Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
text

Dvs du kan fylla hela A4 med skit? Du skriver ju ingenting vettigt, inga argument eller fakta. Du tar din egna uppfattning som någon sorts sanning. Förstår inte hur MBY orkar disskutera med dig ens. Du är ju endast ett troll.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Dvs du kan fylla hela A4 med skit? Du skriver ju ingenting vettigt, inga argument eller fakta. Du tar din egna uppfattning som någon sorts sanning. Förstår inte hur MBY orkar disskutera med dig ens. Du är ju endast ett troll.

Du, Sentenced, MBY är de som är troll. Respektera folks åsikter kanske?

EDIT korrigering

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du, Sentenced, MBY är de som är troll. Respektera folks åsikter kanske?

EDIT korrigering

Sluta presentera dina egna åsikter som fakta så kommer nog ingen bry sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tycker inte det är för mycket begärt för någon utbildning att vara klar med 3 års studier på 4 år. Tycker knappt man borde få ett halvår extra på sig.

[Detta svar riktar sig till alla med likande argument]

Exempel:

1. Nisse får hyran betald av sin rike farbror, har ett glassigt extrajobb två dagar i veckan på farbrorns företag där han tjänar 200kr/timme, och ägnar resterande tid åt skola och alkohol.

2. Lisa är ensamstående mamma till två barn, har en hyra att betala och skulle aldrig klara sig med enbart studiemedel och måste därför jobba extra tre kvällar i veckan och en helgdag. Resterande tid ägnar hon åt hämtning/lämning av barn i skolan, läxläsning med barnen och övriga hushållsbestyr(som ökar med barn). Resten av hennes icke-existerande tid går till studierna.

Klart som fan att Lisa kan missa en tenta trots att hon verkligen använt all sin lediga tid åt studierna.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
[
2. Lisa är ensamstående mamma till två barn, har en hyra att betala och skulle aldrig klara sig med enbart studiemedel och måste därför jobba extra tre kvällar i veckan och en helgdag. Resterande tid ägnar hon åt hämtning/lämning av barn i skolan, läxläsning med barnen och övriga hushållsbestyr(som ökar med barn). Resten av hennes icke-existerande tid går till studierna.
Klart som fan att Lisa kan missa en tenta trots att hon verkligen använt all sin lediga tid åt studierna.

Lisa kan dock få både bidrag för sina två barn, bostadsbidrag, samt utökat studimedel ;). Som jag sa, CSN är en djungel av tillägg och undantag.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Lisa kan dock få både bidrag för sina två barn, bostadsbidrag, samt utökat studimedel ;). Som jag sa, CSN är en djungel av tillägg och undantag.

Syrran körde hela våren heltidsstudier[Matematik C-D, Fysik A-B, Kemi B, Biologi A-B på distans] samtidigt som hon jobbade heltid och var nybliven morsa. Eftersom att hon bodde ihop med sin pojkvän som var sjukskriven så tyckte försäkringskassan att syrran skulle försörja honom och hans dotter från tidigare förhållande med sitt studiestöd/lån.

Samma sak i höstas, syrran fortsätter med sina studier på högskola. Det finns helt enkelt inte utrymme till att jobba extra när man har två barn och en sjuk pojkvän att ta hand om, så hon tar ut fullt studiestöd/lån, får extrabidrag för att hon är moder till ett barn(~1500kr) samt barnbidrag för sin egen unge. Fine.

Bara det att försäkringskassan tycker att de är två på hyran och därför får de mer eller mindre inget bostadsbidrag alls, samtidigt som de förutsätter att syrran ska betala för både sin sjuke pojkvän och för hans dotter sedan tidigare, med sitt studielån och bidrag.

Att leva fyra personer på under tiotusen i sammanlagda medel är minst sagt hårt när minst sextusen går till hyra, bredband, el o. dyl, 650 kr till busskort(för en person), tusen kronor till studiematerial(minst). Detta är bara bråkdelen av kostnaderna att leva om vi ska se till mat och kläder.

