Ammdata garanti problem.

Permalänk
Medlem

wierd, gåt 3-4 dagar nu utan svar från powercolor :S

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

aframo... du borde ta kontakt med din konsumentvägledare istället och få det löst den vägen... ta det till ARN om så måste. Powercolor kommer antagligen likt många andra att hänvisa dig till förhandlaren när de om några veckor år tummen ur och gids svara dig.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Fick svar idag:
Please contact our distributor near you from the following link for RMA services.

Fanns detta företag under SWE, http://www.captech.se/.

Får ta och ringa in till dem

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Okej, hade glömt helt och hållet. Men jag kontaktade det företag powercolor sa till mig att göra. Captech.se idag.... Jävligt trevlig person tas man emot av och ska nu skicka kortet till dem som sedan skickar vidare det till powercolor för att i sin tur se ifall det kommer gå på garanti. Så enda frakten jag komemr stå för är när jag skickar till captech =).

Vi pratade lite om det den plombering regeln och han berätta lite om den, att företag har all rätt att ta vara på det, dem själva har det med (captech) men dem är inte så hårda med den. Så båda tummar upp till captech

Kan ta upp til 4 veckor dock att få tillbaka den, men har ju redan inskaffat ett nytt (GTX 280), så ifall jag får mig ett nytt så är det väll bara att sälja det och köpa sig ett nytt chassi ^^

Tror inte HD 2900 XT kort tillverkas längre, så ifall jag får ett nytt blir det oftast ett i samma prisklass vad den kostade lr va den är värd nu?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Okej, hade glömt helt och hållet. Men jag kontaktade det företag powercolor sa till mig att göra. Captech.se idag.... Jävligt trevlig person tas man emot av och ska nu skicka kortet till dem som sedan skickar vidare det till powercolor för att i sin tur se ifall det kommer gå på garanti. Så enda frakten jag komemr stå för är när jag skickar till captech =).

Vi pratade lite om det den plombering regeln och han berätta lite om den, att företag har all rätt att ta vara på det, dem själva har det med (captech) men dem är inte så hårda med den. Så båda tummar upp till captech

Kan ta upp til 4 veckor dock att få tillbaka den, men har ju redan inskaffat ett nytt (GTX 280), så ifall jag får mig ett nytt så är det väll bara att sälja det och köpa sig ett nytt chassi ^^

Tror inte HD 2900 XT kort tillverkas längre, så ifall jag får ett nytt blir det oftast ett i samma prisklass vad den kostade lr va den är värd nu?

Du får ett likvärdigt grafikkort ifall dom inte hittar nått dammigt exemplar på hyllan.

Permalänk
Medlem

oki tack. "bara" att vänta 3-7 veckor nu då ^^. Ifall ni vill hjälpa mig att svartlista ammdata så skriv gärna in några länkar som man kan upplysa andra hur skit ammdata är egentligen.

Har just nu 1 länk i tråden^^ (tack olirc)
http://www.fairshopping.se/

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Fick ett mail att kortet inte går på garanti :/. Ska försöka kolla med captech vad felet kan vara och ifall vad man kan köpa för att få kortet att funka (om det går)

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

vilken hemsk historia aframo, men bra att du står på dig! Hoppas det löser sig. Jag satt precis och funderade på om jag skulle beställa datordelar värda ca 10 000 för dem var billigast men gissa vilka som inte kommer få mina delar.

fjortis AmmData, hoppas dom blir svartlistade

EDIT: Jag menar dom kunde ju åtminstånde påpeka på ett proffitionellt sätt om plombering osv och inte prata om respekt...

Permalänk

Hejsan allihop, detta är AMMData.
Angående aframos inlägg:

Vad konstigt, hur kan du kräva garanti, när du inte ens har handlat hos oss. Du återfinns inte i vårat kundregister.
Dessutom var du direkt otrevlig från första början när du kontaktade oss.

Permalänk
Medlem

Varför kunden inte finns i ett register kan ju bero på att butiken bytt ägare under den här tiden det gäller, iaf enligt ryktet, sen har jag inte kollat upp om det stämmer, men kolla via skatteverket om nån vill.

Antagligen gäller inte garantin från powercolor då jag har för mig att de bara har 1 års garanti på sina produkter.

