Sämre försäljning av Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Priser är väll knappast subjektiva?

Och förövrigt är det en delanalyser som görs i texten, objektiva analyser finns inte.

Priser är väl extremt subjektivt? Varför kan en vara kosta en sak på en kontinent och något helt annat på en annan? Och hur kan en familj vara tvungen att spara ett halvt liv för att ha råd med en sak som en annan person kan köpa varje dag? Priset är ju ett subjekt i värderelation mot konsumentens köpkraft och den lokala marknadens rådande prisbild.

Permalänk
Medlem

Synd, men de återhämtar sig så fort den nya minin kommer ut.
Och ja Apple är dyrare? vad är problemet. Dom är värda det, men ingen kan säga att Apple inte är dyrare i prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

En bekant hade en MacBook Pro men köpte nyss en "gamingdator" för att, just det, spela. Han gillar OS X:et men han prioriterade prestanda/pris, Windows går minst lika bra tydligen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Apple är inte alls dyra sett till vad man får för pengarna. Däremot tvivlar jag på att Apples kundkrets sitter på det här forumet.

Att de sen gör marknadens bästa workstations och ligger långt framme på OS-sidan hör väl inte till saken, eh?

Finns gott om PC-burkar som är betydligt dyrare än Apples, dessutom.

Nedgången i försäljning beror utan tvivel på nedskärningar i näringslivet, och inget annat.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Det är inte så enkelt som att jämföra en tower PC mot en iMac, trots att försäljningen gått ner så måste ni komma ihåg att Macar sålt otroligt bra under ett bra tag nu som bl a artikeln antyder. Folk kan väl inte vara så korkade att dem "missade" att det säljs PC hårdvara för billigare peng än motsvarande Mac?

Hela grejen med Mac är att det ska vara enkelt och dem har sitt eget sätt att se på saker, ta bara deras hemsida som exempel, tre stationära datorer och tre bärbara. Dessa datorer heter inte något i stil med Macbook 2001XP78Z och Macbook 2001XPGT80Z.
Utan produktnamnen är helt enkelt, Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, iMac, Mac Mini och Mac Pro.

Redan med namnen kan man förstå vilken dator som passar dig. Pro = proffs, Mini = liten, Air = tunn/lätt? och Macbook, iMac = det vanliga.

För det andra så betalar man mycket för designen på datorerna, om man kollar på ex. Dells nya XPS Studio 15 och 13 och jämför dessa priser med Macbook/Macbook Pro så kostar Apples datorer t.o.m mindre.
Eller om man jämför Apples iMac mot HPs dator med inbyggd dator i en stor touchscreen, samma grej där.

För det tredje är alla Apples datorer förvånande tysta, t.o.m Mac Pro.

Det här är några anledningar till varför folk som jag väljer en Mac, att dem är dyra relativt till PC datorer är sant, men dem erbjuder fortfarande inte samma saker.
Om man inte kräver den allra värsta prestandan så klarar man sig gott med Mac.
Och den viktigaste anledningen är helt klart OS X

P.S. För att inte trampa på några PC fanboys tår så vill jag tala om att detta bara är några av Apples fördelar och självklart finns det många fördelar Windows PC har mot Mac.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Det är inte så enkelt som att jämföra en tower PC mot en iMac, trots att försäljningen gått ner så måste ni komma ihåg att Macar sålt otroligt bra under ett bra tag nu som bl a artikeln antyder. Folk kan väl inte vara så korkade att dem "missade" att det säljs PC hårdvara för billigare peng än motsvarande Mac?

Hela grejen med Mac är att det ska vara enkelt och dem har sitt eget sätt att se på saker, ta bara deras hemsida som exempel, tre stationära datorer och tre bärbara. Dessa datorer heter inte något i stil med Macbook 2001XP78Z och Macbook 2001XPGT80Z.
Utan produktnamnen är helt enkelt, Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, iMac, Mac Mini och Mac Pro.

Redan med namnen kan man förstå vilken dator som passar dig. Pro = proffs, Mini = liten, Air = tunn/lätt? och Macbook, iMac = det vanliga.

För det andra så betalar man mycket för designen på datorerna, om man kollar på ex. Dells nya XPS Studio 15 och 13 och jämför dessa priser med Macbook/Macbook Pro så kostar Apples datorer t.o.m mindre.
Eller om man jämför Apples iMac mot HPs dator med inbyggd dator i en stor touchscreen, samma grej där.

