Julafton den 9:e Mars eller Posten - ett I-landsproblem

Permalänk
Medlem

Julafton den 9:e Mars eller Posten - ett I-landsproblem

Sitter här en fredagskväll och deppar. Ett riktigt I-landsproblem må jag säga. Beställde en Silverstone SG01B-F med tillhörande moderkort, cpu (E8400) samt grafikkort (HD4870) och lite minne (4GB).

Grejen är att nu har min grejer legat på Stockholms godsmotagning nästan hela dagen och väntar på att bli utskickade till mig först på måndagen...

Jag bor ju i Stockholm! Varför kan man inte bara åka dit och hämta grejerna?! Jo, för de ska få vara lediga på helgen precis som jag. Vilket I-landsproblem jag har.

Minns när min morfar berättade för mig att på "hans" tid så fanns det "morgonpost", "förmiddagspost", "eftermiddagspost" och "kvällspost" samt "helgpost". Va fan hände med Posten?

Jag befarar att mitt BBB-abbonemang (internet) + Tele2-abbonemang (telefon) tog död på dessa stackars frimärken med gammla gubbar och gummor på.

Lite ironiskt att en teknisk revolution tog död på en annan.

Nåväl, det är väl inte värre att jag får vänta på min leksak tills på måndag när man har jobb och annat att stå i. Men visst känns det surt? Jag känner mig som ett barn som väntar på julafton fast i början på Mars.

Kanske våra förfäder hade rätt? Det var bättre förr?

Motivation 1. Det fanns inte dessa I-lands problem dvs min leksak.
Motivation 2. Posten kom 4ggr per dag samt på helgerna! (lördagarna bara förvisso)

Hoppas ni förstår min ironi, men jag måste ändå erkänna att jag tycker lite synd om mig själv ändå!

Trevlig helg!

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Tänk på barnen i Afrika! O.o

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Can't somebody please think of the children!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Posten har ju i princip monopol, de behöver inte bry sig så mycket om hur bra deras arbete görs.

Människor använder tjänsten ändå, eftersom det inte finns några hållbara alternativ (nej, budfirmorna som finns kan inte ersätta posten annat än i vissa fall).

Själv hatar jag i huvudsak posten för deras idé om att inte leverera post på söndagar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tänk på barnen i Afrika! O.o

Tänker barnen i Afrika på oss? Nej, just det!

Permalänk
Medlem

Hehe, jaja. Måndagen är snart här iaf. Tycker ni jag gjorde rätt köp för en kombinerad media / spel-dator då? (som INTE ska överklockas)

Låda: Silversone SG01B-F
http://www.silverstonetek.com/products/p_photo.php?pno=SG01-F...

CPU: E8400 Core2Duo 3.0GHz 45nm 8MB

GFX: Sapphire HD4870 512MB

Mobo: ASUS P5KPL-AM (G31, M-ATX)

RAM: 4GB Crucual DDR2 PC-6400 800MHz

Sedan anv jag detta som jag hade tidigare: Tagan 480W, 1st raptor 74GB, 1st WD 160GB, 1st DVD-RW samsung

Ska köpa en bluerayspelare senare...

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag posten gör ett riktigt bra jobb. Går inte att göra jobbet mycket snabbare utan att åka direkt till mottagaren från avsändaren.

Har svårt att tro att det gick snabbare att hantera beställda varor förr.

Permalänk
Medlem

bah, om folk bara visste hur brevbärarna får slita häcken av sig varje dag så skulle antagligen färre klaga.

Skulle du vilja springa upp och ner för trappor motsvarande ett 270 våningshus varje dag?

inte?

sök inte jobb på posten då... och tyck inte att brevbärarna ska göra det sju dagar i veckan

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim
bah, om folk bara visste hur brevbärarna får slita häcken av sig varje dag så skulle antagligen färre klaga.

Skulle du vilja springa upp och ner för trappor motsvarande ett 270 våningshus varje dag?

inte?

sök inte jobb på posten då... och tyck inte att brevbärarna ska göra det sju dagar i veckan

Mm helt omöjligt för Posten som företag att anställa fler så att det går att sprida ut arbetet på fler personer också. Helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Posten har ju i princip monopol, de behöver inte bry sig så mycket om hur bra deras arbete görs.

Nja, inte direkt kanske. Som f.d Postanställd på paketterminalen strax utanför Göteborg så fick vi se statistik osv. Posten omstätter inte mest när det gäller paket i Sverige, det gör Schenker. Dock är posten störst på leveranser till privatpersoner och hemleverans.

Citat:

Människor använder tjänsten ändå, eftersom det inte finns några hållbara alternativ (nej, budfirmorna som finns kan inte ersätta posten annat än i vissa fall).

Många företag erbjuder Postens tjänster dels för att Posten är billigare och har fler utlämningsställen än sina konkurrenter.

