AMD kan inte tävla med tillverkningsteknik

Permalänk
Medlem

Förutom vad gäller enthusiaster som är villiga att köpa processorer för 5000 - 10 000kr så gör det ingen större skillnad. Om en överskådlig framtid så kommer den konventionella storleksspurten att förändras och vi kan inte nu förutsäga vilka lösningar som då behövs för snabbare processorer. Vidare så är det även andra faktorer som är viktiga ur ett konkurrensperspektiv. Så jag tror nog inte det gör så värst mycket, förutom i klassen med för tiden relativt exceptionella processorer.

Däremot så oroar det här att Intel skulle bli först att få tillgänglighet till produktionsverktyg, menar dom då från universitet etc? De köpte nyligen upp ett Svenskt företag baserat i Lund, som utvecklat grafikuppritningstekniker, men det är en notis...

Ett svenskt team i Linköping har gjort möjligt produktion av grafen i större skala, ett material som möjliggör 100 gånger snabbare frekvenser än kisel.

Nu närmar sig även lanseringen av USB 3.0 vilket självt är något stort att invänta.

Permalänk
Medlem

Om AMD verkligen själva tycker/tror att AMD:s 65nm CPU:er är konkurrenskraftiga mot Intels 45nm:s så är de antingen stora idioter respektive hjärndöda encelliga organismer.

AMD:s 45 nm kan ju inte ens konkurrera med Intels 65 nm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Om AMD verkligen själva tycker/tror att AMD:s 65nm CPU:er är konkurrenskraftiga mot Intels 45nm:s så är de antingen stora idioter respektive hjärndöda encelliga organismer.

AMD:s 45 nm kan ju inte ens konkurrera med Intels 65 nm...

Phenom II 940 motsvarar la en intel q9550 när båda är orginalklock.
q9550 är 45nm så skulle säga att dom kan konkurera mot både intels 65 och 45 dock inte i alla pris segment.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD leder i klassen 0-3000kr just nu, alltså marknaden för vanliga konsumenter.

Varför?
Jag har enligt många recensioner kommit fram till att Phenom II är likvärdig med Core 2 och de kommer bli ännu bättre när de släpper sina enormt kraftfulla athlons till lågt pris.

Då kommer frågan: Vill du betala lite mindre för att få sprillans nya komponenter med samma prestanda som äldre dyrare? Så klart att man vill ha det nya när det till och med är billigare. Alltså AMD.
Denna "regel" gäller om man ska köpa nytt, men har man redan ett gammalt S775 moderkort så ska man satsa på Core2 men inte som ett nytt system!

Vill du betala mer än 3000kr för en processor + dyra moderkort och minnen så har Intel i alla fall Core i7

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det som är lite oroande är väl att om AMD fortsätter att gå dåligt trots alla åtgärder så finns ju risken att dem "suger" ut kraften ur ATI och drar dem med sig i fallet.

Det enda positiva med att Intel nu placerat sig tryggt på tronen är väl att de nu känner sig självsäkra nog att börja satsa på grafikkort. Tror att vi kommer få se top prestanda kort från Intel i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

AMD gräver sin egen grav genom att endast snöa in sig i CPU/grafikkorts racet. Gamer-marknaden är oerhört obetydligt liten.

Intel tillverkar Flash-kretsar, Atom's, ARM's samt Chipsets och WiFi-kretsar, och en massa annat med.

Visste ni att AMD tillverka flashminne förr förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
AMD gräver sin egen grav genom att endast snöa in sig i CPU/grafikkorts racet.

Intel tillverkar Flash-minne, chipset och WiFi-kretsar, och säkert en massa annat med.

Visste ni att AMD tillverka flashminne förr förresten?

Nej på att AMD tillverkar flashminnen men däremot ja på att Intel tillverkar SSD.

Så varför gör då inte AMD SSD? Ja jag vet inte utan kan bara spekulera men tror AMD är s a s riktigt jävla illa ute.

Detta pga lågkonjunkturen och att oljeschejkerna är nog inte lika begeistrade i att spendera pengar på en teknologi som kanske inte ger nån profit plus att deras inkomstkälla kanske snart sinar när västvärlden går över till alternativa energikällor för deras bilar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det som är lite oroande är väl att om AMD fortsätter att gå dåligt trots alla åtgärder så finns ju risken att dem "suger" ut kraften ur ATI och drar dem med sig i fallet.

