Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Fattar inte hur Sverige som brukar ses som ett föredöme inom utveckling röstar igenom en lagg som kommer användas emot utveckling, att lagra film och speciellt musik på skiva är idag otympligt, icke miljöväligt då det kräver transporter samt plastmaterial mm.

Men vad kan man göra som en ensam medborgare? Och varför lyssnar inte politiker på sitt folk? Låta vinstdrivande företag få sådan makt? Vad tänkte de på :'(

Visserligen så kan man köpa digitalt också, så det är väl inte riktigt problemet här. Problemet är att företagen kan kräva ersätting med belopp av fantasistorlek, baserat på spekulation, och det betalar folket för i slutändan alltså. Privata verksamheter ska överhuvudtaget inte kunna kräva privilegier på marknaden eller kräva insatser däri och till och med ersättning byggt på spekulation. Det lovar inte gått för den fria marknadens framtid att ha sådanna diffusa element i lagramverket.

Ett annat är trenden mot att staten allt enklare kan välja att övervaka personer. FRA lagen t.ex. möjliggör för regeringen att genomföra detta på eget beslut, och det är då regeringen själv som samtidigt ska se till att lagen efterföljs! Vete fan vilken tomte det var som skrev den lagen, men än underligare är tomtarna som röstade igenom den.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera truecrypt http://www.truecrypt.org/

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jävla kötthuven till regering.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

frågan är just om dom får det lätt att spåra torrents för dom

annars så borde väl det kunna skrivas ett avtal från torrentsidornas ägare innan man får använda deras tjänster vart det står något i stil med " här med accepterar jag att det finns piratkopierat material på sidan, och om jag skulle äga något av materialet så har jag inte rätt att stämma leechers/seeders ;D"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det vore rätt kul att se hur många röster piratpartiet skulle få i dagens läge

rätt många skulle jag tro
Om jag fick så skulle jag rösta på dem

Permalänk
Medlem

Nån som vet några bra VPN eller proxy tjänster?

Kan ju säga att jag kommer rösta på Piratpartiet nästa val iaf, jävla landsförrädare som styr landet nu. Under mina resterande år i livet kommer jag aldrig rösta på nåt av dessa partier eller människor igen, bara pinsamt hur de går emot sina väljares åsikter i fråga efter fråga efter fråga.

Permalänk
Medlem

Så grymt likt mamma pappa sverige fyfan! Så duktigt fint land eller, har bara en fråga varför i helvete håller dem på att bygga ut internet med fibrer överallt och att allt skall gå så fort att ladda hem när vi inte har något att ladda??? Nu skall vi alla i stort sätt bara surfa!!?=)

Rätta mig om jag har fel, jag behöver allafall inte 24mbit om jag skall ha msn igång och läsa min sweclockers

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Måste dom bevisa att det är just JAG som tankar ner skiten? Har trådlöst bredband och det finns många som kan använda det..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jaha, nu är de färdigt. Många som kommer få smaka på en känga eller två som inte är boven i dramat.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
dom har ingen aning om vad dom röstat igenom :/

Exakt. det har ju flera gågner tidigare varit uppe med att de inte redigt förstår vad lagarna innebär.. idioti. sen så sitter de hemma och ändå bryter mot samma brott som de skapar en ny lag för haha. Privatliv? erhm erimit? ja tack.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför lipar alla så för?

Klaga på moderaterna??? När det är sossarna med herr Bodström som börjat alla förstudier för dessa lagar.

Integritet? Det finns fan ingen integritet kvar, vilken myndighet du än ringer till så anger du ditt personnummer så får de fram uppgifter på dig, varje gång du drar ditt visakort registreras du. Enda sättet att ha total integritet är att bara jobba svart, betala med cash och inte ha någon prenumeration alls, typ telefon, tvlicens, mobilabbonemang, bankkonto mm.

Sedan är det så lätt att fildelar man inget olagligt behöver man inte oroa sig

Sedan att filmbolag och musikbolag är djävulen personifierad är en annan sak

Permalänk
Medlem

Dags att ta bort skyddet på det trådlösa:P

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det vore rätt kul att se hur många röster piratpartiet skulle få i dagens läge

Sossarna kom med grunden, moderaterna lyfte den till skyarna. Piratpartiet har en garanterad röst från mig. Alla partier slutar med skit endå, så då kan man likagärna rösta på det parti som tar upp den enda intressanta frågan i dagsläget.

Jag menar, sjukhus, pensionärer, skolor och sådant trams sköter alla åt helvete endå så. Med pirater vid styret ska det gå åt rätt håll förhoppningsvis, Arr!

Permalänk
Medlem

Det är väl samma sak som om någon privat person skulle ställa sig och dela ut böter till alla som körde för fort eftersom då blev han omkörd och blir tvungna att ligga bakom.

De kommer ALDRIG att kunna stoppa teknikutvecklingen. Det måste förf*n anpassa sig till verkligheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Varför lipar alla så för?

Klaga på moderaterna??? När det är sossarna med herr Bodström som börjat alla förstudier för dessa lagar.

Integritet? Det finns fan ingen integritet kvar, vilken myndighet du än ringer till så anger du ditt personnummer så får de fram uppgifter på dig, varje gång du drar ditt visakort registreras du. Enda sättet att ha total integritet är att bara jobba svart, betala med cash och inte ha någon prenumeration alls, typ telefon, tvlicens, mobilabbonemang, bankkonto mm.

Sedan är det så lätt att fildelar man inget olagligt behöver man inte oroa sig

Sedan att filmbolag och musikbolag är djävulen personifierad är en annan sak

Nu vet man att sossarna är inte så mycket bäättre men nån måtta får det va. ge mig en källa på att sossarna har suttit och smidigt på den här lagen. det är för fasen ett EU påhitt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi alla drar till internetkafeer och laddar hem saker och sparar på våra externa diskar

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk

IPRED känns som ett väldigt tafatt försök av berörda organisationer samt regeringen/riksdagen att lösa problemet, det kommer varken göra bu eller bä. Nån stackars sate lär väl få punga upp några lax men de allra flesta som laddar ner kommer fortsätta göra det på samma sätt som vanligt. I stort är nog IPRED-lagen ett snedsteg, ska dock bli intressant att se utvecklingen framåt och om samt vad den ger för resultat.

Men jag skulle aldrig i hela mitt liv rösta på Piratpartiet eller Sverigedemokraterna eller nåt parti som är så enkelspårigt och baserar sin politik på en enda fråga.
Problemet med partierna i riksdagen idag är att det flesta politiker har växt upp i en annan tid och hanterar problemet ungefär som en stenåldermänniska skulle hantera en mobiltelefon, dvs fel.

Förövrigt är det oroväckande att se hur många här på Swec, eller i varje fall i den här tråden som på allvar tänker rösta på Piratpartiet.

Permalänk
Medlem

Tanken bakom Ipred är god. Du som upphovsrättsinnehavaren skall själv kunna bejaka dina intressen och stämma den som gör intrång på ditt upphovsrätt.
Problemet med Ipred (om de nu inte ändrade något sedan jag kollade igenom propositionen) är att den är lite vag och innehåller alldeles för många klausuler som kan utnyttjas av en finurlig jurist.
Vad gäller rättssäkerhet så anser jag att Ipred förbättrar rättssäkerheten eftersom det inte är längre åklagare eller polisen som ska bestäma över personuppgifterna utan domstol. Poliserna är människor och, som ni ser i fallet med TPB, inte är helt oskyldiga. Domstol följer strikt lagen!
Min förhoppning är att domstolen inte går enbart efter IP-adresser och istället begär kompletterande uppgifter innan de ger bifall.
Detta borde resultera i färre "falska larm". Jag tycker inte synd om mamman till en 15-åring som tankar från TPB. Hon får stå till svars för sin sons handlande.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men är det inte meningen att politikerna ska framföra folkets åsikter?
Vi har skrikigt gång, efter gång, efter gång, efter gång på både FRA och IPRED... och de röstar igenom skiten?