De bor inte ihop längre.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86

2. Lisa är ensamstående mamma till två barn, har en hyra att betala och skulle aldrig klara sig med enbart studiemedel och måste därför jobba extra tre kvällar i veckan och en helgdag. Resterande tid ägnar hon åt hämtning/lämning av barn i skolan, läxläsning med barnen och övriga hushållsbestyr(som ökar med barn). Resten av hennes icke-existerande tid går till studierna.

Klart som fan att Lisa kan missa en tenta trots att hon verkligen använt all sin lediga tid åt studierna.

Helt klart, men det är därför omtentor finns där. Det finns minst en chans till samma läsår. Säger inte att du skall ta den direkt, men samma år lär man ju kunna det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du, Sentenced, MBY är de som är troll. Respektera folks åsikter kanske?

EDIT korrigering

Jag kan respektera din åsikt, på många sätt. Men jag har svårt att vara tolerant mot intolerans. Varför ska vi lita till din uttryckliga definition av något? Om alla "definierar" allt efter behag, då blir själva begreppet definition meninglös och kan aldrig bära frukt i vidare diskussion.

Så, skrota (eller presentera för kritik) "din definition". Om din definition lyder "nyliberal är den som är som MBY" så är den rätt kass.

Jag vet mycket väl vad jag är och jag har läst sällsamt mycket politik genom åren, inklusive de klassiska kommunistiska verken (varav somliga är veritabla sömnpiller, t.ex, samt givetvis mycket annan politik och historia. Jag går gärna till ursprungskällan och förlitar mig inte på vad en högerskribent skriver om vänstern och vice versa. I praktiken är det dock svårt att alla gånger gå till ursprungskällan, förstås. Att du kallar mig för det ena än det andra kan jag acceptera. Men du vet faktiskt inte vad jag tycker. Troligtvis har jag bättre koll på vad "nyliberalism" är för något, och varför jag inte valt mig kalla mig så (liksom att jag uppenbart inte kallar mig för nazist, kommunist eller föredrar "upplyst despotism" eller andra dumheter. Jag är inte ens säker på om jag vill kalla mig "höger" eller "liberal" annat än i någon sorts fallback. Jag har läst tillräckligt mycket för att ogilla ismer och misstro stater).

Om du inte skärper dig så kommer du riktigt förtjäna epitetet 'troll'.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag skulle kunna fylla flera A4 sidor med kritik mot högerpolitik men jag begränsar mig här.

Du har ju inte kommit med ett enda argument, du kommer med massa påhopp bara och sen lite totalt ogrundade indicier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du, Sentenced, MBY är de som är troll. Respektera folks åsikter kanske?

EDIT korrigering

Blir nästan lite sårad när du utelämnar mig, bara sådär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
...försäkringskassan...

...försäkringskassan...

Nu misstänker jag dock att den här tråden handlar om csn och möjlighet till bidrag och lån, inte vad försäkringskassan tycker och tänker (även om jag också vet att det är en otroligt dåligt fungerande myndighet)

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Välkommen till den tråkiga verkligheten. Här finns varken omtentor eller studieuppehåll.

Lika bra att lära sig det direkt!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag kan respektera din åsikt, på många sätt. Men jag har svårt att vara tolerant mot intolerans. Varför ska vi lita till din uttryckliga definition av något? Om alla "definierar" allt efter behag, då blir själva begreppet definition meninglös och kan aldrig bära frukt i vidare diskussion.

Så, skrota (eller presentera för kritik) "din definition". Om din definition lyder "nyliberal är den som är som MBY" så är den rätt kass.

