Spelvåld - Nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Spelvåld - Nödvändigt?

Hej, vi är två elever från Cybergymnasiet och gör en undersökning angående spelvåld. Vi hoppas att via detta test få en vidare klarhet i vad vi spelare anser om våld i dagens spel.

Undersökningen sker anonymt, de enda uppgifter vi vill ha är ålder och kön samt svar på föjande frågor.

1. Vad tycker du om våld i spel?

2. Behövs våld?

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

5. Överdrivet våld, finns det?

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Tack på förhand.

MVH

Två spelentusiaster

Permalänk
Medlem

Kille, 14 år.

1. Vad tycker du om våld i spel?
Jag tycker att det är ganska nödvändigt för att det ska vara kul. I stort sett alla spel kan ju kopplas till våld nu för tiden.
2. Behövs våld?
Våld behövs inte, men jag vill ha det i de spel jag spelar.
3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Det beror på, är det roligt så...
4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Det vet jag inte, men antar att det är så. GTA IV är ju ganska blodigt och fyllt med skador och det spelet är ju en höjdare.
5. Överdrivet våld, finns det?
Finns en liten tendens till det i vissa spel.
6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Både ja och nej. Man "dödar" ju gubbar där men det är ju inte människor och spelet i sig är inte särskilt verklighetstroget.
7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Om man inte skadar någon/något i ett spel så är det inte våld. Näe, inte riktigt men... Svårt att säga riktigt vart gränsen går.

Dessa svar är endast vad jag tycker

Bra att några gör en undersökning om våld i dagens spel. Har själv funderat på varför det är så pass mycket våld i alla spel. Nästan alla spel jag har spelat så är det något/någon som ska dödas och det förekommer oftast blod.

Edit: Glömde ålder och kön.
Edit 2: Lade till en sak på slutet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Man 30 år

1. Vad tycker du om våld i spel?
Oftast ett sätt att visualisera utmaningsmomentet.

2. Behövs våld?
Beror på speletantar jag men ta ett spel som Guitar Hero. Där hade inte våld tillfört någonting.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Lirar GHWT så mycket jag kan nu. Så ja.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Troligtvis inte men det adderar lite realism som är medverkande i spelets atmosfär. Blir konstigt om man springer runt och skjuter Nazister men det kommer inget blod. Skulle kännas konstgjort och forcerat.

5. Överdrivet våld, finns det?
Naturligtvis. Har inte Postal bevisat det?

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Varför inte då han hoppar på sköldpaddor o sånt. Är väl mer våld än att slå på någon. Men det ligger nog i betraktarens öga.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Om en figur gör illa en annan figur. Ett spel där man sitter och dricker te är kanske inte så mycket våld.

Permalänk

man 25år

1. Vad tycker du om våld i spel?
funkar väll inget jag stör mig på

2. Behövs våld?
Nej

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Visst även om det inte går ut på att slå ihjäl så många som möjligt av nått så kan det vara kul.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
om det är ett spel som bygger på att man köttar nått för fullt säger det sig väll själv att det ska bli lite blodigt men dom behöver ju inte överdriva som de gör i många spel.

5. Överdrivet våld, finns det?
beror väll på vad man definierar som övervåld.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
nja visst super mario är väll lite på gränsen till vuxenspel innehåller ju både våld och droger. nä tycker inte det är nått speciellt våldsamt

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
nja bryr mig inte så hårt är uppfödd på skräckisar typ så är van vid att blodet sprutar så ingen kommentar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

1. Vad tycker du om våld i spel?
spel är ju till för att göra saker du inte kan göra irl tex yxmörda en polis eller såga sönder ett spädbarn med motorsåg så jag tycker det är relativt nödvändigt

2. Behövs våld?
vissa tycker det är nödvändigt andra inte jag spelar mest "våldsamma" spel för att avreagera mig om någon gjort mig förbannad istället för att klappa till/använda våld irl så tar jag en runda wow och spawncampar någon noob istället för att släppa ut min ilska på nära å kära.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
beror helt enkelt på vilket humör jag är på vissa dagar kan jag sitta och spela hack n slash hela dagen en annan dag kanske jag vill njuta av naturen i oblivion eller kanske ta ett loop i grid? helt beroende på vilket humör

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
beror väll på vilken genre behövs inte några ut poppade ögon och liter vis med blod när man krossar en goombas med sitt mördar arsle

5. Överdrivet våld, finns det?
tbaging är övervåld och något så ini helvete förödmjukande så jag det borde vara olagligt och tycker det klassas som övergrepp och övervåld!

