4850 512MB visar 1919MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

4850 512MB visar 1919MB

Hej,

har ett Asus 4850 med 512 MB ram.
Men, tittar man på egenskaperna så visar den 1919MB.

OS är Vista Home 32-bit.
Jag har 4GB RAM, med "memory remap" aktiverat i BIOS så Vista ser 4GB.
(Är egentligen en 64-bit OS grej)

Om jag fattat det rätt så mappas vissa OS resurser upp i det sista minnesutrymmet när man har "memory remap" aktiverat, så man nyttjar alla 4GB fast applikationer ändå bara ser 3GB system minne.

Så frågan är om detta även rör G-kortet, dvs att den tilldelas delar av mitt vanliga RAM ? (Detta eftersom den plöttsligt har 1919MB RAM.)

Har inte märkt några negativa effekter av detta, men kan det påverka prestandan?

Trädvy Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Plats
World orten
Registrerad
Mar 2009

oftast är det så att då grafikortets interna ram är fult så använder den delar av din hårdisk att buffra på ,lika så är det med vanligt ram minne den har öven en swapfil på din hårdisk som den använder sig av då minnet börjar bli fullt

edit: detta behöver inte vara rätt men logist sätt sett så är det så

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Va? Använder Grafikkort hdswap? Det har jag aldrig hört/märkt/sett

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Plats
World orten
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Va? Använder Grafikkort hdswap? Det har jag aldrig hört/märkt/sett

nehe !!!har du hört nått annat kan du väl svara istället för att komma med detta

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Med ett grafikkort på 512mb minne så bör du få 3gb ledigt i Windows. Vilken Home Edition kör du? Kan vara någon begränsning om du kör Home Basic.

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | R9 Nano

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Det är Home Premium.

Det är alltså inte windows som visar att den har 1919MB RAM utan Grafikkortet.
Detta när man tittar på "Graphics Hardware" i "Catalyst control center"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Dedikerat minne. Går att "låna" ut en viss del RAM till sin GPU, knappt märkbar skillnad dock.

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
oftast är det så att då grafikortets interna ram är fult så använder den delar av din hårdisk att buffra på ,lika så är det med vanligt ram minne den har öven en swapfil på din hårdisk som den använder sig av då minnet börjar bli fullt

edit: detta behöver inte vara rätt men logist sätt sett så är det så

Logiskt sett så kan man ju anta att eftersom ett 4850 har en minnesbandbredd på ca 64 Gb/s, och en hårddisk orkar runt 100 Mb/s så använder grafikkortet inte hårddisken. Överhuvudtaget.

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Morpheus II Core, Samsung no-name b-die @ 3200.