Jag vet mycket väl vad jag är och jag har läst sällsamt mycket politik genom åren, inklusive de klassiska kommunistiska verken (varav somliga är veritabla sömnpiller, t.ex, samt givetvis mycket annan politik och historia. Jag går gärna till ursprungskällan och förlitar mig inte på vad en högerskribent skriver om vänstern och vice versa. I praktiken är det dock svårt att alla gånger gå till ursprungskällan, förstås. Att du kallar mig för det ena än det andra kan jag acceptera. Men du vet faktiskt inte vad jag tycker. Troligtvis har jag bättre koll på vad "nyliberalism" är för något, och varför jag inte valt mig kalla mig så (liksom att jag uppenbart inte kallar mig för nazist, kommunist eller föredrar "upplyst despotism" eller andra dumheter. Jag är inte ens säker på om jag vill kalla mig "höger" eller "liberal" annat än i någon sorts fallback. Jag har läst tillräckligt mycket för att ogilla ismer och misstro stater).

Om du inte skärper dig så kommer du riktigt förtjäna epitetet 'troll'.

På vilket sätt är dina definitioner mer värda än mina? Egoism är ett mycket bra ord, tänk på dess innebörd.

Återigen har du behov att hävda dig genom att säga att du "läst" mycket vilket jag inte tvivlar på. Mycket som du skriver är nästan identiskt med det som står i klassisk borgerlig litteratur.

Jag däremot tänker till och situationsanpassar de ideologier som jag tycker passar in.

I annat fall är du "förläst" vilket innebär att du blint tror på det skrivna och kan inte få verklighetsanknytning till det du refererar till. Många hamnar lätt i den fällan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Välkommen till den tråkiga verkligheten. Här finns varken omtentor eller studieuppehåll.

Lika bra att lära sig det direkt!

På vilket sätt är det tråkigt att inte finns omtentor? Rätt skönt ju... Sen finns det ju uppehåll för studier, men inte mot studier, det hade ju varit konstigt om man inte studerade, vilket du verkar tycka är verkligheten. Synd att du tycker den är så tråkig, vad har du studerat och vad jobbar du med?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
På vilket sätt är dina definitioner mer värda än mina? Egoism är ett mycket bra ord, tänk på dess innebörd.

Återigen har du behov att hävda dig genom att säga att du "läst" mycket vilket jag inte tvivlar på. Mycket som du skriver är nästan identiskt med det som står i klassisk borgerlig litteratur.

Jag däremot tänker till och situationsanpassar de ideologier som jag tycker passar in.

I annat fall är du "förläst" vilket innebär att du blint tror på det skrivna och kan inte få verklighetsanknytning till det du refererar till. Många hamnar lätt i den fällan.

Sluta raljera. Sluta ljug. Mina argument är mina egna och jag undviker "standardargument". Att jag tydligt tar försöker undvika vad jag kallar för "standardargument" har jag tydligt markerat i andra trådar. Att jag skulle ta mina argument från "klassisk borgerlig litteratur" (som för övrigt snarast leder tankarna till skönlitteratur) är gripet helt ur luften och en lögn.

Var någon stans har jag talat om mina definitioner och att de skulle vara mer värda? Sluta ljug. Användbara definitioner ska naturligtvis ha ett mått av intersubjektivitet över sig, annars är de meningslösa.

"Situationsanpassas ideologier"? Vad är det för närmast postmodernistiskt trams? Fina meningar helt utan innehåll.

"Förläst" är givetvis enkom antiintellektuellt dravel. Dina sossar har för övrigt tidigare haft ett mycket välrenommerat och pragmatiskt utbildningsideal som de senare tycks ha övergivit. Tittar man vidare på den stolliga vänstern finns inom vissa kretsar ingenting av utbildningsideal. Där är bildning av massorna av ondo, en förslappad dekadens. Synen är misstänkt lik den gamla feodalismen; tillväxt och allmänbildning sågs som moralisk dekadens. Tänka själva ska folk helst inte göra...

Edit: Jag försökte för övrigt lite mer diplomatiskt än jag brukar så ett frö av kunskap om människors fallenhet till 'confirmation-bias' och självbedrägeri, men jag misslyckades kapitalt. Jag har lärt mig läxan och ska nog inte försöka igen...