Det enda positiva med att Intel nu placerat sig tryggt på tronen är väl att de nu känner sig självsäkra nog att börja satsa på grafikkort. Tror att vi kommer få se top prestanda kort från Intel i framtiden.

vet inte om ja tycker det är så positivt, ATI och Nvidia är jämnstarka medans intel är en gigant i jämförelse. håller inte med om att intel idag sitter tryggt på tronen, men om dom får det lär dom inte låta sina forskare fokusera på att göra processorer bättre utan lär anntinge säga upp dom eller mer troligt sätta dom till att forska på ett annat område, som GPU. Tror ärligt talat inte att Nvidia och ATI kommer att kunna sätta emot så mycket på lång sikt om Intel ger sig in på grafikkortsmarknaden på allvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Intel tillverkar Flash-kretsar, Atom's, ARM's samt Chipsets och WiFi-kretsar, och en massa annat med.

Intel sålde Xscale (ARM) åt Marvell 2006, dels tackvare AMD; "x86 everything."

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Inte direkt så att jag tror att Meyer exakt uttalat sig så. Jag tror inte 100% på en källa gällande detta om såpass svårgrundade faktorer, men dom måste inse att Intel har extremt billig tillverkning utav 45nm Core2 Quad, då det är dual-dies vilket ger högre yield än en nativ quadcore. Deras i7 processorer är relativt dyra för dom att tillverka jämfört med Phenom II. Det gäller att dom håller hög yield på dom processorer dom skall tillverka, och kammar in mycket pengar på mellansegmentet, vilket dom är duktiga på om allt går rätt till och sålänge som man har en snabb processor kontra mot vad den kostar.

TFC kommer nog åtminståne snabba på övergångarna jämfört med tidigare, och även öka tillverkningskapaciteten. En mindre tillverkningsprocess är sen inte allt, men skall vara lyckad också, vilket övergångerna alltid inte blir, och har varit. Fördelen är väl som alltid billigare processorer, men kostnaden till övergången är enorm också som påpekas i cnet's skrifter. Att ha en lyckad process med hög yield men en attraktiv produkt brukar fungera mycket bra, och AMD har tidigare utmanat Intel mycket hårt trots att dom legat efter. 130nm FX-51 är ett exempel. Lyckas dom med bulldozer arkitekturen så kan äldre tider när AMD var före vara mycket nära. Deras 45nm process är riktigt lyckad och det är rätt väntat att dom kommer köra på den ett tag. Den kommer troligtvis släppas i minst en revision till. Att man ser deras nativa quadcore's göra 6.66GHz är ju något som Intel blivit ganska förbannade över, då det säger en del om tillverkningsprocessen. Den behöver dock skala lite bättre under normala temperaturer för att nå över 4GHz på luftkylning, vilket är det många önskar, då alla inte har kompressor eller värre grejer. Summerat så är jag övertygad om att Meyer inte kommer klanta till det, han vet mycket väl vad som behövs för att ge Intel en rejäl smäll inom en ganska snar tid. Blir mycket intressant att följa den kommande tiden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Om AMD verkligen själva tycker/tror att AMD:s 65nm CPU:er är konkurrenskraftiga mot Intels 45nm:s så är de antingen stora idioter respektive hjärndöda encelliga organismer.

AMD:s 45 nm kan ju inte ens konkurrera med Intels 65 nm...

Även om sverige är en liten skitmarknad i sammanhanget så kan jag ändå ta det som ett exempel.
Om jag ger dig 500kr att handla för på AMD i 65nm kontra intels 45nm?
Vad tror du får bäst cpu för pengarna?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Detta är fan jävligt illa. Det här betyder att Intel har monopol på high-end processorer. Och monopol är aldrig bra!

Eh, AMDs Athlon slog Intels Pentium 4 rätt så rejält fast Athlon hade sämre tillverkningsteknik.

Processorarkitekturen spelar större roll än tillverkningstekniken, fast för tillfället så ligger ju AMD bakom när det gäller båda två, så de slåss istället med prissättningen.

Fast AMDs försprång med Athlon tillhör ovanligheterna. I de många år som AMD har existerat så har de vanligtvis varit den svaga, okända, slöa men billiga konkurrenten. En stor anledning till varför x86 processorer var så extremt mycket dyrare i början av 90-talet än vad de är nu. Vi har mycket att tacka AMDs framgång med Athlon för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
AMD gräver sin egen grav genom att endast snöa in sig i CPU/grafikkorts racet. Gamer-marknaden är oerhört obetydligt liten.

