Högskoleprovet 2009 - Hur gick det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Trodde det skulle gå mycket bättre på ORD, det började bra men av dom sista 10 missade jag 7st. LÄS trodde jag också skulle gå bättre, men jag missade visst allihop på andra texten. Var det den om eskimåer? Tyckte inga av alternativen passade eller så var jag slut i huvudet bara.

Den andra texten i läsdelen handlade om antibiotika. Du verkar tänka på den första texten i elf.

Permalänk
Medlem

Jag använde inte det gula personliga kontrollpappret, men jag tror det blev ~88p vilket förhoppningsvis räcker till 1.5 i resultat.

NOG: 16
ELF: 16
LÄS: 13 (vafan hände här?! )
ORD: 27 (dåligt...)
DTK: 16 (missnöjd med det eftersom den delen var väldigt enkel. Gjorde ett riktigt klantigt slarvfel dessutom )

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu kommer botten.
Bör bli en 0,4 sedan första delarna var helt uppåt väggarna fel.
Och jag som övat min engelska, svenska tillika ordförråden inom nämnda språk..
När jag sedan blir snurrigt trött post meridiem, så pass att blicken inte fokucerar på vad som bör fokuceras på och jag kommer undan med ett bättre resultat på LÄS och DTK än på NOG, vilket jag erinrar mig om att tidigare ha höga resultat på, då är det märkligt, mycket märkligt.

Jämför och känn er större

NOG: 7
ELF: 6
ORD: 4 (<--- lol wut?)
LÄS: 14
DTK: 14

Bjuder på denna.
Nästa gång ska jag se till att ha skaffat mig normala sovvanor

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-

Förresten, var det någon mer som läste matroser på matransoner? Gjorde jag och fattade aldrig vad som efterfrågades...

Haha!!

Trodde jag va den enda.... Såg vad det egentligen stod när jag återvände till frågan lite senare.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

fick du 4 på orden?, det är ju sämre än slumpen

Permalänk

Första gången jag skrev nu igår, blev 99 poäng... Inte helt nöjd, för man tyckte jue att ens egna svar var bäst oavsett vad facit anser...

NOG 17/22
ELK 16/20
ORD 35/40
LÄS 16/20
DTK 15/20

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llywellyne
man tyckte jue att ens egna svar var bäst oavsett vad facit anser...

Det här låter intressant. Är det alltså någon uppgift där du inte håller med facit? Vilken/vilka?

Permalänk
Medlem

Hur fasen lyckas folk få så höga poäng på ORD?
När jag skrev provet för några år sedan så kunde jag 3 ord, resten gissade jag på, fick 10 rätt då tror jag.

Håller med Llywellyne om att det ibland känns som facit har fel. Men oftast handlar det ju om att man har dragit en för snabb slutsats. xD

Har tänkt på att skriva det igen till hösten för att kanske försöka få ett bra resultat, fick 0.8 den gången jag skrev, hade helt missförstått "matten" men satte full pott på engelskan. Lika bra att försöka sig på 1.6+ för att kanske läsa något efter biologin om det fortfarande är finanskris.

Hur övar folk? gamla prov på internet? Lära sig uppslagsverk utantill?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Hur fasen lyckas folk få så höga poäng på ORD?
När jag skrev provet för några år sedan så kunde jag 3 ord, resten gissade jag på, fick 10 rätt då tror jag.

Orddelen är lite speciell. I grunden handlar det om att man helt enkelt känner till vad orden betyder. Ibland det vara något ord man inte är säker på, men tycker sig känna igen från något sammanhang. Då kan man försöka sätta in ordet i sitt sammanhang och därigenom komma fram till dess betydelse. I grunden handlar det dock om att ha ett bra ordförråd, vilket man väl främst får genom att läsa texter av varierande slag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Håller med Llywellyne om att det ibland känns som facit har fel. Men oftast handlar det ju om att man har dragit en för snabb slutsats.

Jag tycker fortfarande att det här är intressant. Kan du nämna någon uppgift där du anser att facit har fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Hur övar folk? gamla prov på internet? Lära sig uppslagsverk utantill?

Man kan öva på gamla prov (se mina tidigare inlägg om hur det bör gå till), men det är främst för att man ska bli mer rutinerad i upplägget och metoder för att skriva provet. Själva innehållet i proven är nog svårt att öva inför direkt, utan där är det nog bäst att helt enkelt läsa många texter av varierande slag på både svenska och engelska.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som störde mig på definitonen av moment 22? Orimlig situation var det, en situation kan jag hålla med om men är inte det där en subjektiv värdering? Orimlig vad jag vet kan användas som osannolik, obefogad. Den statistiska förekommelsen av moment 22 ingår knappast i dess defintion och tar bort osannolik från bordet. Så här har vi värderingen: obefogad, eller lättare uttryckt, dålig.

Såvida inte moment 22 är en värdering själv ser jag INGA bot för HP och jag ska fan ha tillbaka mina pengar!!!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Var det bara jag som störde mig på definitonen av moment 22? Orimlig situation var det, en situation kan jag hålla med om men är inte det där en subjektiv värdering? Orimlig vad jag vet kan användas som osannolik, obefogad. Den statistiska förekommelsen av moment 22 ingår knappast i dess defintion och tar bort osannolik från bordet. Så här har vi värderingen: obefogad, eller lättare uttryckt, dålig.

Såvida inte moment 22 är en värdering själv ser jag INGA bot för HP och jag ska fan ha tillbaka mina pengar!!!

Men orimlig situation var väl det bästa alternativet vilket är definitionen av vad som är rätt svar på ORD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Man kan öva på gamla prov (se mina tidigare inlägg om hur det bör gå till), men det är främst för att man ska bli mer rutinerad i upplägget och metoder för att skriva provet. Själva innehållet i proven är nog svårt att öva inför direkt, utan där är det nog bäst att helt enkelt läsa många texter av varierande slag på både svenska och engelska.

Generellt sett är det svårt att öva på innehållet men just på nog och dtk finns det mycket att hämta även innehållsmässigt genom gamla prov. Dom använder sig dels av samma fällor varje gång och även liknande uppgifter. T.ex kan man nästan alltid räkna med att få en uppgift på formen "Per och lisa står i en kö. Det är 9 personer framför Per och 5 bakom Lisa. Hur lång är kön" Då är det ofta avgörande om man är van vid att dom nästan alltid utelämnar i vilken ordning dom står eller hur nära dom står varandra osv.

Även DTK är ofta många uppgifter i princip identiska. Hur stor del X i kategori Y var under Z? 5-10 uppgifter kräver ofta vana vid snabb division för att få fram procent/förhållande.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Var det bara jag som störde mig på definitonen av moment 22? Orimlig situation var det, en situation kan jag hålla med om men är inte det där en subjektiv värdering? Orimlig vad jag vet kan användas som osannolik, obefogad. Den statistiska förekommelsen av moment 22 ingår knappast i dess defintion och tar bort osannolik från bordet. Så här har vi värderingen: obefogad, eller lättare uttryckt, dålig.

Såvida inte moment 22 är en värdering själv ser jag INGA bot för HP och jag ska fan ha tillbaka mina pengar!!!

Först och främst kan man väl notera att man i orddelen ska välja det alternativ som bäst motsvarar innebörden av ordet. Det behöver inte betyda att det rätta alternativet är en definition av ordet. Se exempelvis det andra övningsexemplet. Där är ju "fiskeredskap" rätt svar, men det betyder inte att ordet "mjärde" är synonymt med "fiskeredskap", utan att "fiskeredskap" är det alternativ som bäst beskriver ordet "mjärde". De övriga svarsalternativen på "moment 22" ligger betydligt längre från innebörden av uttrycket, och därför är "orimlig situation" rätt svar.

För övrigt tror jag att du har missuppfattat betydelsen av ordet "orimlig". Enligt Nationalencyklopedin betyder det "uppenbart helt felaktig", med en utökad betydelsenyans "som inte kan försvaras med förnuftsskäl". Det är inte samma sak som "osannolik". Vi kan titta på meningen "Resonemanget leder fram till att 0 = 1, men det är orimligt, så någon del av resonemanget måste vara felaktig". Jag tycker inte att ordet "orimlig" är ett dugg subjektivt där.

Slutligen kan det påpekas att ordet "orimlig" i "orimlig situation" nog inte syftar på att det är orimligt att situationen ska uppkomma, utan att det är själva situationen som är orimlig. Se exempelvis artikeln http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_698107.svd. I den står det "Det blir ett moment 22. Vi kan inte få tillstånd från Skolverket om vi inte har lokaler och vi får inga lokaler om vi inte har tillstånd, säger han." Det orimliga är inte att den här situationen ska uppkomma, utan det är själva situationen som är orimlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det här låter intressant. Är det alltså någon uppgift där du inte håller med facit? Vilken/vilka?

Inte riktigt så jag menade... Antagligen har facit alldeles rätt, men om jag inte hade trott mer på mitt eget svar så hade jag jue inte svarat så. En del frågor kan vara en tolkningsfråga, där två svar är rätt, dock är det ena mer rätt än det andra.
Om ni förstår hur jag menar?

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk

Jag är mycket nöjd med mitt prov. Lite bakfull, utan frukost, utan minsta övning och sisådär åtta år efter avslutat gymnasium skrev jag 95/122 vilket jag hoppas räcker till 1,6.

Ska öva järnet i sommar tänkte jag och sen skriva till hösten och sen till våren igen. Förhoppningsvis har jag högt nog att söka till arkitekt till hösten 2010.

Hur som mycket nöjd med mitt första prov!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Den andra texten i läsdelen handlade om antibiotika. Du verkar tänka på den första texten i elf.

Ja, just det, så var det ja. Har redan börjat glömma och blanda ihop saker
Hoppas det går bättre i höst. Ska nog värma upp lite innan då (och sova mer).

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag använde inte det gula personliga kontrollpappret, men jag tror det blev ~88p vilket förhoppningsvis räcker till 1.5 i resultat.

NOG: 16
ELF: 16
LÄS: 13 (vafan hände här?! )
ORD: 27 (dåligt...)
DTK: 16 (missnöjd med det eftersom den delen var väldigt enkel. Gjorde ett riktigt klantigt slarvfel dessutom )

Idag kom det riktiga resultatet, skiljde sig lite från mina uppskattningar.

NOG: 17
ELF: 17
LÄS: 14
ORD: 28
DTK: 14

Totalt: 90

Nominerad poäng: 1.5

Permalänk
Medlem

Mitt resultat kändes inte speciellt bra. Förhoppningsvis så får jag bättre nästa gång.

ORD: 13

Ganska väntat, visste direkt efter provtiden var över att jag hade ett fel jag hade som jag borde ha skrivit rätt på. "Dust" var ordet, kändes klantigt. Tror att ni kan gissa vilket alternativ jag råkade ta.

NOG: 18

Hade varit bättre om det varit denna som räknats bort och inte den andra. Dels var den andra lättare och dels så hade man lärt sig tänket så man hade extremt mycket tid över att titta igenom uppgifterna.

LÄS: 14
ELF: 12

Måste lära mig hur man bäst ska ta sig tillväga här. Körde med olika taktiker för varje text och bytte ibland mitt i.

DTK: 16

Helt okej. Ganska "flummig" del.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

ORD: 30
NOG: 20
LÄS: 16
DTK: 15
ELF: 16

Normerad: 1.7

Kan inte tillstå att jag är fullt nöjd, men får duga som första provresultat utan några förberedelser, 7 år efter avslutade gymnasiestudier och med dassig "linjal".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Gick lite bättre än jag trodde från början, hade tydligen inte fört över mina svar helt rätt, hade 101 istället för 99. --> 1,8.

Känns helt ok för att vara första försöket!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Jag hade inte råd att göra provet >_>

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag skrev för andra gången och fick 1,9. Satsade på att skriva 2,0 denna gång, men tyvärr stod 2 poäng mellan mig och det resultatet. Nöjd är jag i vilket fall som helst, det är en förbättring från vårresultatet på 1,8.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Ojojoj, nu kommer botten.
Bör bli en 0,4 sedan första delarna var helt uppåt väggarna fel.
Och jag som övat min engelska, svenska tillika ordförråden inom nämnda språk..
När jag sedan blir snurrigt trött post meridiem, så pass att blicken inte fokucerar på vad som bör fokuceras på och jag kommer undan med ett bättre resultat på LÄS och DTK än på NOG, vilket jag erinrar mig om att tidigare ha höga resultat på, då är det märkligt, mycket märkligt.

Jämför och känn er större

NOG: 7
ELF: 6
ORD: 4 (<--- lol wut?)
LÄS: 14
DTK: 14

Bjuder på denna.
Nästa gång ska jag se till att ha skaffat mig normala sovvanor

Du skrev fel på hemtagarpapperet, idiot.
Du fick;

NOG: 14
ELF: 14
ORD: 27
LÄS: 14
DTK: 14

83 rätta svar.
1,3 normerade poäng.
Ungefär vad du hade väntat dig med andra ord.

Normerade medelvärdet på poängen var 0,90 på 45k deltagare, ungefär som när du gjorde provet första gången. Högst intressant.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

85 rätt
1.4 nominerad poäng

Ganska nöjd med tanke på att jag kommer in på samtliga (Nästan) civilingenjör utbildningar (300p) i lund vilket är målet. Finns rum för förbättring.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Fan... måste fört över fel på det gula pappret. Fick inte 95 rätt utan 88.

1.5 Normerad. Till hösten ska jag fan bräcka 1.8 och till våren 2010 är det 2.0 som gäller.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3