Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tycker inte det är för mycket begärt för någon utbildning att vara klar med 3 års studier på 4 år. Tycker knappt man borde få ett halvår extra på sig.

Då skulle vi inte få många ingenjörer

http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article19203.e...

Tycker det är bra att det ställs lite krav. Samtidigt är det ju lite tragiskt att man skall behöva gå 5 år för att bli lärare men aktivt studera någon timme per dag. Det är ju inte rimligt! Vilket oerhört slöseri.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Då skulle vi inte få många ingenjörer

http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article19203.e...

Vad är det stora problemet egentligen?

Gå om ett år på gymnasiet och du blir hånad. Gå om ett år på universitet och du blir....normal?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Re: Förkortat studiemedel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Såvida jag inte ska försörja mig på sidan om, MEDANS jag studerar på heltid. Det skulle jag vilja se en utav er göra.

Jag studerar heltid, jobbar heltid och har dessutom ett deltidsjobb, så nog fan GÅR det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det blir väl främst för de som t.ex. går på en utbildning som de inte klarar av, en som de inte var nöjd med, börjar studera när de inte riktigt är mogna/har lust.

Är väldigt vanligt med folk som hoppar av efter ett eller ett halvt år för att sedan börja igen något år senare eller helt enkelt bara byta program och börja om i ettan.

Händer detta på t.ex. en Civ.Ing.-utbildning så kan det bli lite problem...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z

Är väldigt vanligt med folk som hoppar av efter ett eller ett halvt år för att sedan börja igen något år senare eller helt enkelt bara byta program och börja om i ettan.

Nu är det ju inte så att bara för att någonting är vanligt så är det bra

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Jag studerar heltid, jobbar heltid och har dessutom ett deltidsjobb, så nog fan GÅR det.

Vad studerar du?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad är poängen med att jobba heltid samtidigt som man pluggar? Mycket bättre att bli klarare med utbildningen på halva tiden istället!

Själv blir man ju glad för en 40 h vecka ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: Re: Förkortat studiemedel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Jag studerar heltid, jobbar heltid och har dessutom ett deltidsjobb, så nog fan GÅR det.

Få se här... du jobbar först 40h på ditt heltidsjobb... sen har du 20h på din halvtid. Då är vi uppe i 60h, och därefter så har du alltså heltidsstudier?
Detta skulle motsvar ungefär 16h 5 dagar i veckan (80h, lägg dessutom till diverse skoluppgifter som du måste göra hemma...), du måste inse att de flesta tvivlar på detta uttalande.

Permalänk
Hedersmedlem

m0rk: Betänk att lärarutbildningen, ekonomprogram mfl är heltid på pappret men i praktiken endast några timmar varje dag. Sen sa han faktiskt deltidsjobb och inte halvtidsjobb ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
m0rk: Betänk att lärarutbildningen, ekonomprogram mfl är heltid på pappret men i praktiken endast några timmar varje dag. Sen sa han faktiskt deltidsjobb och inte halvtidsjobb ...

Jag tycker inte man ska hinna ha heltids anställning bredvid studierna, då borde högskolorna se över programmen. Kanske är det så att Hal0 är ett underbarn som hinner detta. Om man ska läsa heltid ska studierna också ta upp den tiden.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vad är det stora problemet egentligen?

Gå om ett år på gymnasiet och du blir hånad. Gå om ett år på universitet och du blir....normal?

Det skiljer fruktansvärt mycket i tempo. På Chalmers läser vi heltid vilket skall vara 40 veckor per år på veckor varav 4 veckor är tentavecka utan föreläsningar. Så räkna med en 30-32 veckor studier per år. Om man dessutom lägger till att en 5 poängskurs på Chalmers ofta innehåller väldigt mycket mer än en 5 poängs strökurs på något annat universitet så är det inte så konstigt att folk inte klarar sig på utsatt tid.
Sen är det många som tar studieuppehåll också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Då skulle vi inte få många ingenjörer

http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article19203.e...

Tycker det är bra att det ställs lite krav. Samtidigt är det ju lite tragiskt att man skall behöva gå 5 år för att bli lärare men aktivt studera någon timme per dag. Det är ju inte rimligt! Vilket oerhört slöseri.

Det visar ju bara att väldigt många sega människor läser till ingenjör. Ingen av mina kompisar som faktiskt satsar på studierna kuggar tentor alls, det är de som mest festar som gör det, men de får ju skylla sig själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det visar ju bara att väldigt många sega människor läser till ingenjör. Ingen av mina kompisar som faktiskt satsar på studierna kuggar tentor alls, det är de som mest festar som gör det, men de får ju skylla sig själv.

Glöm inte de som flyttar till en helt ny stad och måste fixa med lägenheter (vissa får flytta runt hela tiden eftersom de inte får något fast), lära sig laga mat, betala räkningar och allmänt leva som en vuxen. Allt detta plus att många inte är vana vid studietakten efter att ha kunnat slappa i gymnasiet och ändå fått MVG i allt gör att det är vanligt att folk hoppar av eller behöver börja om.

Jag håller helt klart med att det bör begränsas så man inte kan läsa massa flumkurser som man knappt behöver gå på bara för att få gratis pengar men att stänga ute folk från längre utbildningar bara för att de misslyckades det första året av diverse anledningar tycker jag är otroligt dumt!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Glöm inte de som flyttar till en helt ny stad och måste fixa med lägenheter (vissa får flytta runt hela tiden eftersom de inte får något fast), lära sig laga mat, betala räkningar och allmänt leva som en vuxen. Allt detta plus att många inte är vana vid studietakten efter att ha kunnat slappa i gymnasiet och ändå fått MVG i allt gör att det är vanligt att folk hoppar av eller behöver börja om.

Jag håller helt klart med att det bör begränsas så man inte kan läsa massa flumkurser som man knappt behöver gå på bara för att få gratis pengar men att stänga ute folk från längre utbildningar bara för att de misslyckades det första året av diverse anledningar tycker jag är otroligt dumt!

Folk får väll fan skylla sig själva om de vid 19-20 års ålder inte ens klarar av att ta hand om sig själva och ta ansvar för skolan. Varför skall de få extrapengar för att de inte orkat växa upp?

Kan förstå folk som vill läsa till/byta osv, har själv bytt program. Men jag kan inte förstå varför folk som latar sig skulle få studiemedel alls.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Folk får väll fan skylla sig själva om de vid 19-20 års ålder inte ens klarar av att ta hand om sig själva och ta ansvar för skolan. Varför skall de få extrapengar för att de inte orkat växa upp?

Kan förstå folk som vill läsa till/byta osv, har själv bytt program. Men jag kan inte förstå varför folk som latar sig skulle få studiemedel alls.

Det är väl främst lån i vilket fall... Med tanke på hur lätt det är att få diverse andra bidrag tycker jag det är väldigt dumt att klanka ner på någon bara för att det gick dåligt i början av en lång utbildning!

Tycker du verkligen att person A som flyttade till t.ex. Lund för en fem-årig utbildning och pluggade där i ett år för att sedan flytta hem eftersom det inte gick så bra pga. diverse anledningar inte ska få en chans att börja om på nytt?

Ska han då vara relativt utelåst från seriösare högskoleutbildningar för hela sitt liv?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det visar ju bara att väldigt många sega människor läser till ingenjör. Ingen av mina kompisar som faktiskt satsar på studierna kuggar tentor alls, det är de som mest festar som gör det, men de får ju skylla sig själv.

Eller så vill somliga av oss faktiskt ha ett liv utanför studierna också. Kontakterna du knyter under din studietid kan vara väldigt viktiga senare i livet. Träffar man mycket folk är det lättare att skaffa jobb sen. Sitter man hemma med matteböckerna hela kvällarna finner man sig utan kontakter när man är klar.
Sen är det som någon redan påpekat en fruktansvärd skillnad i tempo mellan gymnasie och teknisk högskola. Jag pluggade inget alls i högstadiet och väldigt lite i gymnasiet och fick ändå bra betyg. Samma taktik på chalmers ledde till 1 poäng på första mattetentan. Det knäcker många och det kan ta tid att få upp en fungerande studieteknik. De som är slöa hoppar av efter första året. De flesta som är kvar efter ettan fullföljer sin ingenjörsexamen även om det är på ett annat program.
Så stig ner från din höga häst och lukta på verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Det är väl främst lån i vilket fall... Med tanke på hur lätt det är att få diverse andra bidrag tycker jag det är väldigt dumt att klanka ner på någon bara för att det gick dåligt i början av en lång utbildning!

Tycker du verkligen att person A som flyttade till t.ex. Lund för en fem-årig utbildning och pluggade där i ett år för att sedan flytta hem eftersom det inte gick så bra pga. diverse anledningar inte ska få en chans att börja om på nytt?

Ska han då vara relativt utelåst från seriösare högskoleutbildningar för hela sitt liv?

Den killen kanske får jobba en tid för att tjäna ihop pengar så han kan försörja sig, eller arbeta under studietiden. Jag tror inte på andra chanser, du får en här i livet.