För det tredje är alla Apples datorer förvånande tysta, t.o.m Mac Pro.

Det här är några anledningar till varför folk som jag väljer en Mac, att dem är dyra relativt till PC datorer är sant, men dem erbjuder fortfarande inte samma saker.
Om man inte kräver den allra värsta prestandan så klarar man sig gott med Mac.
Och den viktigaste anledningen är helt klart OS X

P.S. För att inte trampa på några PC fanboys tår så vill jag tala om att detta bara är några av Apples fördelar och självklart finns det många fördelar Windows PC har mot Mac.

Det där kan jag helt klart acceptera, det är vettiga argument. Vad jag länge har varit förvånad över, är varför macbooks och Apple's datorer i allmänhet går hem så mycket hos studenter? Det är nästan de facto, liksom... Jag menar, som student har man begränsad budget. Vad är det som gör en mac till en så bra studentdator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Jämför man liknande produkter på som de gör i artikeln så är priset inte så subjektivt som du påstår. Det är väldigt konkret. Att alla Apple fanboys försöker flumma till det är förståligt. Jag skulle göra detsamma om jag var lika känslomässigt investerad i ett företag.

Håller absolut med, men priser rent allmänt är en subjektiv bedömning av en varas värde i förhållande till tidigare nämnda delar... Det var det jag ville förklara. Själv skulle jag aldrig köpa en Apple-dator då jag inte anser att jag får ut den prestanda jag vill ha för det priset.

Permalänk

Jag tycker apples problem ligger i deras toppar och dalar i vad vi subjektivt kallar "prisvärdhet". För tillfället kan jag bara tycka att macbook pro är "prisvärd" som en renodlad arbetsdator. Macbooken är för tillfället inte prisvärd. Den hade nästan samma spec för ett år sedan. Samma hastighet på prollen, lika mycket minne och dessutom firewire. Nu har man lagt till aluchassie, tagit bort firewire och ökat priset. Detta sammanfaller med en finanskris och därmed är minskad försäljning ett faktum. Apple är beroende av hårdvaruförsäljning då deras OS är billigt och ej licensieras på samma sätt som windows. Precis som Mr Firechild säger så var mac pron prisvärd när den kom. Men hur många köper en mac pro? För att nå upp i volymförsäljning är man tvingad att sälja macbooks, imacs och mac minis. När dessa för tillfället ej är särskilt prisvärda (macbooken var billigast i förhållande pris/prestanda för ett år sedan) så faller givetvis volymförsäljningen. Frågan är om apple kan vända det med en ny mac mini mitt i en finanskris...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Apple är inte alls dyra sett till vad man får för pengarna. Däremot tvivlar jag på att Apples kundkrets sitter på det här forumet.

Pytt, det är skitsnack på hög nivå. Vad skiljer en Mac Mini mot en Mac Pro? Jo hårdvaran. Pratar man om Windows så finns det ett antal versionen och än fler ska det tydligen bli i och med Windows 7. Man kan tycka lite vad man vill om det, för mig fungerar inte argumentet att i OSX så får man med allt för ett enda pris med motargumentet att man faktiskt behöver köpa en dator till mjukvaran också. Sedan kommer frågan om uppgradering, tänk att man köpt en iMac 24" och så kommer ny fet hårdvara från Intel och en ny version av OSX från Apple - har man då behov av det prestandalyftet så måste köpa en helt ny iMac inkl skärm. Nu vet jag inte hur andra tänker men jag köpte en 30" förra sommaren och planerar inte att byta ut den på ett antal år. Gissningsvis kommer jag däremot byta hårdvara några gånger.

Med tanke på den kvalitetskontroll Apple verkar ha så skiljer det inte vidare mycket från andra tillverkare i kvalitet - så nog är de dyra för vad man får. Det finns dock ett undantag för detta och det är när deras produkter är som allra nyast.

Citat:

Att de sen gör marknadens bästa workstations och ligger långt framme på OS-sidan hör väl inte till saken, eh?

Får allt definera workstation. För som allt-i-allo- bruk faller den ju pladask för ganska många. Det är snarare så att den är alldeles ypperlig i miljöer som kräver nischad mjukvara, exempelvis musik eller reklam- branch.

Citat:

Finns gott om PC-burkar som är betydligt dyrare än Apples, dessutom.