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
vad skulle du säga om en italiensk rörmokare kom och började kasta eldklot och hoppa på ditt huvud? våld som våld

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
knuffar och krockar kan väll inte klassas som våld och andra "olyckor" med flit eller ej.

Kön: Man
Ålder: 18

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

Pojke, 22

1. Våld behövs och är en av nyckelingredienserna för ett bra lir.

2. Yes

3. Om det var riktigt kul & bra självklart.

4. Nej, men det kan vara en bonus till ett bra spel om kroppsdelar flyger av på ett snyggt sätt osv.

5. Bara i verkligheten.

6. Man brukar våld i spelen ja. Men samtidigt kan man inte kalla mario för ett "våldsspel".

7. Orkar inte tänka mer.

Permalänk
Medlem

Ålder; 17, blir 18 alldeles runt kröken.
Kille.

Hoppas jag för detta rätt nu;

1. Vad tycker du om våld i spel?
- Det beror på vad det är. Sålänge man håller ett tema så kan våldet vara hur grovt som helst i mina ögon.

2. Behövs våld?
- Många spel och applikationer profilerar sig enbart genom det. Men många genrer behöver våld för att... en skjutare som man gör fritt från våld? Ser man spel som en stor produkt behövs inte våld - men folk vill ha det.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
- Absolut. T.ex. RollerCoaster Tycoon och dylikt är ju program som jag älskar.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
- Bland det läskigaste som finns i spel är att skjuta en digital modell utan att de generar en skada eller effekt. Så i mina ögon är det bland det viktigaste. Då tänker jag förståss på skjutare.

5. Överdrivet våld, finns det?
- Gears of War-serien innehåller överdrivet och fantastiskt tillfredställande grafiskt våld. Nu låter det lätt som jag är någon som tycker om att se folk skada sig men så är det förståss inte. Det är ju en sak när det händer i spel - och en helt annan i verkligheten då jag annars är väldigt blödig.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
- ?

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
- Slår två personer varandra på käften är det våld. I min ögon. Då faller ju nästan hela spelindustrin inom facket för våldsam grafik.

Permalänk
Medlem

Kille/man 25år

1. Vad tycker du om våld i spel?
Inget större emot våld så det får finnas (älskar trots allt L4D)

2. Behövs våld?
NEJ

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Ja! LBP

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Nej men känns fel när man inte ser ifall man skjuter zombien och eller slår något i tex Street Fighter.

5. Överdrivet våld, finns det?
Finns definitivt!

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Nej. dom är gulliga

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Mycket diffus linje av avgörande så jag vet inte hur jag skall svara.
men det krävs nog att någon upprepat slår eller på annat sätt övergriper någon på ett sätt som inte är tillbörligt sätt att behandla sin nästa.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Kille 23

1. Vad tycker du om våld i spel?

Våld är ett naturligt inslag i spel som har en sån typ av handing...

2. Behövs våld?

Då detta element oftast behövs för handlingen skull är det svårt att undvika!

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Sure, tex Transport tycoon och Gran Turismo funkar ju jättebra!

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Jag tycker det är bättre att resultatet är verklighetstroget, ingen tycker att det är roligt när en fiende står upp efter tre direktträffar i ansiktet. Likaså ska inte armar och ben flyga av när man smäller på fienden med baseballträ.

5. Överdrivet våld, finns det?

Har inte märkt något överdrivet våld i spel som jag har spelat. Här har spelaren ett roll, det går tillexempel utmärkt att fullkomligt spreja redan döda fiender med magasin efter magasin, men då detta inte tillför spelet nåt så...

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Ja i princip. Även drogförhärligande med diverse svampar och färder bland molnen.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

När det är uppenbart att fienden inte vill nåt annat än att skada dig...Hitman-spelen är ju tex en mix mellan dessa element, smyga och skjuta.

Permalänk
Medlem

Man 17 år

1. Jag tycker om våld i spel.

2. ja våld behövs nog i spel så kan man bli av lite aggression man ligger och häckar på

3. Mjaa! Tetris!! =D Eller ja det är lite våld i de klossarna ändå xD

4. Ja, det tycker jag. Annars blir det inte så mycket till våld ^^

5. Haha ja Postal har man ju hört talas om

6. Nä inte då ;o Men jag gillar inte mario. Tetris ftw!

7. Får man passa?

Permalänk
Medlem

1. Vad tycker du om våld i spel?
Jag har inget emot våld i spel sålänge spelet är roligt.

2. Behövs våld?
Våld och sex är det som säljer. Fightingspel skulle vara ganska tråkiga utan våld. Våld är underhållande i spel och film där ingen på riktigt blir skadad.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Helt klart. Jag spelar allt som är kul.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Nja, jag ser det mer som en nödvändighet för att annars blir det fult. Peppra en gangster med kulor utan att en droppe blod sprutar. Dåliga effekter skulle jag säga.

5. Överdrivet våld, finns det?
Helt klart. Om det är överdrivet eller inte bestämmer nog spelaren i de flesta fall men vissa spel garanterar överdrivet våld som exempelvis Postal-spelen.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Nej, det skulle jag inte säga.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Jag skulle definiera våldsspel till de spel där karaktären har som uppgift att skada eller döda någon/några/alla. Där skulle jag sätta gränsen. Om Super Mario hoppade på sköldpaddor och de sprutade blod så skulle jag kalla det för våldsspel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

1. Vad tycker du om våld i spel?

Det är ganska nödvändigt i action och äventyrsspel. Det är bra att det finns åldersgränser - men det är minst lika viktigt att åldersrekommendationen efterföljs, här har försäljare och föräldrar en viktig roll.

2. Behövs våld?

Jag tycker om realistiska spel och då bör även våldet vara realistiskt. Våldet bidrar till rätt stämning.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Ja, det finns många spel som inte innehåller våld

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Ja, det bidrar till realismen om blod och skador inte överdrivs

5. Överdrivet våld, finns det?

Ja om effekten av vapen etc överdrivs och om våldet blir ett självändamål i spelet.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Egentligen inte, men se nedan

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Gränsen kan vara svår att dra, men i princip är det alltid våld om en delar av spelet går ut på att förstöra eller döda.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Male 23 years

1. Vad tycker du om våld i spel?
Inget märkvärdigt. Jag tror inte det är spelen som är våldsamma utan den som gör spelet. Om du gör ett spel där du spelar som soldat inte fan kommer du få pressa juice hela dagen. Våldet beror på vad det är för mål du ska utföra i spelet.

2. Behövs våld?
Beror på vad det är för spel. Tror inte att det är en nödvändig ingrediens.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Spelar redan Rock Band, Tetris.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Om det är realism man vill förmedla.

5. Överdrivet våld, finns det?
Ja. Manhunt, Postal.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Frågan ligger i om Mario är ett enkelt spel. Du utför samma moment som i ett modernt shooter spel. Du ska rädda någon och för att göra det så ska du döda andra individer. Man skulle kunna säga att Mario har inslag av våld.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
När en person medvetet skadar en annan person så är det våld.

Permalänk
Medlem

Re: Spelvåld - Nödvändigt?

Man, 26år

1. Vad tycker du om våld i spel?
Hör det till spelets genere så ska det vara där. Spelar du fia med knuff så blir det knuffar

2. Behövs våld?
Ja, spel industrin har byggt många spel på att man tävlar mot varandra i våldsamma miljöer, fighting, krig, osv osv. Folk har alltid dragits till våld och action, se bara på Hollywood, hur många av dagens filmer som släpps har inte mord/explosioner osv i sig?

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Ja,

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Detta är något jag tycker är viktigt, eller kanske ska säga att jag stör mig på. Är en liberal och se länders regeringar gå in och censuera våld i spel o dylikt gör mig fullt fly förbannad.

Och påstår att ett skjutar spel med så realistisca döds sekvenser sätter bättre intryck på barn som inte uppfostras den spel som tex. crysis där du skjuter någon i huvudet och inget händer igentligen.

Är dock en svår fråga, men jo, och jag personligen tycker bättre om spel med "gore" i. Frågan om jag är barnslig, skadad osv kan ju alltid ställas. Men sedan samtidigt så finns det inte i min värld att börja slås på fyllan, ta upp en pistol och skjuta små barn osv. Utan tror inte att spelen är det som får folk att agera så utan mer, dåliga föräldrar "se lata" och givitvis sjukdommar. "psykiska"

5. Överdrivet våld, finns det?
Hur menar ni Överdrivet, så som att det är överdrivet så att det är en dålig sak, eller överdrivet så som fallout 3 som ett typ exempel där det är ett underhållnings värde?

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Beror på vem du frågar, ja du hoppar på saker så dom dör, så det bör ju klassas som våld

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Våld : När man fysiskt angriper en person och vållar denna skador är vad som klassas om våld. Sedan finns ju även psykiskt våld så som mobbing osv. Men det är väll knappast det som ses som relevant.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spelvåld - Nödvändigt?

ops dubbel post ;/ del plz

Permalänk
Medlem

Man, 28 år.

1. Vad tycker du om våld i spel?

Som visualisering för vissa genrer är det nödvändigt, speltekniskt kan det vara intressant hur det är gjort och vad det tillför spelet. Spel kan vara bra/kul utan våld och tvärtom.

2. Behövs våld?

Inte alltid, se ovanstående. Våld är någonting som ska tillföra spelet något, annars är det meningslöst.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Ja, sportspel och musikspel är bra exempel.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Ja och nej, extremt våld utan blod är konstigt då det ska vara mer realistiskt med blod om realism är målet. Våld bör dessutom ses som inte bara våld som spelaren kan utföra/utsättas för, exempelvis äventyrsspel med skräckinslag är ofta våldsamma och bör inluderas i dessa tankegångar. Det är alltid en avvägning vad man vill ha fram med våldet.

5. Överdrivet våld, finns det?

Ja, absolut.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Nej, inte i mitt tycke. Är ishockey en våldsam sport?

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Våld är någon form av realism som avbildas i ett dator/videospel där det som ses/händer inte är fråntaget realitet. Hoppa på sköldpaddor som rörmokare är inte våld anser jag, crosschecka nån på isen eller slita av armar och ben på en motståndare är våld.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Kille 20 år

1. Vad tycker du om våld i spel?
Hör de hemma i spelet är det väl inget fel. Jag tycker inte spelet kretsar kring våld bara för att det är ett inslag, i FPS-spel handlar det snarare om reflexer, taktik, att läsa motståndare, att upptäcka folk innan man själv blir upptäckt osv. Än om ett spel innehåller våld skulle jag inte vilja kalla det våldsamt.

2. Behövs våld?
I ett t.ex FPS-spel eller fightingspel krävs ju våld, ja.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Ja, varför skulle jag inte?

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Nej. Blod kanske som en markering av en träff, krävs ju viss feedback för att det ska kännas realistiskt, men kan lika gärna flyga gnistor eller vad som helst.

5. Överdrivet våld, finns det?
Vad menas med överdrivet? Onödigt mycket? Att det krävs mer än vad som är realistiskt? Att det är brutalare än nödvändigt?

