Geforce GTS 240 stoppas

Permalänk
Avstängd

Vilka svindlare.
Uppsåtet bakom namnbytet är ju uppenbart att det handlar om att vilseleda konsumenter.

Permalänk
Medlem

...och, framför allt, att sälja gamla modeller som nya.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De får du gärna förklara. De är inte NVIDIA som hoppar namnbytet på 9800GT. De står klart och tydligt att tillverkarna av deras grafikkort inte vill ha GTS 240 namnet.

Eftersom det är Nvidia som bytt namn på så många av sina kort innan så säger han att dom gör en "Nvidia", alltså byter namn på sina kort. Inte så svårt att fatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hitters
Hej jag ska köpa crysis om typ 3 timmar om jag får ett bra svar på denna fråga: Kommer jag att kunna köra crysis med fin eller rätt ok grafik eller kommer det att lagga och inte vara särskilt bra grafik? Mina delar: CPU: AMD Athlon 64 X2 5800+
Moderkort: ASUS M3A78-T
Grafikkort: 2x RADEON HD4850 512MB
Minne: Kingston 4GB 800Mhz
Övrigt: 750W Nätdel, 640GB HDD. Datorn kostar 10.000 på net on net om man bygger ihop den

Varför kommer du med denna fråga i den HÄR tråden? Det finns massa möjligheter att starta en egen tråd för detta. Särskilt när det inte har något att göra med denna tråd överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd

Shiet pommes.
Jag tror faktiskt att allt det här är en strategi för att förvirra kunderna, som antagligen lönar sig.
Vad fult att utnyttja folk som inte är hårdvarugeeks.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

T.o.m partnertillverkarna har fått nog om detta men inte Nvidia :D. Det är oacceptabelt löjligt verkar det som. Efter ett tag så kanske får 9600GT ett nytt namn GTX220, det är bara att vänta och se :).

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Att nVidia ligger med överproduktion och lager med "äldre" och "rejectade" högprestanda-gpu:er är ju tämligen uppenbart. Att ha en serie kort (ett par budget, ett par mid, ett par high-end) gör det enkelt att flytta ner gpu:er ett hack i prestandastegen om till exempel inte alla shaders funkar eller att gpu:n inte klarar rätt frekvens.
Så har ju de flesta tillverkare gjort i alla tider.

Men som nVidia gör, att försöka suga ut den sista kronan genom att skapa så många hack i prestandastegen, och dessutom ligga och mata ut g92(b) och D10U (eller vad den nu heter) parallellt och mixa mellan namn blir ju bara helt jävla fel. När t.o.m. korttillverkare säger nej, då vet man att det är mycket förvirring :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Oooookej, bra Nvidia!

Just to get things straight: 8800GT = 9800GT = GTS240?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför kommer du med denna fråga i den HÄR tråden? Det finns massa möjligheter att starta en egen tråd för detta. Särskilt när det inte har något att göra med denna tråd överhuvudtaget.

Om man kollar hans profil så har han ställt denna fråga i flera trådar som inte har med topic att göra.

Visa signatur

1: A+ TwinE - ASUS P4C800 - Intel P4 3,6 GHz - Samsung 2560 DDRAM 3-3-3-8 @ 240 MHz - GW Golden Sample 7800 GS+ 512 (580/745,5) - Antec 500w HE - http://tinyurl.com/9rcof9
2: CM Cosmos S - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel i7 920 @ 3,8 GHz @ 1.184v - Corsair TWIN3X 1600MHz 3x2GB - GW Phantom GTX 670 - Tagan PR TG700-BZ - Creative X-Fi X-M - Samsung 840 Pro 128GB - http://tinyurl.com/obahl54

Permalänk
Medlem

"Ursäkta röran, vi bygger om" kan man verkligen säga. Men lär väl bli lättare när man är van med nya systemet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kanin-fasoner..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Om man nu bestämmer sig för att lämna 8xxx och 9xxx i förmån för gtxxx, varför gör man inte det då? Vidare, kunderna behöver inte femtielva nästan likadana produkter. Ge oss max ett budget alternativ, ett medium range alternativ och ett top of the line alternativ. Det enda tillfället då fler produkter borde finnas på marknaden är när man säljer slut en produkt.

Om de tjänar mer p.g.a. detta varför skulle de bara göra som ditt alternativ?
Ett företag vill oftast tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem

Röran fortsätter, tur att man nu har hört så mycket om deras namn byten så man själv iallafall klarar att urskilja korten till viss del

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Hahaha

Vad är det för argument egentligen att säga i stil med "nej nu är det ATi som gäller för, först har dom 8800GT->9800GT och nu GTS240"

Himla småbarn på detta forum allvarligt talat. Vet inte ens vart jag ska börja.

För det första så är inte 8800GT och 9800GT ens samma kort, inte ens fysiskt. För det andra så släpps ju inte GTS240 så vad är problemet?
För det tredje, om du nu ändå kan de olika namnen på korten är det ju uppenbart att det inte är missvisande för just DIG.

8800GT, ett kort med ett namn, 9800GT ett annan kort med snarlik prestanda med ett annat namn. Sist jag kollade var inte två modeller något förvirrande.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hahaha

Vad är det för argument egentligen att säga i stil med "nej nu är det ATi som gäller för, först har dom 8800GT->9800GT och nu GTS240"

Himla småbarn på detta forum allvarligt talat. Vet inte ens vart jag ska börja.

För det första så är inte 8800GT och 9800GT ens samma kort, inte ens fysiskt. För det andra så släpps ju inte GTS240 så vad är problemet?
För det tredje, om du nu ändå kan de olika namnen på korten är det ju uppenbart att det inte är missvisande för just DIG.

8800GT, ett kort med ett namn, 9800GT ett annan kort med snarlik prestanda med ett annat namn. Sist jag kollade var inte två modeller något förvirrande.

Hur vill du att ditt inlägg ska tolkas egentligen? Om man inte slickar Nvidias röv så är man "småbarn"? Eller var det något mer seriöst du hade för avsikt att förmedla genom ditt inlägg?

Permalänk

Sugen på att skapa en filmsnutt i Movie Maker angående dessa grafikkorts namnbyten. Låten fastställd: Benny Hill !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Jag har funderat på att om nu GT100-serien är budget och GTS200 midend och GTX200 highend. Vänta, nu kom jag på det. Strunta i vad som finns. Tänk framåt. Om de nu lyckas hålla sig till schemat som de hittat på och alla modeller är nya så borde det ju bli såhär:

GT300 lowend
GTS300 midend
GTX300 higheend

Det motiverar dock inte hur en generation kan ha två serier 100- och 200-serien. Men om det blir så så blir det ju lite logiskt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Rofl nVidia
lätt sätt att bredda sortimentet om alla kort ska ha 3 namn
jag manar WOOOW tänk om de skulle göra så med alla sina kort ATIs sortiment skulle se ut som en liten bäck i jämförelse med nVidias flod av kort ^^

Tycker inte det är fel att dom byter namn på korten fast det hade blivit bra mycket enklare om dom höll kvar de nya namnen och inte bytte eller ska ha 3 namn på samma kort

Permalänk
Hedersmedlem

Försök hålla er till ämnet!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Okej, så om vi tar ett konkret exempel från prestandasegmentet:

ATi:
HD4850 < HD4870 < HD4870x2

nVidia:
GTX260 < GTX285 < GTX295

Personligen tycker jag tre siffror är lättare att jämföra än fyra, men det är jag
Sen kan jag som jag nämnde i mitt första inlägg hålla med om att de lägre segmenten kan tyckas lite röriga om säljaren försöker få konsumenten att förstå att "det här kortet är tillverkat med den och den kärnan och hette si och så när det lanserades", men den säljare som uppriktigt sagt kan säga att nVidias nya namnschema gör det svårt att förklara för kunden var ett kort befinner sig i prestandaligan, han bör nog kolla en gång till Kunden behöver inte veta att kortet redan lanserats en gång, han behöver veta hur det presterar i relation mot andra alternativ. Sen kommer säkert ett antal kunder att "luras" (läs: inte skaffa sig kunskap nog eller rådfråga en säljare/kunnig inför sitt köp) av namnschemat, men ärligt talat har jag svårt att försvara folk som inte skaffar sig någon kunskap inför ett köp, speciellt nu när det är så sjukt enkelt att skaffa sig information via nätet..

Problemet är att det inte är lika lätt som du vill få det att låta, Nvidias produktportfölj är betydligt bredare än så där - även om prestanda är snarlik eller exakt likadan. Fråga till dig: Tycker du det ska finnas ett behov av att "läsa på" igen eller utsätta säljare och slutkund för förvirring vid köp av grafikkort? Majoriteten av alla grafikkort säljs med OEM- datorer och dessutom har exempelvis ATI en produktkatalog där 3xxx serien inte längre existerar, man fasade ut den när 4xxx kom. Jag skulle nog kunna representera en stor majoritet av "normalspelare", får jag för mig i alla fall. Inte så jätteintresserad av grafikkort eller hårdvara (även om kunskapen överlag är hyfsat hög) och jag spelar inte allt för mycket, kanske tre till fem timmar i veckan. Jag har vare sig tid, ork eller lust att behöva lägga ned tid för att sätta mig in i nvidias namnschema. Speciellt inte när ATI står vid sidan intill och representerar kort som presterar ungefär snarlikt i ungefär prisklass.

Sedan förstår nog alla att om partnertillverkarna säger stopp så är något fel. Jag kan tyvärr inte förstå varför man väljer att döpa om existerande produkter. Alla som vill skulle kunna sätta sig in i det hela men hellre då att låta produkten leva ut sitt liv under ett namn och sedan fasa ut det. Men jag antar att du inte håller med om det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Intel är den största tillverkaren av grafik med ca 50% av marknaden. Dom andra 50% delas av ATI, N-vidia, Sis, Matrox och Via. Samt en del mindre aktörer.

Jag räknade inte med tillverkare som inte tillverkar grafikkort för spel - vilket tråden handlar om. För spelare finns det bara två tillverkare.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att de kör upp alla sina namn och kort i baken och börjar om på nytt.... De är ju de mest ologiskt tänkande människorna på jorden

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Okej att man har invädningar mot gts 240 men varför i hela friden vill de att det ska heta OC? Det kommer ju bara att stöka till det i sin egna serier.

Här har vi BFG 9800gt OC OC edition:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Problemet är att det inte är lika lätt som du vill få det att låta, Nvidias produktportfölj är betydligt bredare än så där - även om prestanda är snarlik eller exakt likadan. Fråga till dig: Tycker du det ska finnas ett behov av att "läsa på" igen eller utsätta säljare och slutkund för förvirring vid köp av grafikkort?

På din första fråga (dvs om man ska läsa på) är mitt svar solklart ja. Att inte läsa på eller rådfråga en påläst eller en säljare innan man köper en produkt leder enligt mitt sätt att se på det att man får ta konsekvenserna av det - dvs man får med största sannolikhet inte den produkt som hade varit "bäst" för en. Min uppfattning är då att man endast har sig själv att skylla och det står jag för (jag antar att du inte heller skulle gå och köpa en mobiltelefon utan att jämföra vilken av alla modeller som har de funktioner som du söker samt ser ut på ett sätt du finner tilltalande och dessutom ligger lagom i pris, men jag kanske har fel?). Jag menar inte och har aldrig sagt att man inte får/ska köpa datordelar om man inte är expert i ämnet, men har man varken läst på, "sonderat terrängen" eller frågat om råd så får man skylla sig själv.
På din andra fråga (dvs om man ska utsätta kunder och säljare för förvirring) är jag självklart helt emot, men min uppfattning är heller inte att man gjort det med sitt nya namnschema. Däremot kan jag hålla med om att man kanske borde undvikit att "omlansera" fullt så många gamla kort under nya namn, även om det underlättar för kundernas jämförelser.

Så nej, jag håller inte med dig om din åsikt, men jag slåss gärna med näbbar och klor för din rätt att uttrycka den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Okej att man har invädningar mot gts 240 men varför i hela friden vill de att det ska heta OC? Det kommer ju bara att stöka till det i sin egna serier.

Här har vi BFG 9800gt OC OC edition:P

XFX 9800GT XXXOCXXX Black Edition?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Däremot kan jag hålla med om att man kanske borde undvikit att "omlansera" fullt så många gamla kort under nya namn, även om det underlättar för kundernas jämförelser.

Så nej, jag håller inte med dig om din åsikt, men jag slåss gärna med näbbar och klor för din rätt att uttrycka den

Tänkte bara jag skulle citera en liten del av det du skriver, annars går vi bara i loop. Varför skulle man omlansera överhuvudtaget och på vilket vis underlättar det menar du? Mig veterligen har dessa omlanserade kort redan funnits ute både ett och kanske till och med två år.

Så du håller inte med om att 8xxx- serien borde vara just det, 9xxx- serien borde vara den och nu då 2xx serien. Det skiljer väl lite i tillverkningsprocess och hade det då inte varit bättre att markera det istället för att blanda ny och gammal teknologi inom samma serie/generations- betäckning?

Jag menar på att om Nvidia inte kan upplysa en svensson om vad som skiljer mellan 8xxx och 2xx så är det falsk marknadsföring att döpa om korten. Självklart ska man läsa på om det man köper men när den pålästa säljaren berättar för Mamma Eva och Sonen Filip om skillnaden mellan 90mm och 55mm tillverkningsprocess, streamprocessorer, dxva, anisotropic filtering x16 och mipmap - då tror jag båda har slutat lyssna. När säljaren sedan slutpläderar med att det enda som i praktiken skiljer är tjugo kronor om året i elkostnader då är det nog väl förvirrande för alla parter.

Nvidia gör det onödigt svårt både för sig själva, sina sluttillverkare, sina säljare och i slutändan även för sina kunder. Det är väldigt enkelt att googla på exempelvis 7800GTX, 8800GTS, 9600GSO osv och så får man i regel fram en recension eller preview med ett datum. Det är ett väldigt enkelt sätt att läsa på om ett kort och man får framför allt reda på ålder, jag tycker inte man ska behöva gå en historielektion för att ta reda på vad som är det nyaste. Jag tycker fortfarande att när man lanserar en ny produktserie så kan den gamla gärna få vara kvar men att man då behåller namnet för att visa att något skiljer, alternativt att om det inte skiljer allt för mycket mellan dem så kan man helt hoppa över att skapa en ny serie.

Permalänk
Medlem

Antagligen funkar denna namnbytarstrategi mycket bra, iom att de kör den om och om igen. Pinsamt men funkar det så funkar det. Världen styrs av pengar.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hahaha

Vad är det för argument egentligen att säga i stil med "nej nu är det ATi som gäller för, först har dom 8800GT->9800GT och nu GTS240"

Himla småbarn på detta forum allvarligt talat. Vet inte ens vart jag ska börja.

För det första så är inte 8800GT och 9800GT ens samma kort, inte ens fysiskt. För det andra så släpps ju inte GTS240 så vad är problemet?
För det tredje, om du nu ändå kan de olika namnen på korten är det ju uppenbart att det inte är missvisande för just DIG.

8800GT, ett kort med ett namn, 9800GT ett annan kort med snarlik prestanda med ett annat namn. Sist jag kollade var inte två modeller något förvirrande.

Är det bara jag som känner lukten av fanboy?

Ärligt talat så börjar Nvidias namnkarusell bli rejält pinsam nu. Hoppas många bojkottar så att vi får en skärpning från Nvidia.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Att Nvidia har stake att "nylansera" gamla modeller under nya namn kommer bara resultera i ännu tråkigare kvartalsrapporter. Folk är trötta på att bli lurade - och efter alla fiaskon Nvidia presenterat för oss senaste tiden tror jag folk slutat bli helt exalterade runt en lansering av ett grafikkort.

Jag trodde Nvidia var smarta nog att lämna gamla kort med de konstiga namnet de har - och leva med konsekvenserna en liten stund till tills dess att man lanserat allt fler nya produkter i den nya produkt- och namnserien som kan komma att dra folk till sig i stället och lämna resterande produkter att hämtas upp av folk som har småkoll. Självklart är detta lite naivt tänkande - speciellt när vi snackar så stora volymer av produkter.

Men - att lansera produkter en gång till är vansinne.
Det är därför folk överallt börjar gå över till AMD. Det har inte med att göra med Nvidias namngivelse av produkter, utan det handlar mer om en kombination av AMDs grymma valutaprofil samt att de faktiskt visar en lite mer sammarbetsvillig attityd än Nvidia. Visserligen har AMD lite brister gällandes lite PR- och effektivitet (effekt) i idle - men precis som folk betalar extra för diverse märkningar som får dem att sova bättre om nätterna så appliceras samma mentalitet även här. Det bidrar till en starkare konkurrens på marknaden - både i direkt försäljning där AMD får en större budget att röra sig med men även samt att det är en fingervisning åt Nvidia som tvingas anpassa sig för att inte gå mer förluster eller ännu mer reducerade vinster.

Permalänk

Men LOL.

varför? så nu ska jsut detta kort avvika genom att heta 9800 medan resten av modellserien heter GTS blah blah (like 250..), det gjorde ju allt mindre förvirrande.

Har man nu ställt till det med ett namnbyte till GTS xxx stilen så ska man ju inte byta tillbaka igen!