Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Alla typer av vågar påverkas av densiteterna (hos luft (mediet), vikter och det, som vägs). Så luftens lyftkraft måste tas i beaktande vid precionsvägningar eller vägningen måste utföras i vakuum, vilket ger fel för lättflyktiga ämnen. För en balansvåg elimineras lyftkraftens inverkan om vikterna och det, som vägs, har samma densitet.

Jepp, men det torde vara självklart...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det är denna sak jag inte fattar, om luftens lyftkraft.
Är den inte gällande för alla riktningar, mot alla ytor av balansvågen och vikterna? Kan man inte bortse från denna faktor då?
Om jag sänker en balansvåg till 10 000 meter under havsytan för att balansera två lika massor av kvicksilver respektive järn, kommer inte jämnvikt uppstå, även om vattenmassorna påverkar olika stora ytor på respektive sida om balansvågen?

Eller en kon.. är trycket uttryckt i N större i riktning mot spetsen från basen än trycket från sidorna mot basen?

/\ | från bas N=? /\ / \ / \ /_ _ _ \ | från sidorna N=? V

Hur ser problematiken ut matematiskt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Buoyancy

Så ser problematiken ut matematiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lyftkraften hos en gas eller vätska är lika stor som tyngden av den undanträngda mängden gas eller vätska. Så balansvågen är inte riktigt i jämnvikt om massan av kvicksilver och järn är exakt lika stora. Men för de flesta tillämpningar är skillnaden försumbar. Skillnaden mellan korrekt värde och uppmätt är i luft c:a 1,2 g/dm³ (motvikternas täthet c:a 8 g/cm³). Så när du väger dig på en balansvåg så kommer felet att vara c:a 1,2‰ vilket är försumbart i jämnförelse med de fel som uppstår på grund av dina rörelser, variationer i innehåll i matsmältningssystemet och urinblåsa.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ah, tack kära Swecs ^^

Nu till klarning. Det spelar roll om jag använder balansvågen i ett gravitationsfält då flytkraften kan lite slarvigt översättas till en tidigare (pågående) sjunkkraft (gravitationen) som helt enkelt möter en motgående kraft. Eller helt enkelt, stenen slutar sjunka vid 11 000 meter då trycket nedifrån innebär en kraft uppåt lika med den som gravitationen orsakar nedåt.

Så utan ett gravitationsfält, acceleration eller i ett jämnviktsläge mellan fler än en gravitationskraft så kan jag bortse från flytkraften.

Luft utan gravitation eller acceleration (sak samma) har självklart ingen vikt, då ingenting har en vikt när det inte kraftar och har sig. Vikt lika med kraft.

Ayt, trodde jag hade stött på trollkarlar ett sömnigt tag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Eller helt enkelt, stenen slutar sjunka vid 11 000 meter då trycket nedifrån innebär en kraft uppåt lika med den som gravitationen orsakar nedåt.

Nej, det finns inget tryck nedifrån som ökar. Stenen hamnar på botten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Luft utan gravitation eller acceleration (sak samma) har självklart ingen vikt, då ingenting har en vikt när det inte kraftar och har sig. Vikt lika med kraft.

Nej, vikt betecknar massa. Det du menar är tyngd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det finns inget tryck nedifrån som ökar. Stenen hamnar på botten.

Jo, tycker nedifrån ökar, men trycket ovanifrån ökar lika mycket. Tryckskillnaden (lyftkraften) är lika stor oavsett var du befinner dig eftersom skillnaden i höjd gånger yta mellan undersidan och ovansidan är lika stor. Så ja, stenen hamnar på botten. (Detta förutsatt att densiteten är ungefär densamma, vilket den är i vatten. I luft kommer du hitta ett jämviktsläge, precis som du gör på vattenytan eftersom det är densitetsskillnad mellan mediumen.)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det finns inget tryck nedifrån som ökar. Stenen hamnar på botten.

Nej, vikt betecknar massa. Det du menar är tyngd.

Tyngd, sry.
Och rätt är rätt, fel uttryckt av mig, det finns ingen kraft _nedifrån_ som lyfter stenen. Jag menade att vattnets densitet ökar med trycket och närmar sig stenens densitet. Eller inte.. då vätskors densitet inte ändras hur som helst.
1,0*10^18 meter då?

Slarvigt av mig blanda acceleration och vätskor xD

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.