Vad gör du för miljön?

Permalänk

Det här med sötvatten är ju ganska intressant.

Om glaciärerna nu smälter kommer länder som, ursäkta om jag har fel, Indien få en massa mer vatten. Så om jorden blir lite varmare, vilket den kommer bli så är det bara bra!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Det här med sötvatten är ju ganska intressant.

Om glaciärerna nu smälter kommer länder som, ursäkta om jag har fel, Indien få en massa mer vatten. Så om jorden blir lite varmare, vilket den kommer bli så är det bara bra!

Saltvatten vill ingen ha mer av tyvärr.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Tack för den editen.

Behövde inte läsa långt för att se det där. Brukar du bara läsa rubriker?

Jodå, men du kanske missade det intressanta?

Citat:

Tidigare studier har nämligen, till skillnad från denna, visat på ett starkt samband mellan konsumtion av rött kött och ökad risk för tjocktarmscancer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
...och diverse konstiga uttalanden om krig om vatten efter att frågan om varför vi som svenskar ska begränsa vårt bruk av vatten kommit upp.
Du resonerar knepigt.

Jepp, men det utgör en patetiskt liten bråkdel av vår totala energikonsumption.

Jag förstår inte grejen, ni förespråkar ett slösande av sötvatten. Lycka till med resonemanget.

Sen måste du hänga med i världen lite, jag gav källa på ett krig som handlade om vatten. Och fler krig i framtiden kommer handla om vatten istället för olja. Bara för att vi i Sverige har gott om vatten skall vi inte slösa för det. En dag kommer det råda brist även här eftersom vi konsumerar mer än vad som tillförs i kretsloppet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jodå, men du kanske missade det intressanta?

Vilken del menar du på skulle vara intressant? Att tidigare studier, enligt denna studie, har haft fel? Notera förövrigt att nyare inte måste mena bättre, även om det är rätt troligt.

Hursomhelst så var det hjärt- och kärlsjukdomar jag talade om tidigare, att en vegetarisk kost även minskade riskerna för cancer hade jag tidigare ingen anning om.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag förstår inte grejen, ni förespråkar ett slösande av sötvatten. Lycka till med resonemanget.

Sen måste du hänga med i världen lite, jag gav källa på ett krig som handlade om vatten. Och fler krig i framtiden kommer handla om vatten istället för olja. Bara för att vi i Sverige har gott om vatten skall vi inte slösa för det. En dag kommer det råda brist även här eftersom vi konsumerar mer än vad som tillförs i kretsloppet.

Slösa ska vi inte göra. Det är bara onödigt. Men vi ska inte snåla heller för att vissa delar av världen inte har vatten.

Trojan1313: Att det är skillnad på kött och kött.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Trojan1313: Att det är skillnad på kött och kött.

Jag vet. Jag äter fisk någon gång per vecka (lite svårt att hitta vettiga ätfiskar nu när man blivit upplyst om vad de odlade fiskarna matas med, typ bara sill kvar nästan) och försöker se till att det är fågel om jag inte har några vegetariska/fiskiga alternativ.
Det är iallafall mer onyttigheter såsom diverse farliga fetter* och liknande i flintastek än i kyckling, och mer i kyckling än i selleri.

* Typ transfetter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett
'Transfett är fett som innehåller transfettsyror vilket är en typ av omättade fettsyror. Transfettsyror bildas vid industriell härdning av fetter och oljor men även i små mängder naturligt, i våmmen hos idisslare och förekommer därför även bland fettsyrorna i mejeriprodukter.'
...
'En utförlig studie publicerad 2006 i New England Journal of Medicine visar på ett starkt samband mellan konsumtion av transfetter och ökad risk för prostatacancer, hjärtinfarkt och andra hjärt- och kärlsjukdomar [1].'

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_England_Journal_of_Medicine
'The New England Journal of Medicine (N Engl J Med or NEJM) is an English-language peer-reviewed medical journal published by the Massachusetts Medical Society. It is one of the most popular and widely-read peer-reviewed general medical journals in the world. It is also the oldest continuously published medical journal in the world.'

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om jag berättar att nedskräpning på stan inte dödar pingviner så innebär det inte att jag förespråkar nedskräpning på stan. Lär dig tänka människa.

Citat:

Sen måste du hänga med i världen lite, jag gav källa på ett krig som handlade om vatten. Och fler krig i framtiden kommer handla om vatten istället för olja.

Jahapp, det tror jag inte ett dugg på.

Citat:

En dag kommer det råda brist även här eftersom vi konsumerar mer än vad som tillförs i kretsloppet.

Var är det du menar att mängden sötvattnet blir mindre och mindre tack vare vårt användande av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om jag berättar att nedskräpning på stan inte dödar pingviner så innebär det inte att jag förespråkar nedskräpning på stan. Lär dig tänka människa.

Jahapp, det tror jag inte ett dugg på.

Var är det du menar att mängden sötvattnet blir mindre och mindre tack vare vårt användande av det?

Vill du inte förstå kan jag inte göra någonting åt det.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Saltvatten vill ingen ha mer av tyvärr.

Det finns ju sötvatten i glaciärerna, låt dem bara smälta!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Mer utnyttjande utav vatten => mer energi för att hålla igång vattensystemet

kanske

Ja,jo men dessa går ju rimligtvis på kärnkraft och vattenkraftverksel så jag ser inte riktigt nyttan med det. Särskilt kostsamt att förbruka några extra liter vatten kan det inte heller vara.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Mängden sötvatten i världen är begränsad, bara i Sverige vi är vana vid mycket vatten. Krig skapas av vattenbrist. Därför bör vattentillgången ej överutnyttjas därför bättre för miljön.

Men det gör ju inte att de får mer vatten i ett land där sötvattnet är begränsat bara för vi i Sverige utnyttjar mer vatten. Det finns inte någon slags gemensam sammankopplad vattenmängd som alla använder resurser ifrån. Precis som att de inte får mer vete i Indonesien bara för vi äter mindre här.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk

Haricots skrev:

Citat:

Vill du inte förstå kan jag inte göra någonting åt det.

Det är inte så enkelt, då det är ett kretslopp.
Vattenmängden består såvida inte vattenmolekylerna bryts isär. Visst urin innehåller salt, men tar inte jorden hand om saltet? Det finns en massa mineraler i urinet, men dessa är bra för växterna. Det är faktisk skitbra att gödsla med urin om man spär ut det, rent så kommer dock saltet döda växterna.
Ett av de bästa gödselmedlen är mänsklig urin. http://odla.nu/artiklar/godsling.shtml

Men det finns problem med vattenmängderna som används i dagens jordbruk även i sverige. Det är när det är torksommrar, vilket inträffar ibland, förra sommaren var en vilket gav dåliga skördar. Och skall man då bevattna åkrarna ja då blir det riktigt dyrt, om det ens är praktisk möjligt. Fast om man skall använda detta som argument emot köttproduktion i sverige, så får man problemet med vad man skulle göra med åkrarna istället? Odla skog, vilket kanske ur ekonomisk synvinkel skulle vara smart. Men va trist det skulle bli med skog överallt. Öppna landskap är något som skapar livsgläjde.
Och det är mycket det som det hela handlar om, kött är ur alla miljö/djuraspekter ett dumt alternativ, men många mår så mycket bättre med detta. Det finns så otroligt mycket man kan göra för att värna om miljön, (kanske stänga av datorn), men vad är meningen med livet utan glädje?
Nu kan man njuta av vegetarisk mat också, men för väldigt många i sverige är detta inte tillräckligt tillfredsställande.

*edit* Jag kan hålla med om att det kan kännas som en låg nivå, men orsaken till varför folk äter kött är för att de mår gött av det. Man kommer knappast hitta någon som har ett argument om att det ur ekonomisk, miljö synvinkel är det smartaste. Eller att vi köttätare tänker på djurens bästa.
Dock ur hälsosynpunkt där folk slarvar med kosten, så är jag inte så säkert att det är lika lätt att få i sig allt som man behöver genom att enbart äta växter. (bara spekulation från min sida)
Sedan är det förbaskat mycket lättare att kunna äta vad man vill, så av enkelhet/lathetsskäll äter nog många kött.

