Skapa förstoringar som HÅLLER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Skapa förstoringar som HÅLLER

Hej! Jag ska göra en förstoring på några bilder som är väldigt betydelsefulla för mig. Jag har några frågor.

1. Hur länge håller pappret som används av de olika labben?
2. Finns det något fotolabb som har papper av högra kvalité och som håller längre?

Eftersom det är ett fåtal bilder som ska upp på vägen så spelar det ingen roll om det kostar lite extra. Det viktiga är att de HÅLLER och inte gulnar/etc inom närmsta 50 åren.

[Intel 6700K Skylake] - [EVGA Z170 Stinger mITX] - [Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400MHz] - [NCASE M1 chassi] - [KFA2 GTX970 mITX] - [Samsung 840 240GB SSD] - [SilverStone SX500-LG] - [Noctua NH-D9L / NF-F12 PWM / NF-A9 PWM]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

kolla på crimson dom e grymt bra jag skulle aldrig kunna byta labb efter att jag testa crimson

www.crimson.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Att tona ("gulna") bilder gör man väl med flit för att de just SKA hålla länge?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Att tona ("gulna") bilder gör man väl med flit för att de just SKA hålla länge?

Trodde inte min fråga gick att missförstå men det gick tydligen. Finns det något sätt att SLIPPA denna gulning och ändå få en lång hållbarhetstid?

[Intel 6700K Skylake] - [EVGA Z170 Stinger mITX] - [Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400MHz] - [NCASE M1 chassi] - [KFA2 GTX970 mITX] - [Samsung 840 240GB SSD] - [SilverStone SX500-LG] - [Noctua NH-D9L / NF-F12 PWM / NF-A9 PWM]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andromeda
Trodde inte min fråga gick att missförstå men det gick tydligen. Finns det något sätt att SLIPPA denna gulning och ändå få en lång hållbarhetstid?

...
Fiberpapper vet vi håller ganska länge. Eftersom plastpapper ej funnits lika länge vet vi inte riktigt hur det står sig mot fiberpappret. Men det antas att plastpappret är sämre än fiberpappret. Kom ihåg att fiberpappret kräver annan metod vid kopiering, ex längre belysningstider.

Edit: Tror dock inte riktigt att ett obehandlat fiberpapper skulle hålla i ett solbelyst rum ända upp till 50 år (antod iaf att du tänkt använda det som en tavla?). Men du kanske har tänkt förvara det i en låda? Då är det troligare att det håller en tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Tack för bra svar!

Helt korrekt, jag har tänkt att använda det som en tavla. Det enda de flesta verkar erbjuda är "vanligt" matt fotografiskt papper. Crimson som någon föreslagit erbjuder något som heter Duratrans och Duraclear... är det bra? Proprint erbjuder även något som kallas för "baryt"...

Vet inte vilket jag ska välja för att ha något som håller så länge som möjligt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

Crimson lovar 100års hållbarhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Utskrifter med bläckstråle håller längre än med fotopapper. Åtminstone om vi pratar färgbilder. Svartvita bilder på svartvitt fotopapper håller troligen längst.

Hur som helst så spelar pappret inte så jädra stor roll egentligen. Om vi förutsätter att kopian är bra gjord och alla kemikalier blir ordentligt bortsköljda så är det faktiskt vad man gör med bilden efteråt som spelar störst roll.
För det första så ska den inte utsättas för solljus (alla bäst är ju såklart att förvara väl förslutet i ett mörkt och svalt utrymme, men då kan man ju inte beskåda dem på samma sätt...
Därtill ska allt material som används vid monteringen vara syra- och ligninfritt. Det gäller såväl glas som passepartout som bakstycke och tejp.
Dessa saker påverkar hållbarheten avsevärt mer än pappret som sådant.

Ska man ha bilderna själv ser jag dock inget egentligt problem i att de gulnar lite. Det kostar inte särskilt mycket att få gjort en ny kopia på bilden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006

Är man rik kan man skaffa UV-filtrerande (tror jag) glas framför som gör att den kan hänga i sol också, men har för mig det kostade redigt mycket

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Att försöka hålla lång hållbarhet på en papperskopia av en bild borde vara svårare än att se till att originalbilden finns i digital form och då inte åldras. Om det är en analog film så bör man även se till att negativen förvaras på ett sätt så att åldrandet av de minimeras och kan användas för att ta fram en ny papperskopia om det skulle behövas i framtiden.

Är det viktiga bilder så bör du även se till att backup av de förvaras på flera olika ställen utifall olyckan skulle vara framme. Tex förvara negativen/digitalbilderna i bankfack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2006

Färgfotopapper gulnar inte, utan bleks. Samma med bläcket på papper för skrivare. Vilken färg bilden får med tiden beror på vilka av färgerna som bleks först.

Gulning: Riktigt gamla (1800-tal - tidigt 1900-tal) papperskopior utan barytlager kan gulna i pappersmassan. Även bildsilvret kan gulna på grund av reaktion med föroreningar i miljön.

Vissa kemiska tonare för svartvita kopior kan användas för att öka hållbarheten till hundratals år. Brun/sepiatoning med svaveltonare, guld- eller selentonare. Men detta går naturligtvis inte att använda på färgkopior eller utskrifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag har en hel del hemgjorda pappersbilder från 50-talet, inga har gulnat. Kanske pappret var bättre då? Tror inte enbart papperskvaliteten är avgörande, dåligt fixerade bilder har tendens till att gulna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Kan skriva under på att utskrifter från bläckstråleskrivare med pigmentbläck håller riktigt, riktigt bra. Har några från bl a en Epson 2100 (A3) på Epsons matta fotopapper som hängt mindre än en meter från ett fönster i 3-4 år. Ingen ram eller glas eller något utan hänger i nypor på en wire utan synbar förändring. Förmodligen skulle man se skillnad om man höll upp en ny utskrift bredvid men inte annars. Nu hänger dom aldrig i direktsol utan persiennen är oftast nere, dock inte helt "stängd". Har ett gäng ramade och glasade också från samma skrivare som hänger i ett annat rum, inte heller där i direktsol men där är nästan aldrig persiennerna nere utom på sommaren. Samma där, ingen synbar påverkan.

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Få det gjort på riktigt papper som tex Fuji Chrystal Archive som ska hålla hyffsat i 100+ år. Sedan beror det på hur bilderna lagras också, svalt, mörkt och torrt är att rekommendera

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Sep 2004

Crimson kommer på Fuji-papper har några förstoringar hemma som jag kan kika på för mer exakt pappersvariant efter jobbet.

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // Corsair 16GB XMS3 // XFX Radeon R9 280X