Widescreenskärmar i spel

Permalänk
Medlem

Widescreenskärmar i spel

Hur fungerar det med Widescreenskärmar i spel? blir allt utdraget på längden eller;)?

Antar att nyare spel har någon inställning för breda skärmar? men spelen med några år på nacken då?

Har gått och grubblat på det här hela dagen:P

Permalänk
Entusiast

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Main_Page

Finns sätt att fixa WS till även de äldre spelen som inte har officiellt stöd för det.

Permalänk
Medlem

Jag har bara ställt in att den alltid skall använda den inställda upplösningen i spel. Då blir spelet helt enkelt avskuret på höger och vänster sida.

Permalänk
Medlem

Vilken sten har du sovit under de senaste åren? Klart det inte blir utdragen av en WS-skärm

edit: De senaste 27 åren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Vilken sten har du sovit under de senaste åren? Klart det inte blir utdragen av en WS-skärm

edit: De senaste 27 åren

Det var 6 år sedan jag köpte min senaste burk och har varit helt ointresserad av dator spel efter det. Sitter fortfarande på en 17" tjockskärm från förra årtusendet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusvmt
Jag har bara ställt in att den alltid skall använda den inställda upplösningen i spel. Då blir spelet helt enkelt avskuret på höger och vänster sida.

Menar du inte att det blir avskuret uppe och nere?

Edit: Eller du kanske menade i äldre spel utan riktigt ws-stöd?

Permalänk
Medlem

Ja, jag antar att han menar att äldre spel som bara gillar 4:3- (och kanske 5:4-) upplösningar.

Om det är ett gammalt spel som inte har stöd för 16:10-upplösningar så är alternativen normalt att få svarta höger- och vänsterkanter ("pillarbox") eller att få bilden utsträckt.

Många spel som vid en första anblick inte ser ut att stödja WS går ju dock att få till att göra det med lite trixande. Och i alla nyare spel funkar det ju rakt av (widescreen är ju normen nu).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, jag antar att han menar att äldre spel som bara gillar 4:3- (och kanske 5:4-) upplösningar.

Om det är ett gammalt spel som inte har stöd för 16:10-upplösningar så är alternativen normalt att få svarta höger- och vänsterkanter ("pillarbox") eller att få bilden utsträckt.

Många spel som vid en första anblick inte ser ut att stödja WS går ju dock att få till att göra det med lite trixande. Och i alla nyare spel funkar det ju rakt av (widescreen är ju normen nu).

F.E.A.R (ettan) är ett bra exempel på det. Stödjer inte 16:10 utan meckel med .ini-filen men gör man bara det så funkar det.
Givetvis har ju Project Origin WS-stöd.

Permalänk
Medlem

Med 1.08-patchen, så stödjer FEAR de flesta 16:10/16:9 upplösningar.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, däremot Extraction Point stödjer inte WS. Där får man själv göra en .ini edit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kompressor
Stämmer bra, däremot Extraction Point stödjer inte WS. Där får man själv göra en .ini edit.

Det är precis vad jag gjort då jag spelar igenom fear 1 just nu, någon som vet ifall man kan ändra fovven också?
Har lyckats fixa rätt med pixlarna, men inte fov.