Vad pysslar DELL med?

Permalänk
Medlem

Vad pysslar DELL med?

Har brottats med Dell i nån månad nu angående beställning av servrar. Såhär kan det gå till:

Första kontakten med DELL tas 20 januari. Begär offert på två st 1950 och två 2950. Kompletterar dagen efter offerbegäran om två 2900. Dagarna går. jag ringer och frågar efter offerten, får rätta en förvirrad försäljare ytterligare ett par gången om vad offerten skulle innehålla. 9 dagar senare anländer offerten. 2900 saknas helt i offerten och båda specifikationerna för 1950 och 1950 är felaktiga (antal servrar, minne, raidkontroller, hårddiskar felar. Offerten som kom är efter vad jag kan se exakt likadan som standardkonfigurationen på servrarna).

Jag påpekar detta, dagen efter kommer en offert på 2900, dock bara en till antalet. Smått irriterad på alla fel beställer jag ändå enligt offerten men påpekar att det skall vara två servrar. Då kommer en offert på två st 2900. 1950 beställde jag från Dustin efterso dom var billigare än Dell själva. 2950 stryks som alternativ.

Jag svarar att jag accepterar offerten och hänvisar till tidigare beställning.
Separat beställs diskvaggor till 2900-servrarna, eftersom vi har disk liggandes att använda. Beställningen görs om 12 vaggor 2 februari. Priset uppges vara 200 kr st, så jag beställer direkt. En offert kommer på 12 st DISK (146 Gb SAS), totalpris 27.500 kronor. Jag påpekar felet och får meddelandet att en ny offert skall skickas snarast möjligt. Dagen efter får jag information om att vaggorna kostar 120 kronor styck, inte 200, samt meddelandet

”Önskar du beställa dessa är det bara att bifoga den faktura och leveransadress som du vill att vi skall använda.”

Vad menas med detta? Vi är storkund sen tidigare, varför skulle detta behövas just nu? ”Bifoga den faktura som du vill vi ska använda” – vi har ju själva inte ens fått en faktura än. Jag gör en beställning på 12 st vaggor, påpekar att det är för SATA-diskar och uppger alla fakturaadresser osv som vi har – just in case. 4 feb får jag veta att beställningen är lagd till reservavdelningen.

Den 16 feb skickar jag ett mail och undrar var våra vaggor är. Svaret blir att dell skickat ett påminnelsemail till reservavdelningen. Senare kommer meddelandet

”Dessa delar blev bokade 9.2.09 och leveranstiden för reservdelar ligger kring två veckor. Enligt olos order history online så står senaste leveransdatum som 2009-03-02”.

Jag gjorde alltså en beställningen den 4 feb som inte bokfördes förrän den 9 feb. Bravo! Dessutom undrar man ju hur dom räknar: leveranstid kring två veckor, senast 2 mars – dvs fyra veckor. Det kanske hade varit läge att uppge detta vid första beställningen av servrarna? Nu sitter man med två maskiner som står stilla en hel månad.

25 feb anländer så två kartonger med diskvaggor. Jag konstaterar att skruv inte finns med i leveransen. Vanliga skruv fungerar inte, det måste vara en försänkt skalle för att inte störa den slidemekanism som finns. Nog borde Dell själva kunnat upplysa om detta?!

Jag testar ändå att fästa en disk i en vagga och montera den i 2900. Det känns direkt fel. Efter lite undersökning ser jag små plastpluttar på vaggorna som tar i chassiet i servern. Uppenbarligen en konstruktion för att fel vaggor inte skall användas i fel server. Vaggorna är alltså inte avsedda för 2900-servrar. Jag jämför vaggorna vi fått med de som redan sitter i 2900-servrarna och det är en klar skillnad. Dessutom står det SCSI med stora bokstäver i vaggan.

Förbannad och lite uppgivet skickar jag ett mail till Dell och beskriver felet. Jag får svaret att de skall undersöka vad som gick fel. Dagarna går. Tillslut gör jag en enkel googling på serienummret som står i vaggan. Första träffen:
"WC966, For the following PowerEdge servers: 2650, 2600, 2800, 2850, 3250, 6600, 6650, 7250, 8450 It also fits some PowerVault storage line."

