Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Old timers

Det finns en hel del kompetens här på Sweclockers. Vi som varit med ett tag kanske kan bidra med något? Var det bättre förr? Vilka "idiot-projekt" har du varit med om - sett "med dagens ögon"?

/t

HW: PC, Mac & iPrylar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Jag får väl börja själv ...

När man körde unix på 80/90-talet så kostade det stora pengar att köpa drivrutiner till skrivare. Vad gör man då? Jo man utvecklar en drivrutin själv. Läs på om PCL och HP-GL. Skapa en "flatfil" och dumpa den på "LPT1" - Done!

/t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Om det var bättre förr vet jag inte, men det var annorlunda.

1968
Första kontakten med datorer var på NJA (Norrbottens Järnverk, numera SSAB). Där hade man en PDP-8 - en kub på en knapp kubikmeter - med 8kB kärnminne. Ingenjören körde in en remsa med ett progg, sedan hade han en transistorradio i närheten, efter en stund började radion spela Waltzin Mathilda. Tydligen accessade man minnet pss att kärnminnet genererade radiovågor som spelade musik.

1973
Vid ett besök på SCB i Örebro 1973 hade man trumminnen, 3 meter långt en knapp meter hög som vägde nåt ton, man hade gjutit en kista i cement runt om utifall ett lager skulle skära och då skulle trumman bli livsfarlig och rusa runt genom angränsande väggar, vilket hade hänt några ggr i USA. Man hade också en ingenjör från tillverkaren (Univac) från USA som ständigt var jour utifall nåt skulle krångla. Minns inte hur mycket man kunde lagra men det var nog ett 10-tal MB.

1975
Jobbade med ett medicinskt övervakningssystem för Sovjetiska kosmonauter. Man använde en tryck/klimatkammare där man plågade kosmonauterna tills dom mer eller mindre dog för ta reda på hur mycket en människokropp klarar. Man manipulerade tryck, temperatur och inandningsluften mm vi använde datorn till att mäta/spela in EEG, EKG mm.

Vi erbjöd en ny typ av kammare med en spränglucka som kunde rädda människoliv, den kostade lite mera än den man hade. Svaret från ryssarna var att man hade ont om västvaluta men gott om kosmonauter - så det blev ingen affär. Sedemera fick vi höra att det var en handfull kosmonauter som strök med i försöken. Datorerna vi jobbade med var svenska och av världsklass, Censor 932, utvecklade av StanSaab i Järfälla. 15 meter med långa skåp, spöade det mesta för sin tid.

1977
1977 jobbade jag på Digital och då kostade en diskdrive som tog kassetter på 2.5 MB 110 000 SEK (ex moms) i dåtidens penningvärde, så det blir väl minst det 4-dubbla idag.

Så vi som var med från början var inte bortskämda precis. Vi programmerade i assembler och varje instruktion försökte man ifrågasätta, olika instruktioner hade olika lång exekveringstid så man försökte jaga mikrosekunder. Stora program (>64kB) fick man dela upp i sektioner som bara kunde anropas uppifrån, inte sidledes, tanken var att man swappade sektioner ut och in mellan skiv- och primärminne.

Så här kan jag hålla på sida upp och sida ner men tänker inte trötta ut er i onödan.

/jookeer

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2008

AAAAaaaaahhhhh!!! Shit! jisses vad ni har lidit då! Men det var askul läsning faktiskt! Mera sånt, mycket mera!!!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Security Now hade häromveckan ett avsnitt i den här andan: http://twit.tv/sn185a

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

1968
Första kontakten med datorer var på NJA (Norrbottens Järnverk, numera SSAB). Där hade man en PDP-8 - en kub på en knapp kubikmeter - med 8kB kärnminne. Ingenjören körde in en remsa med ett progg, sedan hade han en transistorradio i närheten, efter en stund började radion spela Waltzin Mathilda. Tydligen accessade man minnet pss att kärnminnet genererade radiovågor som spelade musik.

1973
Vid ett besök på SCB i Örebro 1973 hade man trumminnen, 3 meter långt en knapp meter hög som vägde nåt ton, man hade gjutit en kista i cement runt om utifall ett lager skulle skära och då skulle trumman bli livsfarlig och rusa runt genom angränsande väggar, vilket hade hänt några ggr i USA. Man hade också en ingenjör från tillverkaren (Univac) från USA som ständigt var jour utifall nåt skulle krångla. Minns inte hur mycket man kunde lagra men det var nog ett 10-tal MB.

1975
Jobbade med ett medicinskt övervakningssystem för Sovjetiska kosmonauter. Man använde en tryck/klimatkammare där man plågade kosmonauterna tills dom mer eller mindre dog för ta reda på hur mycket en människokropp klarar. Man manipulerade tryck, temperatur och inandningsluften mm vi använde datorn till att mäta/spela in EEG, EKG mm.

Vi erbjöd en ny typ av kammare med en spränglucka som kunde rädda människoliv, den kostade lite mera än den man hade. Svaret från ryssarna var att man hade ont om västvaluta men gott om kosmonauter - så det blev ingen affär. Sedemera fick vi höra att det var en handfull kosmonauter som strök med i försöken. Datorerna vi jobbade med var svenska och av världsklass, Censor 932, utvecklade av StanSaab i Järfälla. 15 meter med långa skåp, spöade det mesta för sin tid.

1977
1977 jobbade jag på Digital och då kostade en diskdrive som tog kassetter på 2.5 MB 110 000 SEK (ex moms) i dåtidens penningvärde, så det blir väl minst det 4-dubbla idag.

Så vi som var med från början var inte bortskämda precis. Vi programmerade i assembler och varje instruktion försökte man ifrågasätta, olika instruktioner hade olika lång exekveringstid så man försökte jaga mikrosekunder. Stora program (>64kB) fick man dela upp i sektioner som bara kunde anropas uppifrån, inte sidledes, tanken var att man swappade sektioner ut och in mellan skiv- och primärminne.

Så här kan jag hålla på sida upp och sida ner men tänker inte trötta ut er i onödan.

/jookeer

Tror ingen tycker det är tråkig läsning, utan snarare tvärsom. Har du mer så är det väl bara att köra på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005
Citat:

1968

1973

1975

1977

/jookeer

Wow, otroligt imponerande! Dela gärna med dig om du har mer att berätta, för det är inte alls tråkigt!

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@jookeer

Respekt! eller vad man nu säger på "nysvenska"

Kul att läsa! Jag trodde inte det var någon som var intresserad av IT-historia, bara lite "gubbsnack". F-n efter det här kan jag ju inte komma med mina stories...

/t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Wow, otroligt imponerande! Dela gärna med dig om du har mer att berätta, för det är inte alls tråkigt!

OK - jag tar en till - sedan måste jag krama om mina RAID-femmor.

1975
Stansaab i Järfälla utvecklade en 16-bitars burk, Censor 908. En av kunderna, Sahlgrenska sjkh i Gbg, hade en som man fick uppgraderad till en Censor 932, 32-bitars. Efter nån vecka ringde man supporten och klagade på att den nya burken hade hängt sig/kraschat.

Nåväl, man analyserade crashdumpen och kom fram till att klockan kraschat och visade negativ tid varvid härligheten gick i stå. Koden som hanterade klockan var den samma för 16-bitarsburken som för den nya 32-bitars. Tänk dig en 16-bitars minnescell Integer med teckenbit, adderar du på en etta varje millisekund så blir det förr eller senare "overflow" dvs det ramlar in en etta i teckenbitten och talet blir därmed negativt, och då pangar det.

Så man frågade programmeraren varför han inte använde ett 32-bitsord till klockan till den nya fina 32-bitsmaskinen isf 16-bitsord.

Så han svarade: "Det vet väl alla att våra datorer hinner krascha av andra skäl innan klockcellen blir full".

Mao var detta ett gott betyg för den nya maskinen som INTE kraschade INNAN klockcellen blev full utan först när den blev det. Hänger du med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

@jookeer
Har du mer så fortsätt skriva om du har tid!!

@Elgot
Äntligen någon som "lyssnar". Jag har varit med sen avsnitt 1!

/t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Citat:

OK - jag tar en till - sedan måste jag krama om mina RAID-femmor.

1975
Stansaab i Järfälla utvecklade en 16-bitars burk, Censor 908. En av kunderna, Sahlgrenska sjkh i Gbg, hade en som man fick uppgraderad till en Censor 932, 32-bitars. Efter nån vecka ringde man supporten och klagade på att den nya burken hade hängt sig/kraschat.

Nåväl, man analyserade crashdumpen och kom fram till att klockan kraschat och visade negativ tid varvid härligheten gick i stå. Koden som hanterade klockan var den samma för 16-bitarsburken som för den nya 32-bitars. Tänk dig en 16-bitars minnescell Integer med teckenbit, adderar du på en etta varje millisekund så blir det förr eller senare "overflow" dvs det ramlar in en etta i teckenbitten och talet blir därmed negativt, och då pangar det.

Så man frågade programmeraren varför han inte använde ett 32-bitsord till klockan till den nya fina 32-bitsmaskinen isf 16-bitsord.

Så han svarade: "Det vet väl alla att våra datorer hinner krascha av andra skäl innan klockcellen blir full".

Mao var detta ett gott betyg för den nya maskinen som INTE kraschade INNAN klockcellen blev full utan först när den blev det. Hänger du med?

Hmm, inte säkert på att jag fattat rätt, men det låter som någonting i analogi med "2000-buggen", men som faktiskt inträffade i verkligheten. Stämmer det?

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Hmm, inte säkert på att jag fattat rätt, men det låter som någonting i analogi med "2000-buggen", men som faktiskt inträffade i verkligheten. Stämmer det?

En bra analogi faktiskt. Många, men inte alla, [påstådda] 2000-problem skulle berott på overflow. Om en byte användes för årtalet och den var i "packed BCD"-format hade "99" slagit över till "00". Om det verkligen skulle ha inneburit problem beror helt på vad klockan användes till.

Mycket förvirring och osanningar florerade. En var att "99"+1 skulle vara ett stoppkommando på vissa datorer. Även om det så vore, blir inte dataminnesceller plötsligt programminnesceller så ingen processor skulle ändå exekvera den felaktiga instruktionen. I detta fall skulle det inte handla om att "slå runt" utan om ett tolkningsproblem. Visst förekom säkert tolkningsproblem, men inte just detta. Så 2000-problemet var alltså antingen tolkningsproblem (hur tolkas "100") eller överslagsproblem (overflow). Edit: Beroende på vilken apparat eller mjukvara det gällde alltså.

Unix-klockan har också samma problem. Den är 32 bitar och räknar antalet sekunder sedan första januari 1970. Någon gång år 2038 kommer det registret innehålla 0111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 (2^31-1), vilket är max för en så kallad "signed integer". Addera 1 och du får 1000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 vilket motsvarar -2^31 eller någon gång år 1900. Detta är det så kallade "Y2K38"-problemet (fast jag skulle hellre säga Y2K038 då en ingenjör som jag tolkar 2K38 som 2 380). Edit: En föreslagen lösning är att börja behandla registret som unsigned, vilket ger respit till år 2109 men med nackdelen att man inte kan räkna med datum före 1970. Nyare system använder 64-bitarsregister i stället vilket borde räcka. Då är vi goda för 290 miljarder år (med sekundupplösning!), eller över tjugo gånger universums nuvarande ålder...

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."