"Disken är inte formaterad" - men det är den!?!?

Permalänk
Medlem

"Disken är inte formaterad" - men det är den!?!?

Tjena!

Har haft lite strul med min nya dator, men det mesta verkar ha löst sig. Återstår dock ett stort problem.

Jag har datorn i sign, alltså en 30 GB systemdisk och en 640 GB lagringsdisk. Igår installerade jag XP på 30GB disken, och formaterade lagringsdisken i windows. Jag skapade bara en partition på 640 GB, ingenting mer. Därefter flyttade jag över ett gäng filer från min gamla HDD på 120 GB till den nya. Detta var inga som helst problem, och jag kunde se filerna i utforskaren precis som förväntat.

Under kvällen så hade jag en del problem som gjorde att jag valde att reparera windowsinstallationen nu på morgonen. När jag i windowsinstallationen skulle välja disk så valde jag förstås 30 GB-disken, men jag fick trots detta inte fortsätta installationen. XPs installationsprogram "hittade" en HDD med "Okänt" filsystem som den krävde att jag skulle formatera.

Nu har ju diskarna växt en del på sistone, så jag tänkte att det nog hade med storleken på på disken att göra. Jag avslutade installationen utan att formatera, stängde av datorn och drog ur SATA2-kontakten till lagringsdisken. Därefter kunde jag reparera windowsinstallationen utan problem.

När jag sedan har installerat SP2, SP3 samt diverse andra uppdateringar och drivrutiner så stänger jag av datorn och kopplar in lagringsdisken igen.
Men jag kommer fortfarande inte åt disken.

Bifogar en bild så ni ser hur det ser ut i diskhanteraren.

Windows tycker alltså att disken består av en partition på 128 GB som inte är formaterad, resten av utrymmet är inte allokerat.

Vad beror detta på? Kan jag på något sätt rädda den data som jag har lagt över på disken? Den gamla disken är nämligen redan formaterad

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk

Jag fick precis exakt det problemet som du säger för ett par timmar sedan när windows craschade för mig, Windows säger att min externa 500Gb hårddisk måste formateras samt att den endast är på 184Gb.
Någon som vet vad man kan göra?

/Mr.Secret

Visa signatur

(1): Jag har alltid rätt.
(2): Skulle jag mot all förmodan sagt/stavat/tänkt fel så gäller automatiskt (1).

Permalänk

Tror jag har hittat en lösning.
Jag var tvungen att gå in på lagring ->Diskhantering och ta bort partion, detta tar bort disken så att den inte syns i utforskaren o dylikt. Sedan så får du ta och skapa en ny partion på din disk, och viola, efter lite formatering och sånt så har du en fullt fungerande hårddisk

OBS: detta var det som var felet på min dator, men det verkar inte vara det som är fel med din...

Visa signatur

(1): Jag har alltid rätt.
(2): Skulle jag mot all förmodan sagt/stavat/tänkt fel så gäller automatiskt (1).

Permalänk
Medlem

Jo det fungerar antagligen, saken är den att jag vet att det finns data på disken som jag VERKLIGEN inte vill bli av med. Bilder osv...
Min förhoppning är att det finns någon lösning så att jag slipper formatera. Men om inte så får man väl bita i det sura äpplet....

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk

Om det är data som du verkligen måste ha så finns det företag som sysslar med att plocka fram data ur kraschade hårddiskar, finns både lite billigare alternativ som tar längre tid och inte lyckas lika ofta, också finns det riktigt bra företag som nästan kan garantera att du får tillbaka dina filer... men det kostar.

/Mr.Secret

Visa signatur

(1): Jag har alltid rätt.
(2): Skulle jag mot all förmodan sagt/stavat/tänkt fel så gäller automatiskt (1).

Permalänk
Medlem

GetDataBack

Hade samma problem förra veckan. Räddade alla filer med GetDataBack. Sedan formaterda jag om disken. Nu funkar den som vanligt igen.

Behövs inget företag, bara kör GetDataBack...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

finns även andra program som kan återställa partitionstabellen, testa att googla efter nått sånt program , kommer inte ihåg vad de heter nu

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
testdisk heter progget

Stort tack, ser ut att vara precis vad jag behöver! Ska testa direkt när jag kommer hem.

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tower
Stort tack, ser ut att vara precis vad jag behöver! Ska testa direkt när jag kommer hem.

EDIT: Fungerade alldeles utmärkt, fan så skönt att inte allt försvann

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Har liknande problem....

En 1 terrabyte disk anser systemet inte vara formaterad, har testat getdataback utan resultat disken är ntfs

Så här gick olyckan till, datorn (vista 64) startades om med huaweis 3g modem anlutet till usb (ser ut som ett usb minne för datorn, där manual och drivrutiner finns), så efter en stund gick checkdisk igång... så numera anses disken inte vara en terrabyte utan 33Meg stor (liten)

testdisk vore nog bra att köra men i manualen står att man ska se till att disken känns igen som rätt storlek först och det är ju verkligen inte rätt storlek på den... Någon som kan hjälpa till??

Permalänk
Medlem

Du kan i testdisk ställa in CHS, dvs cylindrar, heads och sectors men då gäller det att du VET dessa siffror för just din disk - Googla på din diskmodell och försök hitta dessa - innan ändring kolla vad den har för värden innan så du ev kan ställa tillbaka om det skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Har liknande problem....

En 1 terrabyte disk anser systemet inte vara formaterad, har testat getdataback utan resultat disken är ntfs

Så här gick olyckan till, datorn (vista 64) startades om med huaweis 3g modem anlutet till usb (ser ut som ett usb minne för datorn, där manual och drivrutiner finns), så efter en stund gick checkdisk igång... så numera anses disken inte vara en terrabyte utan 33Meg stor (liten)

testdisk vore nog bra att köra men i manualen står att man ska se till att disken känns igen som rätt storlek först och det är ju verkligen inte rätt storlek på den... Någon som kan hjälpa till??

lösning följer här: (felet har uppstått några ggr till med nåt några års mellanrum)

får revidera min uppfattning, samsungs program es-tools kunde man välja info ,
där stod att disken inte hade native parametrar längre utan var typ 33 meg stor (liten)
så genom att välja den meny som har max i texten längst upp av dem...
så kunde jag där välja restore native format och trycka yes 2 ggr fick varning för att ny försvinner alla data...
men det gjorde de inte utan efter detta så kunde alla data läsas igen...

före denna händelse så har jag kört ubuntu från cd och då kunde disken läsas utan problem trots att
windows inte kunde läsa den och tjatade om att den måste formateras...