Permalänk

köpa minnen på tradera...

Införskaffade två stycken SDRAM-minnen via tradera. När jag får dem ser de ut såhär:

Det verkar vara inrullade i helt vanlig bubbelplast, och vad jag vet är plast + elektronik = död?

Kan jag räkna med att dessa är totalt esd-skadade eller kan de fortfarande bra fungera trots plast?

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk

är det inte bara att prova

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
är det inte bara att prova

Jo, självklart, men om de är esd-skadade behöver man väl inte märka det på engång?

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk

vet faktiskt inte

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns speciell antistatplast, men det är ju som Sennebring skriver, bara att testa, funkar de och de inte ger fel i memtest86+, så kör på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jaha, hur startar man memtest86+ nudå? Har två skivor, en gammal och en som jag brände nyss (dvd) men de ser likadana ut båda två, endast boot.cat och memtest.img finns på dem, inget går att öppna ("Felaktigt kommando eller filnamn")

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem

Memtest är en image-fil, och du ska således bränna image-fil. Då du ser memtest.img på skivan har du bränt som vanlig data-cd/dvd, vilket är fel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

glöm det, den startade från cdn när jag la den i brännaren istället och tog bort hårddisken i bios...

Trodde det skulle bli massa fel då jag kör dessa PC100 minnen i 133mhz men det verkar som om den kommit till Test #3 utan fel. Men det står 0 under Pass också så jag vet inte.

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem

Jag skulle skickat tillbaka dem utan att öppna förpackningen och begärt att få köpet hävt med hänvisning att de inte skickats på ett ESD-säkert sätt (i och för sig skulle jag aldrig köpt begagnade minnen för man vet ju att folk inte tar hänsyn till ESD).

ESD-skador kan visa sig först efter en tids användande om man har otur.

Permalänk
Medlem

Om minnena fungerar vore det tämligen onödigt att skicka tillbaka dem, det lär bli en himla tvist och jag tror knappast att någon kommer att vinna något på det.
När jag sålde en DVD-brännare på Tradera packade jag in den i tre lager bubbelplast och den var sönder när köparen fick den (enligt honom).
Han skickade tillbaka den och jo visst var den trasig, men hur ska jag veta att han inte tog sönder den? Han fick tillbaka halva beloppet enbart för att jag inte ville ha negativt betyg, men annars skulle jag struntat i det.
Summan av det hela är; det är inte värt det för såna struntsummor. Antar att minnena ovan inte kostat över 100 spänn så.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730