Geforce GTX 280 toppar returstatistiken

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara många som reagerar på att titeln sa att GTX280 krånglar mest, när det är ett ATI kort som toppar den där listan.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Så kan vi ÄNTLIGEN sluta ha idiotiska inlägg om att AMD strular mer än Nvidia nu? Här har ni det - svart på vitt - att HD4870 INTE krånglar mer än GTX260.

Eller så har vi inte det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Bara för att saker kommer i retur betyder inte att de är trasiga.

Jag hade nog försökt skicka tillbaka mitt 280 i försök att få ett 285

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty
det säljs inte längre.

Både GTX280 och HD3870X2 finns att köpa även då båda har utgått.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

skönt, här står det verkligen hur det är, inte bara "det känns som om 4850 strular mycket"

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag skillnaden mellan tillverkarna var gigantisk men sen såga jag att det bara var någon % som skillde. Ser värre ut om man bara kollar på sträcken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Shappire och asus verkar har bra tillverkning på sina kort.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Märklig titel egentligen. Skriver man så bara för att Hd3870x2 inte är ett aktuellt kort?

Lite märklig kan tyckas, men jag förstår den som skrev den. Att säga att HD3870X2 krånglar mest är inte så kul, eftersom det har slutat säljas och inte förekommer så mkt alls i jämförelser.

Däremot är debatten och testerna med ATI och NVidias toppmodeller, där gtx280 sklart ingår, hyggligt fräscha.

Men om man ska vara lite sand in the vagina style så är den ju faktiskt lite missledande..

Permalänk

Sen e de ju en fråga om vilka kort som säljer mest.
Har dom sålt tex 10000 gtx280 och kanske bara 2000 4870 så är det kanske inte så konstigt om vissa kort har en högre returstatistik heller.

Sen att ett 3870x2 toppar listan och gtx280 ligger på andra plats är ju bara småroligt när rubriken säger att gtx280 toppar. Sen om nu inte 3870x2 säljs längre/utgått så kunde man ju lika gärna slopat det från diagrammet helt i så fall.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Så kan vi ÄNTLIGEN sluta ha idiotiska inlägg om att AMD strular mer än Nvidia nu? Här har ni det - svart på vitt - att HD4870 INTE krånglar mer än GTX260.

Otroligt oväntat att just P1nGviN skulle ta "pro-ATi" siffror som verkligen inte kan tillskrivas något "bevisvärde" som något definitivt.. Källkritik är en dygd min vän!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fanboy i sikte, kapten.

Uppfattat matros, beordra klart skepp och sedan frivillig eldgivning!

Permalänk
Medlem

Man kan se vad som helst i statistik. Vi kan ju t ex se att prestanda korten verkar ha högre felfrekvens än budget kortet (ATI xx50 är längst ner i listan)..att dual gpu korten verkar gå sönder oftare än single gpu. och att ati har en fruktansvärt dålig kvalitetskontroll som tillåter en spridning på feltoleransen från 1,9% - 11%. ser ni något mer mönster?;)

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är den totala returstatistiken för resp kort, dvs 9.9% returnerade GTX280 sedan introduktionen 17 Juni (9 månader) resp 11% 3870X2 sedan januari 2008 (14 månader).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på ett 8800GTS från ASUS, aldrig haft några som helst problem med det. Verkligen "rock solid".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Man kan se vad som helst i statistik. Vi kan ju t ex se att prestanda korten verkar ha högre felfrekvens än budget kortet (ATI xx50 är längst ner i listan)..att dual gpu korten verkar gå sönder oftare än single gpu. och att ati har en fruktansvärt dålig kvalitetskontroll som tillåter en spridning på feltoleransen från 1,9% - 11%. ser ni något mer mönster?;)

Så dom har dålig kvalitétskontroll för att alla kort har låg returfrekvens utom ett kort?

Lite kul att vissa direkt säger att AMD är bäst och en del andra säger att det inte alls stämmer för att det bara är denna källa. Ja visst är det en liten källa och felmarginalen är nog ganska hög men kan ju ändå visa vilka tendenser det drar åt. Beror ju mycket på vilka priser dom har på vilka kort och av vilka tillverkare, och vilka fläktar de korten har. Kan ju vara att dom varit kanonbilliga på nån skräpmodell av GTX280 med skitkylare som dammat igen fort eller nåt så det kortet överrepresenteras, men ändå hade det rätt fet felprocent.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Otroligt oväntat att just P1nGviN skulle ta "pro-ATi" siffror som verkligen inte kan tillskrivas något "bevisvärde" som något definitivt.. Källkritik är en dygd min vän!

har inte hindrat nvidia-pojkar från att kasta ur sig skit till höger och vänster baserat på obefintliga egna erfarenheter.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Haha just jävlar GTX 280 har ju också utgått. Så ATi kortet är ju högst upp. Förstår verkligen inte varför rubriken heter så.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Så dom har dålig kvalitétskontroll för att alla kort har låg returfrekvens utom ett kort?

