Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

fråga om voltmodd

jag har en fråga om voltmod. låt säga att man kan göra en pencilmod mellan två lödpunkter, då borde man lika gärna kunna sätta en vridpot mellan dom två lödpunkterna istället och det skulle funka lika bra? för anledningen att folk penn-vmodar är väl att dom ska slippa löda?

förtydligande av frågan, fungerar det lika bra att sätta ett 100K vrid potentiometer mellan två lödpunkter istället för att köra penntricket ??

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Ja en vridpot med rätt ohm funkar minst lika bra snarare bättre då man förmodligen kan kräma på mer.

Anledning till pennmodd lätt slippa löda/paja samt att det går att "tvätta" bort om man nu vill ha kortet omoddat.

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

jag har en pot som går från 100-0Kohm, den borde väl inte vara för liten ?? alltså att maximalt värde är mindre motstånd än en pennmodd så att den eldar upp gpun.. ?

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

ähh... vafan jag provar. funkar det så funkar det. om det skiter sig så är det bara ett 4670 som går till himlen ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

fan, jag upptäckte precis att det var TVÅ blåa streck på bilden, betyder det att man måste göra det på två olika ställen eller räcker det med ett?

http://img3.imageshack.us/img3/4074/backfullgy0.jpg OBS, jag har inte ett exact likadant kort som på bilden, men det mestastämmer. saphire har inte exact samma pcb, de är därför inte den riktiga löd modden funkar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

nån som vet ett bra ställe att jorda på?? kankse jorden till kylfläkten kan va nåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2008

Om du inte har samma pcb så ska du nog ta det lite lugnt... lr har du kollat om ditt kort har samma elektriska komponenter ? Kan ju vara lite dumt att chansa.

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

det är samma styrkrets, till o med samma på 4850, 3850. modden är den samma. en lödpunkt-100K vridpot-jord. men jag undrar vart jag hittar en bra jordpunkt. men antar att det är jord som plåtblecket är lött i ? samt fläkten lär väl vara jord (svarta kabeln).

även styrkretsen för minnet är den samma, och modden. dock så är det ju saker runt om som skiljer på korten, tex resistorer, vilket gör pincilmodden olika på korten, men som tur är är jag duktig på att löda och har inga problem att sätta lödpenan på ett helt nytt graffekort ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

DET FUNKAR!!!!!

Jag har nu gjort voltmodden och det funkar klockrent! jag tror att jag är den första som har gett mig på att modda det här kortet, och det fungerar till 100%.

har inte hunnit mer än att starta upp datorn men kan efter lite mätande och vridande konstatera att det fungerar hur bra som helst!!

lägger upp en tråd senare om hur modden är gjord med bilder o sånt. ska bara löda fast ett test uttag så jag enkelt kan mäta spänningarna på Vdimm och Vgpu.

//Tommie

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Vad är det för kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

Sapphire Radeon HD 4670, 512 GDDR4.

nån som vet hur mkt kräm en sån minneskrets klarar? jag matar dom med 2.15V nu och dom vägrar klocka 1200mhz, men vet inte om jag vågar gå mkt högre ?

kan tillägga att dom går fint som fan i 1150mhz nu, förut vägrade dom att gå över 1130

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

det går fiiint det här ^^ jag är uppe på 880/1150 från 750/1100 än så länge, och jag har inte ens börjat vrida upp spänningen än ^^ modden ger 150mV på gpun utan att man rör vredet. alltså 100Kohm ger 150mv extra kräm från början. vilket verkar räcka en bra bit i klock.

kommer lägga upp en tråd när jag hittat maxklock/spänning + guide för dom som är intresserade. plus 3D mark poäng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hägersten
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det går fiiint det här ^^ jag är uppe på 880/1150 från 750/1100 än så länge, och jag har inte ens börjat vrida upp spänningen än ^^ modden ger 150mV på gpun utan att man rör vredet. alltså 100Kohm ger 150mv extra kräm från början. vilket verkar räcka en bra bit i klock.

kommer lägga upp en tråd när jag hittat maxklock/spänning + guide för dom som är intresserade. plus 3D mark poäng.

Vore nice med en guid

Funderar på vad jag ska köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

det finns redan en guide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hägersten
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det finns redan en guide

Letar efter en guide för 4850 kort

Funderar på vad jag ska köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Förkortar nog livslängen på kortet ganska rejält att köra det sådär :). Men det kan ju vara minnst lika kul ändå. Har ett 3850AGP funkar modden på det kortet med andra, inte för att det skulle ge mig nått att klocka det i mitt system, men kan va värt att veta i framtiden :P. Har precis voltmoddat min laptop för några dagar sen, så ja har lekt av mig lite

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

om det använder samma kretsar för att styra matningen av GPU/MEM, så är modden densamma.