Rivatuner läser klock annorlunda mot GPUZ och CCC

Permalänk
Avstängd

Rivatuner läser klock annorlunda mot GPUZ och CCC

Överklockar mitt kort för fullt i Rivatuner, men deras hårdvaruövervakning verkar inte förstå det. Ligger just nu på 850mhz/1000mhz, något både GPU-Z och Catalyst erkänner, men inte Rivaruner, trots att det står i low-level :S

Har testat att starta om, men resultatet är detsamma.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med ATi korten men på nvidia så klockas det i steg. Och ända korrekta sättet att se vilken klock det är på är just Rivatuner. Allt emellan dessa "klock frekvenser" är tomt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Har testat allt från 820-1000mhz utan lycka, och inte går det att överklock i CCC heller. Varje gång jag tycker på "apply" så hoppar klocken tillbaka till 815mhz. Överklockar jag i RT så rycks klocken upp i CCC och GPU-Z, men inte i RT Jävla lurigt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Brukar vara rivatuner som har rätt i slutändan, kan dock inte förstå varför den klockar ner sig.

Blir det någon prestanda ökning även fast riva inte visar rätt klock?

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd

Nej, det vart det inte. Samma furmark-score med 815 som med 860.

Får ta och flasha frekvensen med BIOS istället.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, en flashning kan nog hjälpa, var bara säker på att kortet är stabilt i den hastigheten innan du flashar.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd

Har redan flashat fram och tillbaka flertalet gånger Att det är stabilt i 850/1100 är egentligen skit samma, går det inte så flashar jag tillbaka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det går, är nyfiken på om du kommer förbi 815 med hjälp av en flashning.

Själv kan jag spela i 835 med standard kylning (silent efficiency)
o bänka i 850, men det blir så jäkla varmt, jag har ett vattenblock på g men vcore.dk tar ganska så god tid på sig :/

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd

Flash 850 gick inte rätt, frekvensen ändrades inte uppåt, men neråt till 800mhz

Testade dra ner originalbioset (club3d) och ändra hashen till Asus Top och när jag startade var iaf överklockningen upplåst och gick att ändra (790mhz - 990mhz), körde en autotune och landade på 845/1145, körde Furmark men åkte på drivrutinscrash. Sänkte ner mig till 830/1095 och då gick det. Tänkte att jag skulle testa 835/1110, men då åkte jag på artefakter.
Klev ner igen till 830/1095 - fortfarande artefakter
Klev ner till 800/1000 - fortfarande artefakter
Klev ner till 775/900 - fortfarande artefakter
Klev ner till 750/900 - fortfarande artefakter

då är det bara att lista ut vad det är som är fel

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"