I samma veva anländer posten där det kommit TVÅ fakturor på 12 st diskvaggor från Dell. Fakturorna är snudd på lika. Varför två? Vilken är rätt?
Nytt mail till Dell där jag bifogar vad jag hittat eftersom de själva inte verkar veta vad de skickat, meddelar att vi inte kommer betala någon av de två felaktiga fakturorna innan vi fått rätt saker, samt en rejäl tillsägelse om att vi kommer byta leverantör om de inte skärper sig. Svaret blir:

“Jag beklagar att detta ärende hanterats dåligt från vår sida. Jag jobbar tillsammans med vår reservdelsavdelning för att se till så att ni får diskarna skickade till er så snabbt som möjligt.”

ÅTERIGEN får jag påpeka att det inte är disk vi vill ha utan DISKVAGGOR.

Strax därpå ringer jag HP och begär att få en kontaktperson för framtida investeringar.

Vi har nog inte sett slutet på denna historia än.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Avstängd

"Dell, the dull from hell"

Jo tack, jag undrade över varför företaget skrota en del Dell och en massa HP dök upp, plocka med två stycken hem och det var inte mycket fel på dom.

Men fick höra att företaget tröttnat på deras service avtal, inget som lovats har genomförts.

Hela historien har jag inte hört, inte mitt arbetsområde.. lite man fångar i matsalen bara.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så går det när man skapar en nordisk organisation och lägger den i Danmark!
Aldrig mer Dell för mig, har annars vurmat för märket i snart 20år, företaget som jag arbetade hos var bland de första i sverige som köpte Dell...

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken soppa, konstigt att man kan göra så fel många gånger om :/

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Nu har det gått några veckor till och följande har hänt:

Jag har fått en (korrekt!) kreditnota på de två fakturor som hällde de felaktiga slädarna (det kom iofs två fakturer men bara en kreditnota, vi får väl se om det fungerar eller kommer en påminnelse så småningom...). Samtidigt kom två mail där de bekräftade att vi fick de felaktiga vaggorna och inte behövde skicka tillbaka dem.

DELL hörde av sig och erbjöd kompensation i form av disk monterade i slädar, ett sätt att snabbare få fram slädarna till oss. Äntligen lite good-will, försäljaren skulle försöka få loss dessa helt gratis, men undrade om vi kunde tänka oss betala en liten summa för dem om helt gratis inte gick. jag svarade att det isf ska vara en löjligt låg summa.

Nytt mail kom där de frågade hur stora diskarna skulle vara. I vanliag fall skulle jag bli imponerad, att få välja 12 st disk i valfri storlek för 0 kronor är en duktig back-affär för dell, men numera har jag lärt mig att det snarare är troligt att de är förvirrade. Svaret blev att vi har planerat 4 TB disk per server, och vill de skänka detta till oss så tar vi tacksamt emot det, men att de hellre får skicka skräpdiskar, bara vi får vaggorna.

Försäljaren skulle kolla detta med sin chef som skulle vara på plats nästa dag.

En vecka senare har jag inte hört något och mailar försäljaren. Han verkar inte ha kollat med sin chef angående diskarna utan undrar om det är något annat vi kan tänka oss behöva som kompensation ifall det inte går med diskarna. Jag svarar att det vi möjligen skulle ha behov att ett rackskåp, 42U. Dom är inte gratis, men det lär ju vara billigare än 12 disk (ett rackskåp kostar runt 7000 SEK och uppåt på dustin). Försäljaren skall kolla med chefen.

Senare samma dag ringer han igen, vi kunde få ett fullhöjdsrack för 8600 kronor. Om det över huvud taget är någon rabatt så lär det inte vara mycket, vi har DELL-skåp sen tidigare och det är inget speciellt exklusivt med dem. Disk har han inte ens frågat chefen om "eftersom vi ville ha ett rackskåp istället". Han påpekar att det ingår monteringsslides för hela skåpet, vilket jag inte riktigt begriper - de är ju olika beroende på utrustning. Jag försöker dock inte fråga om det utan hoppas bara att försäljaren ska släppa det.

Han återgår så småningom till diskarna, verkar mumla lite när han letar runt efter nåt vid datorn, sen frågar han "Det var 146 GB disk du skulle ha?".

Efter några sekunders funderande om jag ska bli rejält förbannad eller hålla mig lugn blir det nåt mellanting. Jag klargör med lite irriterad ton att jag skiter i disk, kompensation osv, de får skicka tomma vaggor, disk på 20 MB, whatever, bara vaggorna kommer.

"Då ska vi kolla så det blir rätt här... 20 st vaggor..." NEJ!! 12 st!

Tyvärr blir det inga konkreta svar, mest ursäkter för att det tar tid och att de inte verkar ha nån direktkontakt eller möjlighet att påverka reservdelsavdelningen.

Det skulle vara intressant att veta hur många högskolor i sverige som handlar av DELL? De verkar ha två personer anställda för just försäljning till högskolor, ingen av dessa verkar vara speciellt nogrann med något. Helt klart är iaf att DELL har ett organisationsproblem som är allvarligt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som om Dell lagt ut supporten på övergivna kokainlabb i Bolivianska djungeln.

Vilken fruktansvärd historia. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag fick precis följande mail (dock inte från de på säljsidan utan från någon som hanterat kreditnotan):

Citat:

Hej Erik

Tack för er snabba återkoppling!

Det glädjer mig att höra att allting är som det ska samt att jag kunde hjälpa er i detta ärendet.
Jag kommer i och med detta besked avsluta ärendet som jag har hållit öppet på kundtjänst, men skulle ni ha fler frågor så är ni välkommen att kontakta mig via e-mail igen.

Jag vill passa på och säg att säga att det kommer komma en kort kundundersökning på er e-mail som avser MITT personliga bemötande. Den går ut på hur ni tycker jag har skött ärendet här på kundtjänst.
Jag hoppas att ni har möjlighet och tid att svara på denna kundundersökning då den är viktig för mig för att kunna behålla och förbättra kvaliteten på den service som jag ger.

Är ni nöjd med den service jag har gett, men på annat sätt missnöjd, ges möjlighet att lämna denna kritik i kommentarfältet på undersökningens sista sida. Informationen kommer vi att förmedla till berörda parter för framtida förbättringar.

Det ska bli mig ett sant nöje att fylla i den utvärderingen... lite kul att han verkligen poängterar att det är just HANS agerande som skall betygsättas.

UPPDATERING:

Efter att jag svarat killen med kreditnotan att det varit mycket strul med beställningen svarade han att han vidarebefodrat meddelandet. Sen tar det inte mer än en timme så svarar någon från, som jag fattar det, reservdelsavdelningen i Danmark:

Citat:

Hej,

Ni hade haft problem med en beställning, orsaken varför det blev fel var på grund av att den del som skickades till er först var en universaldel som skulle passa alla servrar vilket inte var fallet. Denna information är nu uppdaterad för att föhindra motsvarande situation i framtiden.

Ordern råkade bli dubbelbokad på grund av att beställningen kom in i 2 exemplar vid olika tidpunkter. Kreditering gjordes sedan på dessa felaktiga orders och jag bokade nya delar som skall vara korrekt för er servermodell.

Denna nya beställning gjordes med dryga 50% rabatt på grund av allt strul på vägen. Denna beställning ligger nu i production och har ett leveransdatum som skall vara senast 2009-03-25.

SEDÄR!! Raka besked! Vi får hoppas att det stämmer... men varför kunde inte DELLs försäljare meddela detta? De har inte ens nämnt att det är dryga 50% avdrag, dom borde väl desperat fiska efter nåt bra att komma med?

UPPDATERING 2:

Jag fick följande mail från försäljaren som tydligen nu kollat upp diskarna som möjligen skulle vara gratis:

Citat:

Hej Erik.

Jag hr pratat med min chef angående diskar till er server, och fått godkännande på att jag kan skicka ut 12 st 160 GB 3,5" SATA diskar för en kostnad av 4800 SEK. Hur ställer du dig till detta?

Kul att det hände något, men speciellt attraktiv deal var det väl ändå inte? Jag försökte se på deras hemsida vad nypriset var för diskarna men lyckades inte hitta det, det tillhör dock en av de allra minsta diskarna DELL säljer. Nypris på dustin om du väljer Seagates 7200.10 som har 5 års garanti är 4464 SEK exkl moms för 12 st. Om diskarna omfattades av NBD-avtal kanske det blev prismässigt värt det, men vem har sådana avtal på vanliga 160GB SATA-diskar? Bättre köpa och ha på hyllan och kasta de som går sönder, det är ju växelpengar i sammanhanget.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

25 mars har nu passerat och inga diskvaggor har synts till. Ringde Dell idag och frågade. De skulle återkomma via mail samma dag. Klockan är nu 16:24 och inget mail har inkommit.

Dom vill verkligen inte ordna upp den här affären...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Tack för varningen!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan så man börjar gråta när man läser denna tråden., hur kan en orginisation göra så många fel?

Du måste ju ha ett enormt tålamod som orkat med den, vid detta laget hade jag bara givit upp å gått till annan leverantör!

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Det är ju nästan så man börjar gråta när man läser denna tråden., hur kan en orginisation göra så många fel?