Mortal Kombat är överdrivet våldsamt, men i just det spelet är det ju halva tanken.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Nej.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Svårt att definera. När Super Mario hoppar på en sköldpadda finns det ju inget realistiskt det representerar, medan när man skjuter en terrorist i CS representerar det ju just en terrorist man skjuter, och bör klassas som våld. Sedan om spelet ska få stämpeln Våldsspel bara för att våld är den metod man använder sig av för att uppnå sitt mål tycker jag inte. Ett renodlat våldsspel ska snarare ha våld som primärt mål. När man spelar ett spel för våldets skull är det ett våldsspel, medan när man spelar för att vinna över polaren är det inte det, inte helt och hållet iaf. Själva våldet finns dock med i båda.

Permalänk
Sötast

Re: Spelvåld - Nödvändigt?

Man 23år.

1. Vad tycker du om våld i spel?

Våld är helt OK i spel.

2. Behövs våld?

Nej, det behövs inte våld.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Ja, utan tvekan. Det finns många titlar som är helt utan våld.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Ja, det är det. Om man nu ska ha våld med i spelet, så bör man ju försöka få det att se bra ut och ge den rätta effekten.

5. Överdrivet våld, finns det?

Visst finns det överdrivet våld, dock så är det nog ganska normalt att det anses som roligt, när man spelar.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Både ja och nej.
Det är i grund och botten självklart våld då man stampar ihjäl/"skjuter" sina fiender. Men det är inte uppmålat på ett våldsamt sätt, därför sätter jag stämpeln att det ej är våldsspel. Lägg till blod och våld som ett mål då är det nog ett våldsspel.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Svår linje att dra. Troligtvis går gränsen någonstans med vad meningen med våldet är, att som i mario hoppa på en uggla, för att komma vidare. Inget blod osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Man, 16år

1. Vad tycker du om våld i spel?

jag tycker det är grymt kul att kunna simulera ett krig utan att riskera skador.

2. Behövs våld?

I vissa speltyper ja, tex RTS, FPS etc. I andra spel är det inte nödvändigt

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Spelar flertal spel utan våld.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Realism förhöjer stämmningen så, ja

5. Överdrivet våld, finns det?

Ja, definitivt, ta Postal som ett bra exempel. Sen när är att pissa på någon du just spöat inte överdrivet?

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

nja, det är ju våld på ett sätt men det är mera ett oskyldigt våld när du hoppar på en gubbe som plattas till.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

mindre slagsmål och tex super mario, WoW etc tycker jag inte är våld men allting där du på något sätt skadar andra människor på ett medvetet sätt är våld

EDIT : med mindra slagsmål menar jag typ SIMS och så

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Re: Spelvåld - Nödvändigt?

Man, 24 om jag minns rätt.

1. Vad tycker du om våld i spel?
Gillar våld till viss del, dock inte överdrivet som painkiller eller till viss del fear där man ska mörda varenda gubbe genom hela spelet. Klart att alternativet kan vara tillgängligt men att man kan tex avväpna motståndaren genom lite skills och kanske binda/stänga in eller ev knocka och ta sig förbi på det sättet.

2. Behövs våld?
Tex om det finns en liten love story genom halva spelet & sen blir tjejen slicad av en pyramidgubbe med tokstort bubba svärd så är det klart att det livar upp lite , om inte annat så får man en anledning att spela till slutet och skapa sin egna "rättvisa :)", gillar spel som silent hill 1/2 där det är lite blandat, mycket hjärna (som i att använda hjärnan, inge annat) och lagom våld, i bland.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Någon sorts våld är nog att föredra för att få någon vilja, stå på någon sida, försvara osv, dock gillar jag tex rally, f1 enormt mycket, sådana spel behöver ju inget våld, om man nu inte gillar att preja motståndaren in i mittpelare osv...

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Det är en viktig del för att göra det realistiskt, vilket jag gillar. Dock inte tex postal där man slår av huvuden med spadar osv då jag inte tror det är speciellt möjligt med flatsidan, inte heller överdrivet så att personen man slår/skjuter ser ut som en sprängd anka utan anledning...

5. Överdrivet våld, finns det?
Tex painkiller, till viss del fear där det näst intill endast går ut på att slakta så många man kan genom spelet.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Nja, super mario är mer ett överlevnadsspel tycker jag, där man får ta sig genom olika miljöer med fiender, tex som om vi går ute i skogen med björnar & vargar, där man måste försvara sig, för att sedan rädda prinsessan

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
När man medvetet försöker att skada någon så att den personen aldrig kan återhämta sig igen, skära, skjuta, slå med basebollträ...