Fortsätt du att "situationsanpassa" din verklighet. Du har en alldeles egen och speciell definition av "troll" förstår jag.
...
Ursäkta min off-topic-fokus.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Helt klart, men det är därför omtentor finns där. Det finns minst en chans till samma läsår. Säger inte att du skall ta den direkt, men samma år lär man ju kunna det.

Sant, jag ville egentligen bara påvisa att olika personer har olika möjligheter till att slutföra sina studier inom samma tidsram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nu misstänker jag dock att den här tråden handlar om csn och möjlighet till bidrag och lån, inte vad försäkringskassan tycker och tänker (även om jag också vet att det är en otroligt dåligt fungerande myndighet)

Också helt sant, saken var den att jag fick ett domslut från Länsstyrelsen hem igår(bor i samma bostad som syrran) där överklagan ej bifölls och var helt enkelt förbannad.

CSN ska självklart bara sköta och ansvara för sina egna områden.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
På vilket sätt är det tråkigt att inte finns omtentor? Rätt skönt ju... Sen finns det ju uppehåll för studier, men inte mot studier, det hade ju varit konstigt om man inte studerade, vilket du verkar tycka är verkligheten. Synd att du tycker den är så tråkig, vad har du studerat och vad jobbar du med?

Nu fick jag det att låta värre än det faktiskt är
Kanske skulle sagt den "hårda" verkligheten. När jag säger verkligheten menar jag vuxen- och arbetslivet. Här finns inga omtentor, så varför göra det till en "vana" för studerande?

Min utbildning är inget att skryta om då den endast är gymnasial. Men jag jobbar som ingenjör inom tele/telecom-branchen - Så livet är faktiskt rätt bra ändå!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Här finns inga omtentor, så varför göra det till en "vana" för studerande?

Anledningen är väl rätt uppenbar? Om målet är att många skall utbildas är det ju kontraproduktivt att underkänna folk och inte låta dem försöka igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Nu fick jag det att låta värre än det faktiskt är
Kanske skulle sagt den "hårda" verkligheten. När jag säger verkligheten menar jag vuxen- och arbetslivet. Här finns inga omtentor, så varför göra det till en "vana" för studerande?

Min utbildning är inget att skryta om då den endast är gymnasial. Men jag jobbar som ingenjör inom tele/telecom-branchen - Så livet är faktiskt rätt bra ändå!

Haha, ja då kanske du skulle kunna återkomma när du vet hur det är att plugga innan du uttalar dig om skillnaden mellan högskolestudier och verkligheten. Att få en omtenta är inget en student eftersträvar. Det man kan säga om arbetslivet är att det betydligt mycket mer second chances. Är det inte bra så ändrar man lite, får fortfarande betalt för det, finjusterar lite till etc, tar ett till möte, kollar om det är ok and repeat. Den möjligheten har du inte på en tenta. Fast det är klart, roligare att slänga sig med lite klichéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Anledningen är väl rätt uppenbar? Om målet är att många skall utbildas är det ju kontraproduktivt att underkänna folk och inte låta dem försöka igen.

Så det är kvantitet vi är ute efter, ist för kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, ja då kanske du skulle kunna återkomma när du vet hur det är att plugga innan du uttalar dig om skillnaden mellan högskolestudier och verkligheten. Att få en omtenta är inget en student eftersträvar. Det man kan säga om arbetslivet är att det betydligt mycket mer second chances. Är det inte bra så ändrar man lite, får fortfarande betalt för det, finjusterar lite till etc, tar ett till möte, kollar om det är ok and repeat. Den möjligheten har du inte på en tenta. Fast det är klart, roligare att slänga sig med lite klichéer?

Klart att jag inte har full insyns i högskolan. Men har väldigt många vänner som läser allt från ljusdesign till Ekonomi på handels i Sthlm. Så jag har ändå lite koll på folks syn och möjligheter till omtentor osv.

Skulle vara kul att veta vad du jobbar med, då det verkar vara helt ok att jobba med inställningen "Ah det blev fel igen, men jag tar det i morgon för jag får ju ändå betalt"
När det handlar om stora pengar, viktiga kunder eller t,om folks hälsa så går det inte att köra "trail and error"

OK att en snickare kan byta ut en planka på en fasad, en arkitekt kan dra om några streck i planeringsstadiet. Men man får inte chansen till en ny deadline som om det vore en tenta.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Så det är kvantitet vi är ute efter, ist för kvalitet?

Det beror väl på hur man ser det. De som tar sig igenom en utbilding utan omtentor har sannolikt vissa egenskaper som övriga saknar, men om målet inte är att sortera ut dessa utan snarare att se till att de som blir färdiga faktiskt har lärt sig något bör det inte spela så stor roll hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Så det är kvantitet vi är ute efter, ist för kvalitet?

Nej, därav möjlighet till omtenta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can

Klart att jag inte har full insyns i högskolan. Men har väldigt många vänner som läser allt från ljusdesign till Ekonomi på handels i Sthlm. Så jag har ändå lite koll på folks syn och möjligheter till omtentor osv.

Med betong på lite då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can

Skulle vara kul att veta vad du jobbar med, då det verkar vara helt ok att jobba med inställningen "Ah det blev fel igen, men jag tar det i morgon för jag får ju ändå betalt"
När det handlar om stora pengar, viktiga kunder eller t,om folks hälsa så går det inte att köra "trail and error"

För tillfället jobbar jag inte, är student, men i mitt examensarbete (maskinkonstruktion) och på företaget jag gjorde det så var det mycket möjligheter att göra om saker. Visst det går ju inte göra om det när det verkligen är utrullat på marknaden, men innan. Och det var bra jäkla många gör om, gör så här istället etc, dvs mycket större möjligheter att göra rätt, inte bara synd du kom inte ihåg den där formeln, aja bättre lycka om ett halvår.

Btw det heter trial and error.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can

OK att en snickare kan byta ut en planka på en fasad, en arkitekt kan dra om några streck i planeringsstadiet. Men man får inte chansen till en ny deadline som om det vore en tenta.

Jaha, du tycker det är lätt att skjuta upp en tenta? Det är inte speciellt lätt. Går något fel på utvecklingsstadiet finns det bra mycket chanser att ordna till det, knappast så att man har ett utvecklingsmöte per halvår:

"Oj gjorde du sådär? Jag tänkte mig mer såhär. Aja vi ses om ett halvår igen då."

Knappast så en tenta är jämförbar med en skarp situation, det är ett sätt att mäta kunskap på. Är det kritiska detaljer så lämnar man ju ogärna någon helt själv utan insyn och förväntar sig att allt ska bli perfekt så man kan skicka ut det till kund på ett specifikt datum. Nej, återkoppling och kontroll under arbetets gång är A och O. Knappast så att EADS bygger ett flygplan där en person suttit och designat vingarna i 3 år utan att prata med någon annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
OK att en snickare kan byta ut en planka på en fasad, en arkitekt kan dra om några streck i planeringsstadiet. Men man får inte chansen till en ny deadline som om det vore en tenta.

Knappast. Är man inte klar så skjuter man på deadline. Det går ju inte att skicka ut en halvfärdig eller till och med farlig produkt! Hur många datorspel har du inte sett som har fått uppskjutet releasedatum?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Knappast. Är man inte klar så skjuter man på deadline. Det går ju inte att skicka ut en halvfärdig eller till och med farlig produkt! Hur många datorspel har du inte sett som har fått uppskjutet releasedatum?

Finns massor med datorspel som är "halvfärdiga" som sen patchas senare.
Wow är ett ypperligt exempel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Finns massor med datorspel som är "halvfärdiga" som sen patchas senare.
Wow är ett ypperligt exempel.