Nedgången i försäljning beror utan tvivel på nedskärningar i näringslivet, och inget annat. [/B]

Inte helt säkert, Det går garanterat dåligt för alla datorföretag idag - frågan man ska ställa sig är varför det går sämre för Apple än för konkurrenterna i svåra tider? Saknar man något i produktportföljen? Är man fel ute i prissättningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det där kan jag helt klart acceptera, det är vettiga argument. Vad jag länge har varit förvånad över, är varför macbooks och Apple's datorer i allmänhet går hem så mycket hos studenter? Det är nästan de facto, liksom... Jag menar, som student har man begränsad budget. Vad är det som gör en mac till en så bra studentdator?

Operativet är mycket mer lättarbetat, enligt mig då, och du kan arbeta mycket effektivare. Så till alla former av seriöst arbete eller studier är en mac ypperlig.
Finns inga virus så du riskerar inte att alla dina uppsatser helt plötsligt raderar sig själv.
Bra byggkvalité som tål att den flyttas på frekvent.
Sen är dom ju snygga, något som alla unga människor bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vänta nu här, det där va den mest idiotiska jämförelsen jag sett. Lägger du på OS på den andra datorn skulle du ju få betala åtminstone 10500 kr för den. Så är det så skummt att du betalar 2000 kr för att få allt inbyggt i skärmen? Tycker inte jag direkt faktiskt. Bättre jämförelse för att visa din sak vore att jämföra Mac Pro Där kommer du få stort prisgap och datorer som är tänkta för samma sak.

Klart försäljningen sjunker nu, fler arbetslösa = sämre försäljning. Inte direkt för att de är dyra, bara det att det finns billigare datorer på marknaden. Men det är klart att man tycker Macar är dyra om man är arbetslös, då är det mesta dyrt.

Jag betalar inte 2000kr för att inte kunna uppgradera datorn i framtiden. Man kan köra W7 gratis och det är bättre än XP och Vista

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Men om;
Bil A = Ferarri
Bil B = Volvo

Självklart är bil A dyrare, men du får ju se till helheten.

Funkar ju inte riktigt det iheller.

Bil A kan vara dyrare om det exempelvis skulle vara en husbil eller en Hummer.
Dyrare är inte alltid bättre. För många krav som måste uppfyllas

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Man köper en Mac för att den är fin att titta på, inte för att den presterar bra. Något att förstärka egot eller e-penisen med.

/thread

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det där kan jag helt klart acceptera, det är vettiga argument. Vad jag länge har varit förvånad över, är varför macbooks och Apple's datorer i allmänhet går hem så mycket hos studenter? Det är nästan de facto, liksom... Jag menar, som student har man begränsad budget. Vad är det som gör en mac till en så bra studentdator?

Tja, dem jag känner på universitetet där jag pluggar av tjejerna köpte alla Macbook för att dem älskar designen och att den inte är allt för stor. 1 av dessa kör endast windows och inte OS X alls. Rent kosmetisk anledning alltså. Inte undra på att när företag vill göra en produkt för tjejer ändrar dem bara färgen till rosa och vóila!

En annan kille i min klass hade aldrig tänkt på Mac, men när han fick reda på att man kan köra windows så köpte han en, nu har han inte ens windows installerat... Anledningen till att han köpte var för att dem uppdaterade precis till unibody och så var han jättenöjd med sin iPod Touch.

En kille i parallell klass skaffade den därför att han frågade runt och dem flesta säger att Mac är pålitligare än PC. Och det var den egenskapen han eftertraktade mest i en dator.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Helt jävla rätt, rätt åt de, idiotiska priser, hatar Apple och kommer alltid göra det. Citera inte för att käfta emot, jag är som en fanboi fast tvärtom emot Apple och vad ni än skriver så ändrar jag inte min åsikt.

Stick tillbaka till Fragbite.

OnT: Någon förvånad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Kass prestanda till ett högt pris, släpp OSX till vanliga datorer så hade dem kanske fått något sålt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Tja, dem jag känner på universitetet där jag pluggar av tjejerna köpte alla Macbook för att dem älskar designen och att den inte är allt för stor. 1 av dessa kör endast windows och inte OS X alls. Rent kosmetisk anledning alltså. Inte undra på att när företag vill göra en produkt för tjejer ändrar dem bara färgen till rosa och vóila!

Ledsen för att jag är petig men det är så många som inte vet hur man använder DEM här, så, nej inte dem, de eller möjligen dom. D.v.s. ”så hade DE kanske fått något sålt” "DE jag känner" eller möjligen ”så hade DOM kanske fått något sålt” "DOM jag känner" osv. Inte ett DEM är rätt.