*edit2* Angående öppna landskap så ser var folk bygger hus, många vill bo lite i skymundan/ inte alltför mycket insikt av grannar, men samtidigt inte en gammal urskog runt hela huset som gör det mörkt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

För många är vegetarisk kost inte tillfredställande för att de påstår sig inte tycka om grönsaker, vilket i sig är ett problem.
'Smaken är som baken' funkar inte riktigt eftersom att det där med att grönsaker inte skulle vara gott bara är baserat på fördomar och leder till en fruktansvärt osund livsstil.

Skog är bra för miljön och ett lands ekonomi, jag ser inte problemet.
Trist? Är det så mycket roligare med åkermark och kohagar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För många är vegetarisk kost inte tillfredställande för att de påstår sig inte tycka om grönsaker, vilket i sig är ett problem.
'Smaken är som baken' funkar inte riktigt eftersom att det där med att grönsaker inte skulle vara gott bara är baserat på fördomar och leder till en fruktansvärt osund livsstil.

Så du menar att grönsaker är gott är någon slags universiell sanning? Knappast. Smak är ytterst individiuellt och alla kan inte tycka om allt eller uppskatta alla smaker.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Att säga att man inte tycker om grönsaker är lite som att säga att man inte tycker om färg. Finns så extremt mycket olika smaker att välja på.

Smak är dessutom mestadels beroende på vad man är van vid att äta. Äter man något mycket så lär man sig oftast tycka om det tillslut. Man brukar ju säga att om man ätit någonting 7 gånger (antalet varierar med talaren) så tycker man om det sen.

Jag tror personligen att man kan vänja sig vid att äta precis vad som helst så länge det som äcklar en ligger i smaken och inte något annat (typ att man vet att man kommer dö en tidig död om man sveper Burger Kings fritösvätska).

Så kort sagt ja, det är en universell sanning att grönsaker är gott, liksom i princip allt annat man vant sig vid att äta. Personligen tycker jag inte om kött på grund av allt fett och äckel i det längre, men smaken har jag inga problem med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att säga att man inte tycker om grönsaker är lite som att säga att man inte tycker om färg. Finns så extremt mycket olika smaker att välja på.

Smak är dessutom mestadels beroende på vad man är van vid att äta. Äter man något mycket så lär man sig oftast tycka om det tillslut. Man brukar ju säga att om man ätit någonting 7 gånger (antalet varierar med talaren) så tycker man om det sen.

Jag tror personligen att man kan vänja sig vid att äta precis vad som helst så länge det som äcklar en ligger i smaken och inte något annat (typ att man vet att man kommer dö en tidig död om man sveper Burger Kings fritösvätska).

Så kort sagt ja, det är en universell sanning att grönsaker är gott, liksom i princip allt annat man vant sig vid att äta. Personligen tycker jag inte om kött på grund av allt fett och äckel i det längre, men smaken har jag inga problem med.

Givetvis kan jag säkert hitta en grönsak jag gillar. Men det är ju inte så att man kan bara välja och vraka över hela grönsaksutbudet. Jag kanske är mest sugen på marinerade persikor från yttre indonesien. Svenska grönsaker behöver ju inte falla mig på läppen. Så att säga att alla kan lära sig gilla grönsaker är ändå lite väl vidlyftigt.

Lika mycket som kött äcklar dig så kan jag äcklas av de flesta grönsaker personligen. Det kommer aldrig slå en riktigt saftig plankstek serverat med potatismos och majs och allt annat som hör till. Så de duger som bäst till garnering.

Dessutom tar djurhållning upp mycket mindre plats än om alla skulle ha odlade fält överallt för att vi måste äta en mängd grönsaker. Förutom det faktum att vi måste utrota kossor och andra kreatur som i princip lever för att ge oss mat. Det har jag inte hjärta till. Djur ska inte behöva utrotas för att vi byter matvanor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis kan jag säkert hitta en grönsak jag gillar. Men det är ju inte så att man kan bara välja och vraka över hela grönsaksutbudet. Jag kanske är mest sugen på marinerade persikor från yttre indonesien. Svenska grönsaker behöver ju inte falla mig på läppen. Så att säga att alla kan lära sig gilla grönsaker är ändå lite väl vidlyftigt.

