Permalänk
Medlem

konstig lukt

Hej!
jo, såhär är det. Min dator (stationär) framkallar någon konstig plast lukt efter att den stått på ett tag, jag tycker att det är mycket konstigt. Är orolig ifall det är en farlig lukt!

Permalänk
Medlem

Om denna lukt endast framkommer när datorn stått på ett tag så är det utan tvekan värmerelaterat problem. Kan mycket väl vara så att någon komponent som t.ex. Grafikkortet eller processorn blir överhettade (vanligast). Och att det smälter plast.

Oavsett vad det är borde du absolut kolla till det där. Better safe then sorry, som man säger.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

tittade på everest angående värmen, ingen komponent överstiger 47 grader,
Processorn på 35 ungefär och grafikkortet på 47. Undrar vad det är :/!

Permalänk
Medlem

är de ny dator? om det kanske är det som luktar, brukar vara en speciell stank som man antingen älskar eller hatar.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
är de ny dator? om det kanske är det som luktar, brukar vara en speciell stank som man antingen älskar eller hatar.

Hehe, har haft den ett halv år snart,
btw förstår vad du menar med lukten när man öppnar ett nytt spel ;D

Kan det vara grafikkortet?

Permalänk
Avstängd

Om det är en apple är det ett känt problem.

Finns giftiga material i den som kan orsaka leukemi.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

nej det är inte en apple.''phew¨¨ xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
nej det är inte en apple.''phew¨¨ xD

Tur det! Du kan iallafall läsa denna: http://www.sweclockers.com/nyhet/8347-mac_luktar_illa_och_kan...

Men ta och kör datorn öppen på tex ett bord och kolla var det kommer ifrån!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk

Det kan vara så att så att en kabel från nätagget ligger emot och smälter plasten runtom, men då borde det ryka(?) iaf om det är 12v...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

du tror inte att det kan bero på att det är något i nätagget som luktar då?
du värkar ju inte ha någon temp sensor i det så det kan vara något i den.
i ett gammalt nätagg jag har så har någonting innuti läckt ut och bildat ett vitt klet, dock så funkar inte det agget längre.
men det kan ju vara något liknande som blir att luckta om det blir varmt.

Permalänk
Avstängd

All plast som smälter är cancerframkallande, rekommenderar att du öppnar fönstret vid lukt... Inte för att jag bryr mej men se till att det inte är något som ligger mot typ grafikkortet, förr eller senare slutar förmodligen en del att funka

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

det kan ha samlats ett lager dam i nätdel eller grafikkort som börjar bli varmt och luktar illa.

jag hittade en gigantisk damråtta under min säng en gång och jag bara råkade tutta eld på den och sen så kom mamma och undrade vad det var som luktade.

PS. hon var i andra sidan av huset(villa/kedjehus)