Ja? Det motsäger inte på något sätt det jag säger. Vart vill du komma?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Knappast. Är man inte klar så skjuter man på deadline. Det går ju inte att skicka ut en halvfärdig eller till och med farlig produkt! Hur många datorspel har du inte sett som har fått uppskjutet releasedatum?

Japp, Airbus 380 är ett annat exempel där de var tvungen att skjuta på projektet väldigt lång tid för att ändra kabeldragning i vingar + lite annat. Undrar vad det är för ingenjör som aldrig behövt skjuta upp någonting på grund av att det gått fel eller så. Då ska man vara bra nära ofelbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
[Detta svar riktar sig till alla med likande argument]

Exempel:

1. Nisse får hyran betald av sin rike farbror, har ett glassigt extrajobb två dagar i veckan på farbrorns företag där han tjänar 200kr/timme, och ägnar resterande tid åt skola och alkohol.

2. Lisa är ensamstående mamma till två barn, har en hyra att betala och skulle aldrig klara sig med enbart studiemedel och måste därför jobba extra tre kvällar i veckan och en helgdag. Resterande tid ägnar hon åt hämtning/lämning av barn i skolan, läxläsning med barnen och övriga hushållsbestyr(som ökar med barn). Resten av hennes icke-existerande tid går till studierna.

Klart som fan att Lisa kan missa en tenta trots att hon verkligen använt all sin lediga tid åt studierna.

Jo men här i verkligheten ska man bara få en chans! Eller kanske två (omtenta) sen ska man leva i missär, så är det.

Permalänk

Å andra sidan är det kanske en större utmaning att utveckla det största passagerararplan som någonsin konstruerats än att lära sig så pass mycket att man klarar en tenta som tusen och åter tusen personer innan har klarat inom utsatt tid.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja? Det motsäger inte på något sätt det jag säger. Vart vill du komma?

Hemskt vad du har taggarna utåt?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Hemskt vad du har taggarna utåt?

Nej, men jag går rakt på sak. Så, fanns det nått syfte med din kommentar, eller var den bara tänkt att informera om något alla redan är plågsamt medvetna om?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Å andra sidan är det kanske en större utmaning att utveckla det största passagerararplan som någonsin konstruerats än att lära sig så pass mycket att man klarar en tenta som tusen och åter tusen personer innan har klarat inom utsatt tid.

Ja, å andra sidan är det sannolikt miljoner innan som byggt flygplan och komponenter som ska användas, och tusentals människor som jobbar på utveckling med det specifika flygplanet. Så vart vill du komma? Knappast så att vi jämför mängden arbetstimmar en student skulle behöva för att klara bygga en Airbus A380 från scratch ensam kontra att plugga till en tenta. Den individuella arbetsbördan för en ingenjör i ett stort team är ju inte nödvändigtvis större än arbetsbördan för att klara en tenta. Det är ju knappast så att en person är ansvarig för de 100 000 kablar som dras i vingarna samt resten av planet. Eller tror du att en enda person bygger hela planet? I sådana fall bör du kanske sätta dig in lite hur en sådan stor arbetsprocess fungerar.

Det är ju förövrigt inte speciellt sannolikt att en ingenjör som konstruerar en detalj i planet är den första som konstruerar en sådan detalj, det är snarare mycket möjligt att inom det givna området eller utanför finns ett flertal konstruktionslösningar som kan användas.

Poängen är att man kan misslyckas med en tenta, och man kan misslyckas på ett jobb också, det har hänt, det händer, och kommer hända igen, gör man det på jobbet så är det dock sällan så att konsekvenserna av ett fel leder till ett halvårs väntan innan nästa chans att få det rätt, eller som vissa här förespråkar att man aldrig får det rätt. Är det så på ens jobb så bör man nog se över sin systemkonstruktionsprocess.