Låst mobil efter garantireperation

Permalänk
Medlem

Låst mobil efter garantireperation

Jag har en SonyEricsson telefon med Telia abbonemang, Telefonen är låst till telia men jag har låst upp den via en lokal butik eftersom Telia vägrarde låsa upp den förrens bindningstiden var slut.

Härom veckan visar det sig att handsfreekontakten är väldigt kass/lös, jag lämnar in den till Phone House för garantiåtgärd varpå de skickar iväg den till Anovo. 3 veckor senare får jag tillbaka telfonen, de har fixat kontakten men samtidigt har de Uppdaterat till senaste FW, vilket har gjort att jag inte längre kan använda telefonen "olåst" tilll andra operatörer än Telia.

Givetvis går jag tillbaka till phone house och frågar vad de håller på med, "butikschefen" är själv lite förvirrad och ringer Anovo och får förklarat att Sonyerisson har satt dessa regler. Så fort en telefon kommer in så ska de förutom att reparera lägga in senaste FW.

Butikschefen säger då att det är inget han kan göra och att JAG snällt får hosta upp 350kr för att låsa upp telefonen på nytt p.g.a ett misstag som deras verkstad har gjort.

Telefonen för mig är just nu helt oanvändbar då jag varken använder Telia eller känner att jag ska stå för deras misstag

Jag menar tänk om jag hade fått tillbaka telefonen helt stendöd, hade de också skyllt på Sonyericsson och bett mig köpa en ny telefon?

Så jag vänder mig nu er Sweclockers en gång för alla reda ut denna pytten. Ska jag acceptera detta och betala en gång till för att låsa upp den eller ska jag gå vidare med ärendet? i så fall hur?

Visst det är inga större summor det handlar om och i slutändan är det nog jag som förlorat på det tidsmässigt och pengamässigt.

Permalänk
Medlem

Ring till anovo och prata med deras rep-chef.
Se vad han säger.
Och säg att du har ju redan låst upp telen en gång, sen att varför ska en fw låsa telen igen?

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet är jag rädd. Modifieringen har ju gjorts av tredje part så telefonen du fick tillbaka är ju i det skick som den ursprunligen såldes i av the phonehouse. Jag förstår dock din frustration!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Ring till anovo och prata med deras rep-chef.
Se vad han säger.
Och säg att du har ju redan låst upp telen en gång, sen att varför ska en fw låsa telen igen?

Självklart kan jag ringa Anovo och försöka få tag på de och acceptera deras misstag vilket de aldrig lär göra, sen lär de hänvisa mig till deras "regler" och att jag ska kontakta Sonyericsson. Så det hela blir som en enda hel kedjereaktion.

Jag tycker den ansvariga biten är just butiken, jag lämnar telefonen till butiken och de har ansvar för den,sen om de slarvar bort den eller om Anovo slår sönder den Så ska väl kunden inte bry sig, det enda han vet är just att han lämnat den till butiken. Sen är det upp till butiken att ställa deras tillverkare/verkstad mot väggen.

Ta som mitt förra löjliga exempel om jag nu hade fått tillbaka telefonen helt död, givetvis hade butiken skickat tillbaka den till Anovo och bett om en reperation.

Edit:

Tänkte även fråga om det nu finns någon praxis hurvida man får låsa upp telefoner eller inte samt hur det påverkar garantin?

Enligt butikschefen så skulle han inte ens ta emot telefonen från första början om han visste att jag låst upp den via tredje part då jag förbrukat min garanti!.

Jag Kan väl hålla med han lite grann även om det låter lite löjligt. Låt säga att handsfreekontakten slutat fungera efter att jag låst upp telefonen då hade det varit en grej, men nu var det ju somsagt hårdvarufel som har noll med mjukvaran att göra.

Permalänk
Medlem

Nå om du inte informerat dom att den var upplåst och det var viktigt att den förblev så kan du ju inte direkt klandra någon när dom ger tillbaka din telefon "bättre än ny" . Men det är klart du kanske visste att du begått ett avtalsbrott som förverkade garantin , eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Nå om du inte informerat dom att den var upplåst och det var viktigt att den förblev så kan du ju inte direkt klandra någon när dom ger tillbaka din telefon "bättre än ny" . Men det är klart du kanske visste att du begått ett avtalsbrott som förverkade garantin , eller ?

Det är ju det jag inte vet, jag har aldrig hört talas om några sånna regler, och varför skulle jag begått avtalsbrott genom att låsa upp en telefon? det är varken olagligt eller avtalsbrott, sen att jag verkligen försökte få självaste Telia att låsa upp den men somsagt de vägrade.

Varför skulle den vara bätre än ny? jag fick tillbaka samma telefon bara att de har fixxat glappade kontakten som har ingenting med mjukvara att göra, ska man hårddra det så kan man ju hävda att jag krävde en reperation för en kontakt och inget annat, jag har inte bett om en update eller annat skit även om det är deras standar vilket varken jag eller butikschefen hade aning om.

Permalänk
Inaktiv

den är bättre en ny för att den har en bättre utformad firmware i den

Permalänk
Medlem

Lås upp den själv, så slipper du pröjsa 350 kr

Permalänk
Medlem

låser du upp den får du skylla dig själv!
du bryter mot operatörens avtal som du har skrivit på i samband med tecknande av abonnemang.

om du får tillbaka en telefon som inte är upplåst, får du helt enkelt försöka låsa upp den igen.

självklart är det standard att reparatören uppdaterar till den senaste programvaran av telefonen, då dom vet att det är den som funkar bäst.

om du i det läget har brutit ditt avtal och låst upp telefonen, så är det väl bara självklart att du får betala samma summa igen om du vill göra samma sak.

försök inte skylla på någon annan, vill du ha en telefon som inte är bunden till någon, så köper du helt enkelt en telefon utan abonnemang!

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt olåsta programvaror av alla telefoners programvaror.
Teknikern som flashar kan välja att lägga i vilken som helst.

Mitt tips till dig är att skicka in den igen och skriva följande som felbeskrivning:
BACKJOBB! Telefonen skickades in olåst, kom tillbaka Telialåst. Önskar få den olåst igen.

Lägg INTE till 200 utropstecken.
Sen hoppas du på det bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
låser du upp den får du skylla dig själv!
du bryter mot operatörens avtal som du har skrivit på i samband med tecknande av abonnemang.

om du får tillbaka en telefon som inte är upplåst, får du helt enkelt försöka låsa upp den igen.

självklart är det standard att reparatören uppdaterar till den senaste programvaran av telefonen, då dom vet att det är den som funkar bäst.

om du i det läget har brutit ditt avtal och låst upp telefonen, så är det väl bara självklart att du får betala samma summa igen om du vill göra samma sak.

försök inte skylla på någon annan, vill du ha en telefon som inte är bunden till någon, så köper du helt enkelt en telefon utan abonnemang!

Du får gärna visa en källa på det, det är lika idiotiskt som att säga att jag inte får sälja telefonen då det är ett avtalsbrott.

Jag har avtalat ett abbonemang gentemot telia och telfonen har jag i stort sett fått "gratis". Jag kommer likförbannat betala mina xxx:- varje månad oavsett om telefonen är låst eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det finns faktiskt olåsta programvaror av alla telefoners programvaror.
Teknikern som flashar kan välja att lägga i vilken som helst.

Mitt tips till dig är att skicka in den igen och skriva följande som felbeskrivning:
BACKJOBB! Telefonen skickades in olåst, kom tillbaka Telialåst. Önskar få den olåst igen.

Lägg INTE till 200 utropstecken.
Sen hoppas du på det bästa.

Det är just där problemet sitter. Butikschefen vägrar skicka in den igen med motiveringen att anovo lär skicka tillbaka den med en faktura på undersökningskostnad, han menar att de är en verkstad som reparerar och inte låser upp mobiler vilket de inte har utrustning för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Jag har avtalat ett abbonemang gentemot telia och telfonen har jag i stort sett fått "gratis". Jag kommer likförbannat betala mina xxx:- varje månad oavsett om telefonen är låst eller ej.

Iofs, Men telefonen är ju låst till Telia för att du ska använda abonnemanget vilket leder till att dom tjänar mer pengar. Är ju därför du får "dealen" med att få en telefon på månadskostnad, dom får en betalande kund för en viss tid och du får en telefon på avbetalning, tjopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Iofs, Men telefonen är ju låst till Telia för att du ska använda abonnemanget vilket leder till att dom tjänar mer pengar. Är ju därför du får "dealen" med att få en telefon på månadskostnad, dom får en betalande kund för en viss tid och du får en telefon på avbetalning, tjopp!

De får en betalande kund oavsett eftersom man fortfarande måste betala månadsavgiften. Att man sen faktiskt ringer med abonnemanget eller inte är ingenting som operatören egentligen kan räkna med då detta är någonting som är helt upp till användaren.

Telefonlåsning är alltså inget annat än ett krångligt sätt att säga "Här är en buttplug, var god använd den tills vi säger stopp" bara för att de känner för det i ett försök till att tvinga användaren att faktiskt använda abonnemanget oavsett om denne vill det eller inte.

Permalänk
Medlem

Haha, du är för rolig ibland Belga!

Operatörslåsning gör telefonerna billigare att köpa eftersom de DELS ger en fast inkomst till operatören, och DELS ger en rörlig inkomst till operatören.

Om man vill kan man betala extra för att få telefonen utan operatörslåsning så man slipper buttpluggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Det är just där problemet sitter. Butikschefen vägrar skicka in den igen med motiveringen att anovo lär skicka tillbaka den med en faktura på undersökningskostnad, han menar att de är en verkstad som reparerar och inte låser upp mobiler vilket de inte har utrustning för.

Upplåsning av mobiler kräver ingen monstermaskin.
Det handlar bara om att välja rätt mjukvara i en rulllista i ett program och trycka på en knapp.

Skicka in telefonen igen och skriv som jag sa.
Anovo kommer inte skicka nån faktura på det, då det faktiskt är så, att de låst telefonen igen.

Permalänk
Medlem

Glöm att Telias godkända verkstad kommer låsa upp mobiler åt folk. Att det är tekniskt möjligt är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med Anovo direkt och fråga vad deras policy är så kanske vi kan få en slut på diskussionen?

Du kan nå dom här: Anovo

Btw - lägg gärna in en kopia på det avtal du skrev på när du köpte telefonen och tecknade ditt kontrakt på abonnemanget, gissar på att allt står med där i det finstilta.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man som jag sa, lås upp den själv PMa mig om du vill ha hjälp

Permalänk

Kolla upp om verkstaden ligger nära till. Att själv åka dit är utan tvekan det bästa alternativet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Telefonlåsning är alltså inget annat än ett krångligt sätt att säga "Här är en buttplug, var god använd den tills vi säger stopp" bara för att de känner för det i ett försök till att tvinga användaren att faktiskt använda abonnemanget oavsett om denne vill det eller inte.

Erm ja precis vad jag sa. Dom ger er en mobil på avbetalning på ett villkor, vilket är att man ska använda deras abonnemang så dom tjänar mer pengar. Det är ju det hela affärsidén går ut på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Haha, du är för rolig ibland Belga!

Operatörslåsning gör telefonerna billigare att köpa eftersom de DELS ger en fast inkomst till operatören, och DELS ger en rörlig inkomst till operatören.

Om man vill kan man betala extra för att få telefonen utan operatörslåsning så man slipper buttpluggen.

Givetvis, men det finns ingenting som säger att man faktiskt måste använda abonnemanget även om telefonen är låst. Så visst kan man med rimlighet säga att folk kommer använda abonnemanget, men låsningen i sig är ju inte på något sätt en garanti vilket gör den rätt löjlig i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Låsningen är ett sätt att få köpare att stanna kvar som kund även efter att avtalstiden gått ut, och vill kunden lämna operatören på ett korrekt sätt genererar även det pengar till säljare/operatör.

Permalänk

Vill man ha en olåst telefon så betalar man dess fulla värde.

Det gamla talessättet "you get what you pay for" blir aldrig inaktuellt.

Permalänk
Medlem

Det är INTE anovos, phone house eller butikschefens fel. INGA kedjor som tar emot reparationer står för datan som är lagrad i telefonen.
Som erik_odal säger, vill du ha en olåst telefon, köp en olåst.

Det är ingen idé heller att börja bråka med phone house. :/
Tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Eller köper en upplåsning med garanti.. typ blir det låst låser dom upp den igen gratis