Permalänk

Söka arbetspraktik

Jag skall snart ut på arbetspraktik och jag funderar starkt på att fixa en plats själv, ni som har erfarenhet av detta är det något som man skall tänka på?
Kan man ta och ringa upp en arbetsgivare som har satt ut en platsannons på platsbanken och säga att man är intresserad av tjänsten och vill göra detta arbete helt gratis. (dvs gratis för arbetsgivaren, ty praktik)
Under tiden i arbetspraktik får praktikanten aktivitetsstöd som betalas ut av Försäkringskassan.
http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/ar...
(ja, jag vet om den administrativa kostnaden)

Annars arbetsförmedlingen, hur bra är de på att fixa vettiga praktikplatser? Med vettiga syftar jag på att de åtminstone leder vettig till arbetserfarenhet. Jag själv har ingen teknisk arbetserfarenhet utanför skolan och en praktikplats som gatusopare, kommer knappast öka mina arbetserfarenheter inom det som samtliga arbetsgivare ser som min största brist. Speciellt inte nu är det är storvarsel inom industrin, varvid vi gröngölingar får svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Sedan angående praktikplats, kan företaget låta mig arbeta precis som vilken arbetare som helst, eller måste de ha en "dagisfröken" som vaktar mig eller liknande? (varav den administrativa kostnaden ökar)

Jag hade tänkt praktikplats inom områdena: Simuleringsingenjör, plc, elektronik/mikrodatorteknik, robotteknik, programmerare och liknande. Borde inte vara alltför många gratis arbetare (praktikkanter) inom dessa områden att få tag på. Dock lär de undra vad jag är för idiot, men idioten är ju gratis så de kanske nappar ändå..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ring upp eller skicka mail till de du är intresserad av, borde inte va så svårt att få plats. På mitt jobb tog vi t.ex. in en praktikant utan att tveka. Varför skulle man inte vilja ha gratis arbetskraft?
CADa kretskort fick han göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Ring upp eller skicka mail till de du är intresserad av, borde inte va så svårt att få plats. På mitt jobb tog vi t.ex. in en praktikant utan att tveka. Varför skulle man inte vilja ha gratis arbetskraft?
CADa kretskort fick han göra.

Cada kretskort känns inte fel, ett sådant praktikplats ger mig lite arbetserfarenhet. Man skriver in i cv att man praktiserade där och gjorde diverse saker bl.a. lite kretskortslayout. (när det var enbart)

Däremot praktisera som truckförare ger mig inget, då jag kan redan kör truck bra.

Jag skall bara tänka på hur jag ska formulera mig i telefonen, jag har socialfobi, så samtalen blir väldigt knepiga. Nå jag funderar på att besöka en väldigt intressant arbetsgivare, där jag har sökt arbete utan något svar. (var inte så länge sedan jag sökte heller)

Gött att veta att det finns flera som ringer och söker sådana hära praktikplatser, jag kände mig lite udda. Sedan finns det såklart studenter som gör samma sak, men dessa har jag mängder med fördelar emot. Inget problem med offentlighetprincipen(studenter måste redovisa), jag är färdigutbildad, samt att de verkligen kan tvinga mig göra det de säger 40h i veckan. Skulle jag neka, vara frånvarande några timmar, så är det bara för dem att ringa arbetsförmedlingen.

*edit*
Jag vet mängder av folk som har skitplatser i praktik. Inget som jag har emot att göra, för att göra rätt för mina bidrag. Däremot så har jag redan sådan arbetserfarenhet, så det hjälper mig inte så mycket tillbaka till arbete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".