Varför drömmer jag mardrömmar varje natt?

Permalänk
Medlem

Enda jag kan tipsa om (som fler gjort) är att titta på nån sitcom eller liknande innan man somnar. Eller läsa nån bra/rolig bok kanske.

Själv har jag inga mardrömmar direkt men ibland kan dom vara jobbigt bisarra/störda så man vaknar och tänker "WTF!".

Tur man glömmer dom snabbt hehe.

Permalänk
Medlem

Ett lite udda förslag, börja käka vitamin tillskott.

Har inga belägg alls för att detta ska fungera, bara egen upplevelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Vad är det för slags drömmar då?

De jobbigaste drömmarna jag har är när man ramlar ner från någonting.
t.ex. en trappa eller faller.
Händer inget mer, men känns otäckt i själva fallet
Sällan de slags drömmarna händer numera dock.

Brukar själv sällan drömma att jag faller men de få gångerna jag minns så har jag alltid älskat känslan, dessutom landat på fötterna och vandrat vidare

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Kanske dåliga sov vanor?

Men den läskigaste drömmen någonsin är nog en mardröm jag drömde 5-7 gånger på raken när jag var 4 år. Vi var vid Piteälven och fiskade. Hahaha, oj oj oj... Sen kom det levande skelett (3 st för den som vill veta) och kinappade mig i morsans bil. Börja snacka med mig. Ett av skeletten som satt brevid mig sa typ: "Nu har vi dig. Du kommer aldrig tillbaka" Varför jag tyckte att den var så läskig var skeletten men mest att jag hade fobi mot att komma vilse från mina föräldrar när jag var liten. Jag menar riktig fobi. Direkt när jag inte såg min pappa i affären när jag sökte honom fick jag panik, sprang och grät.

Permalänk
Medlem

att bli jagad och att falla är vanliga mardrömmar som alla drömmer från och till. jag gjorde en kombo för inte så längesen, blev jagad av massor av ungdomar med diverse tillhyggen ut på någon avsats på ett höghus som jag ramlade ned ifrån. det roliga var att jag inte vaknade när jag slog ned utan kände smärtan som en kraftig chock som satt kvar tills jag studsade ned igen och vaknade.

mardrömmarna kan vara din hjärna som vill säga dig något som kanske hänt dig som varit så traumatiskt att du förträngt det?

att lära dig styra drömmarna kan hjälpa dig då du är din egen gud, alla som lyckas tycker det är väldigt häftigt då man kan göra vad man vill, flyga, vara hjälte...ja allt. "vaknat" 2 gånger i drömmen men då fick jag panik och vaknade. tror inte det är något för mig...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Värsta är när man har en mardröm och tror att man vaknat.. hänt mig 1 gång.. läskig värre när man slår upp ögonen och ligger i sin säng och tror man har vaknat.. plötsligt går sovrums-dörren upp av sig själv sådär läskigt knarrande och ingen är där.. let the nighmare begin !

Såna glömmer man inte ! hehe.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Jag drömmer också mardrömmar ganska ofta, har alltid gjort det. Dock har jag blivit så härdad från unga år att ja inte har några problem med det.

Exempelvis så för ett par nätter sen drömde jag att jag blev jagad av ett gäng med Predators (film monstret) på en mörk fotbollsplan, klarade mig dock och sen så vaknade jag, och då började den riktiga mardrömmen, jobbet.

Med tanke på din signatur så undrar jag om du är elektriker. Det är iallafall jag o det är nog den värsta mardröm jag varit med om. till slut var jag så trött på eländet att jag till och med höll på att fucka upp hela livet och förlora mina tre barn och fru för att jag blev så knäpp. Ångrar djupt att man inte tog skolgången på allvar så att man kunde skaffa sig ett bra arbete. Nu får man sota för det. Sedan vet jag inte vad som är värst, att ha mardrömar när man sover eller att befinna sig i den mellan 7.00 och 16.00 varje dag. Hur som helst, jag sa upp mig o startade eget istället så blev jag av med min mardröm. Får hoppas att du, trådskaparen o ni andra kan lösa era på ngt sett.

Permalänk

Det är väll inget fel på att vara elektriker bara man jobbar åt vettigt folk och nöjer sig utan ackord. Tycker det är ett riktigt trevligt och varierat jobb.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Att du 1)drömmer mardrömmar hela tiden och 2)kommer i håg dom och 3)vaknar flera gånger varje natt beror gissningsvis på samma grundproblem. Du sover tex antagligen inte speciellt djupt och det är säkert inte alls bra i sig för den mentala hälsan.

Chansar på att standardgrejorna läkare skulle säga först är typ, skippa kaffe från eftermiddagen och framåt, motionera mera, fastare rutiner etc.