Det var precis det jag menade man kan se vad som helst bara man vill.

och bara för att förtydliga just det exemplet du reagerade på. så på vissa (t ex svenska) företag, så diskuterar man inte feltoleransen man har utan hur stor spridningen på feltolleransen är. man vill ha så låg spridning som möjligt, för då kan man räkna ut hur ofta ett fel inträffar, och då kan man tjäna pengar. men som sagt det har inget med ATI/NVIDIA att göra egentligen jag ville bara visa att man kan läsa ut precis vad man vill ur statistik

Edit:
Jag ser nu att min förtydligande blev en aning förvirrade men om vi säger så här en produktion/maskin som alltid producerar var femte produkt fel är bättre än en maskin som producerar 4 fel per 20 produkter. det är lika många fel fast i det första fallet vet du när felet uppträder.. någonting sånt, jag har slutat diskutera kvalitet på min fritid, datorer är mycket roligare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddie
Trodde många hade problem med Sapphire, hade tydligen fel.

var har du hört det? sapphire, det är äkta kärlek

Permalänk
Medlem

Jävla nvidia fanboys som blir helt galna när dom ser att ett gammalt 3870x2 är över gtx 280... Oj sa jag att 3870x2 har börjat bli gammalt? Precis där är svaret, jaja det kanske är ett par månader men det får säkert bra utslag.

Men blir lite rädd när dubbel gpu kort är så högt up och speciellt nvidia kort. Att mitt gtx 295 skriker ibland gör nog inte saken bättre

Det hemska är att det är skillnad mellan tillverkare! Folk säger köp det billigaste! Jag har sagt det så otroligt många gånger med

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
vad har alla nvidia fanboys till sitt försvar?

Varför måste man försvara sig? Om det finns konkreta bevis för att det stämmer, är det bara beklagligt att så mycket har behövts returneras.

Permalänk

Kan vi äntligen slå hål på myten om att ATIs kort är så jävla kassa! Här har vi beviset på motsatsen

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

ni må tycka att ati's drivrutiner är dåliga, men korten håller iallafall

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd

Något man får ta i beräkningarna är när korten såldes. Kort som varit lanserade för över ett år sedan lär ju ha högre statistik än de som är från i somras. De har haft mer tid på sig att gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
ni må tycka att ati's drivrutiner är dåliga, men korten håller iallafall

Inte de ATI kort jag har ägt genom tiderna. Däremot nvidias.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynx
Inte de ATI kort jag har ägt genom tiderna. Däremot nvidias.

För mig har ATi funkat klockrent, men inte Nvidia.

Nu har jag också bidragit med totalt onödig fakta till tråden.

Kan inte alla skriva vilket märke som fungerat bäst för dom och vad ni åt till middag igår?

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynx
Inte de ATI kort jag har ägt genom tiderna. Däremot nvidias.

För mig personligen har inget grafikkort gått sönder någonsin, inte av sig själv. Jag har vid närmare eftertanke haft exakt lika många ati kort som nVidia kort. Jag har ju haft sönder något själv, men det vill jag ju inte skylla på någon annan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland kan det bli fel på hela serier av kort från en tillverkare och det kan påverkar statistiken negativt om det sammanfaller med ett en sådan här undersökning. Sedan kan man fråga sig vilka fel det handlar om och om det är chiptillverkarens fel eller grafikkortstillverkarens.

Av egen erfarenhet var det mycket problem med 1800Pro/XT och 1900Pro/XT så även ATI har sin beskärda del av problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kan ju lova att minst 8% av 280 korten som lämnats tillbaka har vart av prylbögar som failat när dom monterat ett vattenblock på sitt på 280 och sen har det inte funkat!;)

Permalänk
Avstängd

hahaha detta e skoj väschta krigen jö gogo NVIDIA!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Öhm... XFX har aldrig haft ett fel eller tillhör dom något annat märke?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...