Jag tycker att det är just vad AMD _inte_ gör just nu. Uppfattningen dom ger mig, är snarare att dom hoppat av "gamer"-marknaden. Beroende på vad du menar med "gamer"-marknad iofs.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Om AMD verkligen själva tycker/tror att AMD:s 65nm CPU:er är konkurrenskraftiga mot Intels 45nm:s så är de antingen stora idioter respektive hjärndöda encelliga organismer.

AMD:s 45 nm kan ju inte ens konkurrera med Intels 65 nm...

Samma antagande kan appliceras på dig själv om du tror att det är (beräknings-)prestandan som menas.
Något högre tillverkningskostnad på i bästa fall några hundra tusen chip men besparing på många miljoner dollar då de slipper vara pionjärer på ny tillverkningsteknik. Det avgör hur bra AMD kan konkurrera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Detta är fan jävligt illa. Det här betyder att Intel har monopol på high-end processorer. Och monopol är aldrig bra!

Dom kommer säkert att ta ut ett högt pris typ de dyrare i7 processorerna kostar idag och det skulle AMD tjäna på

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Nä det kommer fortfarande inte att övertala mig att köpa en Intel, har alltid hållit mig till AMD sen 15 år tillbaka i princip. Och jag har alltid tjänat in extremt mycket pengar på det. Pris/prestanda marknaden kommer AMD alltid att leda i.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
"Meyer säger att AMD aldrig varit först ut med en ny tillverkningsteknik, en strategi som visat sig fungera."

Aha, så det är därför det går så bra för AMD nu då.

beror på hur man ser det.Hade bästa cpu 2000-2006 typ.Va bäst men intel mutat alla inköpare.Även om AMD skulle släppa bästa sakerna kan dom inte ens då tjäna nått eftersom finns massa som satt sa p4 va bättre en AMD på den tiden.När det va totalt skit med netburst skiten.
Sätta i gång med 32nm samtidigt med Intel skulle inte gå.Kostar massa pengar och skulle dom ha lika bra cpu eller bättre så kan man gå tillbaka till början av 2000 talet.Säljer ändå inte nog.
Så jag förstår det.Sedan kan man nog gissa att antingen försvinner AMD eller Nivida med tiden här med.Intel kommer troligen sälja GPU som konkurerar och då kommer antingen AMD(ATI) eller nivida gå bort.Men då blir säkert alla Intel fan glada.

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Onödigt tillägg det sista så det går bort.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom kommer säkert att ta ut ett högt pris typ de dyrare i7 processorerna kostar idag och det skulle AMD tjäna på

Av inteles totala cpu försäljning säljer i7 1% bara.Så vad säger det dig?Mmig säger det att så fall borde AM2+-Am3 sälja så in i helvete efter som 940 slår tex allt vade core2 775 har idag.Men du ska inte tro AMD säljer bäst.Onej med alla dom muterna och korkade privat personer som är mot konkurans köper Intel.
Men ni tror väl flesta här att sälja 1% av sin totala försäljning är mer en vad AMD säljer totalt? hahahahha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Av inteles totala cpu försäljning säljer i7 1% bara.Så vad säger det dig?Mmig säger det att så fall borde AM2+-Am3 sälja så in i helvete efter som 940 slår tex allt vade core2 775 har idag.Men du ska inte tro AMD säljer bäst.Onej med alla dom muterna och korkade privat personer som är mot konkurans köper Intel.
Men ni tror väl flesta här att sälja 1% av sin totala försäljning är mer en vad AMD säljer totalt? hahahahha

Tror du att Intel kommer att sälja de gamla processorerna för evigt? det tror inte jag. Får Intel monopol så lär det bli dyrare priser för Intel användare. Den sista raden kan du radera, det är väl bara du som tror att andra tänker så?

Hur fan kan du göra en dubbelpost?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Tror du att Intel kommer att sälja de gamla processorerna för evigt? det tror inte jag. Får Intel monopol så lär det bli dyrare priser för Intel användare. Den sista raden kan du radera, det är väl bara du som tror att andra tänker så?

Hur fan kan du göra en dubbelpost?

Har AMD i datorn då funkar allt*S*
Nej så klart inte.Men Intel ligger lugnt kvar med 775 längre en tänkt nu. nästan heter i5 va? som ska ta över 775.Bara menar att nu när AMD har bättre en 775 borde det normalt betyda att man säljer väldigt bra.Men finns inte chans det kommer hända tyvärr.
det sista bara jag som tänker.Vad har det med tänka göra när det är ett jäkla faktum att det är så.Inte konstigt det är mutor och massa skit från Intel alls när man vet vem som äger det.....

