Permalänk

Sata Raid problem

Moderkort Asrock 775V88 med 2 st Sataportar. Raid0, Raid1, JBOD
South bridge Controller Via 8237
2 st SATA 320Gb (Formatterade via annan dator som primära)

Har formatterat diskarna med hjälp av extern dockningsstation.

Vid nyinstallation så frågar XP om det ska läggas till drivrutiner för SCSI eller Raid. Diskett för detta är skapat och följs precis som installationen önskar. Installationen hittar slutligen inga hd att installera på.

Vid uppstart kan man trycka TAB för att komma åt Via 8237 Bios och "array" för att sätta Raid konfiguration. Denna bios syns men det går ej att välja något. Typ piltagenter upp/ner, F1 osv. ESC funkar bra för att lämna.

På moderkortets Bios så finns bara alternativet att Enabla/disabla Raid controller.

Moderkortet Bios är uppdaterat enligt tillverkarens lista. Från 1,2 till 1,3 och sen till 1,4.

Kopplar på en sedvanlig IDE-disk där det finns XP och kommer in i operativsystemet. Vid diskhanteraren finns ingen diskar förutom min IDE-disk. I enhetshanteraren så visas ett gult ! för sata raid controllern.
Går inte att aktivera.

Har provat att avinstallera denna samt uppdatera denna med nyare drivrutin men fortfarande samma sak. Hämtat ifrån Via tillverkaren.

Är Sata kontrollen kaputski egentligen??

Är det likväl ett PCI-kontrollerkort för SATA som gäller nu?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra, köra diskarna separat eller i raid?

Var hittar du driver - medföljande skiva, pröva då dessa.
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Min tanke var att köra enbart dessa två Satadiskar i Raid1 typ som C:
Men borde inte diskarna dyka upp i diskhanteraren då dessa är anslutna? Vare sig om dom är satta i något läge eller ej?

Tror att jag provade denna länk som du visar upp.
Ska prova igen.

Det jag inte tycker om är att inget kan avlägsna det hemska gula ! i enhetshanteraren under just Sata Raid controller.
Och då är ju nästa undran om det är kasst.

Vad jag förstått det som så är det inte bara Sata som går via denna södra brygga/krets VT8273 utan även IDE och landelen??

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk

ingen som har något vettigt att komma med?

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk
Medlem

Utropstecken på sata/raid-controller betyder att drivrutinen för den inte lästs in och då är den inte aktiv, och då syns inte heller diskarna anslutna till den.

Pröva annan drivrutin och se om kontrollern startar ordentligt.
Både 'VIA V-RAID Driver' och 'VIA IDE Falcon Storage Device driver' listas som passande till VT8237 Integrated Serial ATA RAID controller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

jahapp... snokat vidare i detta ärende och det verkar visa sig att en liten jumper setting på hårddiskarna krävdes för att det överhuvudtaget skulle få kontakt. Moderkortet reder då bara ut de 150Mb/s istället för de 300 som sprutar ut ifrån hårddisk.

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare