Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur voip fungerar ?
Hur aktiveras voip, dvs hur får man en dhcp address på vlanet?
Kan man ha olika leverantörer på bredband och voip ?
Säg att jag har en voip tjänst som finns på ex gotanet
Går det att få den på voip vlanet eller måste den gå via internet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Har äntligen fått lite tid för att ordna så att tvboxen är på mitt lokala nätverk så att apparna från telia fungerar.
Jag har en mikrotik så jag har möjlig het att ha två st externa ip-adresser.
Jag har en ip-mot internet(vlan1) och en mot iptv(vlan845).
Har sedan satt upp en igmp-proxy på iptv interfacet.
Igmp-proxyn har quick leave och 0.0.0.0/0 som alternative nät.
Man behöver även öppna upp i brandväggen för igmp och udp trafik till igmp-proxyn.

Svåraste var att få till boxen att bota, den fick ipadress men inget mer hände. När jag hittade att den behövde en dhcp option 43 , gick lätt att sniffa fram med wireshark och sedan kopiera det värdet och stoppade in i min dhcp server.
Jag har satt regler på att märka alla paket som kommer från iptvboxen och inte går mot mitt lan, jag har sedan en route på de markerade paketen så att dom går ut via iptv gatewayen.

Är det någon som vill ha mer information så skriv här så försöker jag hjälpa till så gått det går.

Det låter onekligen intressant!

Jag skulle gärna höra lite mer om det och försöka mig på det, om så bara för att se om jag kan klara av det och lära mig... Jag vet nämligen inte om apparna skulle ge mig något direkt mervärde?

Problemet är att jag aldrig pysslat med igmp-proxy och ytterst få gånger testat wireshark.. Så om du kan tänka dig att utveckla lite hur du gick till väga..

Iof kör jag pfsense och inte mikrotik, men dom borde väl vara rätt likvärdiga..?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om telia kör samma för alla kunder, jag kan lägga ut min när jag kommer hem.
För att få fram den använde jag mig av portmirroring på mikrotiken, jag vet inte hur du har satt upp det idag men kör wireshark på ditt iptv vlan.
Starta wireshark och börja sniffa. Starta nu upp boxen, måste vara från strömlöst läge, i wireshark filtrerar du sedan på bootp då kommer du att se att det finns några DHCP Offer packet. Klicka dig ner genom den så att du kommer till dhcp option 43. Kopiera sedan värdet, är en hexsträng. Här kan du även se DHCP Request har för mig att det jag var tvungen att lägga in dhcp option 60 på min dhcp client för att få en ipadress på iptv vlanet, är inte helt säker på detta då jag började med detta för ganska längesedan.

Jag har ingen koll på igmp-proxy i pfsense, men borde vara ungefär samma inställningar.
I RouterOS (os på mikrotik) jobbar man med bryggor, jag har 3st bryggor wan, lan och iptv, har inte använt pfsense så är inte så insatt i deras interface.
Skapa ett interface i igmp-proxyn på iptvbryggan, ska vara inställt på upstream. Sedan skapar du ett på lan som ska vara en querier.
Kolla loggar på igmp-proxyn så kommer du att se om din box försöker joina.

Jag har satt static dhcp mot min iptv box så jag taggar alla paket med to_iptv med iptvboxen som källa och allt utan lan som destination.
Sedan har jag en routeregel som skickar alla paket som är taggade med to_iptv till iptv interfacet gateway.

Här är en början har du fler frågor är det bara att fråga på, dock har jag dålig koll på hur pfsense fungerar.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taspts:

Någon som vet hur voip fungerar ?
Hur aktiveras voip, dvs hur får man en dhcp address på vlanet?
Kan man ha olika leverantörer på bredband och voip ?
Säg att jag har en voip tjänst som finns på ex gotanet
Går det att få den på voip vlanet eller måste den gå via internet ?

Voip får ip via vlanets dhcpserver om det inte är statiskt, (om det använder vlan)

Ja du kan ha olika operatörer men inte i vilka kombinationer som helst om det inte är internetbaserat, en del nät har ju en switch som kan separera olika tjänster före internetoperatörens egna enhet och en del kör ju iptelefon via internet och det går ju att göra med både hård och mjukvara, tex Skype.