Permalänk
Medlem

1. Vad tycker du om våld i spel?

Inget illa om våld så länge det inte är kränkande.

2. Behövs våld?

Våld behövs i spel som ska vara verklighetstrogna eftersom våld hör till vår vardag om du läser tidningen.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Absolut. Spel som Myst-series har inte våld i fokus (dock kan det förekomma i in-game-cutscenes eller i storyn).

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Utan blod och skador försvinner den verklighetstrogna känslan och spelet förblir ett spel och ingen verklighetsbaserad upplevelse.

5. Överdrivet våld, finns det?

Ja och speciellt ett spel talar för sig själv om detta. ''Postal-series''.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Att hoppa ned från en kant på någons huvud så de blir platta kan inte få någon annan dom än vållande till annans död eller mord. Men det klassas inte som ett våldsamt spel eftersom det inte föreställer att det är skadligt våld som används och ingen vet vad som händer med fienderna utan de bara försvinner.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Våld är när man dödar/skadar/misshandlar någon eller demolerar något i syfte att förstöra för någon annan till din egen fördel är våld. Allt annat bör inte klassas som våld.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
spel är ju till för att göra saker du inte kan göra irl... såga sönder ett spädbarn med motorsåg ;)...

För helvete. Vissa åsikter bör undvikas.

Permalänk
Medlem

Ålder: 19 år
Kön: Man
1. Vad tycker du om våld i spel?
Jag tycker det är okej och i vissa spel hjälper det till att förstärka känslan det är meningen att spelet ska förmedla.
2. Behövs våld?
Vissa spel skulle inte existera om det inte fanns våld, dock beror det på hur man definierar våld.
3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Jag skulle kunna tänka mig det utan tvekan om spelet i fråga var bra.
4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
I vissa spel ja.
5. Överdrivet våld, finns det?
Ja.
6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Nej.
7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
När det handlar om att t.ex. skjuta, döda eller slå är det våldsamt. Då menar jag inte döda som i Super Mario när man ska hoppa på saker.

Permalänk
Medlem

1. Vad tycker du om våld i spel?
Beror på vilken sorts våld, och hur dem implenterat det.

2. Behövs våld?
Nej.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Självklart. Men våld eller inte, det ska va kul också.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Realism i skador och orealism i strid brukar vara ett bra recept för en rolig strid. Så, här måste jag faktist svara ja.

5. Överdrivet våld, finns det?
Postal?

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Det är ju våldsamt att hoppa på någon för att dom ska försvinna som sagt... Men endå inte något som jag skulle anse som ett "våldsspel"

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Fysisk eller psykisk misshandel?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Ålder: 18 år
Kön: Man

1. Vad tycker du om våld i spel?
Man kan aldrig ha för mkt våld i ett spel.

2. Behövs våld?
Ja, ofc! Det är ju döda gubbar man vill göra. Bilspel kan oxå vara najs, typ tidiga Need for Speed, men våldsspelen är klart bäst.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Nej, inte om det inte är ett gammalt bilspel.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Ja, gillar en del spel utan blod (typ BF2, Cryostasis), men blodet gör det mer realistiskt, vackrare (faktiskt, föreställ dig den fina röda färgen)

5. Överdrivet våld, finns det?
Nej.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Både ja och nej, man dödar saker, men på ett barnsligt/humoristiskt sätt
(det kan vara humoristiskt med litervis med blod oxå men lite annorlunda).

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Mario, typ.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Kille, 18 år.

1. Vad tycker du om våld i spel?

Det är väl kul så länge man kan hålla isär det från verkligheten.

2. Behövs våld?

Nej, det finns ju massor av sportspel och spel som Guitar Hero etc som kan vara underhållande.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Självklart, så länge det är roande.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Inte nödvändigtvis, det finns ju "allvarligt våld" så som i spel som går ut på att skjuta ihjäl de andra och vara verklighetstrogna, men det finns ju humoristiskt våld a la tecknad serie som kan vara roligt det med.

