Återbetalningsskyldig - CSN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Jan 2004

Återbetalningsskyldig - CSN

Fick hem en kommunicering från CSN avseende inkomståret 2007.

2007 fick jag studiebidrag under vårterminen, fribeloppet för första halvåret 2007 är ca 45.000:-. Min taxerade inkomst under samma år är ca 240.000:-, jobbade heltid från juni 07. Förutom kommuniceringen fick man även en blankett där man kan specificera inkomsten månad för månad.

Rent teoretiskt bör det gå att skriva ner sin inkomst under det första halvåret så att det inte överstiger fribeloppet och fördela resterande årsinkomsten på de övriga sex månaderna?

Vad jag har förståt hämtar CSN sina uppgifter från Skatteverket och har ingen möjlighet att se hur inkomsten är fördelad under året, utan har enbart tillgång till den taxerade inkomsten för det året, korrekt?

Nån som har erfarenheter av liknande ärenden hos CSN?

| avgå alla | iPad air |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Du vill alltså fuska till dig bidrag. Har jag rätt?

Edit: Förstår inte riktigt problemet. Om du jobbade från juni borde du inte ha nån inkomst under första halvåret, och således behöver du inte göra någon justering, utan bara skriva ner det precis som det är. Eller?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Jan 2004

Fuska sig till bidrag låter så trashigt, jag vill snarare frisera sanningen. Huruvida det är rätt eller fel att göra är inte intressant att höra, den bedömningen har jag redan gjort för mig själv. Jag är ute efter att få reda på erfarenheter beträffande liknande scenarios.

| avgå alla | iPad air |

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

I det vårt forum är jag rädd att vi inte välkomnar den här typen av trådar. Jag vill uppmana dig att vara helt ärlig mot CSN och betala skulden på det sätt som den ska betalas.

*tråd låst*

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.