ÄR HD4870 512MB snabbare än 1GB? Varför kostar de lika eller mer??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Kul, Devil May Cry klonades till McVit när han blev full...
Har alltid sett den gröna draken skymta bakom tangenterna även om motsatsen hävdas frenetiskt.

Cryostasis, har det kommit ut ens? Hur vet vi att det inte går att köra med en HD4870 1Gb?
Hänger det inte resten av datorn skall kunna köra physx med en HD4870?
Något som kan lösas med ett dedicerat physx kort eller en bättre cpu?
Precis som med GTX260?

Var inne på cryostasis hemsida för att kolla:

http://www.cryostasis-game.com/

Cryostasis nämns en gång, Nvidia nämns åtta ggr

Tech demot?

Haha ja det var en lång kväll igår men nu i efterhand så. Är det ju ingen större skillnad faktiskt.

Ärligt nu. 4-6 kommentarer där det bara står "HD4870" utan anledning, inga tester inga argument. Detta stämmer inte HD4870 är inget "givet" köp alls.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Nej, och det kändes inte som ett givet köp. Jag hade väl 30 tabbar öppna med olika åsikter och produkter, både nVidia och ATi. Förutom testerna på mina favvis-spel så såg jag att ATi (i alla fall enligt rapporterna) börjat med same-day driver support för Linux.

Nu har ju inte Linux så många spel men om jag hittat en massa rapporter om problem i Linux så hade jag nog valt ett 260. Men jag har Linux på de andra 2 burkarna så det är en överhängande risk att jag kör in Vista för DX10-spel. Akta, inte slå mig.

Och sen har "allt funkat" (i XP) efter jag köpte mitt första ATi-kort. Få se om det gäller HD4870 också...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har rensat bort det värsta inläggen gjorda av Devil May Cry så håll er lugna eller så kommer varningspolisen!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Angående 512MB/1GB-frågan så handlar det ju om att vissa 512MB-kort är överklockade från fabrik med bättre kylare och därför ibland kan bli dyrare än 1GB-korten. Dock är det inget som gör att man bör skaffa 512MB-kort, 1GB-korten presterar nästan alltid bättre ändå.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Fick kortet idag, väldigt nöjd med prestanda i de spel jag spelat idag

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Kuggfråga? Hur kan mindre minne resultera i bättre prestanda?

Det beror ju på vad det sitter för minne på korten och hur det är klockat. Om minnet som sitter på 1GB-kortet är av långsammare minnestyp, eller av samma minnestyp men lägre klockat, så kommer 512MB-varianten prestera bättre (åtminstone tills upplösningar och bildkvalitet är så hög att minnet blir fullt).

Det är ett välkänt knep att slänga på stora mängder billigare och långsammare minne på vissa grafikkort (vilket inte behöver vara fallet här), för att lura folk till köp. Dessutom finns ju de riktigt irriterande varianterna, där de tar budgetkort som 8600GT och slänger på 1GB DDR2, vilket är totalt meningslöst, då du får sämre prestanda i låga upplösningar pga långsamt minne och om man ställer upp upplösningen så är GPU för klen för att orka med att leverera vettiga FPS oavsett minnesmängd.

Mycket minne är m.a.o. inte alltid lika med hög prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

4870 1GB.

Resten är fanboys

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Precis. Physx? Bättre prestanda? Även om vi snackar marginellt. Varför köpa HD4870? HD4870 kan ju inte ens spela Cryostasis med physx på utan att det hackar, samma med Mirrors edge t.ex. Varför skulle han då välja HD4870?

Det är väl inte så konstigt att 4870 laggar med PhysX på, när det inte är byggt för att använda det?

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Medlem

amd=billigt=mög, nVidia=Dyrt=Kvalité!

Har alltid varit så och kommer alltid vara så, bara snåla folk som köper amd

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Asus 4870 1Gb Dark knight och är supernöjd med prestandan. Mirrors edge kan jag köra på max om jag stänger av PhysX. Det kom ny ver av Catalyst häromdagen och den gav stöd för ljud via HDMI genom DVIadaptern. Jag blev rätt paff när det kom ljud ur TVn men HDMI kabeln är verkligen enda kopplingen jag har mellan datorn-TV.

Se bara till att du har ett luftigt chassi och inte en minilåda som jag! Jag håller på med inköp för vattenkylning just nu för kortet alstrar värme som bara den!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
amd=billigt=mög, nVidia=Dyrt=Kvalité!

Har alltid varit så och kommer alltid vara så, bara snåla folk som köper amd

Inte med verkligheten överrensstämmande och rent skitsnack (läs Fanboyism).

Både AMD och Nvidia gör bra kort och felfrekvensen är jämförbar. Vilket kort man väljer bör baseras på behov och budget, inte på en massa dyngsnack om att ena tillverkaren generellt skulle vara bättre än den andra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
amd=billigt=mög, nVidia=Dyrt=Kvalité!

Har alltid varit så och kommer alltid vara så, bara snåla folk som köper amd

Att fanboyismen finns kvar på detta forum är för mig en gåta. Jag menar hur mycket respekt har man för en fanboy här på Sweclockers? Nästan ingen alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Att fanboyismen finns kvar på detta forum är för mig en gåta. Jag menar hur mycket respekt har man för en fanboy här på Sweclockers? Nästan ingen alls.

ni ser ju själva att GTX 295 ÄR bättre än HD4870!
och varför skulle jag gilla AMD/ATi?varför måste jag?
får inte jag skriva vad jag tycker(tryckfrihet!!)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ni ser ju själva att GTX 295 ÄR bättre än HD4870!
och varför skulle jag gilla AMD/ATi?varför måste jag?
får inte jag skriva vad jag tycker(tryckfrihet!!)?

Ja, GTX295 är bättre än 4870. Det vet väl alla. Men du verkar inte veta att GTX295 kostar över dubbelt så mycket också.

Jag själv skulle ha valt ett 4870. Jag är lite Nvidia fanboy men bryr mig inte så mycket. Köpte själv ett Nvidia kort för nån vecka sen (ligger i rummet, inte satt in än) men jag säger inte att Nvidia är bättre än ATI.

Jag ser det såhär:
4870 billigare
4870 saknar Physx
4870 har varit mycket problemtrådar på sweclocker, men många har köpt kortet också
4870 bättre på vissa spel, GTX 260 bättre på vissa spel

Har du alltid använt t.ex Nvidia och det har funkat bra så antar jag att du väljer Nvidia också. Men har du alltid använt ATI och det har funkat bra så antar jag att du väljer ATI.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ni ser ju själva att GTX 295 ÄR bättre än HD4870!
och varför skulle jag gilla AMD/ATi?varför måste jag?
får inte jag skriva vad jag tycker(tryckfrihet!!)?

haha gg på dig gå och lägg dig

kört ati i 3 burkar i rad, testade nu nvidia för att atis kort var dyra på inet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ni ser ju själva att GTX 295 ÄR bättre än HD4870!
och varför skulle jag gilla AMD/ATi?varför måste jag?
får inte jag skriva vad jag tycker(tryckfrihet!!)?

Och 4870 X2 är bättre än 6600 GT...

So what?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Precis. Physx? Bättre prestanda? Även om vi snackar marginellt. Varför köpa HD4870? HD4870 kan ju inte ens spela Cryostasis med physx på utan att det hackar, samma med Mirrors edge t.ex. Varför skulle han då välja HD4870?

Att du faktiskt drog upp PhysX som ett argument .. All ära åt NVIDIA, men kom igen?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan 4870 1GB och 260GTX 216sp verkar vara så marginella att det egentligen inte spelar någon roll! Gå på favvo färgen vet ja! ^^ Grön eller Röd?

Jag själv föredrar nog AMD/ATI när det kommer till likvärdiga produkter!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Men herrgud... sluta nu barn , världen går inte under.

HAHA ! " gtx 295 är bättre än ati 4870 "
Varit o smygdruckit från farfars hostmedicin ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Som skymtat fram redan, så är det svårt att classa något av dessa två grafikkort som ligger på ungefär samma nivå,
eller att classa HD 4870 med 512MB eller 1 GB som bättre.

Det hänger på andra detaljer i det system man har också.
Till och med vilken chassifläkt man har eller inte har kan spela en viss roll,
eftersom det påverkar temperatur, värme och hastighetsgränser i kretsarna.

Men mest beror vilket kort som av ovanstående val som funkar bäst
på vad du tänker titta på.

På vilka nyttoprogram, spel eller videotillämpningar du ska köra.
Ibland är ett lite bättre och i andra fall ett annat bättre.

Man kan naturligtvis göra som PCMark / 3DMark köra en test med ett knippe olika tillämpningar
och komma fram till ett sammmanvägt Allround Bästa kort. En sorts siffra.

Men redan i vägning av de olika komponenterna i ett sånt test
ingår ju testprogram tillverkarens preferenser.

Vad han tycker är lite bättre.


Summa summarum, om man vill vara diplomatisk, vilket ofta lönar sej bäst i längden (Mr Bush!),
kan man säga att ovanstående alternativ alla har sina små fördelar.
När det gäller prisnivå såväl som prestanda.

I slutändan är det upp till våra personliga krav
och ganska ofta till och med vår egen smak (eller kompisars smak)
vad vi slutligen fastnar för. Vad vi föredrar.

Och vem kan tala om för mej varför jag föredrar den ena eller andra färgen på mina tröja?
>>>> För att jag tycker det är snyggt, förståss!!
Inte för något annat, knäppis!

/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

4870 1gb

Permalänk

GTX260 , för att man får physX!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
GTX260 , för att man får physX!

Lägg av med tjatet om PhysX, de få spel som stödjer det går nästan uteslutande lika bra att köra på CPU:n.
Konstigt hur PhysX på detta forum har gått från att vara helt ute, till det hetaste sen ölburken eller fjärrkontrollen, detta sen Nvida köpte Ageia.
PhysX är en liten fördel för Nvidia, DX10.1 en liten för ATI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ni ser ju själva att GTX 295 ÄR bättre än HD4870!
och varför skulle jag gilla AMD/ATi?varför måste jag?
får inte jag skriva vad jag tycker(tryckfrihet!!)?

Suck å stön, vilken argumentation.

Så för att GTX295 presterar bättre än HD4870, så är:

Citat:

amd=billigt=mög, nVidia=Dyrt=Kvalité!

Har alltid varit så och kommer alltid vara så, bara snåla folk som köper amd

Snälla lille vän, du får skriva vad du vill, men du kan inte förvänt dig att vi skall hålla med, framför allt om det du skriver är uppenbart felaktigt. Även vi har åsiktsfrihet, men till skillnad från dig så försöker vi hålla oss på en lite mer seriös nivå i vår argumentation.
Vi har nämligen insett att de två tillverkarna inte är två "lag" som man måste hålla på. Det är inte fotbollslag det här, det är två tillverkare som båda skapar grafikkort och försöker maximera sin vinst. Varken mer eller mindre. Varför skall man hålla på någon tillverkare över huvud taget. Köp istället den produkt, oavsett tillverkare som tillgodoser dina behov och passar din budget.

Har du favoriter i mjölkdisken också, Arla FTW!!!, Fjällfil är skiiiit!
Eller kanske i blöjhyllan: Pampers suger, libero rockkar fett!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Suck å stön, vilken argumentation.

Så för att GTX295 presterar bättre än HD4870, så är:

Snälla lille vän, du får skriva vad du vill, men du kan inte förvänt dig att vi skall hålla med, framför allt om det du skriver är uppenbart felaktigt. Även vi har åsiktsfrihet, men till skillnad från dig så försöker vi hålla oss på en lite mer seriös nivå i vår argumentation.
Vi har nämligen insett att de två tillverkarna inte är två "lag" som man måste hålla på. Det är inte fotbollslag det här, det är två tillverkare som båda skapar grafikkort och försöker maximera sin vinst. Varken mer eller mindre. Varför skall man hålla på någon tillverkare över huvud taget. Köp istället den produkt, oavsett tillverkare som tillgodoser dina behov och passar din budget.

Har du favoriter i mjölkdisken också, Arla FTW!!!, Fjällfil är skiiiit!
Eller kanske i blöjhyllan: Pampers suger, libero rockkar fett!

Jag har favorit i mjölkdisken;

Skånemejerier är bäst, Arla suger! (Fast nu måste jag dricka Arla-mjölk ändå, och det smakar inte så annorlunda.)

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Jag har favorit i mjölkdisken;

Skånemejerier är bäst, Arla suger! (Fast nu måste jag dricka Arla-mjölk ändå, och det smakar inte så annorlunda.)

haha

men Åsens mjölk är bättre än skånemejerier. Fan vad jag saknar den här i Stockholm, finns nog bara i skåne.

Permalänk

Alla datorer kan väl köra physx?
De som inte har hårdvarustöd kör det väl via CPUn.
Fast jag förstår inte varför det skulle vara ett argument att grafikkortet stöjder physx?
När man spelar så används väl grafikkortet till att rita upp grafik?
Det behövs väl två nvidia-grafikkort för att kunna utnyttja det ena till physx?

Sen så är Coca Cola bättre än Pepsi!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag börjar tappa iq av att läsa denna tråd. Nej men 4870 1gb är så pass nära 512mb i pris om inte exakt samma. Men det är inte alltid mer prisvärt även om man tjänar ett par fps i högre upplösningar kanske man kan köpa ett bättre kort som enkelt kommer klå det sämre kortet som har mer minne.