Lenovo ThinkPad T61P - Behöver råd

Permalänk
Medlem

Jag är inne på 5:e året nu med min T41P och endast haft ett garantiproblem för 3 år sedan då de bytte moderkortet.

Annars har den stått på 24/7 sen år 2004.

Uppgraderade år 2007 till den snabbaste CPUn mitt moderkort klarar, en 2.1GHz Dothan samt köpt en ny IBM/Hitachi 100GB 7200rpm disk och uppgraderat till 2GB minne.

Permalänk
Inaktiv

jag kör min t41:a på femte året och sista 3 åren som filserver med 24/7 drift utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Läste en av dina poster och såg detta

"Jag tycker gott du kan satsa på en begagnad om du inte vill betala den prislappen, finns ute t61p med 1920x1200 för 6-7000 kr som oftast har 1,5-2 års garanti kvar vilket gör det till ett klipp".

Verkar vara omöjligt att hitta en dator för 6-7000 med 1920x1200 eller säljer du din

Den jag hittade har 1680x1050 och den kostar 6500. Jag borde kanske vänta på fler chanser

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Läste en av dina poster och såg detta

"Jag tycker gott du kan satsa på en begagnad om du inte vill betala den prislappen, finns ute t61p med 1920x1200 för 6-7000 kr som oftast har 1,5-2 års garanti kvar vilket gör det till ett klipp".

Verkar vara omöjligt att hitta en dator för 6-7000 med 1920x1200 eller säljer du din

Den jag hittade har 1680x1050 och den kostar 6500. Jag borde kanske vänta på fler chanser

Det finns ute wuxga-t61p på blocket ibland för den prislappen även om de oftast försvinner snabbt (är lättsålda på din nivån). Tex denna för 5500:

http://www.blocket.se/vi/20987394.htm?ca=11_s

Jag köpte en t61p wuxga på Tradera för 8500 åt en vän och det var i fjol somras så helt omöjligt är det inte att göra klipp. Dock måste man bevaka blocket och Tradera och hugga snabbt

Permalänk
Medlem

Hej igen

Det ser ut som att jag ska slå till på en begagnad dator n,u men tyvärr den med 1680x1050. Vi har kommit överens att göra detta över internetgirot annars skulle jag ej våga. Tyvärr får jag inte med nån skiva med business vista som det ska vara, och inte heller finns det en glömt partioner (recovery, ghost)

Så jag undrar, är detta normalt eller bör man oroa sig ändå?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Hej igen

Det ser ut som att jag ska slå till på en begagnad dator n,u men tyvärr den med 1680x1050. Vi har kommit överens att göra detta över internetgirot annars skulle jag ej våga. Tyvärr får jag inte med nån skiva med business vista som det ska vara, och inte heller finns det en glömt partioner (recovery, ghost)

Så jag undrar, är detta normalt eller bör man oroa sig ändå?

Det hänger inte med några orginalskivor med operativet utan dessa får man bränna ut + att de finns en recoverypartition. Om man inte bränner ut skivorna innan man raderar partitionen så kan man dock ringa till Lenovo och är dom snälla så skickar dom skivorna gratis eller också får du betala nåt i stil med administrativ avgift+frakt, vet inte hur mycket men räkna med några hundra.

Men det är absolut inte som behöver avskräcka dig från att köpa datorn då de går att lösa i efterhand, licensnyckeln för Vista el XP finns undertill på datorn som du kan använda om du har andra skivor men enklast är ju att beställa från Lenovo då får du alla drivrutiner och hjälpprogram också.

Jag hoppas du kommer bli nöjd med din padda!

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det ingen recoverypartition enligt personen som säljer. Kanske han inte så händig på datorer eftersom den förmodligen är dold? Tack för svar igen som alltid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Tydligen finns det ingen recoverypartition enligt personen som säljer. Kanske han inte så händig på datorer eftersom den förmodligen är dold? Tack för svar igen som alltid

du ser den i utforskaren men du kan inte ta bort den direkt i diskmanagern så visst kan den finnas kvar också men jag brukar göra så att jag wipar den efter att ha bränt ut skivorna (jag vill ha 100% av disken). I så fall bör det stå att man ska trycka F11 när man bootar upp windows och de kan du kolla när du får hem den. I annat fall är det som sagt inga problem att installera om operativet om du beställer skivor eller använder annan XP/Vista skiva. Eller också kanske disken är uppgraderad, tycker Lenovo snålar på storleken och på min bytte jag ut den lilla 100 giggaren till en snabbare 320 giggare.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag tycker det är skönt att ha en sådan. Men jag får väl skapa mig en själv. Det finns tydligen bra gratis ghost program, vet dock inte vilket som är bäst och enklast.

Har du koll på det också?

Tar 5 min att fixa istället för 2 timmar med installation + diverse program och drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag Acronis True Image och Norton Ghost (föredrar den förstnämnda) men dom är tyvärr inte gratis. Det finns ett gratisprogram som heter clonezilla som du kan prova som tydligen ska göra jobbet, har dock ingen erfarenhet av hur bra det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Själv kör jag Acronis True Image och Norton Ghost (föredrar den förstnämnda) men dom är tyvärr inte gratis. Det finns ett gratisprogram som heter clonezilla som du kan prova som tydligen ska göra jobbet, har dock ingen erfarenhet av hur bra det är.

Fan Zzzandman du verkar grym på det här med bra datorer..
Sorry om jag är lite OT i tråden. Men flummade runt på reuseit och kollade efter mina enkla behov.
En billig bra dator att surfa med och kunna kolla film.
15.4 skärm..
Tycker de här 2 verkar räcka och bli över. Vad är det för skillnad eg?

http://www.reuseit.se/1/sv/fujitsusiemens/fujitsusiemens-pi25...

http://www.reuseit.se/1/sv/fujitsusiemens/fujitsusiemens-pi25...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik72
Fan Zzzandman du verkar grym på det här med bra datorer..
Sorry om jag är lite OT i tråden. Men flummade runt på reuseit och kollade efter mina enkla behov.
En billig bra dator att surfa med och kunna kolla film.
15.4 skärm..
Tycker de här 2 verkar räcka och bli över. Vad är det för skillnad eg?

http://www.reuseit.se/1/sv/fujitsusiemens/fujitsusiemens-pi25...

http://www.reuseit.se/1/sv/fujitsusiemens/fujitsusiemens-pi25...

Det är samma länk

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Rent allmänt har jag inte så stor koll på konsument-datorer och jämför jag dessa så är de snarlika och de enda som skiljer är CPU+GPU-plattformen (Intel vs AMD och Nvidia vs ATI ). Prestandamässigt är processorerna i de närmaste identiska, ang grafikkortet så är det lite dåligt specat (de finns 3 geforce 8400M: G/GS/GT) men förutsätter man det klenaste så är det även i de närmaste dött lopp.

Dvs du kommer nog bli nöjd vilken du än väljer men jag föreslår att du lägger upp en ny tråd med dina behov så kommer du säkert få fler förslag från andra tillverkare också i samma prisklass, vad jag hört (men de kanske mest är fördomar då jag inte ägt nån) är att FS har dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp dessa program. Måste jag skapa en bootcd fär Acronis True Image och Norton Ghost för att kunna köra ghosten. Jag har för mig att det på någos vis också skall kunna göra sin ghost via ett USB-minne, har dock inte läst så mycket om detta. Vad jag vet så går det inte att välja USB i biosen för att starta upp med ett USB-minne. Fast man tycker det utvecklingen har gått framåt så snabbt att det borde finnas en funktion.

Permalänk
Inaktiv

Ja man skapar en bootbar usb pinne eller en CD och det är enkelt de finns en wizard för de. Sen stoppar du in CDn/pinnen och trycker F12 vid uppstarten så får du välja temporär boot-device.

Permalänk
Medlem

Kanon! Kan nog bero på att jag inte riktigt haft så pass nya ghost program tidigare då man bara kan välja diskett,cd,dvd

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tänkte om du kan länka vart man skriver in serienumret så man kan få vidare information om datorn.

Har föresten läst om problemet i flera trådar att GPU'n blir överhettad och vissa har tydligen fått moderkortet utbytt fast det inte gått sönder. Det har hänt många gånger att gradaderna uppnår över 100 ibland och detta verkar också ha hänt flera personer men vissa har tydligen inga problem alls. En del tror det beror på du bara kör med ett minne i en socket och inte 2 vilket också tydligen kan lösa problemet om du tar bort ett minne. Eller om det var de ändre datorer som bara har en socket men.

Är det så att dom gjort en änding med bättre fläktar i det nyare T61p datorerna eller en änding på moderkortet?

Vissa verkar som sagt ha stora problem och vissa har inte alls problem och vad nu det beror på står det inget klart och tydligen om. Tydligen ska det finnas uppdateringar också men jag tror det inte löser detta problem helt och hållet. Vad är din teori och vad har du hört?

Permalänk
Inaktiv

Här kommer de länkar jag använder mig av där du kan kolla garantin och så en länk där du kan kolla exakt vilka delar som finns i din dator:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?templat...

Jag har inga som helst problem med överhettning och är inte ens i närheten av 100 grader på min t61p men så spelar jag inget heller. I min bekanskapskrets finns 2 kompisar som spelar med sina t61p och inte heller dom har några problem trots flera timmars spelande varje dag. Vad jag läste så var det 10% av serien som var drabbade enligt Lenovo men tittar man på div forum så rapporteras det om fall av överhettning helt klart men med tanke på hur många som är sålda så tror och hoppas jag att det är ett mindre problem, annars hade man sett betydligt fler diskussioner kring just detta.

Vad jag vet är det ingen uppgradering av själva fläktarna från Lenovo utan att de i vissa fall (dvs dom 10% som är drabbade) använt nåt material som inte klarade av temperaturen som avges och som till slut bränner graffekortet på modermackan. Jag har också läst de där med 1 vs 2 RAM-moduler men ställer mig tvivlande, säkerhetsmarginalen är betydligt större än att en sticka minne ska orsaka en sån hög temperatur. Når man 100 grader så lätt skulle jag prata med Lenovo och få mobon utbytt.

Nån månad efter detta blev publikt och de diskuterades flitigt släppte Lenovo/nvidia dels uppdaterade graffekortsdrivare och nytt BIOS som skulle åtgärda problem (enligt vad jag läst sänka nivån innan fläktarna kickade in med högre RPM). Jag är mycket känslig för ljudnivåer på mina holkar och kör alltid sista BIOS/drivarna och har inte märkt nån skillnad men som sagt är jag ingen gamer.

Har du köpt en t61p? Tycker du kan stressa den tex genom att köra igång ett spel i några timmar (med sista graffedrivarna + BIOS) och köra tex tpfancontrol och kolla tempen på gpun och se vad du får (kör den i så fall i BIOS läge och inte i smart-läget).

Jag har för mig att den gör en "termal shutdown" vid 105 grader för att skydda komponenterna, drabbas du av tycker jag du ska prata med Lenovo (efter att ha dammsugit ur datorn), i annat fall behöver du nog inte vara oroad. T61 serien har dramatiskt mycket bättre avkylning än T60 holkarna, där händer det ibland att min gamla trotjänare t60p stänger av sig om man miss-sköter dammsugningen

Permalänk
Medlem

Tack igen och igen

Har inte datorn än men du verkar kunna sin sak och ha läst mycket så jag litar på din kompetens och skulle jag vara en av de otursdrabbande personerna får jag helt enkelt kontakta lenovo så fort som möjligt om detta sker. Nu när jag har datorns serienummer så tänkte jag kolla upp om det stämmer att datorn fortfarande har garanti kvar, men jag lyckas dock ändå inte hitta något ställe där jag kan skriva i mitt serienummer och den sidan som du länkade mig verkar inte fungera, alltså

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?templat...

Här är länken för alla drivare, måste vara rätt

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitest...

Jag har tidigare inte uppdaterat biosen. Är detta svårt?

Release Date:
BIOS Version: 08 Jan 2009
v2.25-1.08

Grafikkortet

Windows Vista 32-bit 13 Jan 2009
v7.15.11.7693

Vilken bra sida för övrigt!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta själv och skriva in serienumret! allt ser bra ut! nu blir det f*n i mig ett köp

Permalänk
Inaktiv

Det är den här sidan du ska kolla garantin på men du måste även ha modellnumret

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

(part lookup är bara för att kolla vad som sitter i datorn).

Ja det är rätt sida med alla drivare, att uppdatera BIOS är jätteenkelt, kör du 32 bitars OS är det bara att köra en exe-fil och vänta några minuter och boota om sen är det klart. Kör du x64 så får du boota på en iso-fil som du bränner ut och sen är det också klart. Lenovo är jätteduktig på att fixa uppdaterade drivare och bara sista veckan har de kommit några stycken till mina holkar.

Eftersom t61p kom på våren/sommaren 2007 och alla har 3 års garanti så har du alltså (i värsta fall) garanti till minst nästa sommar men givetvis är det bättre ju längre den är aktiv, speciellt om du ska spela på den men på ett år hinner du förhoppningsvis märka av om de skulle vara defekt graffekort i den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhasta
Lyckades hitta själv och skriva in serienumret! allt ser bra ut! nu blir det f*n i mig ett köp

Vad är det för spec på maskinen då och hur lång garanti är det kvar?

Permalänk
Medlem

Till nov, 2010

Original description: Based on 6458-4UG: T7300(2GHz), 2GB RAM, 100GB 7200rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 256MB nVIDIA Quadro FX 570M, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn, Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, 6c Li-Ion, WinVista Business 32

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhasta
Till nov, 2010

Original description: Based on 6458-4UG: T7300(2GHz), 2GB RAM, 100GB 7200rpm HD, 15.4in 1680x1050 LCD, 256MB nVIDIA Quadro FX 570M, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn, Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, 6c Li-Ion, WinVista Business 32

OK, ser helt OK ut, mycket trevligt med AGN-kort också, grymt nöjd med de i min då jag alltid kör trådlöst utanför dockan. Du får stoppa i en SSD om nåt år när priserna förhoppningsvis gått ner en bit, 4GB minne tycker jag dock du kan peta in direkt om du ska köra många appar eller annat minneshungrigt.

Permalänk
Medlem

Meddelar när jag fått den. Du ger otroligt snabba svar hela tiden och svar med bra information. Dom borde göra dig till en moderator

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhasta
Meddelar när jag fått den. Du ger otroligt snabba svar hela tiden och svar med bra information. Dom borde göra dig till en moderator

tack, nog mest tur men för det mesta hänger jag här vid 22-23 tiden :).

Meddela när du får den så kan du få fler tips

Permalänk
Medlem

Tack så gärna, guld värt

Permalänk
Medlem

Hej nu har fått min padda

Ok först och främst är det Vista vilket jag inte alls är van vid och funderar på att lägga in windows XP istället. Tyvärr är det bara 1 partition också vilkjet jag bara tycker är dumt eftersom jag vill ha 2.

Eftersom jag är en ovan vistaanvändare får jag inte ens igång det trådlösa nätverket och går jag inte på nätverksinställningarna hittar jag bara nätverkskortet för RJ45 anslutning (ej något trådlöst nätverkskort)

Så jag hoppas verkligen att det nu sitter ett trådlöst nätverkskort i burken.

Vad är snabbknapparna för att gå in i biosen och för att välja vilken enhet datorn ska boota med?

Permalänk
Inaktiv

Det är garanterat wifi i din dator (om inte nån snott kortet vilket jag tvivlar på). Antingen kan det vara hårdvaruknappen framtill på vänstersidan som är avslagen (ej grön) eller också får du trycka fn+F5 för att slå igång wifi +bt.

Om du trycker f12 vid uppstart (innan den laddar OS:et) får du välja temporär boot-enhet.