testat lite i Fear 1 (yeah ettan roxzorz).

I windows vista är sensen på tredje hacket från vänster.
I Fear är sensen lägsta möjliga, 0.

Började med att köra 800dpi. Då drog jag musen från vänster sida av musmattan till höger, det blev ~540 grader.

Jag är ute efter att det ska vara ~180 grader, ngt som passar mig perfa.

Ställde in 450dpi, det blev också ~540 grader, till min förvåning.

Ställde in 100dpi, det blev ~540 grader... hur fungerar det här undrar jag nu???

edit: Ställde sensen i Fear på första hacket:
100 dpi på musen, blir då lite över 1000 grader vridning på min musmatta. 2 och nästan ett till varv...

Jag har ganska bred musmatta btw.

Är det möjligt att få det som jag vill? 180 grader på min matta?

edit2: Det kallas iofs CPI av steelseries, inte dpi, om det nu ska spela ngn roll. Spelet verkar vara sjukt okänsligt eller ngt, för skillnad mellan 1600 och 800 kände jag, men allt under 800 blir ju typ 540 grader varv.... hjäälp

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

är det nån skillnad mellan 600 och 2500dpi? alltså tänkte prova ha 2500dpi men det kan väll inte göra någon skillnad om man har höjt sensen till 3.0 och 600 dpi, än att ha 2500dpi och typ 0.0000000001? tack för svar:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
är det nån skillnad mellan 600 och 2500dpi? alltså tänkte prova ha 2500dpi men det kan väll inte göra någon skillnad om man har höjt sensen till 3.0 och 600 dpi, än att ha 2500dpi och typ 0.0000000001? tack för svar:)

Jag satt nys ingame, växlade mellan 1600 dpi och 100, knappt någon skillnad i sens, men det fanns.
Prövade sen med 3200 och 100, nu var det märkbar skillnad.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
är det nån skillnad mellan 600 och 2500dpi? alltså tänkte prova ha 2500dpi men det kan väll inte göra någon skillnad om man har höjt sensen till 3.0 och 600 dpi, än att ha 2500dpi och typ 0.0000000001? tack för svar:)

Skillnaden är ju "bara" 1900 "dots per inch" ...

Alltså... skillnaden är ganska så stor ja.

Permalänk

Dpi har väl bara med hur noga musen läser av rörelser mot underlaget? Så om du har väldigt hög sens behöver du hög dpi för att du vill att musen skall kunna känna av väldigt små rörelser.
Dpi i ditt fall borde inte spela någon roll alls och det påverkar inte din sens i spel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjuk skillnad mellan 3200 dpi och 800 dpi på min Roccat Kone. Då menar jag sens, ju högre desto snabbare rör sig siktet så att säga.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en G5 på 2000dpi när jag spelar. Kör Sourcespelen med en ingame inställning på ca 12,5. Ca 1cm förflyttning av musen i sidled = ca 360 grader rotation i spelet vilket är perfekt för mig. Det är ju det som är meningen med höga inställningar, att inte behöva flänga runt med musen över hela mattan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Dpi har väl bara med hur noga musen läser av rörelser mot underlaget? Så om du har väldigt hög sens behöver du hög dpi för att du vill att musen skall kunna känna av väldigt små rörelser.
Dpi i ditt fall borde inte spela någon roll alls och det påverkar inte din sens i spel.

Nehe, så jag kan alltså inte ha lägre sens än vad spelet vill att jag ska ha?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igulfast
Har en G5 på 2000dpi när jag spelar. Kör Sourcespelen med en ingame inställning på ca 12,5. Ca 1cm förflyttning av musen i sidled = ca 360 grader rotation i spelet vilket är perfekt för mig. Det är ju det som är meningen med höga inställningar, att inte behöva flänga runt med musen över hela mattan

Ohh, hur i hela världen kan du spela med det?
Skälv vill jag ha typ 360º på 45cm i sidled på min musmatta

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igulfast
Har en G5 på 2000dpi när jag spelar. Kör Sourcespelen med en ingame inställning på ca 12,5. Ca 1cm förflyttning av musen i sidled = ca 360 grader rotation i spelet vilket är perfekt för mig. Det är ju det som är meningen med höga inställningar, att inte behöva flänga runt med musen över hela mattan

Hur i helskotta kan du då sikta med precision?

Om 1cm är 360 grader så är 1 millimeters förflyttning 36grader, det betyder om du flyttar musen 1millimeter och personen du ska skjuta står mer än 5meter ifrån dig så kommer ditt sikte först vara till vänster om gubben och sen till höger, sen till vänster........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Nehe, så jag kan alltså inte ha lägre sens än vad spelet vill att jag ska ha?

Vet inte riktigt vart spelet tar sina settings ifrån. Men ifall du både kan ställa in sens i ditt os och på dina "drivrutiner" separat (vilket går med min razer i alla fall) så kan du prova att ändra till det lägsta som går i windows och öka på det på drivrutinen så du får samma hastighet i windows och se ifall det blir någon skillnad sedan i spelet.

Personligen tycker jag 180 grader på en hel musmatta (cm 25 cm?) är sjukt långsamt. Själv kör jag runt 360 grader på 5-6 cm vilket brukar vara lagom.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hur i helskotta kan du då sikta med precision?

Om 1cm är 360 grader så är 1 millimeters förflyttning 36grader, det betyder om du flyttar musen 1millimeter och personen du ska skjuta står mer än 5meter ifrån dig så kommer ditt sikte först vara till vänster om gubben och sen till höger, sen till vänster........

HAHHAHAHA

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igulfast
Har en G5 på 2000dpi när jag spelar. Kör Sourcespelen med en ingame inställning på ca 12,5. Ca 1cm förflyttning av musen i sidled = ca 360 grader rotation i spelet vilket är perfekt för mig. Det är ju det som är meningen med höga inställningar, att inte behöva flänga runt med musen över hela mattan

du är då galen! >:[

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
HAHHAHAHA

Haha, vad skrattar du åt? Det är ju sant

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att alla spel som är utvecklade för PC har bra inställningar för muskänslighet, medan de flesta nya spel inte är utvecklade för PC, och har därför helt värdelösa inställningar och lider av muslagg/acceleration. Googla "Bioshock mouse problem" till exempel.

Permalänk
Medlem

Värsta ilandsproblemet jag någonsin läst.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Värsta ilandsproblemet jag någonsin läst.

Hur många problem här på sweclockers är inte ilandsproblem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Värsta ilandsproblemet jag någonsin läst.

Jo att inte ha kunnat spela några större singleplayer fps titlar sen 2005 p.g.a. cp musinställningar är inte särskilt jobbigt egentligen.

btw. i Fear 1 har jag nu lyckats få vettig sens, vet inte vad som hände men nu reagerade musen ingame på lägre dpi, vilket den alltså inte gjorde förut.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hur många problem här på sweclockers är inte ilandsproblem?

Hur många av dagens alla problem är inte bara struntsaker EGENTLIGEN?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hur många problem här på sweclockers är inte ilandsproblem?

Har jag påstått något annat?

michael123, jag förstår inte riktigt hur du INTE kan spela dem? Alltså, det verkar BARA vara du som har problem det fungerar ju för ALLA andra. Skaffa en vettigare mus kanske.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Sötast

Låt termen "ilandsproblem" dö.... det är en så otroligt gammal, sliten och värdelös term ingen någonsin har brytt sig om.

Är väl knappast så att vi tänker på uländer när vi går å köper en logitech mus, eller när vi ställer in den, eller när vi spelar... eller när vi dricker vatten.. eller..................................