Ang. Crossfire! Jag behöver hjälp, ej kunnig inom ämnet!

Permalänk
Medlem

Ang. Crossfire! Jag behöver hjälp, ej kunnig inom ämnet!

Hej!

DÖM MIG INTE!!

Det är så att jag är väl lite utav en nörd som har ett behov av ett uppgraderat grafikkort. Jag har ett ATI Radeon HD4670 512 Mb som har crossfirestöd och jag undrar över det här med att moderkortet ska tillåta crossfire eller vad det nu är?... Jag har tänkt på att köpa till ett till ATI Radeon HD4670 fast på 1 Gb så att grafikminnet uppgår till 1536Mb (om det nu går inte vet jag...)

Jag har då kontaktat en återförsäljare ang. det här och han sa att sålänge "Ditt moderkort stöder crossfireteknologin så kan du ha 2st sammansatta grafikkort"

Oh ja ba: whaaaaaaA?? Måste moderkortsh*lvetet också stöda det här?..

Aja det jag vill få fram är att kan någon hjälpa mig med detta djupt störande problem som jag har:

Hur vet man att sitt moderkort stöder crossfireteknologin? Och isåfall, hur gör man för att sätta i kortet, finns det någon guide till detta? LÄNKA GÄRNA!!

Tack för mig!

Permalänk
Avstängd

omg. vad heter ditt moderkort? har det 2platser på moderkortet där du kan stoppa in 2st pci e kort?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

och du kommer inte få 1.5 gb grafikminne så det är onödigt att köpa 1gb. du kan ha 20 grafikkort på 512 mb var och ändå bara ha 512 mb grafik.
kolla vad ditt moderkort heter i cpu-z och googla namnet så får du veta om den stöder crossfire.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Det räcker att öppna datorn och se om du har 2st Pci-express platser. Har du det så kan du ha crossfire.

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
Det räcker att öppna datorn och se om du har 2st Pci-express platser. Har du det så kan du ha crossfire.

Nej tänk om hans moderkort stöder bara SLI så det räcker inte bara kolla om mnan har 2 PCI-E platser

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
Det räcker att öppna datorn och se om du har 2st Pci-express platser. Har du det så kan du ha crossfire.

Såvida inte moderkortet har nForce chipset istället för intel. För då är det SLI som gäller.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

jag förutsatte att han hade köpt datorn hel, och vid dessa fallen är det ovanligt att dom stoppar in ett Ati grafikkort tillsammans med ett nForce chipset... i alla fall på de jag har sett

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
och du kommer inte få 1.5 gb grafikminne så det är onödigt att köpa 1gb. du kan ha 20 grafikkort på 512 mb var och ändå bara ha 512 mb grafik.
kolla vad ditt moderkort heter i cpu-z och googla namnet så får du veta om den stöder crossfire.

cpu-z?!!
va i helskotta är det?
Så det är bättre om jag köper ett till ATI Radeon hd4670 på 512 mB än va det är att köpa ett på 1 gig?

EDIT:

Moderkortet är av Dells egna (Omg ni kommer flippa)
Model: 0G254H
Chipset: Intel X48
Graphic Interference: PCI-E
Link width: x16

Om det här nu räcker...