Lika mycket som kött äcklar dig så kan jag äcklas av de flesta grönsaker personligen. Det kommer aldrig slå en riktigt saftig plankstek serverat med potatismos och majs och allt annat som hör till. Så de duger som bäst till garnering.

Dessutom tar djurhållning upp mycket mindre plats än om alla skulle ha odlade fält överallt för att vi måste äta en mängd grönsaker. Förutom det faktum att vi måste utrota kossor och andra kreatur som i princip lever för att ge oss mat. Det har jag inte hjärta till. Djur ska inte behöva utrotas för att vi byter matvanor.

Djurhagarna i sig tar inte upp så mycket plats, men det tar massa plats att odla upp deras mat.

Alltså, nej. Det kan det inte, om du på allvar påstår att du kan det så har du inte förstått vad jag sagt. En grönsak är inte äcklig någonstans, den är i princip bara 'grönsak' rakt igenom och en morot är i princip en annan lik. Man vet i princip exakt vad det är.
Kött är äckligt, enligt mig, för att det ligger massa fett, senor och annat oönskat joxx i det. Den relativt höga smittrisken med rått kött visar även den lite på vilken typ av 'äckelhet' jag syftar till.
Vad äter man helst liksom, rå köttfärs eller riven morot? Vad är fräschast, tomatjuice (som inte ens är särskillt populärt) eller homogenisierad köttfärs?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Djurhagarna i sig tar inte upp så mycket plats, men det tar massa plats att odla upp deras mat.

Alltså, nej. Det kan det inte, om du på allvar påstår att du kan det så har du inte förstått vad jag sagt. En grönsak är inte äcklig någonstans, den är i princip bara 'grönsak' rakt igenom och en morot är i princip en annan lik. Man vet i princip exakt vad det är.
Kött är äckligt, enligt mig, för att det ligger massa fett, senor och annat oönskat joxx i det. Den relativt höga smittrisken med rått kött visar även den lite på vilken typ av 'äckelhet' jag syftar till.
Vad äter man helst liksom, rå köttfärs eller riven morot? Vad är fräschast, tomatjuice (som inte ens är särskillt populärt) eller homogenisierad köttfärs?

Men alla kossor ska i alla fall utrotas tillsammans med resten av tamdjuren förstår jag?

Givetvis äter jag inte rå köttfärs, men jag äter hundra ggr hellre en tillagad fin köttfärs än en riven morot. Jag tycker även köttfärsen i valfri form är mer intressant än tomatjuice om det inte är blandat i lite vodka med peppar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men alla kossor ska i alla fall utrotas tillsammans med resten av tamdjuren förstår jag?

Givetvis äter jag inte rå köttfärs, men jag äter hundra ggr hellre en tillagad fin köttfärs än en riven morot. Jag tycker även köttfärsen i valfri form är mer intressant än tomatjuice om det inte är blandat i lite vodka med peppar till.

Homogeniserad syftar i ovanstående inlägg till 'det tillstånd då något mixats ihop till en enda homogen sörja', hade faktiskt en laboration jag gjorde för ett par veckor sedan i åtanke där.

Jag har inte sagt något om att utrota djur, men appropå utrota tamdjur så har jag länge förespråkat att det en gång om dagen bör vara tillåtet att skjuta alla hundar man ser gående utan koppel utomhus. Ser dock inte vad djurutrotning har med någonting att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Homogeniserad syftar i ovanstående inlägg till 'det tillstånd då något mixats ihop till en enda homogen sörja', hade faktiskt en laboration jag gjorde för ett par veckor sedan i åtanke där.

Jag har inte sagt något om att utrota djur, men appropå utrota tamdjur så har jag länge förespråkat att det en gång om dagen bör vara tillåtet att skjuta alla hundar man ser gående utan koppel utomhus. Ser dock inte vad djurutrotning har med någonting att göra.

Om alla blir vegetarianer så är det ju självklart att du i slutändan kommer utrota både kycklingar och kossor och andra slags tamdjur. Eller hur har du tänkt lösa hushållningen för dessa? Du måste väl tänkt i de banorna om du nu är intresserad av att försöka föra fram ett vegetaristisk leverna för att rädda miljön? Annars är det ju dags.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja folk tycker om utsikt, väldigt få bygger sitt hus mitt i skogen.
Detta sys även när man åker tåg, vad är trevligast att se ut på. Tätt skog på bägge sidor eller öppna landskap?

Citat:

Öhh varför skulle man få skjuta dessa hundar? Hundar ska få gå fritt utan koppel inte ha dem instängda som många stadsbor. (Hundar med jaktinstinkt måste dock övervakas då de är ute.)
Detsamma gäller katter, precis som det är lag på att boskap i sverige måste få vistas ute så borde det vara samma sak med tamkatt, att de borde ha rätt att ta någon pippifågel på egen hand och så stolt visa upp för matte/husse. (För de som inte vet så är katter som barn och vill visa upp vad de har lyckas med)

Angående grönsaker så tycker jag det är inga fel på dem, men det begränsar mitt utbud av mat rejält. Jag tycker om att växla om, men samtidigt skall matlagningen vara enkel. Tex är en sallad ibland riktigt god, speciellt om man piffar upp den med lite grillad kyckling eller ägg och räckor. Detsamma med tacos, det är mest grönsaker men lite blandfärs hör till.

Jag själv gjorde fyllda paprika med quornfärs för inte länge sedan och tyckte, millt sagt att quornfärs smakade dåligt. Sedan var det för mycket paprika för min del också. (gillar paprika men 200g är för mycket att äta på en gång)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom tar djurhållning upp mycket mindre plats än om alla skulle ha odlade fält överallt för att vi måste äta en mängd grönsaker.

Nej.

Det går åt mycket mer av både vatten och ren odlingsyta för att framställa 1 kg kött jämfört med exempelvis 1 kg soja. Det trodde jag var allmänt vedertaget? Tydligen inte.

Citat:

Populationen av tamdjur bestäms ju redan idag på hur stor efterfrågan är på kött. När efterfrågan sjunker så minskar så småningom även tamdjursbestånden. Om du vill kalla det för utrotning så är det upp till dig.

Naturliga gris- och koarter i vilt tillstånd kommer självklart att fortsätta leva som vanligt även i en vegetarisk värld.

Sen känner jag mig nödgad att kommentera de lite skeva jämförelserna mellan kött och grönsaker här i tråden. De allra flesta grönsaker har varken fett eller proteiner nog att fungera som ersättning för kött. Ett klassiskt misstag bland nyblivna vegetarianer är att enbart slänga på några extra tomater på tallriken, med bristsjukdomar som logisk följd. Vill man byta ut köttet mot vegetariska alternativ så fungerar bönor, baljväxter, nötter och frön en hel del bättre. Ett litet tips från en som är gammal i gemet

(Det kommer ju ständigt nya spännande ersättningsprodukter vars smak påminner om vanligt kött. Quorn brukar en hel del köttätare uppskatta. Tzayspett är en annan populär produkt. När fler blir vegetarianer kommer fullgoda smakalternativ att poppa upp i butikshyllorna på nolltid.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Det finns ju sötvatten i glaciärerna, låt dem bara smälta!

Och vad smälter de ner i då?^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Om alla blir vegetarianer så är det ju självklart att du i slutändan kommer utrota både kycklingar och kossor och andra slags tamdjur. Eller hur har du tänkt lösa hushållningen för dessa? Du måste väl tänkt i de banorna om du nu är intresserad av att försöka föra fram ett vegetaristisk leverna för att rädda miljön? Annars är det ju dags.

Jag ser inte detta som något problem, men det är heller inte dit jag strävar.
Jag tycker dessutom inte att det i nuläget är nödvändigt att alla skulle bli helvegetarianer, det skulle vara ett stort steg om folk bara började äta mer vegetariskt.

Om hela sveriges befolkning byter ut två lampor mot energisparlampor skulle ytterligare 8900 människor kunna leva på jorden, om vi istället går över till 75% vegokost skulle vi ge plats för ytterligare 3920700 människor på jorden.
Källa: Konsumentverket via klimathotet.net

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja folk tycker om utsikt, väldigt få bygger sitt hus mitt i skogen.
Detta sys även när man åker tåg, vad är trevligast att se ut på. Tätt skog på bägge sidor eller öppna landskap?

Det var nog det svagaste argumentet hittils i tråden.