Men captech har säkert ett svar på varför, man brukar få med en beskrivning om serviceärendet i fråga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amm Stockholm AB
Hejsan allihop, detta är AMMData.
Angående aframos inlägg:

Vad konstigt, hur kan du kräva garanti, när du inte ens har handlat hos oss. Du återfinns inte i vårat kundregister.
Dessutom var du direkt otrevlig från första början när du kontaktade oss.

Hmm verkar vara en annan person som skriver nu från er. Tack föf att ni fyllt ut med lite mer ord nu. Jag har kvitto o allt så varför ljuger ni att datorn inte är köpt hos er.

Haha vilket skämt, sen när har jag varit otrevlig på första inlägget till er. Här får ni det jag skickade för första gången och bedöm själva om det är otrevligt. Jävla skit företag ni är som försöker skylla på kunden. Svaret som jag fick på detta meddelande under var bara "har du öppnat datorn".

>
> Hejsan
>
> Handlar om en dator som är köpt hos er, nedan följer info:
>
> Jag köpte en begagnad dator via blocket för 1+ år sen med kvitto och allt.
> Vid köpet från personen så var datorn bara 1 månad gammal där han
> förklarade att han inte hade använt datorn mer än några timmar då det var
> fel på gfx (Palit 8800GTS 640MB).
> Och under tiden ni skickade honom ett nytt kort dröjde det ett tag så han
> hade in skaffat en laptop istället. Och när han hade mottagit det nya
> kortet ni skicka till honom (Powercolor HD 2900 XT) så bestämde han sig
> för att han skulle sälja den och som jag nappa på.
>
> Datorn har funkat perfekt för mig tills någon vecka tillbaka då jag kollat
> upp och fastställt att felet är grafikkortet. Blir någon slags av
> överhettning i det. Så fort man installerar drivrutinerna för kortet så
> fryser datorn sig och man kommer inte till windows, blir gula fläckar på
> bildskärmen. Har man tur så kommer man in i windows, fast så fort kortet
> ansträngs så får jag det problemet igen. Bios bilden vid uppstart blir blå
> grå randig med fläckar. Enda som har funkat för mig nu är att inte
> instrallera driv rutierna för kortet och det har funkat. Men då kan man
> inte spela något, utan bara sitta och surfa.
>
> Ska jag skicka in kortet till er så ni kan göra en kontroll då det
> fortfarande finns garanti på datorn. Här är lite uppgifter som nog kan
> hjälpa er finna produkten i ert register.
>
> Fakturanummer Datum Kundnummer
> 07-10628 2007-05-25 1002
>
>
> Så jag inväntar ett svar från er hur vi ska gå till väga då..
>
> Ha det gött!
> Med vänliga hälsningar,
> Afram Demir

Så kom inte hit och försök lura andra. Skit företag som hoppas går i konkurs

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Antielefant

Tja, garantirätt finns bara i ett år oavsett, men reklamationsrätten gäller i tre på alla varor sålda i Sverige.

Skillnaden är att första året är det upp till tillverkaren/försäljaren att påvisa att felet inte existerade vid leverans (omvänd bevisbörda), efter det är det kundens skyldighet att kunna påvisa att felet gjorde det.

Å andra sidan är det förbannat svårt att påvisa att ett grafikkort har ett tillverkningsfel när det fungerat i ett par år. Håller företaget strängt på lagens krav kan det vara ett rent helvete att försöka bevisa att det inte är andra komponenter i datorn (exempelvis dåligt nätagg eller bristande kylning) som orsakat fel på grafikkortet.

Följdfel täcks nämligen INTE av varken garanti eller reklamationsrätt.

Den reklamationsrätt man skulle kunna använda är den på hela datorn som produkt, men då gäller oftast att plomberingen inte är bruten på samma sätt som man inte har reklamationsrätt eller garanti på exempelvis ett grafikkort om man byter kylare.

Sen har jag iallafall för mig att reklamationsrätten egentligen bara gäller den ursprungliga köparen, medans garantin följer varan, men jag kan ha fel i det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Tja, garantirätt finns bara i ett år oavsett, men reklamationsrätten gäller i tre på alla varor sålda i Sverige.

Skillnaden är att första året är det upp till tillverkaren/försäljaren att påvisa att felet inte existerade vid leverans (omvänd bevisbörda), efter det är det kundens skyldighet att kunna påvisa att felet gjorde det.

Å andra sidan är det förbannat svårt att påvisa att ett grafikkort har ett tillverkningsfel när det fungerat i ett par år. Håller företaget strängt på lagens krav kan det vara ett rent helvete att försöka bevisa att det inte är andra komponenter i datorn (exempelvis dåligt nätagg eller bristande kylning) som orsakat fel på grafikkortet.

Följdfel täcks nämligen INTE av varken garanti eller reklamationsrätt.

Den reklamationsrätt man skulle kunna använda är den på hela datorn som produkt, men då gäller oftast att plomberingen inte är bruten på samma sätt som man inte har reklamationsrätt eller garanti på exempelvis ett grafikkort om man byter kylare.

Sen har jag iallafall för mig att reklamationsrätten egentligen bara gäller den ursprungliga köparen, medans garantin följer varan, men jag kan ha fel i det.

Som nämnts här så många gånger tidigare så är det faktiskt inte så svårt att hävda tillverkningsfel som man kan tro. Produkten ska hålla för normal användning, så så länge det inte finns några märken på grafikkortet (även i BIOS i form av ändrade inställningar osv.) så är det ett tillverkningsfel.

Tror du har rätt i att reklamationsrätten inte kan ärvas. Du har alltid bara en relation till den du köpte varan av, så i detta fallet skulle man vända sig till killen som sålde datorn som i sin tur får vända sig till AMMData. Eftersom AMMData ändå får problemet till slut kan man ju tycka att de kan vara lite tillmötesgående, men som sagt tror jag inte att de behöver vara det eftersom det som sagt inte finns någon relation mellan dem och den nuvarande ägaren.

Genom att utelämna information om att han inte var den ursprungliga köparen så har denna tråd blivit helt skev. Utelämnar man vital information kan man inte heller lita på svaren. Läser man huvudposten så ser det faktiskt ut som att du har köpt datorn på AMMData, men så är faktiskt inte fallet. Du skriver att du fick ett måndagsexemplar när det i själva verket var den ursprungliga köparen som fick det. Du har ju över huvud taget inte bytt ut kortet som du anntyder att du gjort. Du var heller inte del i snacket kring lösandet av det ursprungliga garantiärendet och har bara 3'e parts uppgifter om hur snacket gick. Ingen vidare bra sits.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har kvar alla mail och tror garanterat att vem som helst här skulle bli sne på dem korta mailen dem skriver och sen helt plötsligt hånskrattar åt en i mailet och börjar snacka om respekt osv.

Så finns fortfarande inget att göra verkar det som hos detta företag. Dem får skylla sig själva, antingen ge mig ett nytt kort eller så går jag och pratar hur illa dem verkligen är. För att så som jag blivit mött vill jag verkligen inte att någon annan ska få det.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Genom att utelämna information om att han inte var den ursprungliga köparen så har denna tråd blivit helt skev. Utelämnar man vital information kan man inte heller lita på svaren. Läser man huvudposten så ser det faktiskt ut som att du har köpt datorn på AMMData, men så är faktiskt inte fallet. Du skriver att du fick ett måndagsexemplar när det i själva verket var den ursprungliga köparen som fick det. Du har ju över huvud taget inte bytt ut kortet som du anntyder att du gjort. Du var heller inte del i snacket kring lösandet av det ursprungliga garantiärendet och har bara 3'e parts uppgifter om hur snacket gick. Ingen vidare bra sits.

Men va gör det för skillnad? Garantin blir ju fortfarande likadan även om jag inte var den om köpte datorn vid plats. Låt oss säga att det var killen som hade datorn i första hand som skulle försöka få kortet på garantin. Det ksulle ju vara same shit.

EDIT: Okej, visst dåligt av mig och inte nämna det här men huvudsaken är att jag berättade ju allt till ammdata

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Hedersmedlem

Det gör stor skillnad. Visst är det aldrig bra att vara otrevlig mot "en kund", men vi vet ju inte heller hur snacket har gått mellan er. Du fick tips om att hota med ARN. Har du gjort det har du ju själv gått över gränsen.

Den ursprungliga köparen kanske visste att garantin förverkades men resonerade som att det inte spelade någon roll om garantin förverkades eftersom man alltid har 3 års reklamationsrätt. För det har du oavsett om du köper av ett företag. Problemet är att du inte köpt datorn av företaget i fråga och kan därför förmodligen inte hävda någon reklamationsrätt mot dem.