Du måste ju ha ett enormt tålamod som orkat med den, vid detta laget hade jag bara givit upp å gått till annan leverantör!

Hehe... det har jag mer eller mindre gjort nu.

jag fick tillslut ett mail från dell där de sa att de inte vet varför leveransen blivit försenad, men att den nu ska vara på gång och anlända senast den 4 april.

Idag kom en faktura på diskvaggorna, men jag har inte sett några vaggor än. Om dom inte kommer innan den 4e kommer jag blåsa av hela beställningen och vända mig till en annan leverantör.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

imponerad över ditt lugn i det hela

Permalänk
Medlem

Det har inte vart dessamma sedan de outsourcade hela sin support och sälj avdelning.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Handla Dell produkterna via Dustin istället så får du oftast ett bättre pris samt bättre kundbemötande. Det mesta som syns på Dells sida kan Dustin ta in och sälja.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem

Har kategorisk vägrat ha med "Dell from Hell" att göra sedan 5 år tillbaka pga en rad olika missöden. Min förra arbetsgivare kom till sammam insikt för 3 år sedan och hanterar numera bara IBM eller HP.

För mig är det en gåta att Dell kan vara så populära. Överallt där jag jag varit har Dell varit klart överrepresenterade gällande problem med beställning, leverans, support, kvalité osv... Kanske skulle spela lotto?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Fan vilken trist historia. Säljaren verkar ju helt vrickad. Nu var det ett tag sen, men när jag haft med Dell att göra(uteslutande genom jobbet) så har de varit hyffsat smidiga. Men deras fantastiska kundtjänst de skryter med är rätt medioker, och i det här fallet, katastrofal.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag nästa får gå in och försvara Dell här, den säljaren och supporten jag har haft kontakt med på Dell har varit kanon och fixat allt så smidigt och fort det bara kan gå, HP däremot har vi haft stora problem med gällande support och reparationer av trasig hårdvara, jag tror att i detta fallet handlar det om fel person på fel plats hos dell.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Dell är svåra att bli kloka på, har i arbetet under ganska lång tid haft relativt bra erfarenhet av dem vid hantering av enstaka lap/desktops, bra support, snabba leveranser och hyfsat prisvärda burkar.

Men när vi i höstas la en order på ca 100 nya mellansegments desktops sjönk dom som en sten, leverans som sköts upp ett flertal gånger kombinerat med dålig kommunikation ledde till att vi efter 6 veckors väntan på beställning gav sade upp vår bekantskap med Dell. Deras värsta konkurrent löste det hela på 3 dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det har inte vart dessamma sedan de outsourcade hela sin support och sälj avdelning.

Säljavdelningen är inte outsourcad. Hela kundsupportbiten därimot är outsourcad...

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft att göra med Dell i många år, både privat och via företag. Problemet du beskriver låter inte som ett vardagligt ett, och ska nog inte målas upp som om det hände hela tiden.

Support, beställningar och serviceavtal, allting har fungerat klockrent för mig...i som sagt många år. Det finns ett måndagsexemplar av allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag har haft att göra med Dell i många år, både privat och via företag. Problemet du beskriver låter inte som ett vardagligt ett, och ska nog inte målas upp som om det hände hela tiden.

Support, beställningar och serviceavtal, allting har fungerat klockrent för mig...i som sagt många år. Det finns ett måndagsexemplar av allt.

Det har fungerat skapligt för oss också tills detta hände. Jag har handlat laptops privat från dell flera gånger och det har också fungerat bra. Dock beställde en kollega till mig en laptop från Dell ungefär samtidigt som jag beställde diskvaggorna, och han fick strula en hel del, men det är väl sådant som händer alla leverantörer nån gång. Just detta med diskvaggorna tycker jag dock var helt extremt.

Men i förra veckan hände det ändligen: JAG FICK MINA DISKVAGGOR! Det var rätt antal, rätt modell... så otroligt skönt att bli av med problemet. Det kom även en faktura som även den verkade stämma.

Nästa beställning blir dock troligen HP, om inte annat kan det vara skoj för studenterna att fingra på servrar från olika tillverkare.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Lycka till med HP, även dom har lite att jobba med när det gäller logistik, tyvärr :/ ...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Jag har servat flera gamla DELL datorer, som klåpare sattit ihop

T.ex. Glömt ansluta både reset knappen och usb-kontakterna fram

Eller: Glömt att ansluta en av två diskar för RAID1, samt glömt en del skruvar vid montering

Begriper inte heller varför dom är populära, dom kan inte bygga datorer, bara sälja dem