Citat:

Öhh varför skulle man få skjuta dessa hundar? Hundar ska få gå fritt utan koppel inte ha dem instängda som många stadsbor. (Hundar med jaktinstinkt måste dock övervakas då de är ute.)
Detsamma gäller katter, precis som det är lag på att boskap i sverige måste få vistas ute så borde det vara samma sak med tamkatt, att de borde ha rätt att ta någon pippifågel på egen hand och så stolt visa upp för matte/husse. (För de som inte vet så är katter som barn och vill visa upp vad de har lyckas med)

Ta just den delen av mitt inlägg med en nypa salt.

Citat:

Angående grönsaker så tycker jag det är inga fel på dem, men det begränsar mitt utbud av mat rejält. Jag tycker om att växla om, men samtidigt skall matlagningen vara enkel. Tex är en sallad ibland riktigt god, speciellt om man piffar upp den med lite grillad kyckling eller ägg och räckor. Detsamma med tacos, det är mest grönsaker men lite blandfärs hör till.

Jag själv gjorde fyllda paprika med quornfärs för inte länge sedan och tyckte, millt sagt att quornfärs smakade dåligt. Sedan var det för mycket paprika för min del också. (gillar paprika men 200g är för mycket att äta på en gång)

Att man inte kan laga enkel mat med grönsaker är bara struntprat. Det finns massvis med enkla, snabba och goda vegetariska rätter om man bara letar. Vad gäller din smak i sallad så kan jag inte riktigt kommentera då jag alltid föredragit min sallad utan dressing och utan tillägg så som kyckling eller liknande. Med undantag för typ quinoa sallad och liknande (som förövrigt är en av mina favoriträtter just nu).

Värt att nämna är även att kyckling generellt sett klassas som rätt så klimatsmart mat, en annan av mina klimatvegetarian-kompisar har tillochmed valt att göra undantag just med kyckling.

Tycker personligen inte heller så värst mycket om Quorn, även om jag använder det till just tacos. Ett annat förslag för klimatsmartare tacos skulle vara att blanda i kycklingfärs, testade jag också en gång och det blev faktiskt riktigt bra.
Om det var första gången du lagade Quorn kan man även tänka sig att du kanske inte tillagade det rätt. När man steker köttfärs så får det en väldigt annorlunda färg och doft som signalerar när det är klart, men Quornfärs tycker jag inte riktigt ger samma signaler och anses generellt sett vara rätt svårt att tillaga första gången man gör det.

Sen är det enorm skillnad på Quorn och Quorn. Quorn i sin grundform har nästintill ingen smak alls och är väldigt formbar; det märker man rätt tydligt om man jämför ett par Quornbitar eller vad de heter (kyckling-ersättar-grejen) och Quornfärs. Quorn får sin smak nästan helt från kryddningen och kan bli riktigt bra om man gör det rätt.
Men som sagt, jag lagar själv inte så mycket Quorn hemma. Mest för att det är dyrt och inte så jättegott.
Rekommenderar hursomhelst att du testar göra det till något annat någon gång, Quornfyllda paprikor låter inte som någon höjdare som sagt. Testa exempelvis att göra lite Quornfärs vid sidan om köttfärsen nästa gång du gör tacos, blir sannolikt inte lika smakrikt på första försöket men ger en lite bättre bild av vad man faktiskt kan använda Quorn till.

Quornburgarna är också högst rekommenderade, tillochmed min köttätarkompis (som gav upp med sitt vegetarianförsök efter ungefär en vecka för att han saknade kött och misslyckades med sin falafell ) tyckte att det var jämförbart med vanliga burgare. Han såg det dock lite som två helt olika rätter, typ som folk ser hamburgare och fiskburgare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser inte detta som något problem, men det är heller inte dit jag strävar.
Jag tycker dessutom inte att det i nuläget är nödvändigt att alla skulle bli helvegetarianer, det skulle vara ett stort steg om folk bara började äta mer vegetariskt.

Om hela sveriges befolkning byter ut två lampor mot energisparlampor skulle ytterligare 8900 människor kunna leva på jorden, om vi istället går över till 75% vegokost skulle vi ge plats för ytterligare 3920700 människor på jorden.
Källa: Konsumentverket via klimathotet.net

Är det ett självändamål att fylla jorden med människor? Är det inte såna som du som brukar gnälla om att "vi lever över våra resurser"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Nej.

Det går åt mycket mer av både vatten och ren odlingsyta för att framställa 1 kg kött jämfört med exempelvis 1 kg soja. Det trodde jag var allmänt vedertaget? Tydligen inte.

Populationen av tamdjur bestäms ju redan idag på hur stor efterfrågan är på kött. När efterfrågan sjunker så minskar så småningom även tamdjursbestånden. Om du vill kalla det för utrotning så är det upp till dig.

Naturliga gris- och koarter i vilt tillstånd kommer självklart att fortsätta leva som vanligt även i en vegetarisk värld.

Sen känner jag mig nödgad att kommentera de lite skeva jämförelserna mellan kött och grönsaker här i tråden. De allra flesta grönsaker har varken fett eller proteiner nog att fungera som ersättning för kött. Ett klassiskt misstag bland nyblivna vegetarianer är att enbart slänga på några extra tomater på tallriken, med bristsjukdomar som logisk följd. Vill man byta ut köttet mot vegetariska alternativ så fungerar bönor, baljväxter, nötter och frön en hel del bättre. Ett litet tips från en som är gammal i gemet

(Det kommer ju ständigt nya spännande ersättningsprodukter vars smak påminner om vanligt kött. Quorn brukar en hel del köttätare uppskatta. Tzayspett är en annan populär produkt. När fler blir vegetarianer kommer fullgoda smakalternativ att poppa upp i butikshyllorna på nolltid.)

Gris och kossor mfl djur klarar sig inte i vilt tillstånd. De har evolverat tillsammans med oss människor och är därmed inte kapabla till sådant. Givetvis är det en slags utrotning av de raser som vi använder till vår köttproduktion. Det kommer inte finnas någon efterfrågan på dem och de behöver vård och omsorg för att klara sig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så finns det 300 000 älgar i Sverige. Dessa idisslar, äter upp våra skogar, dricker vatten och skiter så in i helvete. Detsamma gäller hjortar och rådjur. Borde vi skjuta av alla dessa i miljöns namn också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gris och kossor mfl djur klarar sig inte i vilt tillstånd. De har evolverat tillsammans med oss människor och är därmed inte kapabla till sådant. Givetvis är det en slags utrotning av de raser som vi använder till vår köttproduktion. Det kommer inte finnas någon efterfrågan på dem och de behöver vård och omsorg för att klara sig.

"Evolverat tillsammans". Det låter ju romantiskt värre. Sanningen är väl att vi har avlat på egenskaper som enbart gynnar oss och således skapat arter som inte kan fungera i naturligt tillstånd och som dessutom lider av sina framodlade egenskaper. Att gradvis minska uppfödningen av dessa arter och i stället främja dess vilda motsvarigheter (vildsvin till exempel som är av samma art som slaktgrisen) tycker åtminstone inte jag kan klassas som en utrotning, vad du än påstår.

Det är fint att du tänker på vård och omsorg för slaktdjuren. Jag är inte helt övertygad om att köttindustrin har samma prioriteringar. Överhuvudtaget så känns det ganska smaklöst att motivera sitt köttätande med att man har slaktdjurens bästa i åtanke. Kom på nåt bättre.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Ja,jo men dessa går ju rimligtvis på kärnkraft och vattenkraftverksel så jag ser inte riktigt nyttan med det. Särskilt kostsamt att förbruka några extra liter vatten kan det inte heller vara.

Jo rimligtvis, men är det verkligen så billigt med vatten.

Tänk ett badkar rymmer cirka 1 kubikmeter, detta är vatten man värmer med 30 grader.

30 grader * 1E6 gram * 4,2 Joule / (gram*grad) är ju 35 kWh med energi (säg att varmvattensberedaren har en effektivitet nära 100%).

Ett bad pågår väl i ungefär 1 timme så ett badkar kräver 35 kW. Det motsvarar ju typ 15 spisar eller 875 glödlampor såvida jag inte gjort någon missbedömning eller något räknefel.

Hmm man borde spara mycket mer energi genom att dra ner på badandet än genom att släcka lampor.