Köpa på avbetalning

Permalänk

Köpa på avbetalning

Undrar lite hur det funkar när man köper dator på avbetalning.

Tänkte köpa en dator på Inet och ser att dom har räntefri avbetalning, men är den verkligen räntefri? Kostar bara uppläggningsavgiften och avi-avgiften eller kommer det till extra avgifter?

Någon som har erfarenheter av att handla på detta sätt från Inet och
GE Money Bank? Går det att lita på att det sköts på ett bra sätt?

Permalänk

Hej.

Uppläggningsavgift och aviavgift tillkommer som du skriver.
Annars ska det inte bli några andra avgifter, så länge du betalar den rätta månadskostnaden. Betalar du mindre bli det ränta.

Permalänk

Tack för svaret!

Såg att det var en månadsavgift på 200 kr om man väljer 12 månader eller mer så det blir ju inte riktigt gratis ändå...

Det ska vara gratis och utan avgifter när man tar avbetalning på 6 månader men i vilkoren så står det så här:

Inköpsmånaden
Här gör du ditt köp och ingen ränta debiteras köpet. Du behöver inte göra någon betalning. Ditt kort kommer med posten inom ca 10 dagar.

Månad 2 - 6
Ingen ränta påförs köpet månad 2 till 6. Månad 2 till 5 får du ett kontoutdrag med inbetalningskort men du behöver inte göra någon betalning. Månad 6 får du ett inbetalningskort med aviserat belopp att betala (1/24 av kontoskulden).

Månad 7
Fr o m den första i månad 7 påförs ränta på skulden. En aviavgift på f n
{25 }
kr tillkommer varje månad det finns en skuld på kontot. Skulden delas fortsättningsvis upp i månadsbetalningar, dvs 1/24 av kontoskulden per månad. När du i fortsättningen handlar med ditt kort har du upp till 60 dagar räntefritt på köp i den butik eller dess kedja som du ansökte om ditt kort. Övriga köp och kontantuttag är dock inte räntefria.

Betalningsmodell 1/24

Du betalar lägst 1/24 av kvarstående kontoskuld per månad. Det innebär sjunkande månadsbetalningar. Belopp att betala beräknas på den återstående skulden och därför kommer att förändras under återbetalningstiden. I månadsbeloppet ingår både ränta och aviavgift.

Någon som vet vad dom menar, har svårt att förstå såna vilkor, blir det gratis förutom förstagångsavgiften?

Permalänk

Det finns, i ordets rätta mening, inte räntefria avtal i Sverige (inte som jag sett iallafall) då de alltid lyckas ta ut uppläggningsavgifter och/eller aviavgifter.

Detta kan man kalla en "hidden" ränta och ska alltid räknas in i APR (Annual Percentage Rate).

Som svar på din fråga så står det ju att en aviavgift på 25,- läggs på för varje månad som du är skyldig pengar - total kostand bör ju då bli förstagångsavgiften plus 150,- (6*25).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

GE Moneybanks 6 månaders kampanj är avgiftsfri och uppläggningsfri under förutsättning att allt betalas inom 6 månader från köpetillfället. Har man dock en stor del kvar efter 6 månader blir räntan inte rolig, läste någonstans att effektiva räntan då blir på mer än 30% (på den kvarvarande skulden).

Visa signatur

[Gigabyte GA-MA970A-UD3] [AMD FX4100@4GHz] [Scythe Mugen 2] [4GB Corsair XMS3 DDR3 1600Hz] [Sapphire Radeon HD6870 1GB]

Permalänk

Avbetalning = usch, skuldfällor.

Gemensamt för "nästan" alla lån är väl att ju snabbare man betalar tillbaka, desto billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Avbetalning = usch, skuldfällor.

Gemensamt för "nästan" alla lån är väl att ju snabbare man betalar tillbaka, desto billigare?

Behöver inte vara skuldfällor. så länge man har koll på sin ekonomi så kan man ta avbetalningar utan att hamna i problem. Dock finns det de personer som ej har den insikten i ekonomi som de behöver. 1 avbetalning a 200kr i månaden är inte mycket. Men säg att du helt plötsligt har 4-6st. Ja då är det en väldans massa ränta du betalar varje månad.

Brukar själv dela upp lite större belopp på 1-3 månader. Skönt om man inte vill spara i tre månader. Otålig som jag är.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag köper ganska mycket på avbetalning, men då väljer jag 3 månaders på Dustinhome via Kreditor och då är det räntefritt. Det är som sagt inga som helst problem om man har koll på sin ekonomi. Jag har haft en sådan avbetalning igång ganska länge nu. När jag är klar med en avbetalning så brukar jag alltid hitta något nytt jag vill ha/behöver.

Permalänk
Medlem

Tror att väldigt många människor sitter med någon form av kredit/avbetalning utan att hamna i problem för det.

Klart att man blir skrämd när man kollar på exempelvis Lyxfällan och liknande program, men dessa människor har ju problem i hela sin ekonomiska grund och dålig karaktär mm.

Kolla noga igenom avtalen för krediten innan du tecknar något bara.

Sen har man den där vanliga klychan att det är bättre att ta ett banklån istället för en kredit, men så är det inte alltid, ett exempel:

Banklån 10 000:-
Uppläggning 795:-
Ränta 5% ger väl på ett år en ränta på ca 45:-/mån för att sedan sjunka takt med amortering

Kredit 10 000:-
Uppläggning 295:-
Aviavgift 29:-

I detta exemplet går det väl på ett ut dock en liten fördel för kredien, plus att det oftast går enkelt att göra detta på plats i butik, banken är ju däremot ganska omständiga enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Så länge man har koll på sin ekonomi och vet med sig att man har råd att betala in pengarna varje månad så ser jag ingen fara med avbetalning.. Har sj 2 st avbetalningar just nu..

Sen en annan fördel med kredit, är ju att den är stående, dvs att så länge du sköter dig, så har du ju kvar den, till skillnad från ett lån.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want