Statsvetenskap - Hjälp (igen)! :)

Permalänk

Statsvetenskap - Hjälp (igen)! :)

Bort!

Permalänk
Medlem

Mer statistik är gångbart på arbetsmarknaden. Skulle även lagt mer poäng på nationalekonomi.

Permalänk
Hedersmedlem

Nationalekonomi samt statistik/ekonometri is the shit... Men var säker på vad som gäller med tanke på bologna. Själv kan jag plocka ut en pol mag i nationalekonomi bredvid min nationalekonomi master då jag började studera innan juli 2007...

Men framförallt läs, åtminstone delvis, vad du är intresserad av om du ska plugga vidare.

Permalänk
Medlem

Helt sant, skall man få ut nåt vettigt av det måste man vara intresserad.

Skulle även rekommendera dig att läsa färdigt ett ämne innan du går till nästa, och att läsa dem i följande ordning: Statskunskap, nationalekonomi, statistik. Till skillnad från nationalekonomi och statistik är nämligen statskunskap ett allmänbildande, roligt och intressant ämne och ger dig dessutom en viktig teoretisk grund för hur man bör förhålla sig till ekonomiska teorier.

Men det viktigaste är att välja rätt universitet att läsa på, undvik om möjligt mindre "nya" högskolor, Lunds, Uppsalas, Göteborgs eller Stockholms universitet är helt klart att föredra.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, det där var helt objektiva sanningar

Nationalekonomi är, enligt mig, roligt för det förklarar mycket mer om hur samhället och människor fungerar än politik, men kombinationen är väldigt bra.
Sedan vad gäller universitet så kolla vilka som har det du är inresserad av. Kan vara så att ett mindre universitet/högskola är bäst i norden på säg internationella relationer eller miljöekonomi osv. varför det kan vara klokt att läsa där ifall du vet vad du vill. Till en början, grundnivå, så ha mer som en blacklist där du inte vill läsa. För min del blev det nationalekonomi och statsvetenskap i växjö, av familjeskäl, men nu till min master så blir det nog Stockholm eller Lund (måste kolla upp vad jag vill hålla på med inom nationalekonomi och vilka som bedriver mest och intressantas forskning på det osv.)

edit: och för guds skull läs ekonometeri, du kommer behöva redskapen om du ska arbeta med t.ex. policy utvärdering etc etc...

edit2: sedan är aldrig lite språk på sidan fel heller... finns t.ex. olika program inom statsvetenskap där du läser på olika språk osv. se t.ex.: http://prod.kursinfo.vxu.se/public/ViewProgramOcc.aspx?PtKod=... [programmet för europastudier], eller för språk: http://prod.kursinfo.vxu.se/public/ViewProgramOcc.aspx?PtKod=... [programmet för europastudier] (finns tyska/engelska också)
poängen är att kolla vad du är inresserad av och sålla bort lite tveksamma skolor.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen koll på LiU (visste inte att det fanns universitet där, blivit det nyligen?), vilket kanske inte är ett gott tecken inom nationalekonomi men de kan ju ha en intressant niche kanske?

Permalänk
Medlem

Statsvetare är inte direkt glödheta på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Haha, det där var helt objektiva sanningar

Nationalekonomi är, enligt mig, roligt för det förklarar mycket mer om hur samhället och människor fungerar än politik, men kombinationen är väldigt bra.

Helt objektivt kanske det inte var och visst är både nationalekonomi och statistik/ekonometri kul och intressant. Men min erfarenhet efter att ha läst bägge delar är att det finns en signifikant risk för studenter som saknar insikt i politisk teori att inte kunna förhålla sig till det ideologiska innehållet i ekonomiska teorier lika väl som de som har insikt i politisk teori.

Det värsta är när man tror att ekonomisk teori inte är ideologi.

Ett alternativ till att läsa bara nationalekonomi är att komplettera/ersätta det med ekonomiskhistoria som är minst lika intressant och fruktbart, men kanske inte lika gångbart på arbetsmarknaden. Fast i dagens finanskristider är det väl det man önskar att fler av dagens ekonomer hade läst istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finns det ideologiska aspekter, men man får ta teorierna för vad de är värda och inse att det kanske inte går att bevisa vilka som har rätt. Som nationalekonom måste man förr eller senare ta ställning till olika teorier men det finns inget som säger att verkligheten inte kan innehålla delar av båda (eller flera) samtidigt och att du måste se allt svart eller vitt. Världen är komplex, vilket gör det väldigt svårt att modellera, och många fenomen sker samtidigt. Man måste kunna förhålla sig kritiskt men även se hur man själv tror att delarna hänger ihop (t.ex. real buisness cycles vs. new keynesian - där jag tror att real buisness cycle kan ha rätt till viss del men i fel dimension, där jag menar att det snarare borde påverka "duration of a downturn" och inte skapa dem).

Man behöver inte vara helt ideologisk utan bilda sig en egen uppfattning av vad man tror stämmer bäst överrens med verkligheten och vilka fenomen (och teorier om dem) som är viktigast för att förklara andra. Kristiskt och kreativt tänkande är viktigt; filosofi är ett annat närbesläktat ämne.

edit: historia kan vara intressant men beror ju på vad han vill göra... ekonometri osv är viktigt för att kunna göra t.ex. utvärderingar eller testa teorier.

Permalänk
Hedersmedlem

Internationell ekonomi är ju rätt bra om du vill jobba för större internationella organisationer men tror konkurrensen är rätt hård där (EU komissionen, WTO, IMF, världsbanken osv). Kolla vad du är intresserad av är mitt förslag då t.ex. utvecklingsekonomi kanske inte är allas cup of tea så att säga.

Jag tycker du kan läsa stastvetenskap samtidigt som dina ekonomistudier och för guds skulle läs/repetera mattekunskaperna om du vill ha någon utdelning av högre nationalekonomistudier.

Förstå och kunna t.ex. partiell derivata, optimering (t.ex. lagrange), ekvationslösning osv osv...