Tips på hur jag skall fixa min backup.

Permalänk
Medlem

Tips på hur jag skall fixa min backup.

Tjabba !

Jag har en webbserver med ubuntu 8.04 som jag gärna skulle vilja göra en backup på hela serverns hårddisk till en annan ftp server som jag har i samma nätverk. Men helst skulle jag vilja att backupen som läggs på ftp servern blir en iso eller liknande fil som man sedan bara kan bränna till skivor, och installera på servern igen ifall att hårddisken på webbservern krashar. Eller kan man om webbservern hårddisk pajat och jag har installerat en ny tex 160gb få kopierat tillbaka systemet som den va på webbservern innan den pajade via lan ?

/Force

Permalänk
Medlem

Låter precis som det är detta paket du letar efter: bootcd
Bör även finnas till Ubuntu:

apt-cache search bootcd

Beskrivning: http://packages.debian.org/lenny/bootcd

Edit:
Skulle själv i ditt exempel, kört bootcd för att backa OSet till iso-fil som sedan SCPas över till burk2 via ett bash-script, som även gör en SCP överföring på de filer som är olämpliga att ha med i ISO-filen (man har ju bara 700MB eller ca4.3GB att spela på om man nångång behöver bränna ut skivan för att boota upp servern och återställa)

Permalänk
Medlem

Okej låter kanon detta. igentligen skulle jag bara behöva att den gjorde back up på webbservern till min ftp server som står i samma nätverk och sedan kunna boota upp via lan och återställa den via lan går detta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej låter kanon detta. igentligen skulle jag bara behöva att den gjorde back up på webbservern till min ftp server som står i samma nätverk och sedan kunna boota upp via lan och återställa den via lan går detta ?

Det går bra om ditt nätverkskort har stöd för wake on LAN och BIOS stöder netboot.

Permalänk
Medlem

Jepp men det har moderkortet stöd för. Men skulle först och främst vilja ha att kopiera allt till min ftp server som ligger på system disken för att sedan kunna boota upp via lan till ftp servern och återställa från den är det bootcd jag skall använda mig av då med eller något annat bra program ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har även jag med testat bootcd, men skivan jag brände funkade inte. Minns inte vad det var för felmeddelande. Men ni som säger bootcd funkar, har det gjort det för er?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det enklaste sättet att ta backup av en hel hårddisk är att använda dd.
Backup:

dd if=/dev/sda of=backup.img

Återställning:

dd if=backup.img of=/dev/sda

Se bara till att byta ut /dev/sda till din enhetsbeteckning och se även till, för guds skull, att backup.img (eller vad du nu vill döpa din backupfil till) ligger på en annan enhet än den du tar backup av (annars fyller du filsystemet.)
Eftersom du ville lägga din backup på en FTP-server, föreslår jag att du tar en titt på FUSE, som låter dig ansluta till en FTP-server som om det vore ett lokalt filsystem.
Återställning gör du m.h.a. valfri live-distribution.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det går pipa dd direkt över nätverket till maskin2 också:
dd if=/dev/sda | gzip | ssh user@remote_server dd of=/dest/path/sda.gz

Dock bör man för säkerhetsskull antingen avmontera eller ommontera disken till read only när man kör backupen.

Permalänk
Medlem

Skulle det här fungera?

dd til en iso filer
radera hårddisken (dvs simulera hd crash)
installera ny linux med likadna partitioner som innan
radera hårddisken
dd tillbaka sina iso filer
reboot

Jag tror det fallererar någonstans. Speciellt steg 4 eller 5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Skulle det här fungera?

dd til en iso filer
radera hårddisken (dvs simulera hd crash)
installera ny linux med likadna partitioner som innan
radera hårddisken
dd tillbaka sina iso filer
reboot

Jag tror det fallererar någonstans. Speciellt steg 4 eller 5.

Kör en dd på hela disken.
Boota från en livecd när du ska återställa.
Kör dd med avbilden du skapade i steg ett som källdata.
Boota om datorn från hårddisken.
Klart.