Permalänk

Den dagen en hummer kommer och klagar ska jag sluta äta dem...

Jag har svårt att se hur mycket en hummer kan lida av kokande vatten, de har ingen komplex hjärna. Jag är ingen veterinär så jag borde inte uttala mig om exakt hur mycket en hummer kan registrera från omgivningen och hur det tolkas men det finns en anledning till att uttrycket "Smart som en hummer" inte är så känt...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det här händer varje dag i svenska slakterier för att det är så grymma och slarviga människor som jobbar med slakt. Och för att allmänheten inte bryr sig tillräckligt.

Är du på riktigt människa? Jag slarvar inte och är inte heller grym på något sätt. Men visst, gör jobbet bättre själv då du som vet precis allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Undrar hur det funkar att få hjärnan uppäten medan man lever? CSM101, vad tror du? Du verkar ju kunna en del medicin.

Angående Kina. Min kompis berättade att när han blev bjuden på affärsmiddag så gick de för att äta delikatesser. På restaurangen valde kinesen mellan olika paddor och sen tillagades dem. Han berättade även om kyckling, då hackades den i bitar och serverades i soppa.

En annan berättade om fin affärsmiddag, levande hummer som fått köttet skuret i bitar. Antennerna rörde på sig frenetiskt. Poängen var att visa att maten är färsk. Det verkar som kineserna är jättenojiga med att maten ska vara färsk.

Och de flår katterna och hundarna levande. Och äter dem. Nästan all skinn (skinndetaljer i jackor, skinnhandskar, etc) kommer från hund eller katt från asien. Men det kallas annat, typ varg och sånt. Man kanske borde kräva innan man köper något med skinn, att de garanterar att det inte kommer från hund eller katt.

Hur som helst, jag rekommenderar alla att bara äta vegetariskt om de åker till Kina på besök. Det anses väldigt illa att vägra äta maten när den ligger på tallriken. Då förlorar man affärskontakten. Jag kommer säga att jag är vegetarian, det första jag säger. Så slipper värden "tappa ansiktet" på en fin restaurang och bli utskämd. Det är väldigt viktigt i asien, att inte tappa ansiktet.

Det din kompis berättar om är ingen speciell restaurang utan alla "vettigare" restauranger i Asien är av den sorten att man får välja sin mat bland levande djur i bur och i basänger/akvarium. Vill du slippa se detta gå till ett hotell eller ät snabbmat. Det är inget unikt för kina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Är du på riktigt människa? Jag slarvar inte och är inte heller grym på något sätt. Men visst, gör jobbet bättre själv då du som vet precis allt.

Och du är förstås representativ för alla som arbetar med djur i hela Sverige.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

@Saddam:

Vad beträffar smärta så har man ingen sensorik i själva hjärnan. Däremot hgör det ont att få bort skallbenet, huden, kärl etc. Vidare kan jag tänka mig att man blir jävligt konstig i huvudet om folk börjar plocka bort bitför bit.

Men helt ärligt vet jag inte hur en sådan apa känner sig, ingen kan svara på det tror jag...

Permalänk
Avstängd

Cloudstone,
Det handlar inte om att jämföra högre stående varelser mot lägre stående varelser, dvs människor mot fiskar. Det handlar om att jämföra levande varelser mot levande varelser.

Vad tror du västvärlden tyckte om afrikaner förrut? Afrikaner var lägre stående och kunde inte jämföras med vita. "Det är sjuk skillnad i intelligens och själsliv, de ska vara slavar. Det är en dum tanke att de ska frigöras, de kan inte sköta sig själva i samhället, de är för dumma". Afrikaner jämfördes med djur. Helt seriöst. Och nazisterna jämförde judarna med djur. Judarna var inte människor. (På samma sätt som bokstavstrogna judar anser att icke-judar inte är människor, än idag).

Om man tar sig friheten att gradera varelser i lägre och högre, så kan det leda till brist på empati "det är ju bara ett djur". "Afrikaner är ju bara djur men har ett svagt mänskligt utseende". 100 år senare tyckte man annorlunda, afrikaner är människor.

På 1700talet röstade kyrkofullmäktige i Sverige huruvida kvinnan har en själ. Med någon rösts övervikt fastställdes att kvinnan har en själ.

Om 300 år fr.om. nu, så kanske det fastställs att djur också kan känna smärta och rädsla. Att de blir rädda.

Jag håller inte med dig om att man ska låta folk plåga djur. Man får upplysa dem att djur visst har känslor och kan känna smärta och skräck. Om du ser någon vara taskig mot sitt barn, låter du den fortsätta misshandla barnet, psykiskt eller fysiskt? "Varför ska jag blanda mig i, det är upp till föräldern att ändra på sig" - eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om 300 år fr.om. nu, så kanske det fastställs att djur också kan känna smärta och rädsla. Att de blir rädda.

Jaha, vadårå?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Jaha, vadårå?

Ja, om någon förmår känna rädsla, smärta och skräck (vilket somliga här betvivlar) ska vi verkligen exploatera den hur som helst? Räknas inte vad den tycker? Är det bara en råvara?

För 200 år sen var afrikaner bara en råvara. Var det verkligen rätt att tänka så, nu i efterhand? Är det verkligen rätt att tänka om djur som råvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ja, om någon förmår känna rädsla, smärta och skräck (vilket somliga här betvivlar) ska vi verkligen exploatera den hur som helst? Räknas inte vad den tycker? Är det bara en råvara?

För 200 år sen var afrikaner bara en råvara. Var det verkligen rätt att tänka så, nu i efterhand? Är det verkligen rätt att tänka om djur som råvara?

Jo, men det är väl därför dom brukar bedövas...

Permalänk
Medlem

Djur kan känna rädsla och smärta eller är det bara jag som missat något?

Men för at ge er ett ytterst konkret exempel på just detta:
För inte så många herrans år sedan utgick man från att spädbarn inte kunde känna smärta eller andra känslor. Detta eftersom de inte kunde förmedla detta (via språk...).

Nu är den skeva synen som tur är borta och vi vet att många känslor inte är unika för människan.

Visst, jag älskar att äta kött, men inte behöver djuret lida mer än nödvändigt för det? Går att göra allt på rätt eller fel sätt och gör man det på rätt sätt så kommer djuret inte känna av eller vara medveten om något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag har aldrig ansett att kinserna gör rätt enbart för att dom har gjort det till sin tradition. Men ansvaret att få dom att förändra sig ligger hos dom, inte hos västvärlden.

Bara för att det yttersta ansvaret ligger hos dem så innebär det ju inte att omvärlden ska acceptera det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Och du är förstås representativ för alla som arbetar med djur i hela Sverige.

Så generellt sett så är alla som jobbar på ett slakteri grymma och elaka mot djur?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Så generellt sett så är alla som jobbar på ett slakteri grymma och elaka mot djur?

Man jobbar med att döda djur. Man stänger av empatin. Djur är bara "saker", annars klarar man inte jobbet. Detta leder till plåga för djuren, ens kafferast blir viktigare än om en "sak" plågas. Dock tror jag inte slaktarna är medvetet grymma och elaka, de har bara stängt av sin medkänsla. Detta är på sätt och vis värre eftersom det kan orsaka större plåga.

Det finns studier av folk som dödat människor (t.ex. massmorden i bosnien serbien kriget). Alla säger "självklart stängde jag av känslorna, annars skulle jag inte kunnat fortsätta".

CSM101,
Ja just det, det läste jag också! Helt jävla sjukt. Att säga att spädbarn inte kan känna smärta eftersom de inte kan tala om det. Det var bara typ 10 år sen, man ändrade uppfattning på denna punkt? Det var nyligen, var det inte?

(Eftersom grisar inte kan förklara för oss att det gör ont att bli kokt levande, så är det ok? En fisk kan inte förklara att det gör ont att bli friterad levande, så är det ok? Geez.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men för at ge er ett ytterst konkret exempel på just detta:
För inte så många herrans år sedan utgick man från att spädbarn inte kunde känna smärta eller andra känslor. Detta eftersom de inte kunde förmedla detta (via språk...).

Vad menas (på ett ungefär) med "så många herrans år sedan" i det här fallet? Låter ju osannolikt att det var den allmänna uppfattningen i "modern tid".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
fasen va man hatar dessa nyheter. nu kommer det sitta några st och och skrika om hur jäkla hemskt det är.
för att sedan gå hem och mummsa på en scan skinkmacka.
kött industrin är smuttsig och hemsk,vi vet det redan

Och jag har mina scan köttbullar på spisen...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad menas (på ett ungefär) med "så många herrans år sedan" i det här fallet? Låter ju osannolikt att det var den allmänna uppfattningen i "modern tid".

Jaså det tycker du?
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2323&a=21696&l=sv

Än idag debatteras det om huruvida ett barn känner smärta eller ej, dock, detta är viktigt, av andra anledningar än deras kommunikativa förmåga som rådde innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jaså det tycker du?
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2323&a=21696&l=sv

Än idag debatteras det om huruvida ett barn känner smärta eller ej, dock, detta är viktigt, av andra anledningar än deras kommunikativa förmåga som rådde innan.

Det är väl ändå en rätt stor skillnad på att anta att de inte skulle känna smärta p.g.a. att en viss del av hjärnan inte var utvecklad, och på att man skulle anta det bara p.g.a. att de inte kunde förmedla det, via _språk_ dessutom.

Behöver jag verkligen förtydliga att det var det senare jag ifrågasatte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är väl ändå en rätt stor skillnad på att anta att de inte skulle känna smärta p.g.a. att en viss del av hjärnan inte var utvecklad, och på att man skulle anta det bara p.g.a. att de inte kunde förmedla det.

Behöver jag förtydliga att det var det senare jag ifrågasatte?

Citat:

The majority view was penned back in 1848 by Henry Bigelow, writing in one of the first publications of the new American Medical Association. He wrote that babies had "neither the anticipation nor remembrance of suffering, however severe," making anesthesia unnecessary for them. Like most of his colleagues then and since, Bigelow believed the ability to experience pain was related to intelligence, memory, and rationality. Like the lower animals, the very young lacked the mental capacity to suffer.

http://www.terrylarimore.com/BabiesAndPain.html
Oerhört intressant artikel för övrigt.

Det är en skillnad, men ändå inte. barnen ansågs inte känna smärta eftersom de inte var intelligenta nog vilket baserades på deras hjärnors utveckling. Och vad får man när man blir intelligentare? Ett språk att kommunicera med (vuxna var intelliugentare och de hade ett språk...).
Nu var jag rätt grov i uppdelningen i första inlägget, men det är en flytande gräns för när man verkligen slutade tänka i sådana banor. Citatet gällde rätt långt framåt i tiden och det utfördes experiment på spädbarn för att avgöra om huruvida de ens kände smärta eller ej långt in på 1900-talet (1935-45 ungefär). Det var först på slutet av 1980-talet som det kom en studie studie som fastslog att spädbarn kunde känna smärta och således även skulle ha smärtlindrande medel vid kirurgiska ingrepp (finns också nämnt i länken). Att de grät hade i årtionden avfärdats med att de även grät när de var hungriga och då hade de inte ont. Detta i sin tur leder till att läkarna ville få fram att barnen skulle uttrycka sin smärta på ett intelligent sätt. Och intelligensen har varit starkt kopplat till språket vilket har fått många att komma med påståenden som att barn inte känner smärta eftersom de inte kan tala (vilket beror på mindre intelligens vilket beror på underutvecklad hjärna). Så anatomiska skillnader har spelat roll ett bra tag med, för att understödja vissa absurda teorier bland småbarn.

Så ett riktigt datum kan du inte få, men jag skulle lugnt vilja påstå sådana tankar fotfarande fanns i mitten på 1950-talet. Och det borde väl klassas som modern tid?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.terrylarimore.com/BabiesAndPain.html
Oerhört intressant artikel för övrigt.

Det är en skillnad, men ändå inte. barnen ansågs inte känna smärta eftersom de inte var intelligenta nog vilket baserades på deras hjärnors utveckling. Och vad får man när man blir intelligentare? Ett språk att kommunicera med (vuxna var intelliugentare och de hade ett språk...).
Nu var jag rätt grov i uppdelningen i första inlägget, men det är en flytande gräns för när man verkligen slutade tänka i sådana banor. Citatet gällde rätt långt framåt i tiden och det utfördes experiment på spädbarn för att avgöra om huruvida de ens kände smärta eller ej långt in på 1900-talet (1935-45 ungefär). Det var först på slutet av 1980-talet som det kom en studie studie som fastslog att spädbarn kunde känna smärta och således även skulle ha smärtlindrande medel vid kirurgiska ingrepp (finns också nämnt i länken). Att de grät hade i årtionden avfärdats med att de även grät när de var hungriga och då hade de inte ont. Detta i sin tur leder till att läkarna ville få fram att barnen skulle uttrycka sin smärta på ett intelligent sätt. Och intelligensen har varit starkt kopplat till språket vilket har fått många att komma med påståenden som att barn inte känner smärta eftersom de inte kan tala (vilket beror på mindre intelligens vilket beror på underutvecklad hjärna). Så anatomiska skillnader har spelat roll ett bra tag med, för att understödja vissa absurda teorier bland småbarn.

Så ett riktigt datum kan du inte få, men jag skulle lugnt vilja påstå sådana tankar fotfarande fanns i mitten på 1950-talet. Och det borde väl klassas som modern tid?

Din koppling kan inte tala => för låg intelligens för att känna smärta känns både orimlig och krystad. Jag tycker inte för en sekund att det låter som motivationen "barn kan inte känna smärta" kommer från "barn kan inte tala och är därför för dumma för att känna smärta".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Din koppling kan inte tala => för låg intelligens för att känna smärta känns både orimlig och krystad. Jag tycker inte för en sekund att det låter som motivationen "barn kan inte känna smärta" kommer från "barn kan inte tala och är därför för dumma för att känna smärta".

Klart den är orimlig och krystad då smärta inte har med intelligens att göra.

Att du inte kan köpa det är för att vi idag vet bättre, jag köper heller inte det argumentet. Men däremot var det inte så för så himla länge sen (beroende på hur man definierar "himla"). Då var slutsatsen väldigt rimligt enligt då rådande "forskning" att barn inte kunde känna smärta av diverse anledningar, varav många levde långt in på 1980-talet medan andra dog på vägen.

"During the 20th Century, when medicine rose to dominate childbirth in developed countries, it brought with it a denial of infant pain based on ancient prejudices and 'scientific' dogmas that can no longer be supported."
(från länken jag klistrade in förra gången)
Det jag letar efter är dessa dogmer och fördomar. Verkar dock vara lite svåra att få tag på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Eftersom grisar inte kan förklara för oss att det gör ont att bli kokt levande, så är det ok? En fisk kan inte förklara att det gör ont att bli friterad levande, så är det ok? Geez.

Visst kan man argumentera för att det förmodligen är onödigt att medvetet plåga djur i onödan, men är det självklart att man skall känna empati med grisar? Varför, i så fall, och varför borde man bry sig mer om sådana än om till exempel insekter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Visst kan man argumentera för att det förmodligen är onödigt att medvetet plåga djur i onödan, men är det självklart att man skall känna empati med grisar? Varför, i så fall, och varför borde man bry sig mer om sådana än om till exempel insekter?

Jag anser man ska känna empati med alla levande varelser. Och ju högre utvecklade de är, så ska man känna mera empati. T.ex. apor och delfiner anser jag man ska ha mer empati för, än en insekt.

De som haft och älskat husdjur brukar inte tycka det är konstigt att man ska tycka synd om djur som plågas. Vissa människor tycker det är konstigt att man ska känna för djur. "Djur är till för att ätas" anser de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag anser man ska känna empati med alla levande varelser. Och ju högre utvecklade de är, så ska man känna mera empati. T.ex. apor och delfiner anser jag man ska ha mer empati för, än en insekt.

Nu blev jag också intresserad här.

Varför ska vissa djur ha mer empati enkom för att de är mer utvecklade?

Låt oss säga: är det mer okej att slita av benen på en mus jämfört med en apa och varför? Båda känner väl samma smärta och lider lika mycket?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu blev jag också intresserad här.

Varför ska vissa djur ha mer empati enkom för att de är mer utvecklade?

Låt oss säga: är det mer okej att slita av benen på en mus jämfört med en apa och varför? Båda känner väl samma smärta och lider lika mycket?

Jag säger inte att det är ok att göra det på något djur. Jag menar att ju mer lika oss ett djur är, desto mer aktsam bör man vara. Men man bör vara aktsam om alla levande varelser.

Graderingen håller nog även du med mig om. Jag har svårt att tro att du likställer en fluga med en människobebis. "Hej lilla flugan, har flugan fått mat? Var är du lilla fluga? Ska jag öppna fönstret för dig?" etc.

Själv försöker jag numera behandla alla levande varelser med respekt. T.ex. jag är noga med att inte trampa på myror eller insekter. Getingar som flyger in här släpper jag ut (öppnar fönstret för). etc. Jag är rädd för getingar och en dag satt jag på bussen, då kom en geting bredvid mig och jag ville byta plats med en tjej. Hon skulle slå ihjäl den, då jag hindrade henne. Jag har funderat på att äta mestadels vegetariskt, men äta ägg och lite fisk. Jag föreställer mig att det är snällare att äta ägg, än kossor. Fisk är väl inte respektfullt att äta, men jag vill ha lite proteiner än ägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag säger inte att det är ok att göra det på något djur. Jag menar att ju mer lika oss ett djur är, desto mer aktsam bör man vara. Men man bör vara aktsam om alla levande varelser.

Graderingen håller nog även du med mig om. Jag har svårt att tro att du likställer en fluga med en människobebis. "Hej lilla flugan, har flugan fått mat? Var är du lilla fluga? Ska jag öppna fönstret för dig?" etc.

Nej men det du ändå säger är att det är skillnad på dessa två och att apan ska ha mer omtanke än musen och därför skulle det ändå, pga rangordningen i aktsamhetsskalan, vara "mer ok" att skada musen än apan trots att grundidén är att inte skada djuren över huvud taget från första början?

Och då blir följdfrågan, varför skulle ett djurs likhet med människor per automatik ge dem mer omtanke än andra?
Angående om jag håller med dig eller inte, tja, det är lite uppdelat för mig. Jag är mer aktsam över människor än djur, men mina egna husdjur hamnar oftast på samma nivå som (eller ibland över) människor (tex mina hundar), detta trots att hundar inte är särskilt lika människor.

Jag tror att det som får mig att undra är att du graderar djur utifrån deras likhet med människa och genom det blir det underförstått att det blir mer eller mindre OK att skada eller bry sig om vissa djur framför/mer än andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.terrylarimore.com/BabiesAndPain.html
Oerhört intressant artikel för övrigt.

Det är en skillnad, men ändå inte. barnen ansågs inte känna smärta eftersom de inte var intelligenta nog vilket baserades på deras hjärnors utveckling. Och vad får man när man blir intelligentare? Ett språk att kommunicera med (vuxna var intelliugentare och de hade ett språk...).
...

Nu har jag inte läst artikeln jättenoga, men kopplingen mellan intelligens och ett faktiskt språk verkar i det här fallet helt och hållet din egen.

Jag ifrågasätter i att man trodde att spädbarn inte kände smärta p.g.a. underutvecklad hjärna (då jag inte kan någonting om detta tycker jag inte antagandet är så långsökt), men för att de inte kan bruka språk? Nja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nu har jag inte läst artikeln jättenoga, men kopplingen mellan intelligens och ett faktiskt språk verkar i det här fallet helt och hållet din egen.

Jag ifrågasätter i att man trodde att spädbarn inte kände smärta p.g.a. underutvecklad hjärna (då jag inte kan någonting om detta tycker jag inte antagandet är så långsökt), men för att de inte kan bruka språk? Nja.

Har nu letat och letat efter dessa gamla synsätt, men är svårt att hitta. Däremot hittade jag en text där detta med språket ändå är nämn i det sammanhang jag nämnde.

Citat:

Long-standing prejudices toward babies are still visible in our attitude toward their age or size. They will become real persons when they are older or can speak our language. Overlooking the evidence to the contrary, we persist in believing that their senses are not developed and their brain unable to record memory or organize experience into meaning. Thus, newborn pain is not like our pain (Maurer & Maurer, 1988, pp 33-36, 218) -a claim used in the not-too-distant past to discount the pain of minorities and slaves

http://www.cirp.org/library/psych/chamberlain/

Här har man dock kommit så långt att man åtminstone erkänner att de kan känna smärta, men en annan typ av smärta än "oss" (dvs "riktiga" personer = vuxna) och att barnen blir riktiga personer när de blir äldre eller kan prata.

Att de inte kunde bruka språk (eller rättare sagt, tala om när det gjorde ont) var ju tidigare ihopkopplat med intelligens, minne och rationalitet (som vidare var ihopkopplat med utveckling av CNS etc).

Barn ansågs vara ointelligenta och deras enda kommunikativa förmåga, teckenspråk (och gråt och skrik), avfärdades som simpla reflexer utan koppling till smärta vid stimuli. Barnen kunde inte tala om att de hade ont och således hade de inte ont (då deras andra tecken på smärta redan i förväg hade avfärdats) eller så kände de en annan typ av smärta (beroende på när i historien man hoppar in i diskussionen). Än idag utgör just detta, spädbarns oförmåga att via tal uttrycka sin smärta, ett oerhört stort problem, med skillnaden att de idag erkänns kunna känna smärta, vilket inte så var fallet för 25-100 år sedan. Som jag även påpekat var det inte enbart språket som gjorde att man inte trodde att spädbarn inte kunde känna smärta. Det var en kombination av en rad olika faktorer och där oförmågan att tala om när det gjorde ont var en del. Sen har fokus skjutits bort från vissa faktorer till mer korrekta delkomponenter under åren och idag är intelligens eller tal inte något som avgör huruvida någon känner smärta eller ej.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej men det du ändå säger är att det är skillnad på dessa två och att apan ska ha mer omtanke än musen och därför skulle det ändå, pga rangordningen i aktsamhetsskalan, vara "mer ok" att skada musen än apan trots att grundidén är att inte skada djuren över huvud taget från första början?

Och då blir följdfrågan, varför skulle ett djurs likhet med människor per automatik ge dem mer omtanke än andra?
Angående om jag håller med dig eller inte, tja, det är lite uppdelat för mig. Jag är mer aktsam över människor än djur, men mina egna husdjur hamnar oftast på samma nivå som (eller ibland över) människor (tex mina hundar), detta trots att hundar inte är särskilt lika människor.

Jag tror att det som får mig att undra är att du graderar djur utifrån deras likhet med människa och genom det blir det underförstått att det blir mer eller mindre OK att skada eller bry sig om vissa djur framför/mer än andra.

Varför ska djurs likhet med människan ge mer omtanke? Jo, därför att de är lika oss.

Jag menar att man ska behandla allt levande med respekt. Vad ger dig rätten att ta deras liv? På samma sätt, om du vore afrikan under 1800 talet, skulle du gillat att de vita hade rätten att ta ditt liv? Nej det skulle du inte gillat. På samma sätt måste vi vara aktsam om allt levande. Kossorna gillar inte att du har "rätten" att ta deras liv.

Men om man måste välja mellan att rädda en individ av två, så väljer man att rädda den individ som är mest lik människan. Håller du inte med?

Min barndomsvän som är överläkare, berättar att om det kommer in en gamling med ett hälsoproblem som kräver en dyr behandling, så gör man ofta inte något. Man låter naturen ha sin gång. På samma sätt så behandlar man hellre akademiker framför en "looser", om man måste välja. T.ex. vid akut situation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Varför ska djurs likhet med människan ge mer omtanke? Jo, därför att de är lika oss.

Varför? Varför ska likheten med oss per automatik leda till mer omtanke?

[QUOTE]
Men om man måste välja mellan att rädda en individ av två, så väljer man att rädda den individ som är mest lik människan. Håller du inte med?
[/QUOTE]Nej, jag håller inte med. Återigen, skulle jag behöva välja mellan min hund och en apa jag inte har koppling till hade jag utan tvekan valt min hund.

[QUOTE]
Min barndomsvän som är överläkare, berättar att om det kommer in en gamling med ett hälsoproblem som kräver en dyr behandling, så gör man ofta inte något. Man låter naturen ha sin gång.
[/QUOTE]Nej, det beror helt på. Patienter måste hinna dra nytta av behandlingen de får, sen om de är 20, 40, 60 eller 80 år spelar ingen roll. Man går på deras biologiska ålder och inte deras kronologiska.

[QUOTE]På samma sätt så behandlar man hellre akademiker framför en "looser", om man måste välja. T.ex. vid akut situation. [/QUOTE]Osanning.

Hur vet du om personen framför dig är arbetslös med kriminell förflutet eller en läkare när denne ligger medvetslös på akuten? Vidare har man inga människor som man "hellre" vill behandla, man behandlar alla sedda som individer och utifrån deras behov och nytta. Är den trafikolycka med många skadade är det de som är i störst behov av vård som ses över först, oavsett någon annan faktor.

Att det däremot finns individer som jobbar inom sjukvården med ett sådant skevt synsätt är en annan femma, men det gör det inte till någon regel, utan de utgör undantag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Varför inte friterad levande?

Chinese fast food.
http://www.youtube.com/watch?v=FTsxEAveWWo

Fyfan för fisken... :x

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}