Citat:

Själv hatar jag i huvudsak posten för deras idé om att inte leverera post på söndagar.

Om Posten skulle leverera post och paket på söndagar hade de varit tvugna att ta ut högre avgifter och priser, vilket i sin tur skulle bli ett ramaskri runt om i landet.
Posten lever på rätt små marginaler (när det kommer till pakethanteringen) för att kunna klara konkurrensen med andra företag som är annorlunda till affärsidén; som Schenker t.ex. de "brandar" ju många mindre åkerier osv.

Offtopic:

Jag känner mig ofta rätt trampad på tårna när det kommer till folks gnäll på postens paketleveranser.
Jag har jobbat på postens paketterminal i över ett år och har jobbat både dag- kväll- och nattpass och det är inget lätt jobb. Ofta kämpade man livet ur sig och när man gick av passet så var man helt slut. Det är många människor som kämpar arbetspass efter arbetspass för att ett paket ska gå från avsändare till mottagare så fort och skadefritt som möjligt.

Sen får man ju räkna med att om det går 40 000 paket om dagen på en terminal, så är det ju alltid några som går sönder.

Ledsen om det blev för mycket offtopic, men kände jag var tvungen att skriva av mig lite.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Har man bråttom och behöver sakerna fort får man betala för sig (bud)

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Jag skickade Vykort från The Gambia i Västafrika när jag var där på semester i slutet på januari. De kom fram i fredags.. klaga inte på posten!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Vill man ha delar snabbt så ska man alltid köpa från komplett, de använder inte posten.

Även inet och dustin brukar vara snabba med sin del men sen tar posten över och ni vet hur det kan bli...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Nja, inte direkt kanske. Som f.d Postanställd på paketterminalen strax utanför Göteborg så fick vi se statistik osv. Posten omstätter inte mest när det gäller paket i Sverige, det gör Schenker. Dock är posten störst på leveranser till privatpersoner och hemleverans.

Många företag erbjuder Postens tjänster dels för att Posten är billigare och har fler utlämningsställen än sina konkurrenter.

Om Posten skulle leverera post och paket på söndagar hade de varit tvugna att ta ut högre avgifter och priser, vilket i sin tur skulle bli ett ramaskri runt om i landet.
Posten lever på rätt små marginaler (när det kommer till pakethanteringen) för att kunna klara konkurrensen med andra företag som är annorlunda till affärsidén; som Schenker t.ex. de "brandar" ju många mindre åkerier osv.

Offtopic:

Jag känner mig ofta rätt trampad på tårna när det kommer till folks gnäll på postens paketleveranser.
Jag har jobbat på postens paketterminal i över ett år och har jobbat både dag- kväll- och nattpass och det är inget lätt jobb. Ofta kämpade man livet ur sig och när man gick av passet så var man helt slut. Det är många människor som kämpar arbetspass efter arbetspass för att ett paket ska gå från avsändare till mottagare så fort och skadefritt som möjligt.

Sen får man ju räkna med att om det går 40 000 paket om dagen på en terminal, så är det ju alltid några som går sönder.

Ledsen om det blev för mycket offtopic, men kände jag var tvungen att skriva av mig lite.

Ja stackars Posten's vars VD som kunde ta ut en månadslön på 900k (tills det uppdagades och han inte var så nöjd över all angst han fick emot sig), ja stackars dom som lever på sina marginaler Och ja du ska inte behöva kämpa ihjäl dig för jobbets skull, därför bör dom anställa fler så arbetet sprids ut på inte lika hårda skift, men då minskar ju vinsten och GUD DET GÅR INTE AHHHH.

Eller hur dom nu resonerar, du klagar ju inte tillräckligt högt och går enkelt att ersätta så inte fan kommer du få bättre vilkor heller, dom som tar skada av det är du själv som nog får förslitningsskador, kundernas problem vet vi alla om, men dom som sitter högst upp är opåverkade och tjänar dessutom grymt mycket mer än alla andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ja stackars Posten's vars VD som kunde ta ut en månadslön på 900k (tills det uppdagades och han inte var så nöjd över all angst han fick emot sig), ja stackars dom som lever på sina marginaler Och ja du ska inte behöva kämpa ihjäl dig för jobbets skull, därför bör dom anställa fler så arbetet sprids ut på inte lika hårda skift, men då minskar ju vinsten och GUD DET GÅR INTE AHHHH.

Eller hur dom nu resonerar, du klagar ju inte tillräckligt högt och går enkelt att ersätta så inte fan kommer du få bättre vilkor heller, dom som tar skada av det är du själv som nog får förslitningsskador, kundernas problem vet vi alla om, men dom som sitter högst upp är opåverkade och tjänar dessutom grymt mycket mer än alla andra

Är väl just därför de har såpass små marginaler som de har?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig