Problem med XFX GeForce 9800 GTX+ (?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Mar 2009

Problem med XFX GeForce 9800 GTX+ (?)

XFX NVIDIA GeForce 9800 GTX+ (512 MB)
Intel Pentium 3.2 Ghz
2 GB RAM
462 GB (halvfull) hårddisk
375 W nätagg

Tjena!

För en dryg vecka sedan fick jag för mig att jag skulle byta upp mig från mitt gamla grafikkort, NVIDIA GeForce 7800 GTX (256 MB), till ett nyare: GeForce 9800 GTX+. Hade inga som helst problem innan bytet utan ville bara öka prestandan i vissa spel.

Problem nummer ett med det nya kortet var att det krävde två 6 pin PCI expresskablar för ström och mitt nätagg har bara en. Allt funkade men datorn berättade att kortet fick för lite ström och därför inte gick på max. Jag löste det hela genom att koppla en ledig 4 pins sladd via en adapter till en 6 pins (vilket instruktionerna till kortet inte rekommenderar, vilket killen i databutiken inte fattade varför). Detta funkade bra och felmeddelandena upphörde.

(Kan nämna att jag i denna veva även bytte ut min gamla DVD-drive eftersom den hade problem att läsa vissa skivor men detta ska väl inte kunna påverka något?)

Hade väl någon krasch men allt gick bra. Jag spelade Battlefield 2, Dawn of war 2, Company of heroes mfl. utan problem. För några dagar sedan började dock datorn att strula. Symptom:

1) Med total omjämna mellanrum blir skärmen helt svart och någon fläkt börjar rusa. Oftast. Ibland blir den bara svart utan rusande fläkt… Det enda som hjälper är att strypa strömmen och starta om. Detta händer ofta vid uppstart och sen som sagt oregelbundet. Ibland kan datorn vara på några timmar, ibland fem minuter. Men det händer konstant.

2) Samma som ovan fast skärmen blir grå.

3) VARJE gång jag startar ett spel blir skärmen svart, grå eller låser sig på den bild som visas vid tillfället. Ibland händer det direkt när man startar spelet, ibland kan man spela en halvtimme utan problem. Dock hänger den sig alltid till slut.

För det mesta får man inga felmeddelanden vid krasch men ibland har det dykt upp något som jag tolkar som att den påstår att det är fel på grafikkortets drivrutiner. Vad jag har försökt göra:

i) Installera och avinstallera drivrutinerna. Jag har 6.14.11.8208 2009-02-18 från Nvidia och jag tror att det var dom som följde med kortet. För när jag försöker återställa gamla drivrutiner får jag meddelande om att sådana saknas. Och att installera om just den rutinen jag har leder ingen vart.

ii) ”Skickat felrapport till Microsoft” som svarar att det har med bildskärmkortet att göra.

iii) Virussökt, anti-spywaresökt och defragmenterat.

iv) Försäkrat mig om att kortet rent fysiskt är på plats.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till? Alla tips och hjälp tas tacksamt emot!

/Dengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Nov 2008

Har du tittat om ditt nätaggregat räcker till?

CPU:I7-2600K, Minne:16GB DDR3 1600mhz, GPU:4870x2, MOBO:P67-Sabertooth, Audio: Asus XESTX, PSU:FSP Gold Aurorum 750 W, Chassi:Lian Li PCV1000B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Mar 2009

Jag har tänkt att problemet kan ligga där.

Men hur kan jag kontrollera det?

Jag är inte tillräckligt kunnig så alla tips tas gärna emot!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

Jag är nästan beredd att sätta pengar på att det är nätaggregatet!

Kolla vad det står på ditt nätagg, som t.x. Amp på +12v. Skriv sen det här!

Intel Core i7 3930K@ 4,7Ghz (Noctua NH-D14) | Asus Rampage IV Formula | Corsair Vengeance DDR3 16GB | MSI GTX 1080Ti Gaming X | Corsair AX 850W |
Ljud: Asus Essence STX -> Audio-GD DAC 19 -> Heed Canamp -> AKG K701

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Mar 2009

DC outpt 375 W

Input
100-120V ~ / 9A 50-60 Hz
200-240V ~ / 4,5A 50-60 Hz

Output
+5V /22A Max -12V / 1A Max
+5V(RP) /2A Max +3,3V / 17A Max
+12VA /18A Max +12VB / 18A Max

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

lite väl klent agg kanske... fast amps på +12v lär ju räcka...

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Nov 2007

Till ett XFX GeForce 9800GTX+ så står det på Inet att Rekommenderad Nätdelsstyrka är 500W!!

Tror också det är ditt agg som inte vill sig riktigt, köp ett ACE agg om du vill komma undan väldigt billigt, dock låter dem kanske lite högren Corsair åå så men gör sitt jobb !:P

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

''om ni ser detta ACE säg till bruden på hemsidan att raka armhålan''

så jävla bra från ACE RAW tråden

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
moheda
Registrerad
Okt 2007

skulle också det va nätagget. hadde nästan samma problem me brosssans dator men det va me ett 630w agg :S o bytte det till et 700 o sen funkade. lite konstit men iallafall. testa ett annat nätagg mannet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

kör mitt graffe i sign med ett deltaco 500 watt funkar kanon

AMD_matte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pentium4_matte
kör mitt graffe i sign med ett deltaco 500 watt funkar kanon

Varför skulle de inte funka ? haha!

Minimum som dem rekommenderar är på 500w då är de vel klart de funkar på ett 500agg annars hade de ju varit lite konstigt !!

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

tänkte ba dela med mig om vad jag hade...

AMD_matte

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sthlm
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pentium4_matte
tänkte ba dela med mig om vad jag hade...

Jag har en E8400 på mitt Gigabyte-moderkort.

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

du måste va den första då.....

ha redan gått för långt....

fan va alla va då kinkiga ikväll

AMD_matte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Jan 2003

prova ett nytt nätagg. fråga i butiken om du får lämna tillbaka det om det inte är det som är felet. du behöver inte ens montera det i datorn, bara ryck alla kablar från det gamla agget och i med de nya..

om det mot förmodan inte skulle vara det, så tror jag på drivrutinsfel, eller att kortet är kass helt enkelt. prova kör driversweeper, och lägg in dom nyaste drivisarna igen hlt enkelt. annars får du reklamera grafikkortet.

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Sep 2008

det är med läjligt stor chans att det är nätagget, också är det att din grafik/processor kombination är som att sätta en 500mm förgasare på en 2 kubiks cylinder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2008

Vad jag förstod använde du drivisarna man fick med kortet?
Jag har ett EVGA 9800GTX förstås, men de drivarna jag fick med gav ungefär samma problem som du beskriver.
Ladda ner de "äkta" från nvidia.com istället

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Mar 2009

Tack för alla svar!

Har laddat ner Nvidias drivrutiner men det hjälpte inte.

Men de flesta tror alltså att jag har ett för klent aggregat. Har fått det här rekommenderat men klarar man sig med ett billigare skulle både jag och plånboken bli nöjda...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260813

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dengar
Tack för alla svar!

Har laddat ner Nvidias drivrutiner men det hjälpte inte.

Men de flesta tror alltså att jag har ett för klent aggregat. Har fått det här rekommenderat men klarar man sig med ett billigare skulle både jag och plånboken bli nöjda...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260813

Lite billigare men ändå mycket bra är Corsairs nätaggregat. Redan Corsair VX450 räcker för ditt grafikkort, men har du tänkt uppgradera senare är det lika bra att köra på en av de lite större varianterna, HX520, VX550, HX620 eller TX650.

Har själv både HX520 och VX550 och är mycket nöjd, de är tysta, kraftfulla och byggda av kvalitetskomponenter.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

430w

Har kört kortet med ett 430w agg utan problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Mar 2009

Hej igen!

Jag har nu införskaffat och installerat ett Corsair VX550W agg. Inga tjuvkopplingar utan grafikkortet får nu två sexpinssladdar.

Problemen har blivit lite bättre men kvarstår ändock...

Till att börja med kan jag konstatera att det inte är något fel på det nya agget, det går hur bra som helst med mitt gamla grafikkort. Problemen är med det nya grafikkortet. I princip alltid beter sig datorn såhär nu:

Sätter igång, laddar skrivbordet, skärmen blir svart och datorn låser sig. Ibland rusar fläkten, ibland inte. Startar om datorn men den är låst. Startar om igen och skrivbordet laddas igen. När jag öppnar något program låser den sig. Så här håller den på några omstarter. Sen brukar den fungera bra i typ en kvart innan den låser sig. Sen, efter en 4-8 omstarter fungerar den perfekt. I timmar. Inga som helst problem med alla typer av program inklusive spel. Sen stänger jag av för kvällen och nästa morgon kommer problemen tillbaka igen. Irriterande! Det är som att den funkar först när "den blivit varm"...

Någon som har något förslag? Problemen är som sagt bara när jag har det nya grafikkortet installerat. Men nu borde jag ju ha tillräckligt med ström.

1) Ett förslag jag fått är att uppdatera Biosen. Vad tror ni om det?

2) Tror ni att det är något fel på grafikkortet eller är det snarare min konfiguration som sviker?

Stort tack för alla tips!

/D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2009

Mjo, har "samma" kort å 650 wattaren (corsair). Ibland händer de att ja får "gråskärm" oftast när de laddar ny bana (online).

mammakortet kanske?

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club