Lustigt föresten, jag förstår inte alls vad du skriver, finns det rosa Macbooks? För övrigt så förstår jag inte heller att man hatar en tillverkare och är skadeglad, är det avundsjuka eller varför denna barnsliga irritation? Jag är uppriktigt nyfiken.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

lågkunjuktur är bullshit. Själv köpte jag min macbook dagen efter jag blev varslad från mitt jobb, lawl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men om bil A hade kaross i platina, fälgar i diamant, en motor med 500 hästkrafter som drar 0,3 liter milen, kunde flyga, servera kaffe och torka dig när du varit på toaletten, hade du fortfarande hävdat att den är dyr? Vi kanske lägger olika innebörd i ordet "dyr" bara, men för min del så återspeglar det "prisvärdhet"; att man får mer eller mindre för pengarna.

Nåja, det var lite off-topic kanske.
Jag har aldrig varit något fan av Apple, men det är ju rätt naturligt att folk håller mer i slantarna när det är svåra tider.

Men nu är det ju inte så att mac har alla dessa underbara fördelar som du säger att bil A har. Den enda fördelen den har är att den eventuellt är aningen snyggare (vilket såklart är en smaksak). Jag däremot är inte speciellt förtjust i den.

Klart man köper en bil med mer hästkrafter och bättre motor (och aningen fulare), än en bil som går sämre men som har fördel gällande utseendet. Men i slutändan handlar det ju ändå om prisvärdhet.

Permalänk
Avstängd

Mac är bra om man studerar, för då kan man inte låta tiden rinna iväg genom spel, för det finns inga många spel och de få som finns kommer lagga.

Dessutom kommer man aldrig sitta timmar och tweaka, ladda ner, installera och fixa för det går inte, mer tid till att studera

Bra för studenter!! och tanter som inte kan lära sig mer än basic dator funktioner.

btw. klart apple är dyrt då det har riktigt rutten prestanda/pris jämfört med pc

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska inte bara se på inköpskostnaden utan totala ägandekostnaden. Begagnade mac'ar är nämligen eftertraktade och har bra andrahandsvärde. Jag sålde rätt nyligen min nästan 3 år gamla macbook för 4000kr (inköpspris '06 var 10 000). I slutändan är macen kanske lite dyrare ändå, men marginalerna sjunker helt klart om man räknar så.

Jag ska inte lägga mig och diskutera prisvärdhet då det är väldigt subjektivt och uppenbarligen finns det olika uppfattningar här om vad som anses vara värt att betala för. Värdesätter man inte ett påkostat skal och tycker inte att ett operativsystem är värt att betala för så förstår jag att mac inte tilltalar.

Denna avvägning gör vi alla i stort sett alla inköpssituationer; mat, bilar, kläder, mobiltelefoner, etc...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Haha..

Jag finner det ytterst patetiskt att folk fortfarande måste bråka så fort det gäller Apple.

"Åh en ny nyhet där Apple nämns. Nu kan jag skriva av mig lite ilska."

Bara ge upp. Kan vi inte bara komma överens om alla har en egen åsikt och preferens vad gäller datorer. Finns knappast många som köper en mac för att de har fet prestanda. De köper en för att de älskar systemet, helhetslösningen och ja, oftast varumärket. That's the way it is.

Skrattretande.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Mac är bra om man studerar, för då kan man inte låta tiden rinna iväg genom spel, för det finns inga många spel och de få som finns kommer lagga.

Dessutom kommer man aldrig sitta timmar och tweaka, ladda ner, installera och fixa för det går inte, mer tid till att studera

Bra för studenter!! och tanter som inte kan lära sig mer än basic dator funktioner.

btw. klart apple är dyrt då det har riktigt rutten prestanda/pris jämfört med pc

Spel flyter lika bra på mac som på windows. Ifall spelen ær bra programmerade. Fulportade spel suger såklart.

Du kan tweak osx grymt mycket mer æn vad en windows anvændare kan drømma om.

Folk som tror att mac bara kan basic saker borde krypa upp ur sitt hål. Grafisk design, musik produktion. programmering osv ær inte direkt basic.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
Haha..

Jag finner det ytterst patetiskt att folk fortfarande måste bråka så fort det gäller Apple.

"Åh en ny nyhet där Apple nämns. Nu kan jag skriva av mig lite ilska."

Bara ge upp. Kan vi inte bara komma överens om alla har en egen åsikt och preferens vad gäller datorer. Finns knappast många som köper en mac för att de har fet prestanda. De köper en för att de älskar systemet, helhetslösningen och ja, oftast varumärket. That's the way it is.

Skrattretande.

Jag vet, folk älskar cleana kroppar och datorer med tomt i bollen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Först och främst måste jag säga att man blir ju skogstokig på alla biljämförelser och folks bristande förmåga att faktiskt hålla en vettig nivå på diskussionen. Det blir pajkastning av det hela och man tröttnar helt enkelt.

Sen blir man ju inte gladare över att folk faktiskt blir glada för att det går dåligt för ett företag. Visserligen är skadeglädje den enda riktigt naturliga glädjen, men Apple har ändå en roll att spel för att inte Microsoft ska ta över världen.

Till saken;

Nej, det är inte konstigt att folk väljer bort produkter som gräver ett större hål i plånboken, man letar upp ett alternativ som svider lite mindre helt enkelt.

Sen så angående om Macar är prisvärda eller inte, det beror helt på vad du ska använda den till. De allra flesta av oss här spelar spel och därför är det otänkbart att köpa en iMac eller en Mac Pro eftersom du måste köpa till ytterligare ett OS för att kunna spela. Men om man bara slösurfar, som jag gör nu, funkar en Mac alldeles utmärkt. Det är till och med smidigare på många sätt, mycket beroende på Expose som gör att man får flera skrivbord.

Jag sitter på en MacBook nu och jag tycker att OSX är ett okej OS i jämförelse med XP och Vista när man slösurfar osv. Men så fort internet dör blir datorn genast våldsamt tråkig. Det finns inga (få) spel och man kan ju bara leka med Photo Booth en liten stund...

Alltså, för en Svensson som knappt vet hur man använder en browser är OSX lika bra som vilket annat OS som helst, för en gamer kommer en Mac förmodligen aldrig vara ett alternativ. Du måste ändå köpa ett OS eller en dator till.

Puss på er!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Hallå!
Göra en höna av en fjäder.
Apple sålde 8% mer under Q4 2008 än Q4 2007.
Under Q4 2008 så hade de generationsväxling på sin storsäljare #1 - nämligen MacBook - och #2 - MacBook Pro. När Apple kör generationsväxlingar så blir det ofra brist på enheter att köpa - se bara på iPhoneförsäljningen Q2 2008 - och det blir färre datorer sålda än vad det idealt skulle varit.
Så egentligen är det inte siffror att shockas över - mer än att Acer säljer så mycket netbooks (fast med tanke på kvaliten så går det ju åt några )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag betalar inte 2000kr för att inte kunna uppgradera datorn i framtiden. Man kan köra W7 gratis och det är bättre än XP och Vista

Orka uppgradera Köpa nytt är roligare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Maddox har som vanligt helt rätt om Apple användare.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vänta nu här, det där va den mest idiotiska jämförelsen jag sett. Lägger du på OS på den andra datorn skulle du ju få betala åtminstone 10500 kr för den. Så är det så skummt att du betalar 2000 kr för att få allt inbyggt i skärmen? Tycker inte jag direkt faktiskt. Bättre jämförelse för att visa din sak vore att jämföra Mac Pro Där kommer du få stort prisgap och datorer som är tänkta för samma sak.

Klart försäljningen sjunker nu, fler arbetslösa = sämre försäljning. Inte direkt för att de är dyra, bara det att det finns billigare datorer på marknaden. Men det är klart att man tycker Macar är dyra om man är arbetslös, då är det mesta dyrt.

OS är ett frivilligt val på en PC. Finns en jäkla massa gratis linux distar, finns dem som redan äger licenser och bara flyttar dem osv

Jag sitter själv på 3 vista licenser, samt har ubuntu installerat

Men visst, går jag med på det du skriver, så är det fortfarande inte 2000 kr, för mac:en är sämre. Grafikkorten går knappt att jämnföra, mer ram, snabbare processor.

Personligen så hade jag gärna kunnat lägga till lite extra för att få det inbyggt i skärmen, men det har ju också sina nackdelar, som att man inte direkt kan byta skärm hur som helst.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

apple kan väl jämföras med en delorean. snyggt skal med medioker utrustning under

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Maddox har som vanligt helt rätt om Apple användare.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Qft.