Beställa från ebay till Norge?

Permalänk
Medlem

Beställa från ebay till Norge?

Tänkte göra en beställning eller min kompis gör den åt mig från ebay. Fraktas från USA, brukar inte vara några problem med något men nu befinner jag mig i Norge och blev lite fundersam bara eftersom jag är ganska okunnig på området.

Kommer det gå bra att han skriver in min norska adress när han beställer eller kommer det att bli något krux tror ni med tullavgifter/att norge inte är med i EU? Extra avgifter tänker jag på.

En annan kompis som beställde grejjer från England vet jag fick problem med hög avgift att få ut grejjerna då Norge inte ingick i EU men vet inte hur det är med Ebay-köp.

Ursäkta om jag låter totalt noob men tänkte bara höra först.

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Tänkte göra en beställning eller min kompis gör den åt mig från ebay. Fraktas från USA, brukar inte vara några problem med något men nu befinner jag mig i Norge och blev lite fundersam bara eftersom jag är ganska okunnig på området.

Kommer det gå bra att han skriver in min norska adress när han beställer eller kommer det att bli något krux tror ni med tullavgifter/att norge inte är med i EU? Extra avgifter tänker jag på.

En annan kompis som beställde grejjer från England vet jag fick problem med hög avgift att få ut grejjerna då Norge inte ingick i EU men vet inte hur det är med Ebay-köp.

Ursäkta om jag låter totalt noob men tänkte bara höra först.

Tack.

Du kan helt klart åka på tull. Du åker inte på tull om du ska ha produkten till ett EU-land och köper från ett EU-land.

Jag har haft tur och inte åkt på tull även fast jag har köpt grejer för 3000kr på ebay. Jag har en kompis som åkte på tull när han köpte något för 400kr. Gambling.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ok, handlar för strax under 600 kr... men tullrisken är den samma om jag skickat till sverige med tanke på att det skickas från usa?

Vad brukar tullavgiften gå på ca?

Permalänk
Medlem

Du är skyldig att betala tull och moms på grejer du köper ifrån USA till Norge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Du är skyldig att betala tull och moms på grejer du köper ifrån USA till Norge.

Men är det skillnad till Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Men är det skillnad till Sverige?

Nej, mellan USA och Norge så är det samma som mellan USA och Sverige. Tullsatser och moms o annat har jag inte en aning om hur det är i Norge, förmodligen ungefär som sverige.

Skillnaden på Norge är att dom inte är ett EU land, så det blir tull om man exempelvis köper från Sverige.

Permalänk
Medlem

Japp bör inte vara allt för stora skillnader till Norge men kolla på norska tullens hemsida toll.no Så kan du räkna ut vad ev avgift kommer hamn på .

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epsla...

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet vad du köper och för hur mycket.