Permalänk

Bli copywriter?

Efter många, många om och men så tror jag att jag vet vad jag vill bli när jag blir stor. Copywriter! Fast hur i hela världen blir man det liksom, inte direkt så att det finns nån copywriter-kandidat på universitetet.

Nån som vet vilken/vilka utbildningar som kan krävas? Eller vilka vägar man kan/bör gå?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Glömsk

Kolla upp utbildningar i marknadsföring. Det kanske finns som inriktning i ekonomiprogram (är inte helt säker).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Tror Berghs är en ganska vanlig skola för blivande Copywriters.

http://www.berghs.se/15/sv/Diplomutbildningar_1_2_ar

Permalänk

Tack för svaren so long!

Fast den där Berghs, är inte den helt jättedyr?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Tack för svaren so long!

Fast den där Berghs, är inte den helt jättedyr?

Lat som jag är så orkar jag inte kolla men jag har för mig att det är 50000kr per termin och man går där i två år.

Annars har du ju Forsbergs, Hyper Island och Beckmans här i Stockholm också. Fast jag vet inte om alla har just copywriter.

Edit: Oh, och tänk inte så jättemycket på pengarna. Har du kommit på att detta verkligen är det du vill göra så ska inte pengar spela någon roll. Känner ett par på dessa skolor och de flesta tar lån och/eller jobbar för att ha råd med terminsavgiften och annat.

Går du ett civilingenjörsprogram på fem år så kostar det en hel del det med.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Lat som jag är så orkar jag inte kolla men jag har för mig att det är 50000kr per termin och man går där i två år.

Annars har du ju Forsbergs, Hyper Island och Beckmans här i Stockholm också. Fast jag vet inte om alla har just copywriter.

Edit: Oh, och tänk inte så jättemycket på pengarna. Har du kommit på att detta verkligen är det du vill göra så ska inte pengar spela någon roll. Känner ett par på dessa skolor och de flesta tar lån och/eller jobbar för att ha råd med terminsavgiften och annat.

Går du ett civilingenjörsprogram på fem år så kostar det en hel del det med.

Tack för svaret, ska kolla upp dom skolorna också.

Nej du har rätt angående pengarna, det är typ skit samma egentligen. Pengar kommer alltid in

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Förutom utbildning är kontakter och erfarenhet otroligt viktigt i den branschen. Ring och hör med små reklambyråer om dom kan tänkas behöva lite copy skriven, kanske höra med gratistidningarna i din stav osv.

Permalänk
Medlem

Många av de Copywriters jag träffat hittills under min studietid har marknadsföring med sig i bagaget. Läser själv Marknadsföringsprogrammet vid Växjö Universitet. Dock skulle jag inte säga att den här utbildningen ger vad som krävs för att bli Copywriter. Jag tror personligen att för att bli en riktigt duktig Copywriter så måste man dels ha skrivandet i blodet och sedan läsa på till exempel Berghs School of Communication. Men visst det går nog att halka in på Copywriterspåret efter att ha läst antingen Marknadsföringsprogrammet eller Civilekonom med inriktning på Marknadsföring.

Det är ju helt klart bredare utbildningar. Vi på Marknadsföringsprogrammet läser mycket som Civilekonomerna läser men inte i samma utsträckning. Vi är lite mer nischade.

Ett sätt att visa upp sitt skrivande är att besöka sin lokala tidning och se om man inte kan få skriva några rader åt dom ibland. Gäller att hitta en ände att börja i. Att ta en examen och sedan inte ha något att visa upp lär inte hjälpa riktigt.