Jag får hålla med om att de flesta företag jag skulle vilja handla av hade löst detta ändå, men det är en väldig skillnad på hur jag i så fall skulle hantera det om jag nu visste att jag var ute på hal is.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Antielefant

Jo, det finns företag som tror att goodwill är värt mer än regler, och de som inte är det. Tyvärr finns det inget lagkrav på snällhet eller goodwill.

Kort sagt;
Garantin på grafikkortet gäller från och med försäljningsdatum på datorn (dvs orginalgrafikkortet), inte från och med utbytet. Sedan AMMdata sålde datorn har det gått över två år om jag läser dina posts rätt. Du har i din tur köpt datorn begagnad och inte från AMMData.

Garantin gäller alltså inte, eftersom Powercolor bara lämnar 2 års garanti från orginalköparens köpdatum och detta är passerat.
Reklamationsrätten gäller inte heller, eftersom den enbart gäller den ursprungliga köparen.
Varken garanti eller reklamationsrätt gäller försäljning mellan privatpersoner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kvittot och garantin visar att datorn är köpt i slutet av maj 2007. Och har 2 års garanti, så det är inte slut ännu. Men det som stör mig nu är att när jag fick godkännande av captech att skicka in kortet för en koll på felet så blev svaret att garantin är slut på kortet då den är mer än 2 år gammalt.

Och han jag köpte datorn av fick ju detta kort (som är sönder nu) i Juni 2007. Så kortet har ju inte använts i 2 år direkt. Men men skitsamma nu, jag kommer ändå gå och varna folk för ammdata, så som jag har blivit mött och behandlad av dem.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Kvittot och garantin visar att datorn är köpt i slutet av maj 2007. Och har 2 års garanti, så det är inte slut ännu. Men det som stör mig nu är att när jag fick godkännande av captech att skicka in kortet för en koll på felet så blev svaret att garantin är slut på kortet då den är mer än 2 år gammalt.

Och han jag köpte datorn av fick ju detta kort (som är sönder nu) i Juni 2007. Så kortet har ju inte använts i 2 år direkt. Men men skitsamma nu, jag kommer ändå gå och varna folk för ammdata, så som jag har blivit mött och behandlad av dem.

------------------------------------
Kortet kan ha legat månadsvis hos captech innan det blev sålt pga stor lagerstock, sen legat ett tag även hos ammdata, och voila garantin är puts väck.

Men du får ändå svårt att hävda garanti eftersom butiken bytt ägare enligt vad jag kunnat se hos skatteverket om jag nu begriper mig på orgnr o sådant rätt vilket jag inte är bra på, så då skulle ditt anspråk gälla en firma som inte finns och då har inte ammdata någon som helst skyldighet att byta ditt kort.

Så kort och gott, förstår din frustration över det hela men man måste ju också inse att det finns saker som gör att det inte kan gå i praktiken att få till det här.

Dessutom, så har du ju köpt ett nytt kort också, detta kort du skulle fått i utbyte mot ett sådanthär lär väl kanske vara ett 4550/4670 eller något med tanke på avskrivning i värde och så vidare, så varför bråka, inte så stora summor pengar det rör sig om, även om jag förstår din irritation, datorn funkar ju ändå fortfarande bra.

Däremot gillar jag inte tonen de använder gentemot dig, de skulle bara ha kunnat vara ärliga och talat om för dig att det är andra ägare, fordringar mot det gamla bolaget är således verkningslösa, däremot kan man ju som du gjort vända sig till respektive tillverkare/distrubitör för garantianspråk/reklamationer, men får man ett nekande där så är det ändå kört.

Så man kan alltså säga som slutsumma av det här att ammdata har en otrevlig ton gentemot sina kunder som i god ton skickat in ett sakligt mail med frågor om garanti och att det helt klart skapar badwill.

Trist läge men det är nog bara att inse att det är rätt kört för garantianspråk tyvärr...var glad att inte hela datorn brann upp istället och att du då inte kunnat få en pryl på garanti från amm isf eftersom de då säkerligen vägrat ta hand om problemet och direkt hänvisat till gamla ägaren/bolaget..det är min tro det.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tack för det inlägget godspeed. Men det där med captech hade du missförstått. Jag fick ett meddelande av powercolor att kontakta captech.

Hur som helst så skulle det hela grejen vara annorlunda ifall jag bemöttes av en snäll och bra support. Men nu fick jag inget förklarat av dem och svarade aldrig på mian frågor, så jag fick ju säga till dem att varför svarar ni inte på mina frågor osv. Och så får man ett svar av dem att visa respekt så kanske vi hjälper dig.

Men men, det är kört och jag fick köpa ett nytt gfx. Oki ifall jag hade jobb och pengar inte skulle vara något problem så skulle jag inte reagera så hemskt på det hela. Men nu har jag inte varken jobb eller god ekonomi.

Mm exakt, även om jag fick ett nej av captech att kortet skulle gå på garanti så blev jag inte sne direkt. Tack vara deras trevliga support och dem fylliga och snabba svaren så kände jag mig bara glad att det finns iallafall andra företag som vet hur man hanterar kunder.

Denna tråden kan låsas, nu har jag fullt upp med att varna andra för ammdata support.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Garantier är personliga om inget annat anges.

Du har ett kvitto med en annan persons namn.
Så Amm har inga förpliktelser gentemot dig som "kund"

Så visst, varna du folk att du har en datorn med garanti du inte har rätt till som du blev nekad support av... Men utelämna ingen information, men det är väl klart du gör när du ska verka vara offret

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ännu en får-jag-göra-en-fuling à la minibite3 tråd?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det står inget namn på kvittot, och jag har tidigare inte lämnat något med garanti. Så en första grej för mig.

Och grabbar, dem nekade mig i första hand för att jag hade öppnat datorn, dem hade aldrig sagt något om att du inte är ägaren osv. Dem sa att datorn inte var köpt hos oss osv. Så va fan kommer ni in i bilden och säger att jag försöker lura lr va ni menar.

Om dem hade beskrivit varje svar mer än 2-3 ord så okej. Men så var inte fallet, var ju en invandrare som inte ens kunde svenska som skrev. Lätt och förstå då...

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Här ska ni få svaren jag fick från en del av mailen.

1. har du öppnat datorn (skrev till dem vad felet och hela historian att jag köpte den av en kille osv)

2. då det är kört
(sa till dem det är klart han öppnat den, hur skulle han annars få ut det defekta korten han fick med vid köp)

3. Har du läst kvitton
(här skrev jag hur kan garantin vara borta för att man öppnat datorn)

4. om du har kivtten det står där
(skrev till dem att Reklamationsrätten säger inget om att någon plombering inte får vara bruten och att det står inte heller i eran garantivillkor på hemsidan att man inte får öppna datorn )

5. du kommer tillbaks efter 2 år vi hadde sagt till honom att vi byter
grafikkort och han vet om det
(här skrev jag varför dem inte svara på mina frågor och varför dem inte ifrågasatte den killen jag köpte datorn av när han fick nytt gfx i första hand)

6. hur snacka du med oss ? vissa lite respekt kanske vi kan hjälpa dig
(här frågar jag dem hur gjorde ni då när det första kortet var defekt och sa att jag har väll en rätt till att få en kontroll av er av kortet då något är fel och jag har kvar garanti)

7. (Mitt namn) du har ionte köp nåt från oss det får du inte reklamerar
plombering regel
Ha det bra
MVH
Mike
(sa till dem tidigare att datorn är köpt av (hans namn),)

8. Hahah gör det
du är välkommen
MVH
Mike
(skrev att dem ska ju göra något åt det och om ingen åtgärds görs så får jag gå runt och varna folk för dem)

9. han snacker skit
(här skrev jag det personen jag köpte av sa till mig)

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
...var ju en invandrare som inte ens kunde svenska som skrev. Lätt och förstå då...

Är uppenbarligen inte bara invandrare som har svårt med det svenska språket. Ditt inlägg var inte så lättläst det heller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dr.Mabuse - en ammdata fan?!

Är själv en invandrare

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Sorry aframo men iom att du har köpt datorn i andra hand så är det den säljaren du ska lämna dina anspråk till så i detta fall är Ammdata utan skuld!

Permalänk
Medlem

Dåliga är att supporten i ammdata inte informerar mig om detta. Vet inte hur dem andra är i deras support men den där mike jag tog emot av var ju inte lätt och förstå. Svarade inte på frågor, ibland fick man svar på helt annat än vad man frågade om.

Men jag har ändå lagt det hela bakom mig för 2 veckor sedan då jag fick beskedet av captech att kortet inte går att göra något åt. Så tråden kan låsas och det hela kan glömmas

Visa signatur

Aframo