Jag är inte den som brukar tro blint på konspirationer, men det känns för uppenbart att det är något annat som ligger och trycker bakom här? Hollywood någon?

Piratpartiet har sin röst härifrån också.

EDIT:

Citat:

Per Bolund tog ett delvis nytt grepp då han poängterade det faktum att amerikansk film- och musikindustri är de enda som tjänar mycket pengar på upphovsrättslagen och att det är dessa aktörer som tvingar fram Ipredlagen genom starka påtryckningar på EU och Sverige.

Riksdagen beslutade om Ipredlagen (www.dn.se)

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Tanken bakom Ipred är god. Du som upphovsrättsinnehavaren skall själv kunna bejaka dina intressen och stämma den som gör intrång på ditt upphovsrätt.
Problemet med Ipred (om de nu inte ändrade något sedan jag kollade igenom propositionen) är att den är lite vag och innehåller alldeles för många klausuler som kan utnyttjas av en finurlig jurist.
Vad gäller rättssäkerhet så anser jag att Ipred förbättrar rättssäkerheten eftersom det inte är längre åklagare eller polisen som ska bestäma över personuppgifterna utan domstol. Poliserna är människor och, som ni ser i fallet med TPB, inte är helt oskyldiga. Domstol följer strikt lagen!
Min förhoppning är att domstolen inte går enbart efter IP-adresser och istället begär kompletterande uppgifter innan de ger bifall.
Detta borde resultera i färre "falska larm". Jag tycker inte synd om mamman till en 15-åring som tankar från TPB. Hon får stå till svars för sin sons handlande.

Hur skall hon exempelvis kunna hålla kollen på sin son 24 timmar om dyget och vad som laddas hem på hans dator???

Det är ju så otroligt dumt! Alla känner vi folk nära och kära som laddar hem mp3 och filmer, spel likaså dem i regeringen kan inte tro något annat.

Visa signatur

Permalänk

Gamla gubbar och kärringar som röstar om sånt de inte förstår, det är fin politik det...

Permalänk
Citat:

Håller med dig helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressanta tankar, och jag måste säga att jag också tycker om delen av IPRED som deklarerar att skäliga anledningar krävs och att en domstol avgör detta. Vad som inte är bra är det spekulativa sätt som åklagarsidan får kräva ersättningar.

Vidare, för att gå vidare med dina tankar, så skulle jag nog som producent beakta skalan med en 15 åring som tankat hem någon produkt på samma sätt som jag skulle ha överseende med om en lika gammal student använde material från min webbplats i sitt skolprojekt. Däremot om samma person använder materialet till egna vinstdrivande intressen, eller i fallet med fildelningen skapar torrents och dylikt och sprider dom, så kan man kräva vederbörliga men dock ej orimliga juridiska ingrepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Hur skall hon exempelvis kunna hålla kollen på sin son 24 timmar om dyget och vad som laddas hem på hans dator???

Det är ju så otroligt dumt! Alla känner vi folk nära och kära som laddar hem mp3 och filmer, spel likaså dem i regeringen kan inte tro något annat.

Ömsesidig tllit?

Medan jag var omyndig så följde jag lagarna som överheten (föräldrarna) satte upp. Säger mamma att jag inte ska ladda ner piratkopierade saker från internet så ska jag inte göra det.
Är man myndig så får man stå till svars för sina handlingar!

Permalänk
Medlem

<a href="http://dold.se">Den är här, för länge sen</a>

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Själv så skulle jag aldrig kunna rösta för piratpartiet och inte heller tar jag ställning med pirater och inte heller sympatiserar jag med några kommunister på piratkommunityn.