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Har AMD i datorn då funkar allt*S*
Nej så klart inte.Men Intel ligger lugnt kvar med 775 längre en tänkt nu. nästan heter i5 va? som ska ta över 775.Bara menar att nu när AMD har bättre en 775 borde det normalt betyda att man säljer väldigt bra.Men finns inte chans det kommer hända tyvärr.
det sista bara jag som tänker.Vad har det med tänka göra när det är ett jäkla faktum att det är så.Inte konstigt det är mutor och massa skit från Intel alls när man vet vem som äger det.....

Få se här om jag har förstått dig rätt. Du menar att det är "mutor och massa skit" från Intel som gör att vi väljer att köpa en Intel-processor före en AMD?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn
Fortfarande Konsoller som sätter "grafik" standarden...

Detta är nog den springande punkten... Det är ju skrattretande att jag kan köra alla spel (förutom Crysis) idag på höga inställningar med ett grafikkort som är en lätt uppdaterad budgetvariant av ett kort som kom ut 3 år sedan. (dvs .8800gt).

Har aldrig varit med om detta tidigare.. spelen har ju sprungit ifrån hårdvaran inom ett och ett halvt år så länge jag kan minnas (1995 och frammåt). Vad jag kan se så görs spel som släpps till PC inte mer krävande än att en xbox360 eller en playstation 3 ska kunna pumpa ut 25 fps. Speciellt så används inte teknologier såsom atis stream eller nvidias physx / cuda eller den (relativt till konsoller) enorma beräkningskraften i moderna quadcores. Man skulle kunna göra mycket innovativa spel med fokus på ai / fysik, men det enda vi får är plattformsspel som egentligen är super mario på steroider, fightingspel eller arkadracing. Var är strategispelen? (ok, total war... men det är ju samma gamla sak med båtar och vatten-shaders ffs.) Var är simulatorerna?

Tråkigt tycker jag i alla fall. Någon som håller med?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Okey för att få ner det hela på jorden (så vi inte bara pratar om vem som är bäst osv).

AMD har alltid (i stort sett) legat ett steg efter när det gäller tillverkningsprocessen sett till storlek. Visst är det bättre med en mindre process men det är ju under förutsättningen att man jämför samma arkitektur baserad på olika processer.

AMD kunder ju konkurrera riktigt bra med sin A64 @ 130nm mot Intels prescott på 90nm. Så i slutändan handlar det om att ha e bra arkitektur.

AMD släpper ju Bulldozer snart som ska ta AMD till nya höjder. Sen förstår jag AMD fullt ut, man vill (måste) tjäna pengar och det gör man på low/mainstream segmentet. det har ju till och med visat sig att AMD tjänar pengar på Intels reklam då folk i regel brukar köpa det som står på hyllorna i butikerna, oavsett tillverkare och vem som gjorde reklamen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Okey för att få ner det hela på jorden (så vi inte bara pratar om vem som är bäst osv).

AMD har alltid (i stort sett) legat ett steg efter när det gäller tillverkningsprocessen sett till storlek. Visst är det bättre med en mindre process men det är ju under förutsättningen att man jämför samma arkitektur baserad på olika processer.

AMD kunder ju konkurrera riktigt bra med sin A64 @ 130nm mot Intels prescott på 90nm. Så i slutändan handlar det om att ha e bra arkitektur.

AMD släpper ju Bulldozer snart som ska ta AMD till nya höjder. Sen förstår jag AMD fullt ut, man vill (måste) tjäna pengar och det gör man på low/mainstream segmentet. det har ju till och med visat sig att AMD tjänar pengar på Intels reklam då folk i regel brukar köpa det som står på hyllorna i butikerna, oavsett tillverkare och vem som gjorde reklamen.

Smart sagt
jag håller med om att amd krossar intel i prestanda/tillvärknings-teknik/pris när det gäller processorer, men det finns en punkt där intel ligger steget före och det är deras chipset...

man kan bara hoppas att amd snart släpper nått nytt...
(jag har än så länge inte hunnit kolla på varken phenomII eller någon av 790 kretsarna så jag ska inte utala mig om dom)

och om någon undrar så ja, jag är a en av alla dessa amd-fans

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Få se här om jag har förstått dig rätt. Du menar att det är "mutor och massa skit" från Intel som gör att vi väljer att köpa en Intel-processor före en AMD?