Gotanet är inte samma företag som Telia, att Telia skulle släppa in dem på sina voipvlan är ju osannolikt men hur Gotanet konfar och vilka avtal de har får du nog fråga dem om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar variera, jag har ringt runt lite och även pratat med openfibers kundtjänst.

I open fiber så skall man kunna ha olika operatör, förmodligen så går det bara att ha en operatör per vlan.
därav flera portar på inteno switchen.
IPTV ligger alltid på eget vlan dvs har egen ip-address.
voip/sip kan finnas via internet porten eller via voip porten(då har den egen ip address).

Om har bredband och voip från en leverantör så kommer de på internetporten.
Om man har annan voip/sip lev som är ansluten så kan den komma via voip porten
eller via internet som vanlig trafik.

Jag vill ha all trafik bakom en brandväg som jag har koll på och som saknar administrativ bakdörrar.
Jag frågar för att förstå hur jag skall koppla router/brandvägg och det verkar som om 3 kablar in på wan
sidan och kunna hantera 2 st dhcp addresser på internet, 1 IPTV och en sip.
Jag har en edgemax router med 5 portar så det bör fungera, den drar ca 10W. Nu blir det nog en switch innan för att lägga ihop i trunk/vlan och även kunna ha en mirror port. Då har jag några portar över för att mata poe till access punkterna. En port i router kommer att gå till en 4G modem för att ha lite redundans.

Det borde även kunna gå med 3 portars modellen + switch.

Det finns ett program macchanger som man kan använda för att generera MAC addresser.
Edgemax router kan ha virtuella if med egna MAC/ip addresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selpix:

Guide för att använda Netgear GS105E tillsammans med Telia Fiber Internet + IPTV.
Det vanligaste är att man har IPTV på VID 845. Men vissa har VID 243. Är du osäker vad som gäller för dig så prova 845 först.

Jag har satt upp det så här:

Inkommande(WAN) går in på Port 1
Internet ut (till egen router) Port 2
IPTV ut (Motorola-box) Port 5

Först så måste ni uppgradera switchen till senaste firmware 1.01.25. Denna innehåller en del nya
features samt bugfixar gällande multicasting. Och det var ju just multicasting som man fick problem
med tidigare då bilden frös var 5:e minut.

http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20842

Sen måste ni även ha senaste Configuration Utility 2.2.14.
http://www.downloads.netgear.com/files/ProSafe_Plus_Utility_S...

_____________________________________________________________________

Allright dags för konfigurering. Koppla upp er mot switchen med utilityn.

1: Börja med att gå till System > Multicast. Ställ in inställningarna enligt bilden

http://i45.tinypic.com/143kdfq.png

2: VLAN > 802.1Q > Advanced > Enable > Skapa nytt VID (845 eller 243) (se bild, bry dig inte om members ännu det kommer senare!)

http://i50.tinypic.com/2akhg75.png

3: Port PVID > Välj port 5 och skriv in PVID (845 eller 243)

http://i45.tinypic.com/xgjmh.png

4: VLAN Membership > Vlan Identifier 1 > Ställ in enligt bild

http://i50.tinypic.com/2zjb0ix.png

5: VLAN Membership > Vlan Identifier 845 > Ställ in enligt bild

http://i49.tinypic.com/181v88.png

Nu ska det vara klart. Passa på att ändra lösenordet på switchen innan du stänger ner utilityn. Starta om switchen. Prova!
Har kört såhär nu i flera dagar, även HD. Hoppas det fungerar för ni andra också

TACK!

Jag har bråkat med detta i två år. Köpte även en Netgear GS105E, utan att lyckas. Nu när jag äntligen blivit hardcore och kör pfSense - vilket tillsammans med dina settings gjorde det susen, och för tio minuter sedan gav jag fingret åt fruktansvärda Thomsonmodemet för alltid! Jag känner mig så ren!

<3<3

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har folk här uppmärksammat att thomsonskräpet verkar sno bandbredd från internetuppkopplingen? Om jag kör in datorn/min egen router direkt i uttaget så kommer jag upp i 125/125 på bredbandskollen och laddar ner torrents i 12,5 MB/sek. Kör jag via thomsonroutern som är bryggad kommer jag upp i ca 95/95 mbit på bredbandskollen och ligger för det mesta under 10 MB/sek. Är olyckligt gift med en TG789vn.. Telia säger såklart att detta är finemang då jag har tjänsten 50-100 mbit, väl inom ramarna så ingen intenoswitch för mig..

Frustrerad försöker man pilla igång nån lösning med openwrt på en netgear wndr3700 router men det går milt sagt sådär.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReToX:

Har folk här uppmärksammat att thomsonskräpet verkar sno bandbredd från internetuppkopplingen? Om jag kör in datorn/min egen router direkt i uttaget så kommer jag upp i 125/125 på bredbandskollen och laddar ner torrents i 12,5 MB/sek. Kör jag via thomsonroutern som är bryggad kommer jag upp i ca 95/95 mbit på bredbandskollen och ligger för det mesta under 10 MB/sek. Är olyckligt gift med en TG789vn.. Telia säger såklart att detta är finemang då jag har tjänsten 50-100 mbit, väl inom ramarna så ingen intenoswitch för mig..

Frustrerad försöker man pilla igång nån lösning med openwrt på en netgear wndr3700 router men det går milt sagt sådär.

Du har ju fel smart om du har 100Mbit uppkoppling, du ska ha en 799 eftersom du måste ha Gbitportar och det är konstigt att du inte fått en sån direkt, kontakta kundtjänst så borde du få 789an utbytt mot en 799, däremot har du ingen som helst nytta av en switch utan en router framför den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReToX:

Har folk här uppmärksammat att thomsonskräpet verkar sno bandbredd från internetuppkopplingen? Om jag kör in datorn/min egen router direkt i uttaget så kommer jag upp i 125/125 på bredbandskollen och laddar ner torrents i 12,5 MB/sek.

100 Mbit är 12.5 MB/s, så vet inte vad du får 125/125 ifrån.

Som Affe sa så beror det troligtvis på att den har 100Mbit portar så över internet kommer du inte maxa hastigheten pga den flask halsen, det är lättare att uppnå högsta teoretiska hastigheten om själva datan flödar fritt i en hastighet som är 10x högre än vad QoS ställer om den som i din leverantörs nät,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju fel smart om du har 100Mbit uppkoppling, du ska ha en 799 eftersom du måste ha Gbitportar och det är konstigt att du inte fått en sån direkt, kontakta kundtjänst så borde du få 789an utbytt mot en 799, däremot har du ingen som helst nytta av en switch utan en router framför den.

IPTV abonnemanget är "kollektivt" i huset så alla har fått en sådan smartrouter, bredbandsabonnemangen tecknas privat direkt av Telia men man tvingas ändå använda den routern för att IPTV ska funka.

Klart att en switch löser problemet, det skriver Telia själva i svaret jag fick från dom, men dom vill som sagt inte byta ut Thomsonroutern eftersom min fart ligger inom spannet 50-100 mbit. Så jag får väl helt enkelt köpa en netgear gs105e switch som Selpix skicka en guide till (inlägget superapan citerade precis innan mitt innan).

Skrivet av VexedRelic:

100 Mbit är 12.5 MB/s, så vet inte vad du får 125/125 ifrån.

Ja det är konstiga siffror, skrev det mest för att det påvisar att där är en uppenbar bandbreddförlust med thomsonroutern. Lägger mer tyngt på farterna jag fått vid nedladdningar som ser ut att vara mer korrekta. Varje gång jag gör bredbandskollen utan routern börjar den på ca 300-400 mbit för att sedan snabbt sjunka så det är väl därför det blir missvisande. Kör jag med thomsonroutern börjar den istället på ca 60-70 mbit för att sedan sakta stiga mot 95.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReToX:

IPTV abonnemanget är "kollektivt" i huset så alla har fått en sådan smartrouter, bredbandsabonnemangen tecknas privat direkt av Telia men man tvingas ändå använda den routern för att IPTV ska funka.

Klart att en switch löser problemet, det skriver Telia själva i svaret jag fick från dom, men dom vill som sagt inte byta ut Thomsonroutern eftersom min fart ligger inom spannet 50-100 mbit. Så jag får väl helt enkelt köpa en netgear gs105e switch som Selpix skicka en guide till (inlägget superapan citerade precis innan mitt innan).

Ja det är konstiga siffror, skrev det mest för att det påvisar att där är en uppenbar bandbreddförlust med thomsonroutern. Lägger mer tyngt på farterna jag fått vid nedladdningar som ser ut att vara mer korrekta. Varje gång jag gör bredbandskollen utan routern börjar den på ca 300-400 mbit för att sedan snabbt sjunka så det är väl därför det blir missvisande. Kör jag med thomsonroutern börjar den istället på ca 60-70 mbit för att sedan sakta stiga mot 95.

Du får fortfarande bara en publik ip av Telia, så om du sätter in en egen switch för att separera vlanen så kan du bara ansluta en klient till internet.
I ditt fall låter det mer som att "huset" skulle ha stått för en vlanseparerande switch så att kabeltvn fungerar oberoende av Telias utrustning, det är däremot underligt att du har en 789som de inte vill byta ut, om du inte skaffar en router som kan separera vlanen (eller både en vlan switch och en router) själv så får du tvinga till dig en 799, tex genom att öka farten till över 100Mbit och påpeka att du har en 789 som inte fungerar, telia har ingen bindningstid så vill du inte ha den högre farten så byt till 100igen när du har en 799a.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får fortfarande bara en publik ip av Telia, så om du sätter in en egen switch för att separera vlanen så kan du bara ansluta en klient till internet.
I ditt fall låter det mer som att "huset" skulle ha stått för en vlanseparerande switch så att kabeltvn fungerar oberoende av Telias utrustning, det är däremot underligt att du har en 789som de inte vill byta ut, om du inte skaffar en router som kan separera vlanen (eller både en vlan switch och en router) själv så får du tvinga till dig en 799, tex genom att öka farten till över 100Mbit och påpeka att du har en 789 som inte fungerar, telia har ingen bindningstid så vill du inte ha den högre farten så byt till 100igen när du har en 799a.

Det framgick nog inte så bra men min avsikt är såklart att koppla in min egen router till switchen som jag ska köpa. I nuläget har jag en egen router inkopplad i min bryggade Thomsonrouter. Telia ger bara ut ett publikt IP ja, men IPTV boxen får ändå ett eget IP nummer tilldelat sig så det behövs ingen router för dennas skull.

Egentligen vill jag inte ha en 799 heller, utan ville mest få en Intenoswitch som jag hade i min förra lägenhet med Telia. Den funkade bra. Thomsongrejerna är framförallt hiskeligt fula och tar upp en massa plats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReToX:

Det framgick nog inte så bra men min avsikt är såklart att koppla in min egen router till switchen som jag ska köpa. I nuläget har jag en egen router inkopplad i min bryggade Thomsonrouter. Telia ger bara ut ett publikt IP ja, men IPTV boxen får ändå ett eget IP nummer tilldelat sig så det behövs ingen router för dennas skull.

Egentligen vill jag inte ha en 799 heller, utan ville mest få en Intenoswitch som jag hade i min förra lägenhet med Telia. Den funkade bra. Thomsongrejerna är framförallt hiskeligt fula och tar upp en massa plats.

Telias iptv har väl ingen internetaccess alls, den får väl ett privat ip nummer via Telias "tv nät" tv körs på ett eget privat vlan och det är därför man måste hantera vlanen rätt.
Intenoswitcharna är väl det som sätts upp där Telia driver nätet och har egentligen inte med bredbandstjänsterna att göra, det är väldigt länge sedan Telia slutade med flera ipnummer och det är ju ett krav för att bara kunna använda en switch. Möjligen att det kan skilja om du har nån form av gruppanslutning men som privatperson får du bara ett publikt ipnummer och det går inte heller att köpa till flera längre utan det krävs företagsabb för det.

Jag har själv en Intenoswitch men efter den sitter en router, jag använder bara 1 port i switchen och det gäller oavsett om jag har Telias tv eller inte, däremot om man väljer nån annan tvoperatör kan det kanske ändras och man konfar om så att switchen separerar ut tv från inkommande trunk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv har väl ingen internetaccess alls, den får väl ett privat ip nummer via Telias "tv nät" tv körs på ett eget privat vlan och det är därför man måste hantera vlanen rätt.
Intenoswitcharna är väl det som sätts upp där Telia driver nätet och har egentligen inte med bredbandstjänsterna att göra, det är väldigt länge sedan Telia slutade med flera ipnummer och det är ju ett krav för att bara kunna använda en switch. Möjligen att det kan skilja om du har nån form av gruppanslutning men som privatperson får du bara ett publikt ipnummer och det går inte heller att köpa till flera längre utan det krävs företagsabb för det.

Jag har själv en Intenoswitch men efter den sitter en router, jag använder bara 1 port i switchen och det gäller oavsett om jag har Telias tv eller inte, däremot om man väljer nån annan tvoperatör kan det kanske ändras och man konfar om så att switchen separerar ut tv från inkommande trunk.

Det låter på dig som du antar att jag är kopplad till något öppet nät? Det är Telias nät jag är kopplad till, dom driver det och är enda aktör... Thomsonroutern har en inbyggd bredbandsswitch som gör samma jobb som intenoswitchen, förutom att den, speciellt TG789 som jag begåvats med gör det dåligt.

Jag har under dagen införskaffat en Netgear GS105Ev2 switch, konfat denna enligt selpix guide och nu funkar det finemang. IPTV boxen får sin multicast ström på vlan id 845 och min router kan arbeta utan hämningar. Bredbandskollen sätter 125/125 varenda gång jag gör ett test och nedladdningarna flyger på i 12,5 MB/sek.

Switchen är kopplad direkt i vägguttaget, från switchen får IPTV boxen sin multicast ström på en port och min router får internetaccess på en annan port, funkar finemang.

Skrivet av Tozzi:

Routern ska sitta framför switchen, eftersom det är routern som har NAT, inte switchen.

Jag har svårt att se hur multicast strömmen ska komma fram till IPTV boxen om du sätter en router mellan IPTV boxen och vägguttaget, den kommer filtrera bort det såvida du inte konfigurerar routern rätt (pain in the ass)... Och om du lyckas konfigurera routern rätt försvinner behovet av en switch helt. Varför skulle jag egentligen vilja ha IPTV boxen bakom ett NAT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv har väl ingen internetaccess alls, den får väl ett privat ip nummer via Telias "tv nät"

Jag är inte riktigt säker på det. Det går att köra t.ex Spotify på boxen.

Skrivet av ReToX:

Switchen är kopplad direkt i vägguttaget, från switchen får IPTV boxen sin multicast ström på en port och min router får internetaccess på en annan port, funkar finemang

Om du har ork och lust skulle du kunna söka efter boxens ip dess GUI.
Meny->Omtjänsten->Tekniskinfo

Jag gissar att du har en publik "riktigt" adress som är nåbar från internet.
Testa att pinga adressen från din PC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Jag är inte riktigt säker på det. Det går att köra t.ex Spotify på boxen.

Om du har ork och lust skulle du kunna söka efter boxens ip dess GUI.
Meny->Omtjänsten->Tekniskinfo

Jag gissar att du har en publik "riktigt" adress som är nåbar från internet.
Testa att pinga adressen från din PC.

Telia kan ju lätt routa in Spotify på sitt privata nät, de är väl en av de största försäljarna och marknadsförarna av just den tjänsten, om man har en tvbox tillgänglig borde man kunna kolla med wireshark vilka ip som används och någon kanske redan har gjort det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag är inte riktigt säker på det. Det går att köra t.ex Spotify på boxen.

Om du har ork och lust skulle du kunna söka efter boxens ip dess GUI.
Meny->Omtjänsten->Tekniskinfo

Jag gissar att du har en publik "riktigt" adress som är nåbar från internet.
Testa att pinga adressen från din PC.

Ja det stämmer, når IP numret från min 4G anslutning med så det är helt publikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReToX:

Jag har svårt att se hur multicast strömmen ska komma fram till IPTV boxen om du sätter en router mellan IPTV boxen och vägguttaget, den kommer filtrera bort det såvida du inte konfigurerar routern rätt (pain in the ass)... Och om du lyckas konfigurera routern rätt försvinner behovet av en switch helt. Varför skulle jag egentligen vilja ha IPTV boxen bakom ett NAT?

Flera av ASUS-routrarna är det faktiskt oerhört enkelt att få detta att fungera med.

Har själv en RT-AC66U som första enhet här hemma... sedan IPTV, INTERNET och även IPTELEFONI efter den.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Flera av ASUS-routrarna är det faktiskt oerhört enkelt att få detta att fungera med.

Har själv en RT-AC66U som första enhet här hemma... sedan IPTV, INTERNET och även IPTELEFONI efter den.

Stämmer, glömde bort dom! Att Asus verkar lyckas göra detta lekande lätt medans de flesta andra knappt ens gör det teoretiskt möjligt att konfigurera routern för detta är frustrerande. Att slänga in thomsonroutern längst bak i garderoben var lika skönt som när vaxproppen i örat lossnade för några dagar sedan. Värt varenda krona som switchen kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

om man har en tvbox tillgänglig borde man kunna kolla med wireshark vilka ip som används och någon kanske redan har gjort det ?

Jo jag har gjort det för några år sedan då jag hade ett zyxelmodem och boxen var ansluten till den.
Så jag vet att boxen i alla fall på den tiden fick en publik ip - och det får den uppenbarligen fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

Routern ska sitta framför switchen, eftersom det är routern som har NAT, inte switchen.

Du verkar inte förstå skillnaden på en "dum" switch och en vlan-switch.

Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv har väl ingen internetaccess alls, den får väl ett privat ip nummer via Telias "tv nät" tv körs på ett eget privat vlan och det är därför man måste hantera vlanen rätt.

Skrivet av madtop:

Jag är inte riktigt säker på det. Det går att köra t.ex Spotify på boxen.

Skrivet av madtop:

Jo jag har gjort det för några år sedan då jag hade ett zyxelmodem och boxen var ansluten till den.
Så jag vet att boxen i alla fall på den tiden fick en publik ip - och det får den uppenbarligen fortfarande.

Telias tv-boxar har internetaccess då den ansluts på deras "smartroutrar" - när de INTE är bryggade. Då skickas ju telias (interna) tv-ip samt surf-ip ut på alla portar från smarten=spotify fungerar.

Om du kopplar tv-box direkt på inteno (eller zyxelmodem) som brukar inte spotify fungera vad jag vet(?), eftersom tv-boxen inte får surf-ip då.
Då används också "publika/skarpa/riktiga" ipadresser till tv-boxarna och inte "interna" från telias "tv-nät", vilket det däremot gör om tv går via o-bryggad telia-smartrouter.

Du kan mata ut hur många sådana "skarpa" tv-ipadresser som helst hemma (om du av ngn anledning skulle haft massvis med boxar/abonnemang) i nät där Telia är KO. Till skillnad från surf-ip där du bara får 1st.

I några få nät där Telia levererar tv, fast de inte är KO är det mera begränsat. Användning av http://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/tec... innebär också att dessa "tar" skarpa ip-adresser som tv-boxarna "egentligen" ska ha, och det går inte att ansluta lika många tv-boxar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon224490:

Telias tv-boxar har internetaccess då den ansluts på deras "smartroutrar" - när de INTE är bryggade. Då skickas ju telias (interna) tv-ip samt surf-ip ut på alla portar från smarten=spotify fungerar.

Om du kopplar tv-box direkt på inteno (eller zyxelmodem) som brukar inte spotify fungera vad jag vet(?), eftersom tv-boxen inte får surf-ip då.
Då används också "publika/skarpa/riktiga" ipadresser till tv-boxarna och inte "interna" från telias "tv-nät", vilket det däremot gör om tv går via o-bryggad telia-smartrouter.

Du kan mata ut hur många sådana "skarpa" tv-ipadresser som helst hemma (om du av ngn anledning skulle haft massvis med boxar/abonnemang) i nät där Telia är KO. Till skillnad från surf-ip där du bara får 1st.

I några få nät där Telia levererar tv, fast de inte är KO är det mera begränsat. Användning av http://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/tec... innebär också att dessa "tar" skarpa ip-adresser som tv-boxarna "egentligen" ska ha, och det går inte att ansluta lika många tv-boxar...

Du menar alltså att boxen har 2 ip ? Alltid ett privat ip för tv och ibland även ett publikt ip tex för Spotify ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar alltså att boxen har 2 ip ? Alltid ett privat ip för tv och ibland även ett publikt ip tex för Spotify ?

Kör man med separat vlan för iptv boxen får den en publik ip, sedan så får den tv strömmen via igmp ligger nog en igmp proxy någonstans i nätet ganska nära kunden.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReToX:

Jag har svårt att se hur multicast strömmen ska komma fram till IPTV boxen om du sätter en router mellan IPTV boxen och vägguttaget, den kommer filtrera bort det såvida du inte konfigurerar routern rätt (pain in the ass)... Och om du lyckas konfigurera routern rätt försvinner behovet av en switch helt. Varför skulle jag egentligen vilja ha IPTV boxen bakom ett NAT?

*facepalm* Glömde helt bort att tv var inblandat i detta, tankspridd

Skrivet av anon224490:

Du verkar inte förstå skillnaden på en "dum" switch och en vlan-switch.

Se ovan, jag vet mycket väl skillnaden på en dum switch (lager två) och en lager tre switch, jobbar med sådant.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du menar alltså att boxen har 2 ip ? Alltid ett privat ip för tv och ibland även ett publikt ip tex för Spotify ?

Går tv-boxen genom en telia smart får den en "Telia-intern" tv-ip (telia behöver då inte "slösa" på onödigt många ip-adresser) samt surf (som allt annat anslutet till smarten) =åtkomst till spotify.

Ja, boxen får två ip-adresser i detta fall.

Går tv-boxen via inteno (eller i vissa äldre fiberinstallationer där tv+iptele+surf går på samma vlan och man kan använda en "dum" switch (ist för inteno eller motsvarande) för att separera tjänsterna) så får boxen endast ett (publikt) tv-ip = ingen åtkomst till spotify

Här är någon annan som "forskat" i ämnet..
https://forum.tewss.telia.se/topic/6607-spotify-och-zappa-med...

bjuder på många paranteser idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReToX:

Ja det stämmer, når IP numret från min 4G anslutning med så det är helt publikt.

Skrivet av Frewik:

Om du kopplar tv-box direkt på inteno (eller zyxelmodem) som brukar inte spotify fungera vad jag vet(?), eftersom tv-boxen inte får surf-ip då.
Då används också "publika/skarpa/riktiga" ipadresser till tv-boxarna och inte "interna" från telias "tv-nät", vilket det däremot gör om tv går via o-bryggad telia-smartrouter..

Fast ReTox (och tidigare jag) har ju faktiskt bevisat att en "direktkopplad" box får en publik ip-adress som är nåbar från internet. Eller om du så vill: den får en "surf-ip".

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast ReTox (och tidigare jag) har ju faktiskt bevisat att en "direktkopplad" box får en publik ip-adress som är nåbar från internet. Eller om du så vill: den får en "surf-ip".

Jag kan även bekräfta att Spotify fungerar, däremot funkar inte Zappa appen vilket inte är så förvånande..

Och då har alltså IPTV boxen och min router olika publika IP nummer.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden...

Innan jag ger mig iväg och köper ny switch tänkte jag bara kolla om jag tänkt rätt och om detta är genomförbart. Min osäkerhet ligger i hur jag får till "bryggningen" mellan inkommande fiber på port 1 och port 4.

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slackie:

Innan jag ger mig iväg och köper ny switch tänkte jag bara kolla om jag tänkt rätt och om detta är genomförbart. Min osäkerhet ligger i hur jag får till "bryggningen" mellan inkommande fiber på port 1 och port 4.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/603436/diagram1.png

Du ställer en fråga som inte går att svara på eftersom du inte vet vilken switch det handlar om, switchen måste kunna hantera vlan men hur du konfigurerar beror ju på vilken modell det gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ställer en fråga som inte går att svara på eftersom du inte vet vilken switch det handlar om, switchen måste kunna hantera vlan men hur du konfigurerar beror ju på vilken modell det gäller.

Ursäkta otydligheten - jag tänker mig vilken random VLAN kapabel Smart Switch borde väl kunna hantera ovan? GS1900-8 från Zyxel t.ex.

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]