Självklart kan saker som medicinska anledningar spela in, blir man riktigt sjuk eller av andra skäl inte KAN fullfölja skolan, ja då är det ju okej. Eller om du vill byta linje osv. Men har du inga vettiga skäl anser jag att du inte ska kunna slappa. Du kan ju omöjligen gå ett helt år utan att klara 50% av kurserna om du inte har en bra anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Eller så vill somliga av oss faktiskt ha ett liv utanför studierna också. Kontakterna du knyter under din studietid kan vara väldigt viktiga senare i livet. Träffar man mycket folk är det lättare att skaffa jobb sen. Sitter man hemma med matteböckerna hela kvällarna finner man sig utan kontakter när man är klar.
Sen är det som någon redan påpekat en fruktansvärd skillnad i tempo mellan gymnasie och teknisk högskola. Jag pluggade inget alls i högstadiet och väldigt lite i gymnasiet och fick ändå bra betyg. Samma taktik på chalmers ledde till 1 poäng på första mattetentan. Det knäcker många och det kan ta tid att få upp en fungerande studieteknik. De som är slöa hoppar av efter första året. De flesta som är kvar efter ettan fullföljer sin ingenjörsexamen även om det är på ett annat program.
Så stig ner från din höga häst och lukta på verkligheten.

Visst, klart man måste ha ett liv, men lägger du de ca 40 timmarna i veckan som tanken är, ja då klarar du dig, även på tekniska utbildningar. Sen att man överskattar sin förmåga har man ju bara sig själv att skylla, om man sen kuggar nått har du ju gott om tid att ta igen det. Kuggade själv en mattetenta i början pga slarv och bristande kunskap. Läste senare in det under våren och tog det på omtentan i juni. Det är så man får göra. Hur tror du det blir senare i livet om du inte klarar av att hålla ens 75% av alla deadlines på ditt arbete. Rapporter som skall in varje månad, tror du att du får jobba kvar länge om 30% eller mer av dem kommer in en vecka sent?

Det är för mycket daltande, folk borde få lära sig någon gång att de inte kan va tonåringar resten av livet, de flesta lär sig det i tonåren som tanken är, men vissa verkar vilja gå hela livet och slippa ta ansvar...

Har även vänner som inte kuggat en enda tenta på tekniskt program och lider av grav dyslexi, de klarar ju detta, varför? Jo för de har växt upp och insett att man måste arbeta för att få utdelning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Den killen kanske får jobba en tid för att tjäna ihop pengar så han kan försörja sig, eller arbeta under studietiden. Jag tror inte på andra chanser, du får en här i livet.

Ouch, du är en hård en! Som en väldigt partisk student så anser jag att csn's krav i dag redan är rätt hårt satta och tycker verkligen att man ska ge folk en andra chans.

Det är kul att du och dina vänner är så lyckade inom den akademiska världen, men kan ni inte ha hjärta att låta mig och dom andra 97% få en chans? (om man ska tro på http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article19203.e... )

Permalänk
Medlem

Det handlar om att borgarna med flera inte vill att "arbetarbarn" skall ha råd att utbilda sig till "högre" rankade yrken som t.ex läkare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det handlar om att borgarna med flera inte vill att "arbetarbarn" skall ha råd att utbilda sig till "högre" rankade yrken som t.ex läkare.

Att du är ett troll/pajjas har vi redan listat ut så dina fasoner lär inte få särskilt starka reaktioner. Däremot är argumentet rent fel av den anledning att arbetarbarnen utan utbildning bidrar till Sverige bra mycket mindre högrankade yrken (notera avsaknad av citationstecken). Som en parentes pluggar man redan nu dock sista terminen som läkare helt utan studiestöd.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Utredningen är ju inte klar än utan media har fått tag i "förhandsinformation" den fullständiga utformningen kommer väl inte läggas fram förrän i slutet av mars. Kanske borde vänta tills dess så man ser vad det egentligen handlar om?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Att du är ett troll/pajjas har vi redan listat ut så dina fasoner lär inte få särskilt starka reaktioner. Däremot är argumentet rent fel av den anledning att arbetarbarnen utan utbildning bidrar till Sverige bra mycket mindre högrankade yrken (notera avsaknad av citationstecken). Som en parentes pluggar man redan nu dock sista terminen som läkare helt utan studiestöd.

Tack för svaret och där sänkte du dig själv.

Det finns bra mycket mer arbetare i Sverige än vad det finns läkare så förstår inte vart du vill komma?

Du pluggar

Citat:

som

en läkare? Hur pluggar en läkare? Du pluggar alltså inte till läkare?

Måste kännas jobbigt att bli uppläxad av arbetarbarnen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tack för svaret och där sänkte du dig själv.

Det finns bra mycket mer arbetare i Sverige än vad det finns läkare så förstår inte vart du vill komma?

Du pluggar en läkare? Hur pluggar en läkare? Du pluggar alltså inte till läkare?

Måste kännas jobbigt att bli uppläxad av arbetarbarnen.

Han gav dig något som heter sakligt argument som svar på ditt raljerande om förtrycket av arbetarklassen. Han påpekade att läkare inte får studiemedel sista terminen då du tog upp det som exempel i ditt tidigare inlägg.

Vad har mängden arbetare med mängden läkare att göra och hur kopplar du detta till studiemedel?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Han gav dig något som heter sakligt argument som svar på ditt raljerande om förtrycket av arbetarklassen. Han påpekade att läkare inte får studiemedel sista terminen då du tog upp det som exempel i ditt tidigare inlägg.

Vad har mängden arbetare med mängden läkare att göra och hur kopplar du detta till studiemedel?

Sakliga argument? Han spydde ur sig påhopp såsom du brukar göra i var och varannan tråd.

Skriver man otydligt och osammanhängande så uppstår det lätt marginaler för feltolkningar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sakliga argument? Han spydde ur sig påhopp såsom du brukar göra i var och varannan tråd.

Skriver man otydligt och osammanhängande så uppstår det lätt marginaler för feltolkningar.

Att han kallar dig troll? Jag har sett minst 4-5 personer innan honom kalla dig troll också. Ingen rök utan eld.

Det framgår ganska tydligt vad han försökte få fram.

*** EDIT ***

Du menar allvarligt att du inte skriver för att provocera folk alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tack för svaret och där sänkte du dig själv.

Nej, han gjorde en korrekt analys. Ditt inlägg osade irrationellt hat och hade ingen som helst verklighetsförankring.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Ouch, du är en hård en! Som en väldigt partisk student så anser jag att csn's krav i dag redan är rätt hårt satta och tycker verkligen att man ska ge folk en andra chans.

Det är kul att du och dina vänner är så lyckade inom den akademiska världen, men kan ni inte ha hjärta att låta mig och dom andra 97% få en chans? (om man ska tro på http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article19203.e... )

Jag är också student, visst är tekniska utbildningar svårare. Helt klart, men omöjliga är de ju knappast. Har kompisar som får de flesta B/A och klarar av att jobba 20-40% med. Eller läsa extra på andra utbildningar.

Problemet idag är att allt för många är vana att få allt gratis, de orkar inte kämpa. Har sett det hos en del klasskamrater. De tycker det är roligare att festa och går på alla fester, detta speglar ju sig i studieresultaten.

Jag är med på mycket, men inte allt. Ligger det fest nära en tenta får man kanske skippa den och plugga istället. Vissa perioder får man skippa allt vad fest heter, men sådant är livet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag är också student, visst är tekniska utbildningar svårare. Helt klart, men omöjliga är de ju knappast. Har kompisar som får de flesta B/A och klarar av att jobba 20-40% med. Eller läsa extra på andra utbildningar.

Problemet idag är att allt för många är vana att få allt gratis, de orkar inte kämpa. Har sett det hos en del klasskamrater. De tycker det är roligare att festa och går på alla fester, detta speglar ju sig i studieresultaten.

Jag är med på mycket, men inte allt. Ligger det fest nära en tenta får man kanske skippa den och plugga istället. Vissa perioder får man skippa allt vad fest heter, men sådant är livet.

Vet du vad det bästa är? Att alla behöver plugga exakt lika mycket för att få samma betyg och alla är exakt lika smarta? Sjukt smidigt eller hur?

Som sagt det är inte många som genomför civilingenjörsutbildning på 4.5 år, CSNs krav är ju redan tillräckligt hårda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att han kallar dig troll? Jag har sett minst 4-5 personer innan honom kalla dig troll också. Ingen rök utan eld.

Det framgår ganska tydligt vad han försökte få fram.

*** EDIT ***

Du menar allvarligt att du inte skriver för att provocera folk alltså?

Bara för att jag inte är borgare betyder det automatiskt jag är ett troll?
Vartenda tråd som jag debatterat med noobie kallar han mig troll, inget jag bryr mig om eftersom det är en del av hans retorik.
Jag antar att det inte lätt att tänka bredare om man är uppfostrad på ett "visst" sätt.

EDIT: Om 4 års studiestöd införs kommer klyftorna öka och klass-samhället definieras i lagen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Vet du vad det bästa är? Att alla behöver plugga exakt lika mycket för att få samma betyg och alla är exakt lika smarta? Sjukt smidigt eller hur?

Som sagt det är inte många som genomför civilingenjörsutbildning på 4.5 år, CSNs krav är ju redan tillräckligt hårda.

Många genomför inte utbildningen för de slappar, kom inte dragandes med att alla inte har lika lätt. Har kompisar med dyslexi som måste läsa allt i böckerna 5 gånger för att fatta innebörden som får höga betyg i allt.

Pluggar du 40 timmar i veckan 10 månader per år klarar du garanterat dina kurser. Pluggar du mindre och inte klarar dig får du skylla dig själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"