Det beror på vilket spel det är, vilket spel spelet försöker vara.

5. Överdrivet våld, finns det?

Ja, som Postal, att kunna t.ex. urinera på det man dödat osv, men så länge man förstår att det är på låtsas så tycker jag inte man ska oroa sig.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Nej, det tycker jag inte. Man ser ju inte direkt någon bli verkligt skadad utan bara flyga iväg så att säga.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Våld är väl så fort man skadar någon annan, vare sig det är människa eller djur, eller aliens om vi nu ska tänka så också.

Permalänk
Medlem

1. Vad tycker du om våld i spel?
Spännande

2. Behövs våld?
ja

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
ja

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
nej

5. Överdrivet våld, finns det?
ja

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
nej

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
finns ingen gräns

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

18 (om några dagar) år, pojke (lulz)

1. Vad tycker du om våld i spel?
tycker att det är bra, hade funnits få spännande spel om spelvåld inte fanns

2. Behövs våld?
nej

3. Skulle du spela ett spel utan våld?
ja, om spelet är underhållande

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
nej, inte alltid. Men kan ge mer spelkänsla om spelet är verklighetstroget (tex att du haltar efter att du har blivit skjuten i benet)

5. Överdrivet våld, finns det?
njae, kan la isf va ifall utvecklarna klämmer i extra onödigt våld bara för att de tycker det är tufft

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
nej

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
vet ej

Permalänk
Medlem

Kille, 13 år

1. Vad tycker du om våld i spel?
Jag tycker nog att det är bra, så länge det håller sig inom vissa gränser. Kan ju finnas folk som kanske tar ut sin ilska på spel istället för människor.
2. Behövs våld?
Nej, det tycker jag inte. Det finns spel som underhåller en fast en det inte finns något våld.
3. Skulle du spela ett spel utan våld?
Absolut. Det finns många spel jag skulle kunna spela där det är inget våld.
4. Är blod/skador en viktig del av våldet?
Det skulle jag nog säga. Det gör ju allt mer verklighetstroligt.
5. Överdrivet våld, finns det?
Oh ja. Det finns det.
6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?
Jag skulle nog inte säga att det var det, men det finns ju våld som man nog inte tänker på om man inte tänker efter. Men jag skulle nog inte klassa det som våld.
7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?
Våldgränsen går nog vid att man skadar någon/något och det börjar blöder eller något. men jag är inte riktigt säker.

Permalänk

Re: Spelvåld - Nödvändigt?

23 årig ungkarl.

1. Vad tycker du om våld i spel?

Klockrent! Det kan både stå för inlevelse och rent nöje, precis som på filmduken.

2. Behövs våld?

Nej. Huvudsaken är att det passar genren och spelets tema.

3. Skulle du spela ett spel utan våld?

Självklart. Jag spelar spel för att få en upplevelse eller motionera hjärnan, inte för att jag så gärna vill mörda och skada folk.

4. Är blod/skador en viktig del av våldet?

Beror på. Om spelet handlar om våld så tycker jag det skall vara bra gjort och inlevelsefullt. Det värsta jag vet är de så kallade "blodpuffarna". Ju mer detaljer, destu större inlevelse.

5. Överdrivet våld, finns det?

Beror på hur man tolkar frågan.

A: Ja, våldtäckt och dylikt vill jag inte se i spel, men det är nog det enda.

B: Nej, överdrivet våld som i mer blod-effekter och flygande kroppsdelar tycker jag snarare ökar nöjet och tempot, vilket är positivt i min värld.

6. Är enkla spel som Super Mario våldsspel?

Ja. Våld är våld, varesig man hoppar på sköldpaddor eller slår skallen av folk med en spade.

7. Vart tycker du gränsen går till vad som är våld och vad som inte är våld?

Alla typer av destruktivt agerande och händelser är våld.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spel utan våld är för småflickor:P