Vad pysslar DELL med?
Har brottats med Dell i nån månad nu angående beställning av servrar. Såhär kan det gå till:
Första kontakten med DELL tas 20 januari. Begär offert på två st 1950 och två 2950. Kompletterar dagen efter offerbegäran om två 2900. Dagarna går. jag ringer och frågar efter offerten, får rätta en förvirrad försäljare ytterligare ett par gången om vad offerten skulle innehålla. 9 dagar senare anländer offerten. 2900 saknas helt i offerten och båda specifikationerna för 1950 och 1950 är felaktiga (antal servrar, minne, raidkontroller, hårddiskar felar. Offerten som kom är efter vad jag kan se exakt likadan som standardkonfigurationen på servrarna).
Jag påpekar detta, dagen efter kommer en offert på 2900, dock bara en till antalet. Smått irriterad på alla fel beställer jag ändå enligt offerten men påpekar att det skall vara två servrar. Då kommer en offert på två st 2900. 1950 beställde jag från Dustin efterso dom var billigare än Dell själva. 2950 stryks som alternativ.
Jag svarar att jag accepterar offerten och hänvisar till tidigare beställning.
Separat beställs diskvaggor till 2900-servrarna, eftersom vi har disk liggandes att använda. Beställningen görs om 12 vaggor 2 februari. Priset uppges vara 200 kr st, så jag beställer direkt. En offert kommer på 12 st DISK (146 Gb SAS), totalpris 27.500 kronor. Jag påpekar felet och får meddelandet att en ny offert skall skickas snarast möjligt. Dagen efter får jag information om att vaggorna kostar 120 kronor styck, inte 200, samt meddelandet
”Önskar du beställa dessa är det bara att bifoga den faktura och leveransadress som du vill att vi skall använda.”
Vad menas med detta? Vi är storkund sen tidigare, varför skulle detta behövas just nu? ”Bifoga den faktura som du vill vi ska använda” – vi har ju själva inte ens fått en faktura än. Jag gör en beställning på 12 st vaggor, påpekar att det är för SATA-diskar och uppger alla fakturaadresser osv som vi har – just in case. 4 feb får jag veta att beställningen är lagd till reservavdelningen.
Den 16 feb skickar jag ett mail och undrar var våra vaggor är. Svaret blir att dell skickat ett påminnelsemail till reservavdelningen. Senare kommer meddelandet
”Dessa delar blev bokade 9.2.09 och leveranstiden för reservdelar ligger kring två veckor. Enligt olos order history online så står senaste leveransdatum som 2009-03-02”.
Jag gjorde alltså en beställningen den 4 feb som inte bokfördes förrän den 9 feb. Bravo! Dessutom undrar man ju hur dom räknar: leveranstid kring två veckor, senast 2 mars – dvs fyra veckor. Det kanske hade varit läge att uppge detta vid första beställningen av servrarna? Nu sitter man med två maskiner som står stilla en hel månad.
25 feb anländer så två kartonger med diskvaggor. Jag konstaterar att skruv inte finns med i leveransen. Vanliga skruv fungerar inte, det måste vara en försänkt skalle för att inte störa den slidemekanism som finns. Nog borde Dell själva kunnat upplysa om detta?!
Jag testar ändå att fästa en disk i en vagga och montera den i 2900. Det känns direkt fel. Efter lite undersökning ser jag små plastpluttar på vaggorna som tar i chassiet i servern. Uppenbarligen en konstruktion för att fel vaggor inte skall användas i fel server. Vaggorna är alltså inte avsedda för 2900-servrar. Jag jämför vaggorna vi fått med de som redan sitter i 2900-servrarna och det är en klar skillnad. Dessutom står det SCSI med stora bokstäver i vaggan.
Förbannad och lite uppgivet skickar jag ett mail till Dell och beskriver felet. Jag får svaret att de skall undersöka vad som gick fel. Dagarna går. Tillslut gör jag en enkel googling på serienummret som står i vaggan. Första träffen:
"WC966, For the following PowerEdge servers: 2650, 2600, 2800, 2850, 3250, 6600, 6650, 7250, 8450 It also fits some PowerVault storage line."
I samma veva anländer posten där det kommit TVÅ fakturor på 12 st diskvaggor från Dell. Fakturorna är snudd på lika. Varför två? Vilken är rätt?
Nytt mail till Dell där jag bifogar vad jag hittat eftersom de själva inte verkar veta vad de skickat, meddelar att vi inte kommer betala någon av de två felaktiga fakturorna innan vi fått rätt saker, samt en rejäl tillsägelse om att vi kommer byta leverantör om de inte skärper sig. Svaret blir:
“Jag beklagar att detta ärende hanterats dåligt från vår sida. Jag jobbar tillsammans med vår reservdelsavdelning för att se till så att ni får diskarna skickade till er så snabbt som möjligt.”
ÅTERIGEN får jag påpeka att det inte är disk vi vill ha utan DISKVAGGOR.
Strax därpå ringer jag HP och begär att få en kontaktperson för framtida investeringar.
Vi har nog inte sett slutet på denna historia än.
ecce
#NATisNotASecurityFeature