Om inte det funkar kan man tänka sig att de går in på den så kallade ryggsäcken. Med det menas att alla har saker som tynger ner dom mer eller mindre och även fast vi människor omedvetet undviker att tänka på jobbiga saker så kan ändå ryggsäcken börja trycka ner folk om den blir för tung.
Strategin där brukar väl vara att försöka plocka bort några saker ur ryggsäcken en sak i taget. Ska inte spela så stor roll exakt vad bara man så att säga får ner vikten.

Sen finns det antagligen mer direkt fysiska grejor det kan vara strul med som påverkar sömnen, typ mediciner och sjukdomar. Eller saker som påverkar dopaminnivåerna, de med obehandlad adhd brukar ju ha sömnproblem.

Tycker definitivt det borde hanteras av läkare om det är så allvarligt som det låter.

Permalänk

Prova att sova med tunnare täcke alt bara ett lakan över dig, så du inte blir så varm även om det är svalt i rummet. Jag får mardrömmar om det är för varmt bäddat tex sommnar på eftermiddag i skin soffan med en fluffig filt, då smyger sig Freddy på.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Vad äter du innan du ska sova?
Jag får alltid drömmar/marddrömmar och sover oroligt om jag ätit mat sent på kvällen typ innan man ska sova...brukar normalt bara äta lite frukt efter 19:00 bara för att inte störa sömnen.
Kanske kan vara nått att ändra på om du äter sent...?

Permalänk
Medlem

Förra natten drömde jag riktigt sjuka/hämska drömmar, en av det värre jag drömt. Men jag vart inte rädd, konstigt... jag är inte någon super årlig person i vanliga fall. Enda reaktionen var att jag röck till som fan en gång(bröt ett ben i drömmen) i sömnen men vaknade inte, och jag vart inte rädd.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

du ska tänka på snusk när du ska svoa eller att du e räddaren i nöden

gl

Permalänk

du är stressad, jag brukar drömma mardrömar när jag är stressad eller är sjuk.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Enda tips jag kan ge är att först INTE äta typ 2 timmar innan du ska sova om du nu gör det (har läst om det någonstans men minns tyvärr inte var)...

Vet inte om jag är ensam om det, men om jag har haft en mardröm så känner jag mig otroligt utvilad när jag vaknar, och brukar oftast längta efter mardrömmar eftersom jag mår bra efteråt. Är väl lättnaden när jag vaknar som gör att det känns bra antar jag.

Permalänk
Medlem

hade en mardröm om ipred inatt

Permalänk
Avstängd

Jag har med börjat drömma mardrömmar nu ganska ofta, Kan ljud påverka drömmar för ja har min dator på typ 24/7, inga problem att somna med ljudet på heller.
Ibland vaknar man och då känns det som man vet att man kommer dö inom en kort tid men man är inte riktigt vaken då och går lätt att somna om.

Jag har inget jobb nu och det ända ja gör om dagarna är o va på ett ställe där vi ska söka jobb ett par timmar om dagen, jag har typ slutat helt med att spela wow och supa så jag gör inte så mycket och tränar inte mer än 1 gång i veckan längre.

Kanske skulle skriva ner drömmarna också för man glömmer alltid bort dem med

Permalänk
Medlem

Jag kommer nästan aldrig ihåg vad jag drömt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har man inte rätt till en eller ett par timmars träning per vecka? Min farsa fick iaf gå o simma en gång i veckan på betald arbetstid.

Det är ju bara att testa att träna o se om det blir bättre.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Musikälskare

Bryt rutiner så du slipper tänka omedvetet att "nu kl 10 är det snart dags för sängen och mardrömmar"

Förslagsvis var uppe så länge du kan sen sov djupt utan att drömma (för det tror jag inte du lär göra då) så kan du iaf känna hur det är att inte ha mardrömmar och ta med dig det tills nästa gång

Har själv andningssvårighet/hjärtklappning vid insomning, varje kväll är en kamp...

Har dock på senare tid börjat bli lite bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag hade ALLTID mardrömmar när jag var yngre. Numera drömmer jag dock nästan aldrig mardrömmar. Gjort tre saker som jag tror kan ha påverkat.
Slutade på mitt jobb som gjorde mig oerhört stressad. Började tänka/läsa/se på roliga/bra saker innan jag lägger mig.
Också blivit bättre på att styra drömmarna och vet nästan alltid att det är en dröm. Monster, bad guys, höjder osv blir bra mycket mindre skrämmande om dina löjligt överstarka förmågor får stålmannens att blekna :D.
Händer att man också har kontroll över personer i drömmen ^^.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden börjar jag undra om jag är den enda som nästan aldrig kommer ihåg vad jag drömt? Tydligen verkar jag sova väldigt tungt, vilket kanske är orsaken? Att kunna styra sina drömmar låter ju riktigt fränt, men som sagt, jag sover - jag vaknar, däremellan är allt svart.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Drömmer undergångs drömmar rätt så ofta där jag springer runt och slår sönder mutanter och zoombies... tycker det är kul, som en fortsättning på mitt spel jag lirar när jag är vaken...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X