Permalänk
Avstängd

Arbetslösheten 2010

Hej! Läste att någon Dansk bank trodde att den svenska arbetslösheten skulle ligga på 12 % nästa år, och typ försäkringskassan trodde något om 10 %.

Hur i hela fridens namn kommer landet gå då? Kommer Sverige bli ett U-land? Det låter ju helt absurt mycket!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Musikälskare

Låter högt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

I många städer är det ju redan långt över 10%... sen är det ju mest spekulationer hur pass högt den kommer att gå, men upp emot 12% är inte så otroligt ändå. 1994, under förra krisen, var arbetslösheten i Finland 16,6%.

Och Sverige blir ju inte ett u-land för det. Det är en kris som måste kämpas genom, bara.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

12% av vadå? Befolkning i arbetsför ålder? Hur är den åldern i andra länder? Om man jämför procentuell del av hela befolkningen som arbetar i Sverige med andra länder tror jag ändå vi ligger rätt bra till.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

In med de arbetslösa i utbildning så är problemet löst, fråga Mona Sahlin och Ohly.

Permalänk
Medlem

Jag var under intrycket att vi sedan länge haft runt 10% arbetslösa och att statistiken manipulerades med hjälp av arbetsmarknadsåtgärder, kurser, förtidspensioner och annat sattyg. Har jag trott fel?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Jag var under intrycket att vi sedan länge haft runt 10% arbetslösa och att statistiken manipulerades med hjälp av arbetsmarknadsåtgärder, kurser, förtidspensioner och annat sattyg. Har jag trott fel?

Du har trott helt rätt.

Finns en massa knep dom tar till för att just "statistiken" ska bli bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
In med de arbetslösa i utbildning så är problemet löst, fråga Mona Sahlin och Ohly.

Bättre att de alla pluggar än att går hemma och är arbetslösa. Bättre utbildad befolkning är inget som ett land mår dåligt av.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Bättre att de alla pluggar än att går hemma och är arbetslösa. Bättre utbildad befolkning är inget som ett land mår dåligt av.

Japp. Minns när jag pluggade till It-tekniker. Förutom de som gått direkt från elprogrammet och från natur så var det en polsk kvinna i 40 års åldern, en svensk man i 40 års åldern och en irakisk ingenjör i 30 års åldern.
Den sistnämnde kunde ingen svenska i princip.
Det man hörde från honom var oftast "jak forstor inte..."

Socialdemokrati i ett nötskal. Tror ni att nivån sänktes på utbildningen?
Tur att de var med iallafall så de slapp gå arbetslösa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Japp. Minns när jag pluggade till It-tekniker. Förutom de som gått direkt från elprogrammet och från natur så var det en polsk kvinna i 40 års åldern, en svensk man i 40 års åldern och en irakisk ingenjör i 30 års åldern.
Den sistnämnde kunde ingen svenska i princip.
Det man hörde från honom var oftast "jak forstor inte..."

Socialdemokrati i ett nötskal. Tror ni att nivån sänktes på utbildningen?
Tur att de var med iallafall så de slapp gå arbetslösa.

hahaha:D

Jo men det var 2. han borde ju placerats på en utbildning i svenska istället. Och hon också förmodligen.

Jag hade själv en polska som svensklärare som vikarie när jag gick i 8:an eller 9:an. Vad är en kotte? Hon satte även betyg på inlämningar. Ju längre de var desto bättre betyg. Var hon en bra svensklärare? Njeee.

Klart det är bra att skicka folk på utbildningar när de inte kan få jobb. Men det ska vara rätt utbildningar också.

Sen bör de fortfarande stå med som arbetslösa fast som studerande arbetslösa eller liknande för de bör inte försvinna från statistiken bara för att de har blivit satta på något projekt eller utbildning för att ge bättre siffror. Men det är alltid bättre med utbildningar än att gå hemma.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Du har trott helt rätt.

Finns en massa knep dom tar till för att just "statistiken" ska bli bättre.

Så om den officiella arbetslösheten uppgår till 10% så kan vi räkna med att den "riktiga" siffran är närmare det dubbla? Läskigt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Så om den officiella arbetslösheten uppgår till 10% så kan vi räkna med att den "riktiga" siffran är närmare det dubbla? Läskigt.

Nu är jag säker på att den nya regeringen givetvis också friserar siffrorna något till sin fördel med olika knep. Men den föregående regeringen hade det som paradgren. Så riktigt så illa som 10% till skulle jag inte tippa på att det är faktiskt.

Man har ju försökt att belysa de som verkligen är arbetslösa denna gång. Socialdemokraterna anser ju inte att om man t.ex. går en AMS-kurs i kristallhealing för att lindra stressen hos den arbetslösa att man är arbetslös.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu är jag säker på att den nya regeringen givetvis också friserar siffrorna något till sin fördel med olika knep. Men den föregående regeringen hade det som paradgren. Så riktigt så illa som 10% till skulle jag inte tippa på att det är faktiskt.

Man har ju försökt att belysa de som verkligen är arbetslösa denna gång. Socialdemokraterna anser ju inte att om man t.ex. går en AMS-kurs i kristallhealing för att lindra stressen hos den arbetslösa att man är arbetslös.

Den nuvarande regeringen har väl justerat mätmetoden för arbetslöshet just för att den ska vara samma som andra I-länder. Detta ledde till att arbetslösheten steg med ca 1%.

Permalänk
Medlem

Och generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist firar det hela med anställa lite polare med topplöner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4691911.ab

Och varför inte krydda till med ny fullutrustad tjänstebil också..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4787588.ab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Och generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist firar det hela med anställa lite polare med topplöner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4691911.ab

Och varför inte krydda till med ny fullutrustad tjänstebil också..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4787588.ab

Att anställa gamla kompisar är suspekt, helt klart. Men en tjänstebil för 360000 är helt rimligt tycker jag, det är ju en vanlig välutrustad V70. Vilken mellanchef som helst i sverige har liknande tjänstebil. Lite storm i ett vattenglas vad gäller bilen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Att anställa gamla kompisar är suspekt, helt klart. Men en tjänstebil för 360000 är helt rimligt tycker jag, det är ju en vanlig välutrustad V70. Vilken mellanchef som helst i sverige har liknande tjänstebil. Lite storm i ett vattenglas vad gäller bilen tycker jag.

Dessutom är det en löneförmån, hon skattar ju för det också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Att anställa gamla kompisar är suspekt, helt klart. Men en tjänstebil för 360000 är helt rimligt tycker jag, det är ju en vanlig välutrustad V70. Vilken mellanchef som helst i sverige har liknande tjänstebil. Lite storm i ett vattenglas vad gäller bilen tycker jag.

Vi vet ju inte om det är gamla kvalificerade kollegor eller "vänner". Klart hon ska anställa personal som hon vet är kompetent.

Permalänk
Medlem

Som arbetslös i en industristad som Vetlanda blir man ju väldigt glad över alla positiva nyheter och prognoser varje dag. Livsgnistan blir bara starkare!

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vi vet ju inte om det är gamla kvalificerade kollegor eller "vänner". Klart hon ska anställa personal som hon vet är kompetent.

Men i många fall betvivlar jag "kompetensen". I många fall handlar det bara om klassiska karriärklättrare som inte lyckas åstadkomma något faktiskt mer en bumpa sina löner och avgångsvederlag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men i många fall betvivlar jag "kompetensen". I många fall handlar det bara om klassiska karriärklättrare som inte lyckas åstadkomma något faktiskt mer en bumpa sina löner och avgångsvederlag.

Absolut, men det vet vi ju inte. I de flesta branscher är det rätt vanligt att om en chef får ett nytt jobb så tar han även med sig de medarbetarna han tycker är duktiga till det nya jobbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Absolut, men det vet vi ju inte. I de flesta branscher är det rätt vanligt att om en chef får ett nytt jobb så tar han även med sig de medarbetarna han tycker är duktiga till det nya jobbet.

Fast brukar chefen skapa nya tjänster där hon kan placera sina gamla vänner?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Som arbetslös i en industristad som Vetlanda blir man ju väldigt glad över alla positiva nyheter och prognoser varje dag. Livsgnistan blir bara starkare!

noshit