Det här, för min del, sådant här ska bekämpas intellektuellt, och chansen bör tas för att sprida uppmärksamhet om vikten av personrätt, demokrati och vad marknadsfrihet faktiskt innebär.

Med det sagt så stödjer jag inget parti i riskdagen förövrigt heller. Inte förrens något av dom börjar prata om någon av de viktigaste och grundligaste frågorna idag... miljöpartiet har varit nära någon udda gång.

Om du går och drömmer om ett parti som är helt i linje med din vision (eller illusion) av hur samhället ska se ut och därför struntar i att rösta så kan du räknas bland dem som i sin ignorans låter samhället styras mot befolkningens vilja, såsom idag har skett. Om du inte vill bli kallad hycklare, hycklare därför att du säger dig värna om demokratin men struntar i att ta del i den, så gör du rätt i att rösta och gör du det så är det logiskt att du röstar på det parti som passar dig bäst eller att du röstar på ett parti för att driva en viss sakfråga.

I realiteten bör man föra en sådan politik som främjar ekonomisk tillväxt, men även samhällets kvalité på lång sikt! Det gör inte socialdemokraterna eller vänsterpartiet och definitivt inte de borgerliga partierna som svikit oss idag, igår och dagarna dessförinnan.

Tillsynes ekonomiskt stimulerande politik är inte alltid långsiktig politik, det är inte lätt att skriva människors frihet och säkerhet som en procentuell ökning av Bnp, men vikten av dessa är bland de tyngsta av alla politiska frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressanta tankar, och jag måste säga att jag också tycker om delen av IPRED som deklarerar att skäliga anledningar krävs och att en domstol avgör detta. Vad som inte är bra är det spekulativa sätt som åklagarsidan får kräva ersättningar.

Vidare, för att gå vidare med dina tankar, så skulle jag nog som producent beakta skalan med en 15 åring som tankat hem någon produkt på samma sätt som jag skulle ha överseende med om en lika gammal student använde material från min webbplats i sitt skolprojekt. Däremot om samma person använder materialet till egna vinstdrivande intressen, eller i fallet med fildelningen skapar torrents och dylikt och sprider dom, så kan man kräva vederbörliga men dock ej orimliga juridiska ingrepp.

Håller med till viss del!
Man får göra proportionalitetsbedömning. Om man frågar mig så behöver man inte utdela några straff egentligen, bara att man markerar att upphovsrättslagen är en lag som alla andra och måste följas.
Tyvärr kommer vi inte att veta exakt förran första anmällningarna kommer in.

Än så länge är jag hoppfull för att det hela kommer att skötas snyggt, men man kan aldrig veta...

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen dagens Sverige... verkligen. Det är så underbart att leva i detta extremt övervakade samhälle. Bara väntar på den där kameran som sitta och övervaka allt jag gör i hemmet.

Tacka gud för hur EU och MPAA osv. verkligen fått oss att inse att regeringen borde ha kontroll på civilbefolkningen, de bryr sig om oss. Jag tycker att alla här på Sweclockers(och övriga personer också) ska ställa sig upp och ge en applåd till dem och skänka de god tanke.

... not.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Vilket svek!

Det här är väldigt fel. Det är fel. Så här ska det inte vara, det är fel.
Vi har polisen för detta. Privatpersoner ska inte få leka detektiver eller poliser.
Sånt här bör ju kräva minst en detektivlicens. Detta är polisens jobb.
Detta kan nog komma att missbrukas för att få ut information om folk som har obekväma åsikter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Lagen är väl som så att det är uppladdning och spridning av upphovsrättsskyddat material, utan tillstånd, som är olagligt. Inte nedladdning.

Nej.

Så här står det här: http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55366

"Det är inte tillåtet att ta någon annans upphovsrättsmaterial, t.ex. filmer, musik, texter eller bilder, och lägga ut på Internet utan tillstånd av upphovsmannen."
samt
"Det är inte heller tillåtet att för privat bruk kopiera material som lagts ut på t.ex. Internet utan tillstånd från upphovsmannen."