Återanvända IBM PS/2 chassie (486sx25 från 1993) till ATX?

Permalänk

Återanvända IBM PS/2 chassie (486sx25 från 1993) till ATX?

Två frågor rörande mitt kommande Core i7 system:

1/ Undrar helt enkelt om jag kan återanvända/modifiera ett gediget IBM PS/1 chassie (datorlåda, minitower, bild: http://flickr.com/photos/squelch/2954638472/ ) för ett Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3, ATX moderkort?

2/ Också, vilket nätaggregat rekommenderas (om det skall passa ovanstående konfiguration)? Gärna ett HELT ljudlöst.

Tack på förhand!

Permalänk

Re: Återanvända IBM PS/2 chassie (486sx25 från 1993) till ATX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo4ever
Två frågor rörande mitt kommande Core i7 system:

1/ Undrar helt enkelt om jag kan återanvända/modifiera ett gediget IBM PS/1 chassie (datorlåda, minitower, bild: http://flickr.com/photos/squelch/2954638472/ ) för ett Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3, ATX moderkort?

2/ Också, vilket nätaggregat rekommenderas (om det skall passa ovanstående konfiguration)? Gärna ett HELT ljudlöst.

Tack på förhand!

1. Det är väl bara att skruva fast moderkortsdistanserna enligt atx-standart och eventuellt modda lite för nätagget.
Btw, najs chassi!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Köps moderkortsdistanserna enligt atx-standart separat? Var? Vilken standard gällde 1993 på moderkort (dvs vilka adaptar skall hag inhandla)?

Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo4ever
Köps moderkortsdistanserna enligt atx-standart separat? Var? Vilken standard gällde 1993 på moderkort (dvs vilka adaptar skall hag inhandla)?

Tack på förhand.

Moderkortsdistanserna följer med när man köper lådor. Vi som håller på att mecka brukar ha massvis över. Om du tar dig till Södermalm kan du få en påse av mig.

För att märka ut platserna i lådan där du skall borra hål för dem använder du enklast moderkortet själv. Men det är hyfsat bra odds att det redan passar bra. (Edit: efter att ha läst resten av tråden är det inga bra odds alls.)

Kul att se designen av lådan - den ser EXAKT ut som min Lenovo HemPC från i fjol. Ingen ändring av designen på 14 år alltså... I den går förresten bara mATX in, säkert samma i din.

Permalänk

Detta vill jag göra med mitt PS/1 tower chassie: montera ATX moderkort (helst ej mATX), Silverstone nätaggregat. Hur gör man med bakstycket (ser ut att vara ihopklippt på bifogad länk)?

Matt Quelch's Personal Home Page (Tech - Twain)

Permalänk
Medlem

Baserat på dom bilderna verkan det inte gå att få in moderna kort i den utan moddning, dessutom finns bara plats för micro-ATX (4 expansionsplatesr istf 7). Antagligen har han väl tagit bakstycket från ett annat chassi och satt dit på något sätt.

F.ö. ser chassit ju grymt ut.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

ATX fanns inte ens nästan 1993, det är AT som gäller.
Du kommer att få borra nya hål, antagligen både för moderkort och nätaggregat.
Du behöver även en ny knapp för att starta datorn, och eventuellt byta ut dioderna för HDD-aktivitet etc.
Detta är inte speciellt svårt, men tänk även på att datorer idag alstrar mycket mer värme än de gjorde för 17 år sedan, således behövs det antagligen fixas hål för iallafall ett utblås också.
Med det i åtanke kanske det är bättre att låta chassit (inget e i slutet) vara och spela gamla DOS-spel på datorn istället

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo4ever:

Detta vill jag göra med mitt PS/1 tower chassie: montera ATX moderkort (helst ej mATX), Silverstone nätaggregat. Hur gör man med bakstycket (ser ut att vara ihopklippt på bifogad länk)?

Matt Quelch's Personal Home Page (Tech - Twain)

SOm Rba säger, det går inte in ett ATX-kort och det är modding som gäller. Antingen gör du egen moderkortsbricka, eller så tar du fram kapen och letar upp en skrotad PC av ATX-modell.
Har själv byggt om en äldre IBM server till modern PC (då det begav sig) och har en Apple PowerMac G5 i källaren som skall bli... NAS eller HTPC. Vi får se...

Jag gillar sådana här byggen lycka till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net