OEM, finns bevis och det ligger i rätten.. dock tar det ju år innan rättegången är över.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Snart äger väl muslimer hela AMD och man vet ju att judarna äger Intel.Hm vem äger Nivida?

Ahh, så det är därför shejkerna är intresserade av att köpa in sig i AMD

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Få se här om jag har förstått dig rätt. Du menar att det är "mutor och massa skit" från Intel som gör att vi väljer att köpa en Intel-processor före en AMD?

Det som är sant är att Intel använt mutor till dom större OEM tillverkare tidigare, och givit kvantitetsrabatter, och rätt feta sådana, vilket är anledningen till att Intel är stämda, och rättsprocessen håller fortfarande på. AMD var ett stort hot, och för att inte AMD skulle ta marknadsandelar från Intel och tjäna pengar för att komma upp på en riktigt hög nivå, så gjorde Intel det ett företag inte får. Samma sak gällde Intel när vi hade dom brutala Alpha processorer från tidigare Digital Equipment Corporation, som köptes upp av Compaq. Alpha processorerna fortsatte att utvecklas, HP köpte upp Compaq, och fortsatte ett kort tag med Alpha serverarna, tills Intel kom och mutade upp HP och gav dom de förmåner som behövdes för att lägga ned Alpha EV arkitekturen till förmån av Intel's IA-64 (Itanium) som är skräp och inte har en chans mot Alpha EV-x. Intel Itanium blir tom brutalt utpresterad av sina x86-64 (AMD64) Xeon processorer, vilket dom kan tacka AMD för som tog fram den 64-bitars standarden.

Minns jag rätt hade Alpha EV-7z upp till 1.3GHz klockfrekvens, 180nm tillverkningsprocess integrerad RAMBUS minneskontroller med bandbredd upp till 12.8GB/s och även NUMA och mycket kraftfulla topologier inom interconnect, samt mycket rå kraft från beräkningsenheterna. Cachen var också mycket snabb på 12 cykler. Alpha EV8 som gick under tack vare Intel, skulle haft 130nm tillverkningsprocess, 1.8GHz, dubbla antalet exeveringsenheter (8 integers och 4 fpu's), 4 threads per core, större cacher, mer bandbredd osv.

Meyer som är skaparen av Alpha processorerna som gick över till AMD och idag är president gör inte saken sämre för AMD. En del utav innovationerna infördes redan med Athlon (K7), där EV6 bussen är en av dom. Med Athlon64 (K8) infördes integrerad minneskontroller och även minnesteknologin NUMA som Alpha processorerna använde sig utav. Mer av heavyshit kommer man förhoppningsvis få se i bulldozer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Asså detdära med att tillverkningstekniken blir mindre och gör det därför billigare och strömsnålare fattar jag inte? billigare för vem? företaget kanske inte för oss,, "åh ny teknik, den är så ny så den kostar minst 1000kr mer än den förra tekniken på samma ghz nivå" värkar vara så dom tänkter tkr jag, dock kanske inte amd, amd tkr jag har bra priser för den prestandan man får

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
Asså detdära med att tillverkningstekniken blir mindre och gör det därför billigare och strömsnålare fattar jag inte? billigare för vem? företaget kanske inte för oss,, "åh ny teknik, den är så ny så den kostar minst 1000kr mer än den förra tekniken på samma ghz nivå" värkar vara så dom tänkter tkr jag, dock kanske inte amd, amd tkr jag har bra priser för den prestandan man får

Nej, i så fall skulle väl processorer kosta tusentals kronor mer idag än vad de gjorde för ett par år sedan, och så är det ju faktiskt inte. Tvärt om får man betydligt fler transistorer för pengarna idag, vilket är vad man menar med sådana uttalanden. Dessutom är de mer energieffektiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Intel's IA-64 (Itanium) som är skräp och inte har en chans mot Alpha EV-x. Intel Itanium blir tom brutalt utpresterad av sina x86-64 (AMD64) Xeon processorer, vilket dom kan tacka AMD för som tog fram den 64-bitars standarden.

Du glömmer att berätta att x86-64 är en extension baserad på IA-32 medan IA64 faktiskt är en native 64-bitars arkitektur.

Itanium's architecture differs dramatically from the x86 architectures (and the x86-64 extensions) used in other Intel processors.
http://en.wikipedia.org/wiki/IA-64

Så tagga gärna ner lite, så kan jag med behag fortsätta läsa dina många gånger intressanta inlägg.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless